در جایزه احمد اقتداری؛

جایزه‌ی پژوهش سال به معلم پژوهشگر رسید

در پی برگزاری جایزه دوسالانه احمد اقتداری برای مطالعات خلیج فارس و جنوب ایران،  شورای اسلامی شهر گراش نیز از محمدحسن روستایی، معلم پژوهشگر، که با مقاله‌ای در مورد معنای واژه گراش در فراخوان جایزه شرکت کرده بود، تجلیل کرد.

دکتر علیرضا دانشور، رییس شورا، هدف از این کار را تشویق و ترغیب همشهریان برای توجه به پژوهش‌های مرتبط به گراش در حوزه‌های تاریخی، ادبی، زبان‌شناسی و موضوعات شهری اعلام کرد.

به گزارش پندری به نقل از هفت‌برکه، محمدحسن روستایی، پژوهشگر گراشی که پیش از این کتاب‌های «نخلستان بهشت»، «بازی‌های محلی گراش» و «کائت شو» را در نشر همسایه منتشر کرده بود، با مقاله «معنای واژه گراش» در اولین دوره جایزه احمد اقتداری شرکت کرده بود. در بخشی از مراسم جایزه که در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه در تالار دفاعیه دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد، با حضور مهندس حلیمی شهردار گراش و سه تن از اعضا شورای شهر آقایان دلخوش، فیروزی و جعفری و استاد محمد کریمیان عضو پیشین شورای شهر، از این پژوهشگر فرهنگ عامه گراش با اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ی نقدی تجلیل شد.

روستایی در مقاله‌ی «معنای واژه گراش» به بررسی معانی مختلفی که برای واژه «گراش» ذکر شده است، از جمله ترکیب «گ + راش یا راز» (به معنای جای خوب)، «گِرِشَه» (نوعی سنگ آهکی که در کلات و کوه‌های اطراف یافت می‌شود)، «گبر» (جایگاه زرتشتیان)، و «گَر + اش» (سرزمین لاغر و کوچک / سرزمین گرم و داغ) پرداخته و با انجام تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی، در پی یافتن ارتباط میان این معانی بوده است. او از دیدگاهِ ریشه‌شناسی کلمات و مقایسه‌ی آنها با کلمات و ساختارهای زبانی اوستا و پهلوی، به این نتیجه رسیده است که گراش به معنای «کوه‌نشین» یا «کوهی منفرد» است.

روستایی در بخش نتیجه‌گیری مقاله نوشته است: «بنابراین، بنا به دلایل ذیل معنی کوه برای نگارنده قابل پذیرش‌تر است: ۱. وجود زندگی مردم به صورت پراکنده در کوهپایه؛ ۲. نام خاک و سنگ (سنگِ گِرِشَه‌ای یا مارن)؛ ۳. وجود آثار تاریخی گبرها؛ ۴. وجود لغات بسیار زیاد باستانی و اوستایی و پهلوی؛ ۵. وجود نام‌های جغرافیایی کهن؛ ۶. راسخ بودن مردم در اعتقادات خود در هر دوره زمانی… بنابراین آن چه در معنی لغوی گراش، بیشتر مورد نظر نگارنده است:

الف) گراش یا گریش: «گر: کوه + یش / اش (پسوند مکان)» به معنای کوه‌نشین

ب) گراش یا گریش: «gairi: کوه، مذکر: حالت مفرد مفرد -gair-iš به معنای کوهی منفرد.»

 

مقاله‌ی کامل را به فرمت الکترونیک از اینجا.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=13553

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: