زیارت ششمین شهید گمنام؛ عصر پنج‌شنبه‌ و صبح جمعه

چهل روز از آمدن مهمان گذشت. شهید گمنامی که مهمان همیشگی گراش، خصوصا دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شده است.
اما چند سؤال هنوز ذهن هم‌شهری‌ها را درگیر کرده است: چه زمان‌هایی می‌توانند به زیارت شهید بیایند؟ چرا شهید در دانشکده دفن شده است؟ محل فعلی یادمان چطور مشخص شده است؟ و سؤالات دیگر. به همین مناسبت با دکتر مهدی محسن‌زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش می‌باشد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

دکتر محسن زاده

درخواستِ تدفین یک شهیدِ گمنام در دانشکده از چه زمانی شروع شد؟ روند پیگیری‌ها به چه صورت بود؟

اولین بار که معاون آموزشی، دانشجویی بودم، به استناد اینکه معمولا در همه‌ی دانشگاه‌ها شهید گمنام دفن است، ما هم این پیشنهاد را پیگیری و مطرح کردیم. این شهید گمنام خود یک پایگاه فرهنگی برای دانشجویان است. بعد از مقطع دکترا که برگشتم، این کمبود وجود داشت که باید پیگیری صورت می‌گرفت. سال ۹۷ این موضوع در هیأت رئیسه مطرح و تصویب شد.

تا سال ۹۸ این موضوع به کندی پیش می‌رفت. تا اینکه یک طوماری از طرف دانشجویان و پرسنل به رئیس دانشکده نوشته شد که رئیس نیز موافقت کردند و کار جدی‌تر پیگیری شد. تا اینکه همزمان با یادواره شهدا که زمستان ۹۸ با حضور سردار باقرزاده در گراش، در محل حوزه علمیه برگزار شد، کار را سرعت بیشتری بخشید.

چرا یک شهید تعلق گرفت؟
از سردار باقرزاده دعوت کردیم. آمدند دانشکده و فضا را دیدند. همان موقع اوکی داد. گفتند بر اساس تعداد دانشجو، یک شهید گمنان به دانشکده شما تعلق خواهد گرفت. البته تاریخِ تشییع و تدفین را نیز مشخص کردند. گفتند ۲۸ خرداد ۹۹. چون اسم دانشکده امام جعفر صادق (ع) هست، روزِ شهادت امام نیز تشییع و تدفین صورت بگیرد که به خاطر وضعیت کرونا این شرایط امکان‌پذیر نبود. تا اواخر دی‌ماه که مراسم تدفین صورت گرفت.

مکانِ فعلی برای تدفینِ شهید بر چه اساسی انتخاب شد؟

سردار باقرزاده کل مجموعه‌ی پردیسِ دانشکده را بازدید انجام دادند. از ما پرسیدند که محل پیشنهاد شما کجاست؟ پیشنهاد ما هم طبق دیگر دانشگاه‌های دیگر مثل تهران و یزد که نزدیک مسجد است، ما هم نزدیک مسجد، در همین مکان بود، اما وسط. ولی سردار پیشنهاد فعلی دادند که محوطه‌ی روبرویِ مسجد برای مراسم‌ها فضا داشته باشیم.

آیا تدفین شهید در فضایِ دانشگاه، حضور عمومِ مردم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؟

شهیدی که در دانشگاه دفن است، هدف هم دانشجوست تا مردم که دانشجویی که از تمام کشور می‌آیند نیز به شهید دسترسی پیدا کنند. البته ما مطلع بودیم که این فضا محصور و محدود است. و خواسته‌ی دیگر ما هم این بود که ۵ شهید گمنامِ تپه نورالشهدا هم تحت تأثیر قرار نگیرد و مردم آن‌جا هم مراجعه کنند و مهجور نمانند.

 

طرح یادمان شهید توسط چه کسی طراحی شد؟

شمایِ کلی را سردار باقرزاده داده بود. البته چند تا طرح و الگو نیز برای ما ارسال کردند. اما در نهایت آقای مهندس محمد مهرابی به صورت داوطلبانه و خودجوش طراحی کردند. ولی طی چند جلسه در فرمانداری که ستادِ شهرستانی شهید گمنام بود، ارائه شد، نظرات و پیشنهادات داده شد، برای سردار ارسال شد و مورد استقبال ایشان نیز قرار گرفت.

هزینه‌های یادمان و دیگر هزینه‌ها توسط چه سازمان یا ارگانی تأمین می‌شود؟

هزینه فونداسیون اصلی را خود دانشکده متقبل شده است. اما بقیه‌ی هزینه‌ها، قرار است یک جلسه گرفته شود و به طور مشارکتی با کمک خیرین، مردم و دیگر ارگان‌ها و اداراتی مثل شهرداری، بنیاد شهید تأمین شود.

یادمان کی آماده می‌شود؟

طیِ قولی که به حفظ آثار دفاع مقدس داده‌ایم باید ۶ ماهه ساخت این یادمان به پایان برسد. البته تا الآن ۴۰ روز را از دست داده‌ایم.


برنامه‌ی حضور مردم برای زیارت شهیدِ گمنام به چه صورت خواهد بود؟

برنامه‌ی مصوبی که الآن گذاشته‌ایم و تا پایان سال هم این برنامه است این است که عصر پنج‌شنبه‌ها و صبحِ جمعه‌ها مردمِ عادی نیز می‌توانند برای زیارت و فاتحه‌خوانی تشریف بیاورند. برای مراسم‌های مختلف یا درخواست‌هایی که برای برگزاری مراسم‌ها در جوار شهید گمنام است، ما در حال ساماندهی یک هیأت أمنایی هستیم که اگر ادارات یا نهادها درخواستِ برگزاری مراسم داشته باشند، پیگیری شود. مثلا ما درخواست داشتیم که قصد داشتند صیغه عقدِ خودشان را کنار شهید گمنام بخوانند. ما فعلا با توجه به رنگ‌بندیِ کرونا رعایت می‌کنیم.

 

برای چهلم شهید گمنام برنامه‌ای برگزار می‌شود؟

طبق جلسه‌ای که گرفته شده، مراسمِ چهلم شهید گمنام، بدون حضور هیچ‌کس و به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

صحبت پایانی؟

شهید گمنام همراه خودش یک سری برکاتی دارد و می‌تواند مرکزیت خیلی از کارها باشد. ان‌شالله بتوانیم از برکات شهید استفاده کنیم. نکته‌ای که هشت، این است که این شهید از رزمنده‌های کربلای ۵ بوده و من احساس نزدیکی با این شهید می‌کنم. چون خودم و تعداد زیادی از گراشی‌ها در این عملیات بوده‌ایم. حدود ۳۰ نفر از گراشی‌ها در گردان الفتح از لشکر المهدی بودیم. ولی به طور کلی اطلاعات دقیق ندارم ولی می‌شود گفت بیش از ۱۰۰ نفر از گراشی‌ها در کربلای ۵ حضور داشتند. که شهید کربلای ۵ گراشی هم در این عملیات داشتیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2374

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: