معضلی به‌نام آنتن‌دهی درگراش

مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در نقاط مختلف شهر، اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است. با پیگیری‌های نماینده، این مشکل در حال برطرف شدن است. اما مهدی قنبری، مسئول کارگروه رسانه و فناوری‌اطلاعات نماینده در گراش، از روند این پیگیری‌ها و مشکلات پیش رو می‌گوید.

مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در نقاط مختلف شهر، اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است. با پیگیری‌های نماینده، این مشکل در حال برطرف شدن است. اما مهدی قنبری، مسئول کارگروه رسانه و فناوری‌اطلاعات نماینده در گراش، از روند این پیگیری‌ها و مشکلات پیش رو می‌گوید.

در همین حال خبر می‌رسد که برخی ساکنین اجازه خیابان بسیج اجازه نصب دکل را به مسئولین نمی‌دهند.

از طرفی گزارش‌های رسیده به پندری از خیابان بسیج، مشکلات ده‌ها دانش‌آموز در اینترنت و تحصیل مجازی را نشان می‌دهد. این مشکلات حتی یکی از دانش‌آموزان را مجبور به ترک تحصیل کرده.

اعتراض مردمی به نصب دکل، سرطان‌زا بودن امواج این دکل و ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، در افراد همسایه‌های دکل است. این در حالی‌ست که دانشکده علوم پزشکی درخواست رفع مشکل آنتن‌دهی را در دانشکده یا بیمارستان داشته است.

 

عباسپور، رئیس مخابرات گراش: فعلا دست‌مان بسته‌ست. منتظر مردم می‌مانیم تا بتوانیم کارها را انجام بدهیم

محمد عباسپور رئیس مخابرات گراش به عنوان متولی اپراتور همراه اول در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: «ما در سال ۹۹، ۳ سایت BTS نصب کرده‌ایم. یکی در هفت‌برکه، یکی هم پارک مسلمانی. الآن که مخابرات می‌خواهد هزینه‌ی هنگفتی را برای خدمت به مردم انجام دهد، مردم تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند. در بخش‌های مختلف شهر، حدود ۱۶ دکل نصب است. این سایت‌ها توسط متخصصین ارتباطات رادیویی و انرژی اتمی تأیید شده. این تشعشعات عادی و جهانی و استاندارد است.» عباسپور در پایان می‌گوید: «فعلا دست‌مان بسته‌ست. منتظر مردم می‌مانیم تا بتوانیم کارها را انجام بدهیم.»

 

مهدی قنبری، مسئول کارگروه رسانه و آی‌تی نماینده: مشکل آنتن‌دهی در کل شهر وجود دارد

مهدی قنبری، مسئول کارگروه  رسانه و فناوری اطلاعات نماینده مردم در خصوص گزارش‌های مردمی پیرامون آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت می‌گوید: «مشکلات آنتن‌دهی و درخواست‌های مردمی خصوصا از پنج ماه پیش و بیشتر برای اپراتور همراه اول زیاد شده بود. بیشتر مشکلات در ناحیه بلوار خلیج فارس، شهرک فرهنگیان، هشتادهکتاری تا دانشکده علوم پزشکی، شهید بندی و بلوار امام علی (ع)، همچنین انتهای خیابان بسیج و خیابان شهیدان نام‌آم‌ور گزارش شده است. در دیگر نقاط شهر نیز به صورت پراکنده مشکل آنتن‌دهی وجود دارد.»

قنبری مدیر آمار و فناوری اطللاعات دانشکده علوم پزشکی در مورد پیگیری‌ها می‌گوید: «بنا به مسئولیت در دانشکده علوم پزشکی از چندماه قبل پیگیری های برای بهبود آنتن‌دهی در محدوده تحت پوشش انجام شد. پیگیری‌ها از طریق سامانه ۹۹۹۰ و ۱۹۰ به نتیجه نرسید. سازمان تنظیمات مقررات نیز تداخلات فرکانسی را به عنوان مشکل مطرح نموده اما پیگیری خاصی صورت نگرفته بود. بعدها با بازخوردهایی که از بیرون از مجموعه داشتیم متوجه شدیم که این مشکلات در کل شهر وجود دارد. خصوصا به دلیل شیوع کرونا و افزایش استفاده از ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی مشکلات دوچندان شده است.»

مکاتبه با نهادهای بالاتر

وی در خصوص نامه‌نگاری با نهادهای بالاتر گفت: «مکاتباتی با دفاتر مختلف از جمله نماینده محترم، مخابرات، فرمانداری و همراه اول داشتیم. خوشبختانه با حسن توجه نماینده محترم هماهنگی‌های صورت گرفت و ایشان شخصا در دیدار با وزیر ارتباطات این دغدغه را  در کنار دیگر مسایل مطرح نمودند. همچنین نقاطی که در زمینه ارتباطی تلفن همراه و تلفن ثابت دچار مشکل بودند طی نامه مجزا به وزیر اعلام شد. با پیگیری های دکتر حسین زاده  یک هفته بعد کارگروهی از سازمان فناوری اطلاعات فارس و سازمان تنظیم مقررات جهت آنالیز و ارزیابی مشکلات در گراش حضور یافتند.»

او در خصوص نتیجه‌ی این بررسی‌ها می‌گوید: «طی این بررسی نقطه به نقطه شهر مورد بازدید و آنالیز بصورت Drive Test قرار گرفت بصورتی که تمامی محله‌ها، خیابان‌ها، شهرک‌ها و نقاط فاقد پوشش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و بررسی نهایی و اعلام نظر به چند روز آینده موکول شد.بعدها سازمان تنظیمات مقررات اپراتورها را ملزم به پوشش دهی مناسب و ارائه خدمات در مکان‌های فاقد پوشش خواهد کرد. البته پیگیری‌ها تا رفع مشکل متوقف نخواهد شد.»

مهدی قنبری گریزی به مطالبه‌های قبلی از مخابرات می‌زند و می‌گوید: «البته مشکلاتی از سمت مخابرات وجود دارد و می‌بایست پیگیری این امور سریعتر و بهتر انجام شود.»

مشکلات پیش روی مخابرات چیست؟

البته او از مشکلات پیش روی مخابرات می‌گوید: «طی بازدید کارشناسان از شهرستان، به دنبال درخواستی که جناب آقای عباسپور، رئیس مخابرات گراش داشتند به خیابان بسیج رجوع کردیم. مخابرات در مجاور اداره صمت زمینی را اجاره کرده و قرار است در آنجا دکل همراه اول نصب شود. کارهای اولیه نظیر حفر چاه و برقراری سیستم ارت انجام شده بود اما متاسفانه با ممانعت مردمی و اختلال در روند کار مواجه شده‌اند. البته ظاهرا این مشکل برای پارک مسلمانی هم وجود داشته است. رییس مخابرات عنوان کردند که ما می‌خواهیم کار کنیم. همراه اول هم هزینه را برای دکل متقبل می‌شود و کمتر از چهل روز می‌توانیم دکل را مستقر کنیم اما عده‌ای نمی‌گذارند. البته برای خیابان درمانگاه هم برنامه ارتقا داریم که متولی آن منطقه نمی‌گذارد.»

البته قنبری موافق است مردم هم باید بیایند پای کار. می‌گوید باید مردم همکاری کنند تا این مشکل حل شود. اما پیشنهاد دیگری را مطرح کرده است: «ما گفتیم خوب اینجا، خیابان بسیج مشکل دارد. دانشکده علوم پزشکی و آن منطقه که این مشکل وجود ندارد. درخواست‌ها هم زیاد است. آن‌جا دکل را نصب کنید. که گفتند ما در خیابان ملاصدرا دکل داریم و خودمان می‌توانیم ارتقا بدهیم. وقتی زمان انجام کار را پرسیدیم؟ جواب دادند که مشکل این دو منطقه حل بشود، بعد آنجا انجام می‌دهیم. مخابرات بالاخره توجیه مالی می‌کند چون  جمعیت مرکز شهر بیشتر است و به صرفه‌تر است. البته قول همکاری دادند که در ابتدای سال جدید این مورد به سرانجام برسد.»

قنبری در پایان در مورد این اعتراض‌های مردمی گفت: «در وهله‌ی اول باید فرهنگ‌سازی بشود که مردم  با استقرار تجهیزات ارتباطی مخالفت نکنند. جلسه بگیریم و مصالحه کنند. اگر مشکل ادامه دارد بود طبیعتا باید از طریق مراجع قانونی پیگیری‌های لازم صورت گیرد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2596

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: