امتحان حضوری یا مجازی؛ مسئله این است!

کرونا به امتحان نوبت اول مدارس رسید. دانش‌آموزان که بیشتر آموزش‌ها و آزمون‌های مستمر را به صورت مجازی پشت سر گذاشته‌اند، توقع آزمون حضوری را ندارند. اما آموزش و پرورش گراش می‌گوید وضعیت گراش زرد است و برخی از امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود.

پندری: کرونا به امتحان نوبت اول مدارس رسید. دانش‌آموزان که بیشتر آموزش‌ها و آزمون‌های مستمر را به صورت مجازی پشت سر گذاشته‌اند، توقع آزمون حضوری را ندارند. اما آموزش و پرورش گراش می‌گوید وضعیت گراش زرد است و برخی از امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 

دانش‌آموزان دست به دامن رئیس و نماینده

از هفته‌ی گذشته که دانش‌آموزها بو برده بودند امتحانات نوبت اول را باید حضوری بدهند، اعتراض خود را آغاز کردند. اعتراضاتی که پای آن خیلی زود به فضای مجازی هم باز شد. آن‌ها با انتشار درخواستی خطاب به دکتر حسین‌زاده، نماینده‌ی مجلس و ذبیح‌اله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش، درخواست داشتند آزمون‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شود.

 

مدیران، موافق امتحانات ترکیبی

در این بین، نظر مدیران مدارس به عنوان کسانی که ارتباط مستقیمی با دانش‌آموزان دارند و خود مجری برگزاری امتحانات هستند، راه‌گشا خواهد بود. به سراغ چهار مدیر از مدرسه روستایی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم رفتیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم. اسامی این مدیران به دلیل فشارهای احتمالی نزد ما محفوظ است.
یک مدیرآموزگار مدرسه روستایی درباره امتحانات حضوری می‌گوید: «دوری دانش‌آموزان از فضای واقعی مدرسه می‌تواند باعث انفکاک آن‌ها از جو آ.پ شود که تبعاتی را به دنبال دارد. از طرفی در پایه نهم و دوازدهم سرنوشت و مسیر زندگی دانش‌آموزان مطرح می‌باشد که ملاک مهم آن نتیجه امتحانات می‌باشد. در این شرایط آزمون مجازی باعث تضییع حق خیلی‌ها خواهد شد؛ به ویژه دانش‌آموزانی که واقعا در آموزش مجازی فعال بوده‌اند و درس‌ها را پیگیری کرده‌اند.»
او به نکته‌ی مهمی هم اشاره می‌کند: «باید این نکته مهم را در نظر بگیریم هنوز تعدادی از دانش‌آموزان گوشی هوشمند ندارند و درس‌ها را از شبکه آموزش و درسنامه دنبال کرده‌اند و امکان آزمون مجازی را ندارند.»
او می‌گوید با سه شرط برای برگزاری آزمون حضوری موافق است: «اول اینکه آزمون برای تعداد کمی از درس‌ها حضوری برگزار شود؛ دوم تمام جوانب و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌ای در نظر گرفته رعایت شود و سوم سطح سؤالات متناسب با سطح آموزشی که در فضای مجازی ارائه شده باشد تا هم رضایت‌مندی دانش‌آموزان تأمین شود و هم حقی از آن‌ها ضایع نشود.»
مدیر یکی از مدارس دوره ابتدایی موافق برگزاری آزمون‌ها به صورت مجازی است: «امسال نوبت اول کلاس‌های ما مجازی بوده. اگر آزمون‌ها هم غیرحضوری باشد، بهتر است و دانش‌آموزان استرس کمتری خواهند داشت.»
مدیر یکی از مدارس متوسط دوره دوم معتقد است امتحانات باید ترکیبی باشد: «با توجه به وضعیت زرد، باید امتحانات ترکیبی باشد؛ هم حضوری هم مجازی. اما به نظر من استرس دانش‎آموزان برای امتحان حضوری است نه ابتلا به کرونا.»
یکی از مدیران مدارس دوره اول متوسطه هم امتحانات حضوری برای دروس ریاضی و علوم را لازم می‌داند. او مزایا و معایب دو روش آزمون را بر می‌شمارد:‌ «در آزمون‌های مجازی استرس خاصی وجود دارد، مثل قطع برق، قطع اینترنت، کمبود زمان، تعدد صفحات و ارسال به دبیر، صحیح نمودن برگه توسط دبیر و … اما در آزمون‌های حضوری این استرس کاهش می‌یابد و حضور معلم باعث آرامش دانش‌آموز می‌شود. از معایب حضوری این است که علی‌رغم تذکرات مکرر، دانش‌آموز بعد از امتحان در حیاط دور هم جمع شده و در مورد امتحان صحبت می‌کنند. یا اینکه دوترکه و یا سه‌ترکه بدون ماسک سوار موتور شده و در خیابان می چرخند. بیشتر مشکلات در رفت‌وآمد دانش‌آموز به مدرسه است که پیشنهاد می‌گردد خود اولیا در ایاب ذهاب دانش‌آموزان همکاری و نظارت داشته باشند. ضمن اینکه مدرسه تمامی پروتکل بهداشتی رعایت نموده و مقدمات حضور دانش‌آموزان با رعایت فاصله‌گذاری آماده کرده است.»

 

آیا امتحانات در لار مجازی است؟

دانش‌آموزانِ گراشی که نسبت به امتحانات حضوری معترض بودند، یکی از دلایل خود را غیرحضوری بودنِ اکثر امتحاناتِ مدارس لار عنوان کردند. در همین راستا، عمران شاکری روابط عمومی روابط عمومی اداره آ.پ لار در خصوص حضوری یا مجازی بودن امتحانات مدارس لار، هم در گفت‌وگو با پندری گفت: «در سطح شهرستان لار، مناطقی که قرمز و نارنجی باشند، در مقاطع اول و دوم متوسطه، کلا آزمون‌ها به صورت غیرحضوری اعلام شده است. اما به طور مثال اگر روستایی زرد باشد، اختیار را به عهده‌ی مدرسه و مدرسه هم بر عهده‌ی انجمن اولیا و مربیان گذاشته است. در مقطع ابتدایی فعلا بخشنامه‌ی خاصی نیامده و فعلا تصمیم بر امتحانات مجازی است مگر اینکه تصمیم جدیدی گرفته شود. اما پیشنهاد شده اول و دوم ابتدایی امتحانات حضوری باشد، اما فعلا تصمیمی گرفته نشده است.»
با این توضیحات، با توجه به نارنجی بودن وضعیت فعلی لار، آزمون‌های لار به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

برای امتحانات حضوری هم درخواست داشتیم

درحالی‌که نظر دانش‌آموزانی که مخالف آزمون حضوری هستند پررنگ شده، به نظر می‌رسد عده‌ای با برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری موافق‌اند. محمد قادری، معاون آموزشی آ.پ گراش در خصوص اعتراض دانش‌آموزان به پندری می‌گوید: «اعتراض کتبی دانش‌آموزان به اداره نرسیده، اما در کنار پیشنهاد برگزاری آزمون به صورت مجازی، به همان نسبت پیشنهاد برگزاری به صورت حضوری هم داشته‌ایم.»

 

تصمیم ستاد کرونا: سکوت

ستاد مبارزه با کرونا عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های کرونایی در شهرستان است. در حالیکه معاون آموزش وزارت آ.پ از نقش ستاد ملی کرونا در حضوری یا مجازی بودن امتحانات می‌گوید، در گراش خبری از تصمیم برای این کار نیست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آ.پ کشور گفته: «در استا‌ن‌هایی که شرایط برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری مهیاست و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه حضور دانش‌آموزان را داده باشد، امتحانات با رعایت ضوابط بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود.»
محمدکاظم جعفری، دبیر ستاد کرونا گراش در این‌باره می‌گوید تصمیمی درباره حضوری یا مجازی بودن امتحانات گرفته نشده است: « قرار بوده بین معاونت بهداشت و آموزش‌وپرورش هماهنگی انجام و مشخص شود شرایط برگزاری برخی از امتحانات وجود دارد یا نه. نتیجه نهایی را از معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی می‌توانید بپرسید.» او تکمیل می‌کند که: «مصوبه‌ای که ستاد شهرستان مجوز داده باشد یا نه، نداریم.»
اما پاسخ علوم پزشکی چیست؟ تماس با معاونت بهداشت یک جواب یک خطی دارد: «یک هماهنگی‌های اولیه صورت گرفته، اما دستورالعملی از وزارت بهداشت برای ما ابلاغ نشده است که به آموزش و پرورش منتقل کنیم.»

 

اطلاعیه آموزش و پرورش؛ آب پاک روی دست همه

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره روابط عمومی آ.پ گراش، شامگاه شنبه ۲۹ دی، اطلاعیه‌ی امتحانات دی‌ماه را منتشر کرد. در یکی از بندهای این اطلاعیه آمده است: «امتحانات با لحاظ خواست دانش آموزان و اولیای محترم بدین شکل است که ابتدایی دوره اول ۲ درس و ابتدایی دوره دوم ۴ درس در گروه‌های ۷ نفره و متوسطه اول و دوم ۵ درس به صورت کلاسی و در بازه‌های زمانی متفاوت به صورت حضوری و بقیه دروس به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.»

اما سؤالی که باقی می‌ماند این است که اگر حین امتحانات حضوری، وضعیت به قرمز یا نارنجی تغییر کند، آیا بقیه‌ی امتحانات به صورت مجازی ادامه خواهد یافت؟ در بند چهارم این اطلاعیه آمده است: «در صورت تغییر وضعیت رنگ، موضوع امتحانات و تغییرات لازم از طریق شورای مدرسه و با هماهنگی این مدیریت به نفع دانش آموزان اعمال خواهد شد.»

اگر محدودیت‌های یلدایی در گراش اثرگذار باشد و در هفته‌های پیش رو تعداد مبتلایان افزایش نیابد، دانش‌آموزان باید خود را برای امتحانات حضوری آماده کنند. امتحاناتی که قرار است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود تا فاصله‌ی دانش‌آموزان از فضای آموزشی بیشتر از این نشود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1858

۲ نظر

  • این عادلانه نیست که تدریس مجازی باشه ولی امتحانات حضوری ولی کیه که عدالت رو برقرار کنه😖
    بعدشم تا دو هفته قبل وضعیت گراش قرمز بود چطور زرد شد با اینکه تو این دو هفته چند تا هم فوتی داشتیم ولی واسه اینکه به امتحانات نزدیک هستیم مثل اینکه وضعیت داره بهتر میشه.
    ما والدین با امتحانات حضوری مشکل داریم و واسه امتحانات جون بچه هامون رو به خطر نمیندازیم.
    امیدوارم به گوش مسئولین برسه و پیگیری بشه.

  • ما که حضورى درس نخوندیم که حضورى امتحان بدیم
    معلم ها هم همش ویس هاى باز ارسال شده میفرستند
    توقع دارند ماهم حضورى امتحان بدیم
    تازه پیام میدیم جواب نمیدن باید به فکر ما هم باشن

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: