ابتکار دانش‌آموزان گراشی با کولرآبی خورشیدی

کولر آبی خورشیدی، ساخته‌ی دانش‌آموزان گراشی به مرحله‌ی کشوری مسابقات علمی پژوهشی راه یافت. علی عباسپور و مهربد محبی، دو دانش‌آموز گراشی هنرستان کاردانش شهید منفرد هستند که با ساخت کولر آبی خورشیدی در مرحله‌ی استانی مسابقات علمی پژوهشی، رشته انرژی‌های نوین، گرایش دست‌ساخته‌های سبز برگزیده شدند و به مرحله‌ی کشوری راه پیدا کردند.

به گزارش پندری، این دو دانش‌آموز دوازدهمی که در رشته‌ی تأسیسات درس خوانده‌اند، با ساخت کولر آبی خورشیدی، مقام سوم این مسابقات را کسب کردند.

علی عباسپور، عضو این تیم دو نفره در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: «ما از سمت مدیر هنرستان، آقای عظیمی از این مسابقه باخبر شدیم. با حمایت مالی ایشان و کمکِ معلممان آقای اسد محبی، توانستیم این موفقیت را کسب کنیم.»

اسد محبی، معلم رشته‌ی تاسیسات حرارتی و برودتی هنرستان شهید منفرد می‌باشد. عباسپور ضمن تحصیل، شغل فنی نیز دارد. او از شغل خود و هم‌تیمی‌اش می‌گوید: «در حال حاضر نصاب و سرویس کار آسانسور و بالابر هستم. ولی تجربه‌ی کاری در وسایل حرارتی و برودتی هم دارم. مهربد محبی هم نصاب کولر اسپیلت است.»

او هدف خودشان از طرحِ «کولر آبی خورشیدی»، مشکل کمبود و یا نبود برق عنوان کرده‌ و می‌گوید: « در این طرحی که ما زده‌ایم با توجه به کمبود برق و مشکلات بی برقی که برای عشایر و باغ‌ها هست، می‌شود استفاده کرد. ویژگی خاصی که دارد این است که تمام افراد می‌توانند با آن کار کنند و به نسبت دستگاه‌های که توی بازار هست، ارزان‌تر می‌باشد. البته خیلی راحت می‌شود به صورت قوی‌تر و با توان بالاتر تولید کرد.»

عباسپور در خصوص اینکه چطور این ایده به ذهن‌شان رسیده می‌گوید: «توی یکی از باغ‌های شهریِ بدون برق بودیم. باغ کناری از انرژی خورشیدی، برق باغش‌ را تأمین می‌کرد. من و مهربد محبی که تجربه کارهای فنی داشتیم به این فکر افتادیم که دستگاه سرمایشی را با انرژی خورشیدی بسازیم. طرح‌مان را به هنر آموزمان آقای محبی دادیم و ایشان هم کمک کردند و کار مد نظرمان را ساختیم.»

او در پایان می‌گوید: «قصد تولید و توسعه‌ی این دستگاه را داریم، اما متاسفانه حمایت نمی‌شویم.» او از آموزش و پرورش می‌خواهد که توجه‌شان را به هنرستانی‌ها و کاردانشی‌ها افزایش دهند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4447

۳ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: