دلیل بی‌بارانی، نه حجاب بانوان بلکه عمل برخی زمامداران است

امام جمعه گراش در خطبه‌ی دوم نماز جمعه امروز، 12 آذر 1400 به دلایل عدم بارش باران اشاره کرد و گفت: «عمل برخی از زمامداران مانع از استجابت دعاها است. یک حرامی در یک دستگاه تبدیل به قانون می‌شود و مردم را ملزم به رعایت آن می‌کنند.» او در ادامه گفت: «بانکداری اسلامی در کشور ما فقط روی کاغذ است.»

به گزارش پندری نماز جمعه‌ی این هفته به مناسبت نزدیکی به ۱۶ آذر و روز دانشجو، در مسجد دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

امام جمعه‌ی گراش در خطبه‌ی دوم نماز جمعه در خصوص عدم استجابت دعاها و عدم بارش باران گفت: «چند وقتی است که بسیاری از برادران و خواهران اصرار دارند که نماز باران خوانده شود. این مسئله امر مهمی است. نماز باران در کل این کشور مستلزم رعایت برخی مسائل است. مراد احکامی مثل روزه گرفتن و رفتن به سمت بیابان و غیره نیست. به وقتش که برای نماز باران توفیق پیدا کردیم آن‌جا احکام هم گفته خواهد شد. اما ما باید مراجعه کنیم به دین. دین می‌گوید موانع نزول رحمت الهی را بردارید.»

حجت‌السلام بخشایش‌پور به موانع بارش باران اشاره کرد و گفت: «وقتی ما به موانع این نزول توجه می‌کنیم، می‌بینم اصل آن گناه است. اما این تعبیر و تفسیر دارد. اینکه کدامین گناه مانع نزول باران است؟مصادیق بسیار زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. ولی در جامعه، ذهن‌ها خیلی زود متمرکز می‌شود به دخترخانمی که از سر غفلت حجاب را رعایت نکرده. این هم مانع و گناه است. و یا گاهی عقربه‌ی ذهن به سمت جوانی می‌رود که از سر غرور و ندانم‌کاری مرتکب حرام اخلاقی می‌شود و نجاست‌خواری می‌کند. این هم گناه است و مانع نزول باران. اما متاسفانه گناه را فقط در این‌ها می‌بینیم.»

امام جمعه اصلی‌ترین مانع نزول باران را «ربا» عنوان کرد و گفت: «امروز برخی از اتفاق‌ها در کشور رخ می‌دهد، اعمال برخی از زمامداران مانع از استجابت دعاها است. اینکه یک حرامی در یک دستگاه تبدیل به قانون می‌شود و مردم را ملزم به رعایت آن می‌کنند. در سال ۶۲، قانون بانکداری بدون ربا در کشور تصویب شد، تا ربا را از بانکداری ما که ریشه‌ی کاپیتالیستی دارد جدا کند ولی جدا نشد. الآن بانکداری اسلامی ما روی کاغذ است.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور گفت: «ما نمی‌خواهیم کلیت بانکداری را زیر سؤال ببریم. من مسئله‌ی ربا را مدنظر دارم که هم آیاتش مشخص است، هم روایاتش و هم احکام آن. آنچه که دین تعریف کرده برای سود وام‌ها، کارمزد است که آن هم در شرایط فعلی، ۴ درصد است. بیش از آن می‌شود ربا و حرام. ما در اسلام سود نداریم. کارمزد داریم برای کارمند بانک و مسائل دیگری که وجود دارد.»

نماینده‌ی ولی‌فقیه در گراش به یک مصداق اشاره کرد و گفت: «در جریان ادغام پنج بانک و موسسه‌ی نظامی به بانک سپه مکته‌ای مورد غفلت واقع شد و من می‌خواهم به آن معترض شوم. بانک سپه به صندوق‌های قرض‌الحسنه اعلام کرده که ما شیوه‌ی همکاری ما با شما، با کارمزد چهار درصد نیست. بانک سپه اعلام کرده حداقل وام‌های ما با سود ۱۸ درصد است. این یک آفت است. و بعد می‌گوییم چرا دعا مستجاب نمی‌شود. وقتی چوپان گله بشود گرگ، دیگر چه بلایی سر گله می‌آید؟ وقتی یک عده زالوصفت آن‌جا نشسته‌اند و تصمیم گرفته‌اند و کارمند بانک در فلان‌ بانک فقط دستور را اطاعت می‌کند. این زالوصفت‌ها خون مردم را می‌مکند. چرا برخورد نمی‌شود؟ لازم است در این مسئله، قوای سه‌گانه تدبیری بیندیشند و این مسئله را برای فقرا حل کنند. در روایت داریم که اگر گرد و غبار ربا در جامعه‌ای بنشیند، مردم آن جامعه خیر نمی‌بینند.»

امام جمعه‌ی گراش بخشی از صحبت‌های خود را به مناسب ۱۲ آذر، روز معلولین، به مشکلات معلولین اختصاص داد و از خیرین خواست تا نسبت به معلولین عنایت ویژه‌ای داشته باشند. او همچنین خطاب به مسئولین گفت: «یک نکته‌ی دیگر هم وظیفه‌ی مسئولان است. مجموعه‌ی شورای شهر و شهرداری، در مسئله‌ی محیط و مبلمان شهری، معابری را برای استفاده‌ی معلولان فراهم کنند تا آن‌ها تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.»

امام جمعه همچنین به تکمیل یادمان شهید گمنام در دانشکده علوم پزشکی نیز اشاره کرد. (گذشته‌ی این خبر را در پندری بخوانید) او به درخواست مسئولین دانشکده از خیرین خواست تا به ساخت این یادمان کمک کنند. حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، هزینه‌ی تکمیل این یادمان را مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5862

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: