چه کسی مجوز «تعزیه در ورزشگاه» را داد؟

برگزاری کاروان عزاداری و تعزیه در ورزشگاه شهدا این سوال را پررنگ کرده که چه کسی مجوز این برنامه را صادرکرده است؟ پیگیری‌های خبرنگار پندری نشان می‌دهد صدور مجوز به صورت شفاهی بوده است.

به گزارش خبرنگار پندری، مراسم تعزیه و راه‌اندازی کاروان توسط هیات شاهزاده قاسم که شب گذشته، ۲۰ مرداد در زمین چمن ورزشگاه شهدای گراش برگزار شد، با واکنش‌هایی در فضای مجای همراه بود. آن‌چه باعث واکنش مردم شده، دو مورد است؛ اول اینکه برگزاری تعزیه و راه‌اندازی کاروان عزاداری، طبق مصوبه ستاد کرونا ممنوع بوده است و نکته‌ی دوم هم ازدحام جمعیت و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در اطلاعیه‌ی برگزاری این مراسم ذکر شده برنامه با مجوز ستاد کرونا است، اما مشخص نیست این مجوز توسط چه نهادی صادر شده است. در حالیکه ستاد مبارزه با کرونا، امام جمعه و سازمان تبلیغات صدور هرگونه مجوز را تکذیب می‌کنند، مسئول برگزاری تعزیه می‌گوید با مجوز ستاد مبارزه با کرونا این برنامه را برگزار کرده است. نکته‌ای که خبرنگار پندری در پیگیری‌های خود با آن پی برده، صدور مجوز شفاهی از سوی رئیس ستاد مبارزه با کرونا شهرستان گراش به این گروه است.

دبیر ستاد کرونا: درخواستی در جلسه ستاد مطرح نشده

طبق بند ۱۲ بیانیه مشترک ستاد مقابله با بیماری کرونا شهرستان گراش، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گراش و شورای هیئات مذهبی شهرستان گراش هم اجرای تعزیه و برگزاری کاروان عزاداری ممنوع اعلام شده است.

محمدکاظم جعفری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا شهرستان گراش در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: آخرین جلسه تصمیم گیری ستاد کرونا روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تشکیل شده و مصوبات آن طی اطلاعیه شماره ۶ و شماره ۷ ستاد کرونا در سال ۱۴۰۰ اعلام شده است.

وی افزود: تنها درخواست‌های مطرح شده در جلسه، درخواست هیات سوارکاری برای برگزاری مسابقه کورس و هیات فوتبال برای برگزاری مسابقات جام حذفی فوتبال بوده که با هر دو درخواست به دلیل وضعیت فوق قرمز شهرستان مخالفت شد و تاکید گردید که در شرایط قرمز اجازه برگزاری هیچ گونه مسابقه ای نیست و بعد از آن نیز باید برای برگزاری مسابقات باید مجوز ستاد کرونا اخذ گردد.

جعفری در پایان تاکید کرد: موضوع درخواست هیات عزاداری حضرت شاهزاده قاسم در جلسه ستاد مطرح نشده که تصمیم‌گیری شود.

رئیس هیات فوتبال: موظفیم محوطه‌های ورزشی را در اختیار هیات‌ها قرار دهیم

این مراسم در زمین چمن استادیوم برگزار شده بود. احسان جوکار رئیس هیأت فوتبال به پندری گفته: ستاد کرونا کل کشور اماکن رو باز مثل حیاط مدارس، حیاط مساجد و محوطه‌ی ورزشگاه‌ها را موظف کرده که در اختیار هیات‌های عزاداری بگذارند.

جوکار ادامه می‌دهد: در جلسه چند روز قبل ستاد کرونا هم بر این امر تاکید شد که در اختیارشان بگذاریم. اگر هم جلوگیری کنیم و ندهیم می‌گویند جلو برپایی مراسم امام حسین گرفته و هزار تا حرف و حدیث دیگر.

سازمان تبلیغات: مجوزی برای این مراسم صادر نشده است

اما هیئات مذهبی زیر نظر سازمان تبلیغات فعالیت می‌کنند. رئیس این اداره گفته: برای این مراسم مجوزی صادر نشده است.

حجت‌الاسلام سیدحسن موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی گراش در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: ما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا کشور و شهرستان هستیم. آن چه که ستاد کرونا تصویب کند برای ما قابل اجراست.

وی اضافه می‌کند: برنامه‌ی شب گذشته در ورزشگاه نیز بدون اطلاع ما برگزار شده و ما هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم.

امام جمعه: من مجوزی نداده‌ام

شنیده‌ می‌شد که امام جمعه در صدور این مجوز نقش داشته است. اما امام جمعه این خبر را تکذیب می‌کند می‌گوید: اینکه من برای این هیات مجوز گرفته باشم، کذب محض است.

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش در گفت‌وگو با پندری ماجرا را این‌گونه شرح می‌دهد: قبل از محرم هیات‌ها برای برگزاری مراسم دردهه محرم تقاضا داشتند. من به آقای فرماندار گفتم شما با مسئولان بهداشتی یک برآوردی داشته باشید ببینید امکان برگزاری هست یا خیر. بعد این موضوع مطرح شد. آقای فرماندار گفتند اگر کاروان هست و در حرکت هستند، اشکالی ندارد. من هم گفتم اگر فاصله بین آن‌ها هست و حرکت می‌کنند و توقف ندارند برای شروع محرم خوب است.

وی ادامه می‌دهد: اما رفتند تبلیغ کردند که امام جمعه به ما مجوز داده. بعضی هیئات گفتند ما هم می‌خواهیم اجرا کنیم. من به آقای فرماندار گفتم چون سیل تقاضاها زیاد می‌شود و برنامه‌ها زیاد می‌شود نباید اجرا کنند. با آقای سروش تماس گرفتم گفتم اجرا نکنید. چند نفر از هیأت امنای آن‌ها آمدند و ما توجیه کردیم که مصلحت اسلام و دین و امام حسین این است که شما برگزار نکنید. ما قطعی گفتیم برگزار نکنید. بعد رفتند پیش آقای فرماندار، و قرار شده بود به صورت وبینار برگزار کنند.

“چند روز گذشته، جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دفتر ما بود و آن‌ها دوباره آمدند و با آقای فرماندار صحبت کردند. آقایان این هیات هم تعهد دادند که رعایت می‌کنیم. فرماندار هم تاکیدشان به جد به رعایت مسائل بهداشتی بود. اگر خود سیدالشهدا(ع) هم الآن بودند با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها مخالف بودند. حضرت آقا هم تاکید فرمودند. از بقیه هیئات هم هم تقاضا دارم که رعایت کنند.”

امام جمعه در پایان با بیان اینکه اینکه «ما نماز جمعه را هم تعطیل کرده‌ایم، چون نمی‌توانیم رعایت کنیم و فقط ۷۰ نفر را راه بدهیم و بقیه را نه.» افزود: اینکه من برای این هیات مجوز گرفته باشم، کذب محض است. روزی که آمدند پیش فرماندار من دو دقیقه هم کنارشان نبودند. آقای فرماندار هم تاکید کردند که سلامت مردم مهم است و نقشه حرکت کاروان را گفتند. و آقای فرماندار به صحبت‌هایشان اعتماد کردند.

مهدی سروش، مسئول برگزاری تعزیه: از ستاد کرونا مجوز داشتیم

مهدی سروش، مسئول تعزیه‌ی شاهزاده قاسم(ع) است. او در سال‌های گذشته مراسم ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا را در سطح شهر اجرا می‌کردکه با استقبال مردم نیز همراه بود.

او درباره برگزاری این مراسم در ورزشگاه شهدا می‌گوید: ما در پوستر نوشتیم، مراسم عزاداری هیات شاهزاده قاسم(ع)و غیر از این نیست. ما اسم تعزیه را ننوشته‌ایم. ما تعزیه اجرا نکرده‌ایم. مثل بقیه هیئات که با پروتکل‌ها دور تا دور مردم می‌نشینند، ما هم مراسم اجرا کردیم. ابتدا زیارت عاشورا داشتیم، سخنرانی بوده بعد هم مراسم بوده.

وی افزود: این اسب‌ها و خیمه هم به عنوان نماد است. این اسمش تعزیه نیست. ما واقعه تاریخی که اجرا نکردیم. مثلا شهید شدن حضرت علی‌اکبر را از رفتن به میدان تا شهید شدن و غیره را اجرا کنیم، این تعزیه است. ما یک مراسم عزاداری برگزار کردیم. همان‌طور که حاج‌آقا سخنرانی می‌کرد و صحبتش تمام نشده بود، افرادی را به صورت نمادین با لباس مخصوص وارد شدند و دور زدند.

«مجوز ما برای یک ساعت بود، ولی ۲۰ دقیقه اجرا کردیم. تا فهمیدیم مردم هجوم آوردند و تعداد زیاد شد، ساعت ۲۳:۲۰، ما برنامه را تعطیل کردیم و اسب‌ها را بیرون کردیم. ما چهل دقیقه پیش از اینکه مراسم تمام شود، مراسم را به خاطر ازدحام زیاد تعطیل کردیم. مجوز ما هم از ستاد کرونا بوده.”

هیات امنای هیات شاهزاده قاسم: این گروه مستقل از هیات عمل کرده است

هیات امنای هیات شاهزاده قاسم نیز به این موضوع واکنش نشان داد. این هیات متن زیر را برای پندری ارسال کرده است: گروه تعزیه به صورت مستقل به دنبال مجوزها و برگزاری بوده است و خودرایی صورت گرفته است. رویه‌ی هیات زنجیرزنی و سایر فعالیت‌های هیات متفاوت است و برای دومین سال پیاپی برنامه‌های خود را تعطیل کرده است و سایر مراسمات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است. اما برخی در گروه تعزیه به تصمیمات هیات امنا بی‌توجه بوده و در برخی موارد مستقل عمل می‌کنند که مورد تایید هیات نیست. در این رابطه بزودی تصمیم قاطعانه گرفته خواهد شد و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4240

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: