برای استادیوم ۵۰۰ میلیون از جیب دادم

ترمیم ورزشگاه شهدا با تأخیر بیش از اندازه‌ای روبه‌رو شد و همین صدای اعتراض برخی تیم‌ها را بلند کرد. احسان جوکار، رئیس هیأت فوتبال، در گفت‌وگو با پندری، از چرایی تأخیر بازسازی چمن و میزان هزینه‌ها گفته است. او می‌گوید: از هیچ ارگان یا اداره‌ای حمایت نشده است. جوکار همچنین به بدون رئیس بودن اداره ورزش و جوانان در سه ماه گذشته نیز اشاره‌ای دارد.

به گزارش پندری، احسان جوکار، رئیس هیأت فوتبال گراش در خصوص شروع عملیات ترمیم زمین چمن ورزشگاه شهدا می‌‌گوید: «از بهمن‌ماه ۹۸، حدودا پنج ماه بعد از انتخابم برای رئیس هیأت فوتبال، شروع کردیم.» جوکار علت این ترمیم را برخوردار نبودن شهر از چمن خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: «شروع ترمیم با توجه به این بود که از یک چمن خوب برخوردار نیستیم. و اینکه هلال‌احمر هم در چند رده لیگ‌برتر و استان شرکت کرده و ممکن است ناظران مسابقات به چمن ما ایراد بگیرند.»


رئیس هیأت فوتبال گریزی به ساخت ابتدایی این ورزشگاه هم می‌زند و می‌گوید: «احتمال زیاد حدود سال ۵۳ یا ۵۴ این ورزشگاه به همت چند تن از شهدا مثل شهیدان برزگران، حسن‌زاده و افرادی مثل آقایان اکبری، چترآذر، مهیایی، حاج‌سرادر قاسمی، مهیایی و مهروری و افراد دیگر که امیدوارم از قلم نیفتد، ساخته شد. البته زمین هموار و یکدستی هم نبود. به اندازه‌ای که زمین چمنی باشد. زمین قبلی حدود ۷۰ سانت شیب داشت. در واقع تیم‌ها زمینِ بالا و پایین را عنوان می‌کردند. این‌قدر شیب داشت.»رئیس هیأت فوتبال می‌گوید: «البته این زمین چند بار ترمیم شده. ولی نیاز به کار اساسی داشت.»

حل ریشه‌ای مشکل، دلیل تاخیر یک ساله

جوکار که در مصاحبه‌ای گفته بود با یک ترمیم، ورزشگاه را سه ماهه آماده می‌کند، در خصوص تأخیر بیش از یکسال می‌گوید: «یکی از دلایل کرونا بود. ادارات تعطیل می‌شد. آن زمان ترس مردم هم بیشتر بود و نکته اصلی اینکه ابتدای کار ترمیم را خودم شروع کردم. دیدم کار از ریشه مشکل دارد. با برخی از اعضای فدارسیون فوتبال صحبت و مشورت کردم. گفتند باید از ابتدا کاشت شود. مهندسان می‌گفتند ما دو میلیارد قرار می‌بندیم و این کار را انجام می‌دهیم. اما زیاد بود. تا اینکه با مهندس زارعی، پیمانکار شهرداری، با مبلغ ۴۰۰ میلیون قرارداد بستیم. این قرارداد برای فقط مستطیل چمن بود. ولی پشتِ دروازه هم اضافه کردیم و ۱۰۰ میلیون تومان به قرارداد اضافه کردیم.»

رئیس هیات فوتبال گراش در خصوص هزینه‌های این بازسازی چمن می‌گوید: «من هیات فوتبال را با ۱۷ هزار تومان پول تحویل گرفتم. تازه آقای حسین‌زاده وارد مجلس شده بود و گفته بودند شروع کنید از دو درصد نفت و گاز هزینه‌ها را تأمین می‌کنیم. ولی ما از هیچ ارگانی و سازمان و اداره‌ای حمایت نمی‌شدیم. ولی با همکاری اعضای هیات فوتبال شروع کردیم.»
جوکار که معتقد است با توجه به ریشه‌ای بودن مشکل چمن، کار را از صفر و با اصول شروع کرده‌ است می‌گوید: «ما یک نمونه کار از چمن ورزشگاه آزادی تهیه کردیم. فقط سی‌دی تنها خریدیم با ۸۰۰ هزار تومان. به صورت زیربنایی لوله‌کشی کردیم. حدود ۵ تا ۶ کیلومتر لوله‌کشی شده که الآن در عرض ۴۵ دقیقه کل زمین آب می‌خورد.» او علت تعویض لوله‌ها را فرسوده بودن آن و شور بودن آب چاه عنوان می‌کند.
جوکار می‌گوید: «برای همین مسئله‌ی آب حدود ۴۰ تا۵۰ میلیون هزینه شد که هزینه‌ها را خودم می‌دادم. برای نور ورزشگاه، به کمک خیرین نور LED زدیم تا رسیدیم به کرونا. قرار بود خیلی زودتر از اینها ورزشگاه را تحویل دهیم. چون مسابقات هم تعطیل شد، دیگر به مهندس سخت نگرفتیم که عجله کند. ولی ما وقت زیادی گذاشتیم. حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت کارگر افغانی گرفتیم. هنوز ۱۰۰ درصد آماده نیست ولی الآن توسط تیم‌ها استفاده می‌شود. بخش‌هایی از زمین‌ مشکل دارد که بارها ترمیم شده اما چمن‌ها اصلاح نمی‌شود. مشکلش را نمی‌دانیم. از سازمان لیگ برتر به گفتند احتمال دارد به خاطر شوری آب و خاک باشد.»
ترمیم و نوسازی ورزشگاه شهدایِ گراش به چمن آن ختم نمی‌شود. جوکار می‌گوید: «رختکن‌ها مجهز، مدرن و استاندارد شده که هزینه‌های ۶۰ میلیونی آن را آقای جوشن متقبل شدند و بخشی را خودم از جیب دادم.» او ادامه می‌دهد: «باید توجه کنیم که همه‌اش سهمیه گرفتن و در لیگ‌ها حضور داشتن نیست. باید فرودگاه نزدیک باشد، هتل باشد. رختکن‌ها مجهز باشد. صندلی‌های ذخیره مجهز باشد. این‌ها هم برای شرکت در مسابقات معتبر مهم است.»

از نامهربانی‌های هلال‌احمر ناراحت شدم

اما جوکار گله‌هایی هم دارد. او می‌گوید: «از طرف باشگاه هلال‌احمر اذیت شدم و ما را تخریب می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند چرا زمان مسابقات ما چمن را اصلاح کردید. ولی هلال‌احمر با کمک خودشان و هیات فوتبال زمین دارند. دقت کنید که آن‌ها فقط یک بازی خانگی داشتند و آن هم بازی حساسی نبود و در مسابقات لیگ برتر، قبل از اینکه صعود کنند و میزبانی مشخص شود، ما چمن را دست زده بودیم. تازه ما پیش‌بینی کرده بودیم و زمین چمن لار را هم در نظر داشتیم. چون چمن‌کاری هم زمان خاص خودش را دارد. گفته بودند تا پایان اسفند باید چمن‌کاری صورت بگیرد وگرنه می‌رود تا سال بعد.»
او از خیلی‌ها هم تشکر می‌کند: «حاج‌مهدی مهروری، جواد اکبری، دکتر حسینی، حاج‌مهدی جعفری مشورت خوبی دادند. من از نامهربانی هلال‌احمر آنقدر ناراحت شدم که می‌خواستم رها کنم. با کمک این افراد من ماندم. چون من را تحت فشار قرار دادند. چون هدف من بلند مدت و برای گراش بود. الآن آقای فرسوده و دیگران عکس‌العملشان تغییر کرد چون الآن آماده است. البته حق می‌دهم. چون من هم اگر آن موقع در لیگ برتر تیم داشتم شاید این حساسیت را داشتم.»

امید به شورای ششم برای حل مشکلات

رئیس هیأت فوتبال در خصوص افتتاح ورزشگاه می‌گوید: «برای افتتاح از فدراسیون و سازمان لیگ قول داده‌اند و منتظر هستیم کرونا تمام شود و به صورت شکیل برگزار شود. البته دوست داشتیم و نیت هم این بود یک دست و مرتب و سبز شود.»
اما جوکار از ارگان‌هایی که حمایت نمی‌کنند کماکان گله دارد و می‌گوید: «دو سه ماه است اداره ورزش و جوانان رئیس نداریم. ما مانده‌ایم چه کسی می‌خواهد پیگیر باشد و کمک کند. شهرداری هم کمک نمی‌کند. حتی برای شستن دورِ زمینِ چمن، آب نمی‌آورند.» او اظهار امیدواری هم می‌کند. می‌گوید: «البته امیدم این است با توجه به اینکه شورا ورزشی است، قول ورزش و فوتبال هم داده‌اند به این ورزش کمک کنند.» جوکار می‌گوید: «من می‌توانم بالاتر از این سطح کار کنم. حقوق که نمی‌گیریم. من دارم برای شهرستان کار می‌کنم.»

بیش از ۱۰ برابر برآورد اولیه هزینه شده

رئیس هیات فوتبال گراش از برآورد نهایی هزینه‌ها می‌گوید:«نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون هزینه شده است البته برنامه‌ی اولیه‌ی ما تا ۵۰ میلیون بود. ولی چمن مشکل اساسی داشت و ما در یک عمل انجام شده قرار گرفتم. چون هجمه عجیبی روی من بود و تنها شدم، دیگر چاره‌ای نداشتم. هزینه را از جیب کردم. نماینده گفته کمک می‌کنم. البته برای کمک خیرین هم حساب باز کرده‌ام. نیت من خیر بود. خدا هم کمک کرد.»
او گریزی به چگونگی انتخابش به عنوان ریاست هیأت فوتبال می‌زند و می‌گوید: «من با رأی‌گیری من انتخاب شدم. باشگاه‌ها من را پشتیبانی می‌کردند. از کل باشگاه‌ها تشکر می‌کنم. به جز هلال احمر که من را تحت فشار قرار دادند.»
او صحبت کلی‌تری هم دارد. او می‌گوید: «ما ۳ تا ۴ هزار فوتبالیست داریم در گراش. باید نگاه به فوتبال گسترش پیدا کند. شورای قبلی نزدیک ۱۵۰۰ رای از طریق فوتبال جمع کردیم. ولی در جلسه‌ها چیزی به ما کمک نکردند.»
جوکار در خصوص اینکه زمین در اختیار چه تیم‌هایی قرار می‌گیرد می‌گوید: «تیم‌هایی که زیرنظر هیأت قوتبال هستند و زمین در اختیار همه‌ی این تیم‌ها است.»

نامه‌ای از دادستان مبنی بر لغو بازی‌ها دریافت نکردیم

اما برگزاری جام حذفی در تابستان ۱۴۰۰ هم بی‌حاشیه نبوده است. در فضای مجازی گفته شد که هیات فوتبال می‌خواهد در دهه‌ی اول محرم مسابقاتی را برگزار کند. اما توضیحات احسان جوکار از این قرار است که صرفا دو مسابقه، آن هم سوم محرم و عصر برگزار خواهد شد. جوکار می‌گوید: «چون یک تیم شرکت نکرد و جدول فرد شد، یک سری تیم‌ها استراحت می‌کنند. ۲ بازی ۲۹ ذی‌الحجه و سوم محرم، یکشنبه ۱۷ مرداد، ۲ بازی برگزار می‌شود. اگر برنامه‌ی مسابقات را می‌دیدند این حرف‌ها را نمی‌گفتند. و ساعت برگزار هم ۵ عصر است که با عزاداری‌ها هم یک زمان نیست. بقیه‌ی بازی‌ها ۱۵ محرم گذاشته‌ایم که به جز کرونا هیچ‌ منع قانونی وجود ندارد.: جوکار ادامه داد: «من بچه که نیستیم. نمی‌خواهیم روبه‌روی امام حسین(ع) بایستیم.» او به نامه‌ای که از طرف دادستان یا اداره ورزش و جوانان در خصوص لغو بازی‌ها منتشر شده بود می‌گوید: «۱۰ مرداد از ستاد کرونا نامه زده بودند و از اداره به ما ابلاغ کرد. هیچ صحبتی از سمت دادستان نشده است.»

احداث چهاریمین ورزشگاه گراش در دولت جدید

رئیس هیأت فوتبال در خصوص احداث یک استادیم ۵ هزار نفری در گراش می‌گود: «مهندس حسین‌زاده وکالت کامل به من داده که موضوع را پیگیری کنم. در وهله اول قرار شد وقتی برای دیدار وزیر ورزش بگیرند که موافقت‌نامه‌ی اصولی را بگیریم. مرحله‌ی بعد اینکه برای احداث نقطه‌گذاری کنیم. مهندس گفتند صبر می‌کنیم دولت عوض شود و در مرحله‌ی آخر ورود خیرین است.» گراش الآن، به جز استادیوم شهدا، سه استادیوم دیگر دارد که یکی متعلق به هلال‌احمر، یکی استادیم سردار سلیمانی و استادیوم محبی که در حال کار کردن هست.

مسئولین خود را قایم نکنند

او یک خواهش از مسولین نیز دارد: «خواهش می‌کنم از فرماندار، بخشدار و شهرداری خودشان را قایم نکنند. این ورزشگاه متعلق به ۴۰ هزار نفر است. گوشه‌ی کار را بگیرند. کمک کنند تا رونق بگیرد. جوان‌ها تلف می‌شوند. من بین جوان‌ها هستم. چون ورزش تعطیل شده رو آورده‌اند به دخانیات و مشروبات الکلی. ستاد کرونا به ورزش کمتر گیر بدهد. ورزش را تعطیل می‌کنید و این جوان‌ می‌رود صحرا هر کاری می‌کنند. خدا کند به گوششان برسد. اداره سه ماه است بدون رئیس است. رئیس نداشته باشد، هیچ منبع درآمدی ندارد. پشت پول برق مانده‌ایم.»

جوکار در پایان، با اشاره به خیابان پشت استادیوم می‌گوید: «باید کارشناسی شود. هم ما هم شهرداری باید کارشناس بیاوریم. زمین است و باید ما هم امتیاز بگیریم. آن تخریب هم از سر لجبازی بود. باید تفاهمنامه امضا شود. باید بدانند که اگر شبانه لدر بیاوردبرای تخریب، ورشکاران جلویشان می‌ایستند.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4156

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: