«بله»ترین پیام‌رسان ایرانی!

این روزها که بحث پیام‌رسان‌های داخلی داغ است، مهدی قنبری، به عنوان یک کارشناس IT‌ ،پیام‌رسان‌های داخلی (سروش، گپ، آی‌گپ، ایتا، بیسفون و بله)‌ را بررسی کرده تا از میان‌ آن‌ها، گزینه‌ی بهتر را انتخاب کند. او در این رابطه، به پیام‌رسان کم‌تر شناخته‌شده‌ی «بله» رسیده است. توضیحات او درباره جنبه‌های مختلف این پیام‌رسان را بخوانید.

هر چند موافق محدودیت تلگرام نیستم و معتقدم تا رسیدن به نقطه مطلوب و همسان، پیام‌رسان‌های داخلی راه بسیاری رو می‌بایست طی کنند، اما صرفا از جهت دغدغه و البته توجه به تولیدات داخلی، پیام‌رسان‌ها رو بررسی کردم تا به ایده‌آل خودم برسم. من پیام‌رسان «بله» رو به نسبت سایرین بهتر دیدم و سعی دارم با نگاهی خوش‌بینانه و لحنی عامیانه از جهات مختلف اون رو بررسی کنم.

  • رابط کاربری:
    بله رابط کاربری روان، زیبا و قابل‌فهم‌تری نسبت به سایرین داره. در طراحی رابط کاربری ضمن تلاش برای القا کردن فضایی شبیه به تلگرام (برای سهولت استفاده کاربران)، اصالت و استقلال اون حفظ شده و شخصیتی منحصر به فرد ارائه میشه. دسترسی به امکانات و سرویس‌ها به سهولت و سادگی انجام میشه.
  • امنیت فنی:
    در رقابت با پیام‌رسان‌های داخلی بله از نگاه امنیتی و فنی استانداردهای قابل قبول‌تری داره.یکی از دلایلش اینه که انجام تراکنش مالی نیاز به در نظر گرفتن موارد حداقلی فنی داره که بله این مراوادات مالی رو داره. SSl، رمزنگاری و ثبت نشست‌های فعال در اون در نظر گرفته شده و کاملا قابل استفاده است. گزینه پسورد ورود به نرم‌افزار وجود داره. البته تا رسیدن به امنیت ایده‌ال راه زیادی می‌بایست طی بشه.
  • شکل‌گیری و هدف اولیه:
    «بله» هیجانی شکل نگرفته. پیام‌رسان بله از بهمن ۹۵ ارائه شده و مربوط به این اواخر نیست. در این مدت عیب‌ها و نواقصش تا حدودی برطرف شده و به یک حداقلی رسیده. صرفا نیومده که از فیلتر تلگرام سوء استفاده کنه!
  • امکانات متفاوت:
    یکی از بخش‌های متمایزش به نسبت تلگرام و … امکانات مالی و پرداخت هست. امکانات بله محدود به امکانات ارتباطی یک پیام‌رسان معمولی نیست بلکه به کاربر این امکان رو می‌ده که ضمن ارتباط با دیگران، بتونه به راحتی مجموعه‌ای از امور بانکی را هم انجام بده و مراودات مالی داشته باشه. این بخش می‌تونه مورد توجه کاربران ایرانی قرار بگیره و سهولت کسب‌وکار رو بیشتر کنه.
  • شفافیت و مالکیت:
    مهمه که یک مجموعه از چه پشتوانه‌ای برخورداره و بر مبنای چه اصول و چه سیاستی حرکت خواهد کرد به همین دلیل اطلاع از هویت سرویس‌دهنده و شفافیت روند کاری حق کاربران هست. بله بر خلاف سایر رقبای داخلی از این نظر تا به حال شفاف‌تر بوده : متعلق یه یک استارتاپ ایرانی (شرکت داده پردازی سداد) با سرمایه‌گزاری بانک ملی (حداقل مجهول‌الهویه نیست).
  • سرعت:
    از نظر سرعت در حال حاضر نمی‌شه نتیجه‌گیری کرد.خدمات سرور کلاینتی می‌بایست با افزایش کاربر و به طبع اون افزایش درخواست‌ها محک زده بشن . از این رو این پیام‌رسان می‌بایست تحت فشار محک بخوره. در دی‌ماه ۹۶ و بعد از فیلتر تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی از این نظر دچار مشکلاتی شدند اما تا به امروز چندماه فرصت داشتند تا مشکل رو برطرف کنند. گردانندگان مدعی‌اند که بیش از یک میلیون کاربر فعال در حال حاضر در بله مشغول فعالیت‌اند. فعلا این پیام‌رسان سرعت مطلوبی داره.
  • سایر ویژگی‌ها و تعاملات:
    ▫پشتیبانی از قابلیت بازو (bot) و در نظر گرفتن Api ، استیکر
    ▫قابلیت جستجوی پیشرفته در تمامی گروه‌ها و کانال‌ها
    ▫وجود امکانات مورد انتظار مدیران (ویرایش، حذف و …)
    ▫فضای اختصاصی و ابری
    ▫ و …
  • نقاط ضعف و مشکلات:
    ▫عدم ارایه تماس صوتی و تصویری
    ▫عدم ارایه نسخه ویندوزی (Desktop) در بروزرسانی‌های جدید
    ▫عدم وجود لینک عمومی کانال بصورت کوتاه شده و اختصاصی
    ▫عدم نمایش تعداد بازدید پست‌های کانال
    ▫عنوان نامناسب!
    ▫عدم تمرکز بر روی ارائه خدمات به عنوان پیام‌رسان
    — (بله اومده که در کنار ارائه خدمات بانکی قابلیت ارتباط رو برقرار کنه. کاش پیام‌رسان بود و در کنارش قابلیت‌های بانکی داشت)
    ▫و …

بله جزو پنج پیام‌رسان تبلیغی دولتی نیست و خیلی اسمش رو در تبلیغات این روزها نمی‌شنوید. مدیر این پیام رسان در مصاحبه‌اش چرایی این موضوع رو توضیح داده :http://yon.ir/0afMN

نکته: کیفیت هر خدمتی وابسته به توجه به نیازهای کاربر، پیوستگی خدمات و به‌روز بودن سرویس دهنده است. بله در حال حاضر به نسبت رقبا امکانات بهتری داره اما تضمینی برای آینده نیست. امیدوارم همه پیام‌رسان‌های داخلی با در نظر گرفتن نیازهای کاربران ایرانی و نیم‌نگاه جهانی روند رو به رشدی داشته باشند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=738

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: