موج پنجم؛ تقابل کرونایی واکسن با سویه دلتا

گراش همزمان با شروع موج پنجم کرونا در کشور و شیوع سویه دلتا، از 3 تیرماه 1400 در وضعیت فوق قرمز کرونایی قرار گرفت. در حدود یک ماه و نیم دست و پنجه نرم کردن با این بیماری در موج پنجم، 19 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در گراش جان باختند. در این حال واکسیناسیون در گراش نیز سرعت گرفت. به طوری که جمعا 11هزار گراشی تا 19 مردادماه 1400، حداقل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

به گزارش پندری، گراش همزمان با شروع موج پنجم کرونا در کشور و شیوع سویه دلتا، از ۳ تیرماه ۱۴۰۰ در وضعیت فوق قرمز کرونایی قرار گرفت. در حدود یک ماه و نیم دست و پنجه نرم کردن با این بیماری در موج پنجم، علی‌رغم اعلام محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد پیشگیری از کرونا، اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفت و تعداد بستری‌ها رفته رفته افزایش یافت تا جایی که در این مدت زمان کوتاه ۱۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در گراش جان باختند.

در این حال واکسیناسیون در گراش نیز سرعت گرفت. به طوری که جمعا ۱۱هزار گراشی تا ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰، حداقل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. اما آمارها از استقبال کم گروه‌های سنی زیر ۶۵ سال را نشان می‌دهند.

رکوردشکنی‌های دلتا

موجی که تمامی رکوردهای خوب و بد کرونایی را شکست. دکتر محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش ۹ مردادماه از ثبت رکوردی تازه اما تلخ، در بیمارستان گراش خبر داد. تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان به ۱۲۰ نفر رسیده بود.

سویه دلتا در آمار فوتی‌ها نیز رکورد شکنی کرد. به این ترتیب که در ۵۰ روز گذشته، ۱۹ فوتی در بیمارستان گراش داشته‌ایم. به عبارتی هر دو و نیم روز، یک فوتی.

در موج پنجم رکورد‌های خوبی هم ثبت شد. بررسی آمارهای رسمی واکسیناسیون در شهرستان گراش نشان می‌دهد از ابتدای شروع واکسیناسیون تا ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰، حدود ۱۱هزار نفر تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند. روندی که در چند روز گذشته به شدت سرعت گرفته و آمارهای منتشر شده حاکی از این است که در دو روز ۱۸ و ۱۹ مرداد‌ماه، ۲۶۰۰ دُز واکسن در شهرستان گراش تزریق شده است.

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، تا ۱۹ مردادماه، ۱۸۹۵۰ دُز واکسن کرونا به این دانشکده رسیده است. با احتساب تزریق ۱۲۹۹۷ دُز واکسن تزریق شده (مجموع دُز اول و دوم)، در حال حاضر حدود ۶هزار دُز دیگر در این دانشکده موجود و آماده تزریق می‌باشد.

واکسن عامل اصلی کاهش مرگ‌و‌میر

با توجه به درصد بالای واکیسناسیون در بعضی کشور‌ها، شاهد کاهش قابل توجهی از میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هستیم و این موضوع اهمیت واکسیناسیون را به خوبی نشان می‌دهد.

سرعت واکسیناسیون در ایران و همچنین در گراش نیز در حال حاضر از سرعت خوبی نسبت به گذشته برخوردار است. به نحوی که در یک ماه گذشته به طور میانگین روزانه ۳۲۱ دُز واکسن در گراش تزریق شده است.

با احتساب جمعیت حدود ۵۵هزار نفری شهرستان گراش و شیب صعودی سرعت واکسیناسیون در این شهرستان، به نظر می‌رسد در ۲ الی ۳ ماه آینده تمامی گروه‌های سنی بالای ١٨ سال واکسینه و هردو دُز واکسن را دریافت کنند.

آمار واکسیناسیون در شهرستان گراش به تفکیک گروه‌های سنی از ابتدای شروع تا ۱۹ مردادماه از واکسینه شدن ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال در گراش خبر می‌دهند. به این صورت که گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال، با واکسینه شدن ۹۸ درصد گروه هدف، بیشترین درصد تزریق واکسن را به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر واکسیناسیون گروه سنی ۴۰‌سال به بالا در حال انجام است که با توجه به آمار، به نظر می‌رسد استقبال خوبی از سوی گروه هدف ۴۰ تا ۶۵ سال از واکسن کرونا نشده است. به این صورت که تا ۱۹ مردادماه کمتر از نیمی از افراد در این گروه سنی واکسینه شده‌اند. کمترین درصد واکسیناسیون نیز در حال حاضر با ثبت آمار ۲۶.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۴۰ تا ۴۵ سال است.

طبیعی است که هرچه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر شود، شاهد کاهش مرگ‌و‌میر‌های کرونایی و همچنین کاهش محدودیت‌ها خواهیم بود. در این بین تلاش همگانی در جهت ترغیب هرچه بیشتر افراد گروه‌های سنی هدف برا واکسینه شدن را می‌طلبد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4239

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: