پرونده‌های قضایی در گراش؛ ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰

رئیس دادگستری گراش در نشست خبری گفت: برخی افراد صرفا با انگیزه‌ سرقت وارد گراش می‌شوند. وی همچنین مرگ نوجوان گراشی در برکه را «قتل عمد» عنوان کرد و ادامه داد: برخی از قتل‌ها ممکن است به نیت قتل عمد نباشد، اما اقدامی صورت می‌گیرد که نوعا کشنده است.

به گزارش خبرنگار پندری، سید عبدالرحیم روان‌بین، رئیس دادگستری شهرستان گراش صبح امروز، ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰، همزمان با هفته‌ی قوه‌ی قضاییه، در نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت کرد و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد. رئیس دادگستری ابتدا هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و با اشاره به اصول قانون اساسی گفت: «مطابق اصول ۱۵۶ تا ۱۷۴ قانون اساسی رعایت و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و تحقق بخشیدن به عدالت، از مهمترین وظایف این قوه است.» روان‌بین ادارات و نهادهایی مثل اداره ثبت اسناد و املاک، پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها، بازرسی کل کشور، مرکز کانون وکلا و مشاوران و شورای حل اختلاف را نام برد که کار دستگاه قضا به آن‌ها وابسته است.

رئیس دادگستری گراش با اشاره به حضور حجت‌الاسلام رئیسی در ریاست قوه قضاییه گفت: «حضور ایشان باعث در اولویت قرار گرفتن اصولی مثل ارتقای کرامت انسانی، مبارزه با فساد و تلاش برای رفع موانع تولید شده است.»

 

بعد از این مقدمه، خبرنگاران سؤالات خود را پیرامون مسائل مرتبط با دادگشتری عنوان کردند:

ناب‌نیوز: چه تعداد زندانی در گراش وجود دارد؟

روان‌بین: در دو سه سال اخیر تعداد زندانیان نصف شده است. و اینکه در حال حاضر محکومین کیفری و مهریه بسیار کم شده است.

 

هفت‌برکه: تنزل اداری دادگستری گراش تا چه اندازه قابل اعتنا است؟ و شنیده شده که خودتان هم قصد دارید از گراش بروید. این صحبت درست است؟

روان‌بین: تشکیلات اداری گراش به صورت فعلی در قالب و ساختار دادگستری شهرستان اداره می‌شود و با تلاش و پیگیری‌ها و عنایت ویژه‌ی رئیس کل دادگستری استان، حاج‌آقا موسوی، بحث تنزل حوزه قضایی گراش از دادگستری شهرستان به دادگاه کاملا منتفی شده است.

جابه‌جایی‌ها هم امری عادی است. تمایل به خدمت به مردم گراش دارم. اما آنچه به خیر و صلاح است اتفاق می‌افتد. تفاوت چندانی نمی‌کند که حقیر توفیق ادامه خدمت داشته باشم یا خیر. چون مردم این شهرستان از شریف‌ترین مردم محسوب می‌شوند. هر همکار قضایی که توفیق خدمت داشته باشد، با وجود این مردم، قطعا عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

 

هفت‌برکه: عموم پرونده‌های گراش مربوط به پرونده‌های زمین است. قضیه این پرونده‌ها که از جهاد کشاوری آمده و زمین‌های محدوده‌ی محمدآباد و سلطان‌آباد به چه سرانجامی رسیده است؟

روان‌بین: بخش قابل توجهی از پرونده‌های مطروحه، در مورد دعاوی و منازعات ملکی است. که بخشی از این دعاوی مطرح شده از سوی ادارات یا به طرفیت ادارات است. از طرف جهاد کشاورزی به واسطه تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهرستان، تعداد قابل توجهی پرونده وارد مجموعه قضابی شده است. طی این مدت تلاش کردیم افرادی که به واسطه عدم آگاهی یا عدم درک درست از قانون اراضی توسط افراد سودجو به آن‌ها واگذار شده، و اهالی محمدآباد و سلطان آباد با تعامل با دیگر نهادها، در سطح شهرستان و استان دارای کد آبادی گردند که البته این امر نیازمند پیگیری از سایر مراجع مستقر در شهرستان نیز می‌باشد. اما در رابطه با افراد سودجو، مجموعه قضایی بدون اغماض و‌ مسامحه وارد عمل شده و اقدامات موثری جهت برخورد با افراد سودجو و مخصوصا جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وساز غیرمجاز صورت گرفته است.

 

هفت‌برکه: سرقت‌ها خرده‌پا و سرقت‌ها از منازل در گراش دیده می‌شود. برخی توسط خود مردم دستگیر شدند. گفته می‌شود سارق از مردم نیز شکایت کرده. این صحت دارد؟

روان‌بین: این سارقین به واسطه‌ی این که افرادی غیربومی بودند و در شهرستان و حتی استان مختلف نیز علیه این افراد تحت عنوان سرقت شکایت شده، متهمین برای رسیدگی به کلیه‌ی پرونده و اتهامات علیه آن‌ها به مرکز استان اعزام شده‌اند. در رابطه با شکایت، به واسطه این بوده که اظهار داشتند در حین دستگیری و پس از دستگیری مورد ضرب و جرح قرار گرفتند که به هرحال شکایت این دو نفر نیز بنا به مستندات ارائه شده در حال رسیدگی است.

همچنین به واسطه اینکه برخی از شهروندان در زمینه‌ی پیشگیری احتیاط لازم را به عمل نمی‌آورند و اموال گران‌قیمت خود مثل طلاجات را در منزل نگهداری می‌کنند بعضا مشاهده می‌کنیم افرادی غیربومی، صرفا با انگیزه سرقت وارد این شهر می‌شوند. ضمن اینکه از شهروندان تقاضا داریم پیشگیری لازم را به کار بگیرند و در صورت وقوع بزه، مرجع قضایی تمام تلاش خود را جهت کشف جرم و شناسایی مجرمین خواهد کرد. موارد دیگری نیز از سرقت بوده که منجر به شناسایی مجرم و صدور حکم برای محکومین نیز گردیده است.

 

پندری: گروه خال‌ابرام که با با همکاری دو نهاد پایگاه صاحب‌الزمان(عج) و مؤسسه‌ی سرای مهر و امید در حال فعالیت است، به معضل کارتن‌خواب‌ها و معتادان رسیدگی می‌کند. آیا دادگستری و دادستانی در این امر همکاری و اقداماتی داشته‌اند؟

روان‌بین: همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد قطعا با نظارت مدعی‌العموم خواهد بود. به لحاظ اینکه مرکز ترک اعتیاد در شهرستان مستقر هست و دادستان محترم بر این مرکز نظارت مستمر دارد، چنانچه افرادی در این قالب قصد تعامل با مرجع قضایی دارند، می‌بایست با هماهنگی مدعی‌العموم باشد.

 

پندری: سن استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در گراش پایین آمده. معاون فرمانداری، آقای فرسوده در جلسه‌ای عنوان کردند که به سن ۱۲ سال هم رسیده. اقدامات و پرونده‌های دادگستری در این زمینه چگونه است؟ آیا کارگاه‌های مشروب‌سازی نیز گزارش شده است؟

روان‌بین: به صورت قطعی و ‌دقیق آماری ذکر نشده. اما به هر حال بخشی از جرائم و پرونده‌هایی که در مرجع قضایی مطرح می‌شود ازاین قبیل است. به صورت کلی در تمامی موارد اعم از جرم مذکور یا سایر جرائم، واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در این زمینه با برگزاری جلسات با ادارات مربوطه اقدامات موثری صورت داده است. لیکن سایر نهادها و ادارات مربوط نیز می‌‌بایست در زمینه آگاه‌سازی شهروندان و مخصوصا افراد با سنین پایین را در این خصوص حکایت و ارشاد نمایند که در نهایت شاهد کاهش ارتکاب جرم توسط شهروندان مخصوصا افراد با سنین پایین باشیم. به عنوان مثال اجرای طرح قاضی در مدرارس توسط آموزش و پرورش در جهت آگاه‌سازی دانش‌آموزان تلاش‌هایی شده، ولی باید مستمرباشد.

 

پندری: در گراش زندانی مهریه و طلاق هم داریم؟

روان‌بین: بسیار انگشت‌شمار است. به صورت کلی، محکومین مالی (مهریه و غیرمهریه) در گراش یک یا دو نفر در زندان داریم.

 

پندری: چندسال پیش یک گروه مردمی در گراش برای آزادی زندانیان غیرعمد تشکیل شد. تعداد زیادی زندانی نیز آزاد شدند، اما حمایتی صورت نگرفت و گروه از هم پاشید. آیا برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

روان‌بین: انجمن حمایت از زندانیان که در این مدت برای آزادسازی زندانیان اقداماتی صورت داده و طی این مدت چندین زندانی به واسطه‌ی کمک این نهاد آزاد شده‌اند. قبلا به صورت داوطلبانه و غیررسمی بود. اما الآن انجمن حمایت از زندانیان به صورت کاملا رسمی و زیر نظر مرجع قضایی و سازمان زندان‌ها در شهرستان تشکیل شده است. یک مکان (خیابان بسیج) برای اعضا مشخص شده است و جلسات مستمر و منظم نیز دارد. این انجمن نه تنها خود زندانیان، که خانواده‌ی آن‌ها را هم مورد حمایت قرار می‌دهد. مردم و خیرینی که علاقمند به کمک هستند به این انجمن مراجعه کنند. البته تعدادی از خیرین و معتمدین نیز در این انجمن حضور دارند. در گراش ظرفیت این امر خوب است. هم خیرین خدا را شکر همکاری می‌کنند هم زندانی‌‌ها زیاد نیستند.

 

پندری: بیشترین پرونده‌هایی که در شهرستان مطرح می‌شود چه پرونده‌هایی است؟

روان‌بین: تهدید و توهین، سرقت و ضرب و جرح، بیشترین پرونده‌های کیفری گراش است. در پرونده‌های حقوقی هم، منازعات ملکی، خانواده و مطالبه‌ی وجه بیشترین است.

 

رخداد گراش: تعداد پرونده‌هایی که امسال داشتیم چه تعداد بوده و نسبت به پارسال چه تفاوتی داشته؟

روان‌بین: در دادگستری به طور متوسط ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰  پرونده، در شورای حل اختلاف ماهیانه ۱۰۰ پرونده، و در دادسرا هم ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده داریم که بعضا نیز مشترک است. اما در یکسال اخیر تعداد پرونده‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد کم شده. بخشی از پرونده‌ها مربوط به کرونا یا موارد پیشگیری آسیب‌ها است. در بعضی موارد پرونده‌ها را به مرکز مشاوره مصلحین ارائه می‌دهیم و در آینده به مساجد هم ارائه خواهیم داد.

 

رخداد گراش: دستگاه قضا چه برنامه‌ای برای ارتباط بی‌واسطه با مردم دارد؟ چون دیده می‌شود که تصمیمات بدون حضور مردم و یکطرفه گرفته می‌شود؟

روان‌بین: صحبت شما درست است. شاید ما مسئولین خیلی قضایا را یکطرفه تصمیم می‌گیریم. اما ما در سطح شهرستان این ادعا را داریم که دادگستری از مردمی‌ترین نهاد است.

 

هفت‌برکه: در ایام کرونا برای عروسی‌ها و حتی کسبه منجر به تشکیل پرونده شده است؟

روان‌بین: تمام تلاش این بود که درک درستی از شرایط و بیماری در اختیار شهروندان قرار بگیرد. تصمیم‌ها هم بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در راستای نصیحت، اصلاح‌پذیری و تعهد از افراد خاطی بود. علی‌رغم این تلاش‌ها افرادی نیز بودند که شرایط اعلام شده را نادیده می‌گرفتند که انگشت‌شمار هم بودند که بنا به گزارشات واصله در مرجع قضایی تشکیل پرونده و منجر به صدور حکم گردید.

 

هفت‌برکه: پرونده‌ی جوانی که در برکه از دنیا رفت، به کجا رسید؟

روان‌بین: در این خصوص پس از انجام تحقیقات در دادسرا و صدور کیفرخواست قتل برای متهم پرونده، جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری ۱ مستقر در مرکز استان ارسال گردیده است. اما لازم به ذکر است که به واسطه‌ی اینکه متهم اصلی قتل عمد اقرار به ارتکاب بزه نیز نموده، دارای سن قانونی کمتر از ۱۸ سال است می‌باشد، به این لحاظ، در میزان مجازات قانونی ایشان مؤثر می‌باشد. بقیه‌ی همراهان نیز متهم به معاونت در قتل عمد می‌باشند و باید توجه کرد که در قتل عمد فقط یک عامل دخیل نیست. برخی از قتل‌ها ممکن است به نیت قتل عمد نباشد، اما اقدامی که صورت می‌گیرد نوعا کشنده است.

 

برنامه‌ی دادگستری گراش در هفته بزرگداشت قوه قضاییه:

دوشنبه: نشست خبری

سه‌شنبه ـ ۱ تیر ۱۴۰۰: دیدار با امام جمعه گراش

چهارشنبه ـ ۲ تیر ۱۴۰۰: دیدار با امام جمعه ارد

پنج‌شنبه ـ ۳ تیر ۱۴۰۰: غبارروبی گلزار شهدا

جمعه ـ ۴ تیر ۱۴۰۰: سخنرانی در نماز جمعه

شنبه ـ ۵ تیر ۱۴۰۰: بازدید از واحدهای تولید و دیدار با خانواده‌هیا شهدا

دوشنبه ـ ۶ تیر ۱۴۰۰: ملاقات مردمی

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3632

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: