توهین و اختلافات مالی، در صدر پرونده‌های دادگستری گراش

سعید کشاورز دادستان گراش، سخنرانِ بین صلاتین در نماز جمعه‌ی 21 آبان 1400، بود. او گفت: «بیشترین پرونده‌های کیفری دادگستری گراش مربوط به توهین، تهداد و ضرب و جرح می‌باشد. بیشترین پرونده‌های حقوقی نیز به اختلاف‌های مالی و طلاق اختصاص دارد.» او همچنین به آزاد شدن 5 زندانی توسط انجمن حمایت از زندانیان گراش اشاره کرد.

بیشترین پرونده‌های دادسگتری گراش در چه موضوعی است؟

به گزارش پندری کشاورز، دادستان گراش در خصوص بیشترین پرونده‌های رسیده به دادگستری گفت: «بیشترین پرونده‌هایی که به دادگستری ارجاع داده می‌شود، در بخش کیفری، مربوط به جرائم علیه اشخاص است. یعنی مواردی که به جسم یا شخصیت شخص تعرض می‌شود. توهین، تهدید و ضرب و جرح عمدی موضوع این پرونده‌ها است.»

او در ادامه گفت: «این نشان از پایین آمدن آستانه‌ی صبر مردم دارد. معمولا هم هر دو طرف از همدیگر شکایت دارند. هیچ کس از خودگذشتگی ندارد. به محض اینکه به کسی توهینی می‌شود فورا در مقام پاسخ درمی‌آید و به دنبال آن باعث تشکیل پرونده‌های مختلف در دادگستری می‌شود.»

دادستان گراش به فرهنگ از خودگذشتگی اشاره کرد و گفت: «این نیازمند این است که فرهنگ از خودگذشتگی و صلح و سازش بین مردم نهادینه شود. ما در دادگستری، ابتدا این پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم. ولی طرفین پرونده، مُصِر هستند که پرونده نزد قاضیِ دادسرا بررسی شود. در صورتی که اولویت با مصالحه است. ما می‌خواهیم با پادرمیانی ریش‌سفیدان به مصالحه ختم شود و مراجعه به دادگستری آخرین اقدام و راهکار باشد.»

کشاورز در خصوص سرقت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «بیشترین فراوانی جرائم علیه اموال مربوط به خرده‌سرقت‌ها از باغ‌ها می‌باشد. ما از زحمات پرسنل نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم. ولی آن‌ها آنقدر نیرو ندارند که از همه‌ی باغ‌شهرها مراقبت و سرکشی کنند. پس باید خودمراقبتی داشته باشیم. اموال را درونِ فضایِ باغ قرار ندهیم و درها را قفل کنیم تا زمینه‌ی ارتکاب جرم کم شود.»

دادستان گراش در خصوص پرونده‌های حقوقی گفت: «اختلافات مالی و طلاق بیشترین پرونده‌ها را در بخش حقوقی به خود اختصاص داده‌اند. نکته‌ای که برای کاهش این اختلاف‌های مالی و طلبکاری و بدهکاری مطرح است، تنظیم قراردادهاست. در موضوع تنظیم قراردادها، بلندترین آیه‌ی قرآن را داریم. دقیق‌ترین مسائل حقوقی در این آیه گنجانده شده. به عنوان مثال اینکه قراردادهای خود را مکتوب کنید، برای نوشتن از نویسنده‌ی عادل استفاده کنید، مدت قرارداد را دقیق مشخص کنید و موارد دیگر که باید در قرارداد رعایت شود. و اگر این مسائل رعایت شود، از حجم پرونده‌ها به دادگستری هم کاسته خواهد شد.»

او ادامه داد: «بحث طلاق هم یک آسیب اجتماعی است که عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند و منجر به وقوع طلاق می‌شود. که لازم است مددکاران اجتماعی دست به کار بشوند. ولی عللی که از نظر ما، فقر و اعتیاد است. مخصوصا اعتیاد که ریشه‌ی اکثر پرونده‌ها به اعتیاد می‌رسد.»

دادستان گراش به تعداد مراکز ترک اعتیاددر گراش نیز اشاره کرد و گفت: «در گراش یک مرکز ترک اعتیاد داریم. این مرکز، مرکز خوبی است. ولی کافی نیست. ما مکاتباتی با بهزیستی داشته‌ایم که اگر دوستان اعلام آمادگی کنند یک مرکز ترک اعتیاد دیگر به گراش اختصاص داده شود. البته بحث اعتیاد و ترک آن یک مسئله است، بحث حمایت از معتادان بعد از خروج از مرکز نیز مسئله‌ی دیگری است. از خیرین محترم تقاضا داریم در به کار گیری این افراد کمک کنند. چون وقتی برچسب معتاد به این افراد زده شد، دیگر کسی مشتاق به کار گرفتن این افراد نیست. ولی دیدمان را باید عوض کنیم. و اگر کار نداشته باشند و بیکار باشند، دوباره به اعتیاد برمی‌گردند. پس خیرین حمایت‌ها را داشته باشند.»

آزاد کردن پنج زندانی توسط انجمن حمایت از زندانیان گراش
انجمن حمایت از زندانیان، دومین موضوعی بود کهه کشاورز، دادستان گراش در مورد آن صحبت کرد. او گفت: «انجمن حمایت از زندانیان گراش یک انجمن خصوصی و غیرانتفاعی است که به کمک برخی از مسئولین و مشارکت عمده‌ی معتمدین تشکیل و اداره می‌وشد. برای این انجمن اهداف و وظایفی تعریف شده است. ابتدا آزادسازی زندانیانِ جرائم غیرعمد و کمک به زندانیان در جهت مراقبت و اصلاح و اشتغال آن‌ها بعد از آزادسازی. و دوم کمک به خانواده‌های زندانیانِ جرائم عمد که آزادسازی آن‌ها توسط انجمن ممکن نیست.»

دادستان گراش به ارتقای خود انجمن نیز پرداخت و گفت: «انجمن نیز برای ارتقای خودش هم دارد تلاش می‌کند. در واقع افزایش درآمد انجمن با فعالیت‌های اقتصادی و کمک‌های بیشتر خیرین امکان‌پذیر است. این دو عامل برای افزایش دو هدف اصلی انجمن است.»

او گزارشی از فعالیت‌ها انجمن اشاره کرد و گفت: «انجمن حمایت از زندانیان گراش، در بهمن‌ماه ۹۹ شروع به کار کرد. مکان هم توسط یکی از خیرین در خیابان بسیج می‌باشد. اقداماتی که این انجمن انجام داده، در بحث حمایت از زندانیانِ جرائم غیرعمد، آزاد کردن ۵ نفر زندانی با ارزش ۷۰ میلیون تومان می‌باشد. و ما به طور قاطع می‌گوییم در زندان دادگستری گراش در لارستان، به خاطر جرائم غیرعمد زندانی نداریم. البته در خصوص مجرمین سرقت و مواد مخدر سیاست ما سخت‌گیرانه می‌باشد که اگر اصلاح شوند، تسهیلاتی تعلق خواهد گرفت.»

او در پااین گفت: «در بحث کمک به خانواده‌های زندانیان جرائم غیرعمد، ۱۸۷ خانواده، حتی خارج از گراش را تحت پوشش داریم. ۹۵ میلیون تومان بسته معیشتی فرهنگی در اختیار خانواده‌های آن‌ها قرار داده‌ایم. و در پایان اینکه این انجمن چون مورد حمایت دولت نیست، از خیرین خواستاریم که این انجمن را یاری کنند.»

کشاورز، دادستان، شریعتی، رئیس دادگستری و حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی گراش بعد از پایان نماز عصر به پرسش‌های نمازگزاران پاسخ دادند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5655

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: