کمتر مسئولی پیگیر مشکلات اداره پست است

اداره پست یکی از ادارت پرکار گراش است که مردم معمولا اعتراض‌هایی نسبت به تأخیر در رسیدن بسته‌های پستی خود دارند. به مناسبت روز جهانی پست، با شکرالله آشفته، رئیس اداره پست به گفت‌‌وگو نشسته‌ایم. و در این گفت‌وگو به «افزایش ۱۴ هزارتاییِ بسته‌های پستی در سالِ کروناییِ ۹۹ بدون هیچ افزایش نیرویی» اشاره کرده است.

مسئولان به فکر این اداره نیستند

شاکر آشفته، رئیس اداره پست گراش در ابتدا ضمن تشکر از پندری گفت: «تشکر می‌کنم که وقتی را در اختیار ما قرار دادید تا اندکی از مشکلات، نواقص و کمبودهایی که در این مدت گریبان‌گیر اداره پست می‌باشد مطالبی را بیان کنم. تا به حال کمتر مسئولی از اداره گمنام پست حمایت کرده و حتی پیگیر مشکلات این اداره بوده است.»

او در خصوص تعداد نیروهای این اداره می‌گوید: «در حال حاضر اداره پست دارای ۵ نیرو می‌باشد. که ۲ نیرو دولتی، یک نیروی شرکتی که درحال تبدیل وضعیت به دولتی و ۲ نیروی بخش خصوصی که جهت توزیع هر بسته و هر نامه هزینه به موزعین پرداخت می‌نماید. موزع بخش خصوصی بسته و موزع بخش خصوصی پاکت بصورت ترافیکی و عددی هزینه پرداخت می‌شود و موظف هستند درقبال توزیع هربسته و نامه هزینه به آنها پرداخت گردد.»

خدمات اداره پست حتی در شرایط قرمز کرونایی

آشفته از وضعیت کرونا و اداره پست می‌گوید: «از زمان شروع کرونا تا الان اداره پست به غیر از تعطیلی‎های رسمی کشور، در بدترین شرایط موجود (قرمزبودن شهرستان) تماما باز بوده و نسبت به ارائه خدمات و توزیع اقدام نموده است. براساس آمار موجود مدیریتی کل کشور، پست گراش درسال ۹۷ که کرونا شیوع نیافته بوده در یکسال ۳۶ هزار مرسوله وارد گراش شده و درسال ۹۹ این آمار به ۵۰ هزار مرسوله رسیده است. حالا در این خصوص هیچ نیرویی به مجموعه اضافه نشده و تمام مردم به خرید اینترنتی رو آورده‌اند. قطعا با این نیروهای موجود با اعتراض‌ها و شکایت‌هایی که به حق و بجا می‌باشد روبرو می‌شویم. بارها این حقیر از تمامی همشهریان عذرخواهی کردم وسپاسگزارم مردمی هستم که کمبود نیرو پست گراش را درک می‌کنند و شخصا به اداره مراجعه می‌نمایند که این امر درست نیست و باید اصلاح شود. فعلا با توجه به حجم ورودی این امر اتفاق می‌افتد.»

رئیس اداره پست که با ارسال پیامک و تماس با مردم برای تحویل بسته‌ها مخالف است می‌گوید: «ما شخصا با ارسال پیامک و تماس مخالف هستم. بارها در جلسات داخلی به همکاران این تذکر را داده‌ام. ولی در برخی مواقع ما مجبوریم تماس یا پیامک ارسال کنیم چون حجم وارده آنچنان بالاست که یک هفته مرسولات وارد گراش نشود ما نمی‌توانیم با این تعداد نیرو توزیع را انجام دهیم.» او ادامه می‌دهد: «تمام نیروهای پست خالصانه و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی درحال توزیع و قبول مرسولات هستند و باید هم این کار را انجام دهند. چون ما بر اساس این کار حقوق دریافت می‌کنیم. ولی برخی از نیروها شب‌ها و حتی روزهای جمعه و تعطیل در اداره هستند و نسبت به خدمات‌رسانی اقدام می‌نمایند.»

 

می‌گویند نیرو می‌دهیم ولی درآمدزایی کنید

آشفته در خصوص حمایت مسئولین می‌گوید: «دراین مدت باید گفت که هیچ اقدامی از طریق هیچ مسئولی نه حمایت شده و اگراقدامی شده از آن اطلاعی نداریم.»

اما رئیس اداره پست گراش، خود نیز پیگیر کمبود نیرو است. او می‌گوید: «در این مدت هم حضورا و هم در جلسات ویدیوکنفرانس پست، مشکلات نیرو اداره و اعتبارات با مدیرکل محترم پست مطرح و صحبت شده است. مشکل اصلی اینجاست، پست جزء ادارات درآمدزاست و اجرایی. می‌گوید ما نیرو به شما می‌دهیم ولی باید درکنار آن هزینه ۱۴ میلیون در هر ماه جهت این نیرو کسب درآمد کنید. باتوجه به اینکه در این مدت مرسولات پستی توسط نیروی انتظامی توقیف گردیده و مقامات قضایی بر این امر اصرار دارند که هیچ مرسوله خارجی از پست نباید ارسال شود، وگرنه خودرو پست توقیف و شخص رییس اداره به عنوان مسئول ارسال مرسولات به دادگاه خوانده خواهد شد (آیا این قانون در همه جا اجرا می‌شود؟ که تنها در گراش صورت می‌پذیرد) که علاوه بر ندادن نیرو که هیچ، بلکه احتمال کم شدن نیرو پست به دلیل کاهش ارسال مرسولات و کاهش درآمد با کم شدن نیرو روبرو  خواهیم شد.»

اداره پست گراش در توزیع، ۳ نیرو دارد که مرسولات را منتقل می‌کنند. آشفته در خصوص زمان ارسال این مرسوله‌ها می‌گوید: «به نظر این حقیر ۴۸ساعت تا ۷۲ ساعت نباید بیشتر طول بکشد. ولی گاهی حجم مرسولات آنقدر زیاد است که توزیع این مرسولات گاهآ به ۵ روز هم کشیده شده است.»

شکرالله آشفته به موارد نادر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «متآسفانه در برخی از موارد بسته‌ها در اداره به دلیل مخدوش و پاک شدن آدرس و شماره همراه و حتی بارکد در اداره می‌ماند. یا گاها ادرس نادرست و یا فقط کدپستی می‌باشد و مردم معترض می‌شوند میگویند ما را که می‌شناسید چرا بسته ما را نیاوردید. ولی چون تشابه‌های اسامی وجود دارد امکان توزیع مهیا نیست. البته باید گفت شهر در حال گسترده شدن است و قطعا آدرس‌های نادرست و کدپستی نادرست و عدم درج شماره همراه و ثابت روی مرسوله و پاک شدن آدرس همه از موارد توزیع می‌باشد.»

بیشترین مشکل لفاف‌بندی را با دیجی‌کالا داریم

آشفته به موضوع لفاف‌بندی و بسته‌بندی مرسولات پستی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در خصوص بحث لفاف‌بندی مرسولات ما بیشترین مشکل در خصوص دیجی‌کالا داریم. مثلا دیجی‌کالا می‌آبد یک فلش را در یک کارتن کوچک بدون هیچ لفاف جانبی ارسال می‌کند. قطعا این مرسوله طی مسیر با یک فشار کوچک متلاشی می‌شود. البته شخصا این موارد را بررسی و نواقص موجود به استان گزارش می‌دهیم. که البته تنها شامل گراش نیست و بلکه شامل تمام کشوراست و از عهده ما خارج است و فرد باید در قسمت شکایات این موارد و عکس‌های این بسته جهت شرکت مربوطه ارسال نماید. اگر این آسیب‌دیدگی توسط همکاران پست اتفاق بیفتد ما موارد را به بازرسی و تکمیل فرم صورت‌جلسه به استان اعلام و گزارش می‌دهیم. چنانچه مقصر اصلی مأمور پست باشد درخواست غرامت می‌نماییم که موارد بعدی با بازرسی پست استان می‌باشد.»

 

رهگیری مرسوله را در خانه انجام دهید

آشفته در خصوص پیگیری مرسوله‌ها می‌گوید: «سایت www.post.ir جهت رهگیری مرسولات پستی در دسترس همه است و گاها بیان می‌شود که ما تماس می‌گیریم و اداره پست کسی پاسخگو نیست و جواب تلفن را نمی‌دهند. تنها سؤالی که مردم دارند این است که ما بارکد داریم و شما برای ما پیگیری کنید. خواهشمندم حتما از طریق سایت، بارکد۲۰ یا ۲۴ رقمی مرسولات خود را رهگیری و پیگیری نمایند. نه تماس تلفنی به اداره که ما تلفنچی نداریم. و حجم کار از بس بالاست وقت پاسخ دادن به تلفن نداریم.»

او همچنین می‌گوید: «زمانیکه موزع یا نامه‌رسان به درب منزل مراجعه می‌کند، باید این مرسوله را تعیین وضعیت نماید. و اگر این مرسوله در باجه پست هم ببرند در سیستم رهگیری می‌نویسد تحویل گیرنده شده است. خواهشمند است در چنین مواردی حتما به اداره پست مراجعه و پیگیر وضعیت بسته خود باشید.»

رئیس اداره پست در پایان از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «درپایان این حقیر از تمامی کسانیکه در این مدت از مجموعه گمنام پست گراش حمایت و مساعدت نمودند کمال تقدیر و تشکر را دارم. اگرقصوری از شخص این بنده حقیر یا همکاران این اداره سر زده از همه همشهریان محترم عذرخواهی می‌نمایم.»

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5177

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: