کربلای ۸؛ عملیاتی موفق با جانفشانی شهدای گراش

عملیات کربلای ۸ با رمز «یا صاحب‌الزمان» ، ۱۸ فروردین ۶۶ شروع شد. گراشی‌‌های زیادی در این عملیات حضور داشتند. ۹ گراشی‌ در روز اول این عملیات شهید شدند. ۱ گراشی دیگر در روز دوم عملیات شهید شد. این شهدا، به شهدای ده‌تن گراش معروف شدند.

همشهری آنلاین: عملیات کربلای ۸ در تاریخ ۱۸/۱/۶۶ و با رمز مقدس «یاصاحب الزمان(عج)» به منظور پاسخگویی به شرارتهای عراق در حمله به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم زدن امنیت خلیج فارس، انهدام ماشین جنگی و تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای ۵، در منطقه بصره توسط نیروهای سپاه پاسداران آغاز می‌شود.

عملیات کربلای ۸
رزمندگان اسلام با عبور از موانع ایذایی مختلف از جمله میدان‌های مین، سیم‌های خاردار و با استفاده از اصل غافلگیری و تاکتیک‌های رزمی، خطوط دفاعی دشمن را درهم می‌کوبند و گردانهای ۱، ۳، ۴ از تیپ ۴۱۷ و تیپهای ۱۰۶، ۴۱۶ و ۶۵ نیروی مخصوص و نیز تیپ‌های ۲۹ و ۱۱۷ از لشکر ۵ عراق را مورد هجوم قرار می‌دهند و این یگانها را به میزان ۴۰ تا ۸۰ درصد منهدم می‌کنند.

همچنین دهها تانک و نفربر دشمن به آتش کشیده می‌شود و چندین تانک نیز به غنیمت رزمندگان اسلام درمی‌آید. در این تهاجم، مواضع مستحکم عراق به عمق دو کیلومتر سقوط می‌کند و بیش از ۲۶۰۰ تن از نیروهای دشمن کشته یا زخمی و تعدادی اسیر می‌شوند.

مجله دفاع مقدس
دشمن در صبح عملیات با حمله هوایی، اقدام به مقابله می‌کند که با آتش پرحجم توپخانه ضدهوایی ایران، یک فروند از هواپیماهای عراقی هدف قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند. با اجرای آتش پرحجم روی نفرات پیاده و ادوات زرهی عراق، رزمندگان اسلام به تثبیت و تحکیم موقعیت خود می‌پردازند.

دشمن، صبح روز سه‌شنبه با به کارگیری تانکهای متعدد، اقدام به پاتک می‌کند. رزمندگان که در پشت مواضع خود به انتظار پاتک از سوی آنان بودند، با مشاهده تانکها به مقابله با دشمن می‌پردازند و با به آتش کشیدن تعداد ۵۰ دستگاه تانک و نفربر شکست دیگری بر دشمن تحمیل می‌کنند. دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین به عقب رانده می‌شود.

نیروی هوایی ایران در تکمیل این سرکوب، در صبح عملیات، هشت بار مواضع عراق را بمباران می‌کند.

رژیم بعث پس از عملیات کربلای ۵ خود را در فشار سختی می‌بیند و به ناچار واحدهایی از سپاه یکم، دوم، چهارم و پنجم خود را در منطقه کانال پرورش ماهی و کانال زوجی مستقر می‌کند که حمله رزمندگان باعث انهدام بسیاری از آنها می‌شود.

دشمن پس از شکست مقدماتی، شب چهارشنبه اقدام به حمله می‌کند که با هوشیاری رزمندگان اسلام، این تهاجم با وارد آوردن خساراتی دیگر و گرفتن ۲۵ اسیر عقیم می‌ماند.

صبح چهارشنبه، واحدهایی از لشکر ۱۱، نیروی مخصوص، یگانهای زرهی و مکانیزه در دو نوبت اقدام به پاتک می‌کنند که با عکس‌العمل کم‌نظیر رزمندگان و حمایت آتشباری گسترده، که فرماندهی یک گردان از تیپ ۲۹ را به عهده داشت، به اسارت در می‌آیند.

ارتش عراق در اطلاعیه شماره ۹۳۲ خود اعلام می‌کند که قوای ایران در ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه، در منطقه عملیاتی شرق بصره از جناحهای مختلف به سه لشکر عراق هجوم جدیدی را انجام داده‌اند. رژیم عراق در این اطلاعیه اعتراف می‌کند که در یکی از این سه جناح، قوای ایرانی توانسته‌اند مواضعی را به دست آورند. سپس مدعی می‌شود که قوای عراقی در تعقیب دشمن و بازپس‌گیری منطقه از کف داده است.

رزمندگان اسلام پس از عقیم ماندن حرکت عراق، بلافاصله اقدام به حمله کرده و تعداد دیگری از افراد عراق را کشته، زخمی یا اسیر می‌کنند و تعداد قابل توجهی تانک و نفربر آنها نیز منهدم می‌شوند و یا به غنیمت رزمندگان اسلام درمی‌آیند. در این حمله به ۸ تیپ عراق آسیب جدی وارد می‌شود.

عملیات کربلای ۸

با روشن شدن هوا، هواپیماهای عراق به منظور حمله، در آسمان منطقه ظاهر می‌شوند که دو فروند از آنها هدف واقع شده و سقوط می‌کنند و بقیه از مهلکه می‌گریزند. به دنبال فرار هواپیماهای دشمن از منطقه، هواپیماهای ایران در آسمان منطقه ظاهر می‌شوند و مواضع دشمن را بمباران می‌کنند.

رژیم بعث با پخش اخبار کذب مدعی می‌شود که دو فروند از جنگنده‌های F.5 ایران را سرنگون و حمله نیروی دریایی ایران به اسکله الامیه را دفع کرده است.

در حالی که نبرد با برتری رزمندگان اسلام ادامه دارد، در عصر روز بیستم فروردین ماه، یگانهایی از سپاه سوم، چهارم، ششم و هفتم عراق با پشتیبانی شدید هوایی و آتش توپخانه، تحت رهبری سپهبد عدنان خیرالله (وزیر دفاع اسبق)، (سپهبد ثابت سلطان)، (رئیس سابق ستاد ارتش)، (سپهبد اسماعیل تابه النقیمی)، (جانشین سابق ستاد ـ و فرمانده سپاه یکم ارتش عراق)، اقدام به سنگین ترین پاتک می‌کنند که بلافاصله با عکس‌العمل رزمندگان اسلام مواجه می‌شوند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11498

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: