عکاس جنوب درگذشت

احمد پذیرا، معروف به احمد مدان، پیشکسوت فرهنگی هرمزگان و از هنرمندان اخص اهل جناح بستک در ۸۷ سالگی درگذشت. او بیش از ۳۵ هزار عکس از مناطق و رسومات مختلف جنوب ثبت کرده است.

به گزارش پندری ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ مراسم تجلیل از احمد مدان در جناح برگزار شد. عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر حوزه جنوب مرکزی ایران، امیرحسین نوبهار، از نویسندگان کتاب چش‌وتش، مهدی وفایی‌فرد، سردبیر و مجتبی بنی‌‌اسدی خبرنگار پندری در این مراسم حضور داشتند.

خبر مراسم تجلیل از مرحوم مدان در سایت پندری

مجتبی بنی‌‌اسدی نیز روایتی از حضورش در مراسم تجلیل از این شخصیت فرهنگی جناح نوشته است. او روایتش را با عنوان «برای شهرم چه کرده‌ام؟» در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرده است. اینجا بخوانید.

به گزارش ایرنا، عکاسی، موسیقی، خطاطی و گرافیک و پژوهش در فرهنگ بومی بخشی از حوزه‌های فعالیت مرحوم احمد پذیرا مدان است.

وی در کودکی همراه با مادر و خواهران به بحرین نزد پدر عزیمت کرد و ۵۰ سال در منامه ماند. زنده‌یاد پذیرا مدان در بحرین تحصیلات خود را در مکتب خانه‌ها و مدارس طی کرد و هیچ‌گاه تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت.

وی سال ۱۳۷۴ به ایران و زادگاه خود جناحِ بستک بازگشت و زندگی خود را صرف عکاسی کرد که حاصل آن بیش از ۳۵ هزار قطعه عکس است که در یک موزه عکاسی در شهر جناح آن را به نمایش عموم گذاشت.

وی برای ارتقای زندگی مردم شهر جناح و نواحی اطراف آن فعالیت‌های خیرخواهانه و مبتکرانه دیگری نیز داشت که می‌توان به تهیه و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نصب تابلوهای مدارس، مساجد، ادارات و آموزش و پروش و همچنین آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان اشاره کرد.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=12992

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: