#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

رای ندادن مثل این است که اگر چندین معلم را برای تعلیم و تربیت فرزندمان انتخاب کنیم ولی مناسب نباشند و یا چند مستاجر به خانه ما آسیب بزنند، ما تصمیم بگیریم دیگر برای پیدا کردن معلم خوب یا مستاجر مناسب  هیچ اقدامی نکنیم و فرزند و خانه خود را به حال خود رها کنیم.

پندری: سال ۱۴۰۰ سال برگزاری انتخابات ریاست جهوری و شورای اسلامی شهر است. دکتر امیرحمزه مهرابی، استاد دانشگاه، تا روز برگزاری انتخابات در سلسله یادداشت‌هایی به صورت هفتگی و با زبان ساده به این موضوع می‌پردازد. او می‌گوید «مباحث از ابعاد نظری و کلی و پاسخ به برخی شبهات رایج، آغاز و به بیان شاخص‌ها و ملاک‌هایی عینی و جزئی ختم می‌شود.» در اولین یادداشت او به این موضوع پرداخته که چرا شرکت در انخابات مهم است.

این مجموعه یادداشت با نام «بهار سرنوشت» هر هفته در پندری منتشر خواهد شد.


مقدمه: یکی از مهمترین حوادث یک کشور، پدیده ی انتخابات است که می تواند سرنوشت ملت و کشور را تغییر دهد. یقیناً انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ایران، نقطه عطفی در تاریخ ایران خواهد بود. در این روز مردم تصمیم می‌گیرند به مدت ۴ سال سطوح عالی مدیریتی ( قوه مجریه) و سطوح عملیاتی (شورای شهر) کشور را به چه کسی و با چه تفکری بسپارند و تعداد نمایندگان قوه مقننه (انتخابات میان دوره‌ای مجلس) را تکمیل کنند.

به توصیه بسیاری از دوستان و بنا به رویه‌ی معمول، بنا دارم از اکنون تا آستانه برگزاری انتخابات، سلسله مباحثی را به زبانی ساده و حداقل هر هفته یک بحث را خدمت هم‌وطنان عزیز تقدیم نمایم. مباحث از ابعاد نظری و کلی و پاسخ به برخی شبهات رایج، آغاز و به بیان شاخص‌ها و ملاک‌هایی عینی و جزیی ختم می‌شود:

  • بخش اول: چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

در گفت‌وگوهای روزمره به‌ویژه در فضای مجازی، عده‌ای به دلیل نارضایتی از وضع موجود و یا تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های دشمنان، عدم تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام می‌دارند. عده‌ای نیز ابراز می‌کنند بیشتر افرادی که تاکنون به آنها رای داده‌ایم، تو زرد از آب در آمده و خلاف قول و وعده‌ی خود عمل کرده‌اند پس ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

بخش عمده‌ای از این افراد حق دارند که خشم و ناخشنودی خود را به طریقی ابراز کنند. چرا که این وضعیت (به خصوص شرایط اقتصادی) شایسته ملت شریف و کشور غنی و قدرتمند ایران اسلامی نیست. اما برای نشان دادن نارضایتی خود راه بهتر و مناسب‌تری وجود ندارد؟ آیا می‌توان نسبت به سرنوشت وطن و هم‌وطنان خویش بی‌تفاوت بود؟

رای دادن و تعیین حق سرنوشت، حقی است که به برکت انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران شده است و این حق را هیچ کس (حتی خود ما) نمی‌تواند از ما سلب کند. اگر هر یک از ما در انتخاب مسئولین اشتباه کرده باشیم و یا خودِ افراد پس از به قدرت رسیدن (به دلیل خودساخته نبودن) تغییر کنند، ما نباید خود را کنار بکشیم و در انتخابات شرکت نکنیم.

این اقدام مثل این است که اگر چندین معلم را برای تعلیم و تربیت فرزندمان انتخاب کنیم ولی مناسب نباشند و یا چند مستاجر به خانه ما آسیب بزنند، ما تصمیم بگیریم دیگر برای پیدا کردن معلم خوب یا مستاجر مناسب  هیچ اقدامی نکنیم و فرزند و خانه خود را به حال خود رها کنیم.

بدیهی است هیچ عاقلی این رویه را نمی‌پسندد، بلکه باید این بار با دقت بیشتر و مشورت با متخصصین دلسوز،  برای انتخاب معلم شایسته و مستاجری وظیفه شناس تلاش کنیم.

ممکن است گفته شود من این حق را دارم که دیگر مِلکم را اجاره ندهم (به تعبیر دیگر در انتخابات شرکت نکنم) باید به این عزیزان گفت شاید شما بتوانی خانه‌ات را خالی نگه داری ولی کشور بدون مدیر و رئیس جمهور نمی‌ماند، بلکه دیگران می‌آیند و برای شما تصمیم می‌گیرند و شما نیز مجبور به پذیرش نظر دیگران هستید.

چنان که هربرت اسپنسر می‌گوید: چه شخص به کاندیدای پیروز رای دهد، چه به کاندیدای مغلوب، و چه از رای دادن خودداری کند، او محکوم به اجازه دادن حکومت‌گری کاندیدای پیروز است؛ پس بهتر است رای بدهید تا نقش آفرین باشید. ( pencer, Herbert (1851), The Right to Ignore the State)

و به قول قدیمی‌ها در این صورت «خود کرده را تدبیر نیست» و اگر اوضاع بر وفق مراد نبود، کسی جز خودمان را نباید ملامت کنیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2804

۱۳ نظر

  • چرا ایشون همین موقعها پیداشون میشه و تند تند مقاله و استراتژی و…. میدن و هدف فقط مطرح شدن خودشون هست وگرنه کل این مطالب رو یه بچه چهارساله هم میدونه و نیاز به گفتن نیست
    اقای دکتر نطرتون درباره دوچرخه سواری و کنسرت هنرجویان هنوز پابرجاست؟ یا موقع انتخابات دایه مهربونتر از مادر میشین؟
    مدیر پندری جان مادرت منتشرت کن

  • برای آگاهی بنده خدا خوبه بگم که :

    من خودم عضو کانال «گرا» هستم
    دکتر حاج حمزه همیشه و در همه زمینه ها مطلب می نویسند
    آقا یا خانم آریا هم برای پاسخ به ابهام خود به کانال گرا مراجعه کنید و در مورد دلایل سرنوشت روسای جمهور مطلب مفصل و خوبی نوشته اند

  • خیلی جالب است
    یک یا چند نفرند که گویا مامورند مطالب ثابت . مشخص و تکراری(مثل بنده خدا) زیر همه مقالات دکتر مهرابی بنویسند

    این کلک ها قدیمی شده

    خاب کاسم

  • درود بر جناب دکتر مهرابی.
    خدمت بزرگواران عرض کنم رهبری یکسری معیارها برا رئیس جمهوری معرفی کردند لطفا طبق اون معیارها مصداقها را پیدا کنیم و بهشون رای بدیم.اونوقت اگه دیدیم بازهم شرایط کشور فرق نکرد اونوقت بنالیم که رای ما فرقی نداره.
    نه دنبال کسی باشیم که شعارش زیباست اما سابقه اش چیز دیگری میگوید

  • مشکل اینه که ایشون دوست داره در جایگاه تئوریسین و نظریه‌ پرداز باشه ولی نه توانش رو داره و نه مقبولیتش رو
    ما فراموش نمیکنیم که نظراتش راجه به کنسرت و دوچرخه سواری و اینا چیه

  • تشکر از دکتر مهرابی بابت مطالب منطقی و علمی شون که واقعا به زبان ساده روشنگری کردن.
    بعضی افراد به جای توجه به اصل مطلب فقط میخوان بحث رو منحرف کنن تا کسی به اصل صحبت ایشون توجه نکنه

  • میلاد جان

    ایشان نه ادعای نظریه پردازی دارند ونه تا آنجا که من اطلاع دارم راجع به کنسرت و دوچرخه سواری مطلبی نوشته اند.البته تقاضا داریم در این زمینه بنویسند
    لطفا منبع ذکر کنید تا ما هم از نظرات استاد بهره ببریم
    […]
    در ضمن برو کمی فارسی بخون تا غلط ننویسی

  • آقای مهرابی ما شما را به عنوان یک چهره دانشگاهی می شناسیم اما متاسفانه یادداشت های اخیرتان بار علمی چندانی نداشته و روز به روز مطالب شما سطحی تر و ارزش آن کاسته شده. امیدوارم که کمی با توجه به شرایط جامعه بنویسید. ضمنا ممنون میشم نظرتون رو درباره ورزش بانوان بگید. شنیدم که شما هم مثل دیگران فکر می کنید

    • شیلا خانم
      اولا استاد خودشان در ابتدا نوشته اند که این متن را ساده می نویسند
      دیگه اینکه این بخش کوچکی از سلسله یادداشت است. شما صبر کن تا آخر پاییز

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: