شهردار گراش خبر داد:

بلوار سرداران نو نوار می‌شود

شهردار گراش در نشست خبری با حضور خبرنگاران، از اجرای بهسازی و اصلاح بنیادی بلوار سرداران خبر داد.

به گزارش پندری به نقل از روابط عمومی شهرداری، بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، شهردار گراش مهندس حلیمی میزبان خبرنگاران بود تا طرح کلید خوردن و اجرای بهسازی و اصلاح بنیادی بلوار سرداران را اعلام کند. خبرنگاران و مهندسین عمرانی و فضای سبز از شهرداری، میهمانان این نشست خبری بودند.

مهندس حلیمی موضوع بهسازی این بلوار را که خیابان اصلی در کمربندی گراش به شمار می‌رود اینگونه آغاز کرد: «نیاز به آگاه‌سازی درباره پروژه‌هایی که در دست اقدام است علت این نشست با اصحاب رسانه است. یکی از برنامه‌های شهرداری، زیباسازی و مبلمان شهری در خور مردم این شهر است و یکی از پروژه‌هایی که در دستور کار است و به دلیل موانع اداری به تاخیر افتاده اصلاح رفوژ بلوار سرداران است که حدود دو کیلومتر طول دارد. طراح جدید توسط مهندسین گراشی طراحی شده است.»

مهندس حلیمی زیباسازی بلوار سرداران را در سه بخش تشریح کرد: «اولین بحث اصلاح بافت درخت است. هدف اصلی ما این است که در راستای اصلاح و زیباسازی بلوار یک تغییر و تحول مهم اتفاق بیفتد. رویش درختان کویتی از دیدگاه پزشکی به دلیل ایجاد مشکلات تنفسی و مسموم کردن فضا و مضر بودن برای سلامتی نامناسب است. از این رو دستور داده شده تا جایی که امکان دارد از کاشت این درخت جلوگیری شود. نکته‌ی دوم بحث ایجاد مشکلات ترافیکی درباره‌ی این درختان است.»

شهردار گراش سپس با اشاره به هدف شهرداری برای جمع‌آوری درختان گونه‌ی کویتی و جایگزینی آن با نخل گفت: «نیاز به آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در این رابطه برای ما اولویت است. مردم باید بدانند درختی که قرار است قطع شود، ضررآور است. تحت هیچ شرایطی درخت کویتی نه فقط در این شهر بلکه در مناطق دیگر و حتی کشورهای دیگر مفید نیست. اما قبل از جایگزینی آن با درخت جدید بایستی این درختان قطع و ریشه‌ی آن نیز برای جلوگیری از رویش مجدد خشک شود.»

شهردار در پاسخ به سوال خبرنگار هفت‌برکه در خصوص اینکه این طرح زیر نظر کدام کارشناس انجام می‌شود و همچنین سایه‌ساز بودن بالای درخت کویتی گفت: «این طرح قرار است زیر نظر کارشناس فضای سبز انجام شود. حتی خرید نوعی نخل به طور کارشناسی شده تحت بررسی است.»

مهندس حلیمی افزود: «اولین اصلاح برای رفوژ وسط در بلوار قاعدتاً نورپزدازی و المان‌های شهری است و کاشت درخت در قسمت پیاده‌رو معنا پیدا می‌کند. سایه‌ی این درختان به دلیل اینکه در وسط بلوار قرار دارد، تاثیری برای شهروند ندارد. با جایگزینی درخت جدید بحث سایه نیز به دلیل گرمسیر بودن منطقه تامین خواهد شد.»

شهردار همچینن تاکید کرد انتخاب نوع درخت جایگزین کاملا در اختیار طراح و معمار پروژه است که درخت پیشنهادی بر اساس نظر کارشناسی در حال حاضر درخت نخل بومی است.

در ادامه محمدی از خبرگزاری تابان گفت: «نوع نخل مهم است و حتی اگر نخل ثمردار باشد ده سال طول می‌کشد تا رشد کند. قبلا قرار بود از درخت مرکبات استفاده و نورپردازی نیز انجام شود. مثلا بخش درختان نارنج که در پارک منفرد است زیبایی خاصی دارد.»

مهندس باقرزاده از گراش نیوز نیز با اشاره به زیبا بودن نمای این بخش از شهر به دلیل وجود درختان کویتی گفت: «این درخت در جایی که نزدیک منطقه‌ی مسکونی باشد مضر است. یعنی سموم آن به چاه فاضلاب انتقال پیدا می‌کند. اینجا چون نزدیک رفوژ است ضرری برای اشخاص ندارد. نخل چهره‌ی خشنی دارد که البته به دلیل خاصیت مقاوم بودن آن در برابر گرما است و با نورپردازی نیز زیبا نمی‌شود. اما کویتی به دلیل بافت محکم آن به هر شکلی قابل طراحی است و حتی افراد از شهرهای دیگر نیز درختان کویتی را زیبا می‌بینند و نمای شهر است.»

دکتر دانشور رئیس شورای شهر در این نشست خبری گفت: «اساسا وسط بلوار درخت نباید باشد و دو طرف بلوار به دلیل محل تردد بودن باید کاملا مشخص و درخت باید در حاشیه‌ی خیابان باشد. رسیدگی به درختان کاملا هزینه‌بر است؛ چه از نظر نیروی انسانی، ماشین و ابزارآلات و زمان‌بر بودن رسیدگی به آن. این درختان به مدت پنج یا شش سال به دلیل هزینه‌بر بودن نیروی انسانی، بالابر و ابزارآلات کاملا رها شده بود.»

دانشور همچنین با تاکید بر کارشناسی بودن طرح اضافه کرد: «ریشه‌های درخت کویتی سطح آسفالت را خراب می‌کند و حتی با وجود آسفالت مجدد با حفظ این درختان، دوباره امکان آسیب به آسفالت وجود دارد. ریشه‌ی این درخت به دلیل گستردگی و استحکام زیاد زیرساخت‌ها را خراب می‌کند و حتی در قطع ریشه‌ی آن بخشی از لبه‌ها، آسفالت و زیرساخت بلوار خراب خواهد شد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=13122

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: