معتادان سابق رو در روی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

برگزاری جلسه‌ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گراش با دو موضوع جالب همراه بود؛ یکی حضور سه تن از معتادان سابق در جلسه و دیگری اسم پررنگ انجمن‌های مردم‌نهاد.

به گزارش خبرنگار پندری، این جلسه یکشنبه ۲۰ اردیبهشت به ریاست قاسم فرسوده، معاون فرماندار گراش، برگزار شد. احسان اکبری، علی محکمی و نصراله شبان سه میهمان این جلسه بودند که پیش از این اعتیاد را تجربه کرده بودند. همچنین انجمن معتادان گمنام (N.A)، کانون ترک اعتیاد و انجمن روانشناسی گراش سه انجمن مردم‌نهادی بودند که نام‌شان در این جلسه مطرح شد.

با تاخیر مدیران برخورد میکنیم

قاسم فرسوده، معاون فرماندار گراش، صحبت‌های خود را با اشاره به تاخیر مدیران برای حضور در جلسات آغاز کرد و گفت: برای اطلاع‌رسانی جلسات، علاوه بر ارسال نامه از طریق کارتابل، با مدیران تماس می‌گیریم و پیامک هم ارسال می‌کنیم ولی باز هم با تاخیر مواجه‌ایم. قبلا دباره این موضوع تذکر داده شده و بایدشیوه جدیدی در پیش بگیریم. قطعا این مسئله را پیگیری و برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که اعتیاد در بحث آسیب‌های اجتماعی یک موضوع مهم به شمار می‌رود، گفت:‌ مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند سالانه ۵ درصد از میزان اعتیاد کاهش پیدا کند. این یک وظیفه‌ی همگانی است. ما در شهرستان گراش بر اساس آمار و برنامه، تاحدودی موفق عمل کرده‌ایم.

فرسوده با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی، سپاه، اداره اطلاعات و دادگستری در برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر گفت: بعضی‌ها انتقاد می‌کنند توزیع‌کننده‌ها بلافاصله بعد از دستگیری آزاد می‌شوند، ولی در این‌باره قوانین خاص خود وجود دارد. همچنین در بحث درمان دانشکده علوم پزشکی با توجه به راه‌اندازی کلینیک موثره بوده. در بحث پیشگیری هم، کارگاه‌ها و همایش‌ها در مرکز شهرستان و سایر نقاط برگزار شده که تاثیرگذار بوده است.

معاون فرماندار در ادامه به فعالیت کمپ ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: وجود کمپ تاثیر خوبی داشت، ولی بهزیستی مدعی بود باید تعطیل شود. اخذ مجوز آن را پیگیری کردیم تا در نهایت مجوز آن صادر شد. آقای حسین فقیهی مدیرعامل کمپ است و آقایان سبزواری، شبان، محکمی و … هم در این کمپ فعال هستند.

حضور ۳۳۴ معتاد در کمپ ترک اعتیاد گراش

وی با ارائه‌ی آماری از وضعیت این کمپ گفت: در سال ۹۶، ۶۳ بومی و ۲۷۱ غیربومی در کمپ حضور داشتند. امسال نیز ۱۳ بومی و ۵۳ غیربومی در کمپ حضور دارند.

شرب خمر یکی از مشکلات شهر گراش

معاون فرماندار در بخش دیگری از جلسه با اشاره به ظرفیت حضور روحانیون و مبلغین در ماه رمضان، بیان داشت: قرار است با هماهنگی امام جمعه جلسه‌ای با حضور مبلغین برای فرهنگ‌سازی در زمینه اعتیاد و شرب خمر برگزار شود. یکی از مشکلات ما در سطح شهر شرب خمر است. باید برای تقویت باورهای دینی برنامه‌ای داشته باشیم؛ این خودش نهی از منکر است.

قاسیم فرسوده در ادامه به نقش رسانه در مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و گفت: در رابطه با فرهنگ‌سازی، دوستان رسانه‌ای نیز می‌توانند در امر آموزش و اطلاع‌رسانی با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما کمک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه شناسایی مناطق آلوده باید انجام شود، اظهار کرد: هم نقاط توزیع و هم مصرف باید شناسایی شود. سپاه و پایگاه‌های مقاومت بسیج در این زمینه می‌توانند همکاری کنند.

معاون فرماندار در ادامه صحبت‌های خود گریزی هم به گسترش قلیان و سیگار در سطح شهر زد و گفت: قلیان و سیگار مقدمه ورود به اعتیاد هستند. در این زمینه نیز باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا مصرف آن کاهش پیدا کند. دانشکده علوم پزشکی، اصناف، و اداره صنعت و معدن در این زمینه برنامه داشته‌اند، ولی نیاز است بیشتر کار شود.

با عرضهکنندگان قلیانهای میوهای برخورد شود

در سال‌های گذشته با مراکزی که قلیان میوه‌ای عرضه می‌کردند برخورد شد و تا چند سال خبری نبود، اما تازگی شنیده‌ام ۲ تا از رستوران‌های سنتی قلیان میوه‌ای عرضه می‌کنند که این زنگ خطر است. دانشکده علوم پزشکی باید با این موارد برخورد کند.

شورای هماهنگی پیشگیری از اعتیاد استان، بودجه‌ای برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در موضوعات مرتبط در نظر گرفته است. اگر فرد یا ارگانی در این زمینه طرحی دارد ما می‌توانیم با تایید استان، بودجه‌ی آن را تامین کنیم.

آمارهای پلیسی از اعتیاد در گراش

سرهنگ مظاهری، جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش با بیان اینکه وضعیت نگران‌کننده‌ای نداریم، گفت: نیاز هست این وضعیت حفظ شود. ما قول دادیم نقاط آلوده را پاک‌سازی کنیم و تاکنون ۳ محله در داخل شهر و ۲ محله در سایر نقاط پاکسازی شده و ۵ خرده فروش هم دستگیر شده است.

وی با اشاره به کشفیات ۲ ماه اخیر، از کشف ۴۲ کیلو انواع مواد مخدر در سال جاری خبر داد و ادامه داد: همچنین یک باند توزیع مواد مخدر شامل ۵ نفر دستگیر دستگیر شدند که با سه دستگاه خودرو مواد مخدر را از شهرهای همجوار به گراش منتقل می‌کردند. همچنین به نسبت سال گذشته تاکنون ۳۴۳ درصد افزایش کشف مواد، ۵۰۰ درصد افزایش دستگیری قاچاقچی، ۶۶ درصد افزایش دستگیری خرده‌فروشان و ۱۰۰ درصد افزایش دستگیری معتاد داشته‌ایم.

وی افزود: مواد مخدر ام‌الجرایم است و ۸۰ درصد جرایم از مواد مخدر نشات می‌گیرد. تنها راه برون‌رفت از این معضل هم حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است.

سن اعتیاد به ۱۲ سال رسیده است

علیرضا مساح، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، دیگر کارشناس این جلسه بود. او با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور به ۱۲ سال رسیده است،گفت: ما باید قبل از این سن روی کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی کار کنیم.

وی افزود: من ایده‌ای دارم که تاکنون اجرایی نشده است. با موضوع اعتیاد باید علمی‌تر برخورد کرد. در مدارس در قالب مهارت‌های فرزندپروری کتابچه‌هایی طراحی شود و در ابتدای سال تحویلی تحویل خانواده‌ها شود. سپس در طول سال تحصیلی از مطالب این کتابچه از خانواده‌ها امتحان گرفته است.

عرضهکنندگان قلیان میوهای ظرف ۴۸ ساعت پلمپ میشوند

مساح گریزی هم به بحث قلیان در گراش زد و گفت: در بحث قلیان هم اگر چنین مراکزی وجود داشته باشد، ظرف ۴۸ ساعت اخطار را صادر و آن مرکز را پلمپ می‌کنیم.

کمپ ترک اعتیاد نیازمند تجهیز

حسین فقیهی، مدیرعامل کمپ ترک اعتیاد گراش با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای کسب مجوز این کمپ گفت: ما نیازهای ساده‌ای در کمپ داریم. تجهیز به دستگاه‌های ورزشی یکی از این موارد است. همچنین درمان دندان مصرف‌کنندگان مواد به دلیل هزینه بالای آن نیاز به همکاری دستگاه‌های دولتی دارد.

«در زمینه جمع‌آوری خرده‌فروشان و ساقیان مواد مخدر نیاز به برخورد جدی‌تری است. آن‌ها به سراغ کسانی که از کمپ مرخص می‌شوند می‌روند تا دوباره او را گرفتار کنند.»

وی با در ادامه به لزوم پرداختن به مسائل زناشویی، اظهار کرد: این موضوع یی از مواردی است که باید درباره آن صحبت کرد. افزایش اعتیاد، آمار طلاق و اضمحلال خانواده‌ها یکی از اثرات مشکل در مسائل زناشویی است.

نیاز معتادان پس از ترک؛ حمایت مالی و راهاندازی کسبو کار

سه میهمان ویژه‌ی این مراسم، احسان اکبری، علی محکمی و نصراله شبان بودند. کسانی که خود سال‌ها اعتیاد را با پوست و گوشت خود تجربه کرده بود و توانسته بودند از این دام خود را رها کنند، امروز به این جلسه دعوت شده بودند تا از تجربیات و مشکلات خود و سایرین بگویند.

احسان اکبری، امروز از فعالان انجمن معتادان گمنام (N.A) در گراش است و می‌گوید الان ۱۳ سال است که پاک است. او درباره فعالیت‌های انجمن N.A می‌گوید: تا امروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این انجمن مواد مخدر را کنار گذاشته‌اند. ما در گراش پس از مدتی وقفه دوباره جلسات خود را در گلزار شهدا آغاز کرده‌ایم. در سال جدید ما ۲۵ نفر عضو داریم و در همین ۲۰ روز اخیر سه عضو جدید جذب کرده‌ایم. از شهرهای مختلف با من تماس می‌گیرند و ما آن‌ها را برای ترک کردن راهنمایی می‌کنیم.

او ادامه داد: من از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که با تلاش‌ آن‌ها امروز عرضه مواد مخدر در سطح شهر بسیار محدود شده و مصرف کننده‌ها برای تهیه مواد به اوز مراجعه می‌کنند.

علی محکمی هم پس از ترک در کانون ترک اعتیاد مشغول به فعالیت است. او از نیاز توجه به معتادان هنگام ترک و پس از آن گفت: معتادانی که ترک کرده‌اند نیاز به حمایت دارند. راه‌اندازی کسب و کار برای آن‌ها یکی از نیازهاست. همچنین ما در کانون ترک اعتباد به کمک نیاز داریم. بعضی خانواده‌های توان تامین هزینه‌ی ترک فرزند یا عضو خانواده خود را ندارند. حتی پس از ترک نیاز است از خانواده‌هایشان حمایتشود تا دوباره به دام اعتیاد برنگردند.

نصراله شبان هم با اظهار خرسندی از حضور در این جلسه صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: من کارتن‌خواب بودم و حالا با حضور در این جلسه احساس عجیبی دارم که در جمع مسئولان دعوت شده‌ام. من وضعیتی داشتم که حتی پدرم جواب سلامم را نمی‌داد و به خاطر مواد دست به کارهایی می‌زدم که نباید می‌زدم. من تا عمر دارم مدیون آقای فرسوده هستم که نگذاشت کمپ ترک اعتیاد تعطیل شود. اگر کمپ تعطیل شده بود من نمی‌توانستم به جامعه برگردم.

او ادامه داد: در حال حاضر از جوان ۲۱ ساله تا پیرمرد ۶۵ ساله داریم که مصرف را کنار گذاشته‌ ‌و به جامعه برگشته‌اند. من از سپاه و بسیج و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که من را دستگیر کردند. چون اگر این نبود پای من به کمپ باز نمی‌شد و معلوم نبود الان چه وضعیتی داشتم.

شبان صحبت خود را با این جمله پایان داد که هیچ درمانی برای اعتیاد جز حضور در کمپ وجود ندارد.

بیمه معتادان تحت درمان پیگیری میشود

درویشی، کارشناس معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی هم از پیگیری‌های دانشکده در این حوزه گفت: بیمه معتادان تحت درمان در حال پیگیری است تا هزینه درمان آن‌ها کاهش یابد.

افشار کارشناس آسیب‌های اجتماعی و سلامت آموزش و پرورش گراش هم گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در مدارس ارئه کرد: موضوع فرزندپروری به صورت رزوانه در مدارس سطح شهر در حال برگزاری است. همچنین آموزش دانش‌اموزان و والدین در طرح والدین پیشگام نیز پیگیری می‌شود. یکی از مشکلات ما این هست که کارسناس آسیب به صورت تخصصی نداریم.

وی با تاکید بر نقش ورزش گفت: متاسفانه موضوع ورزش به صورت جدی دنبال نمی‌شود؛ چرا که ورزش در بحث بهداشت و پیگیری می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

ملکی، کارشناس بهزیستی به ارائه‌ی گزارشی کوتاه از اقدامات بهزیستی پرداخت و گفت: برپایی غرفه‌هایی در پارک با همکاری هلال احمر، نصب استند در سینما و حضور معتدمین هم محله در جلسه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=793

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: