گفت‌وگو با ۴ رئیس بدون پست روابط عمومی

ویترین خالی

به احتمال زیاد خود روابط‌عمومی‌ها پیام تبریک رؤسای‌شان به مناسبت ۲۷ اردیبهشت، روز روابط عمومی را منتشر می‌کنند‌‌. اما خبرنگار پندری سراغ برخی رؤسای ادارات رفته که پستی به نام «روابط عمومی» ندارند و خودشان روابط عمومیِ اداره‌ی خودشان هستند.

روابط عمومی‌، ویترین هر اداره است

اداره‌ی ورزش و جوانان یکی از ادارات گراش است که روابط عمومی ندارد و راه ارتباطی این اداره با پایگاه‌های خبری، خود رئیس، یعنی محسن افشار است.

افشار در پاسخ به این سؤال که «چرا اداره شما پست کارشناس روابط عمومی ندارد؟» می‌گوید: «چون در اداره ما برای این پست چارت سازمانی وجود ندارد.»

رئیس ورزش و جوانان می‌گوید: «به نظر من مهم‌ترین پست هر ارگان و اداره‌ای پست روابط عمومی است. چرا که ویترین فعالیت‌های هر اداره این پست می‌باشد. و تمام فعالیت‌های ادارات از این کانال دیده می‌شود.

افشار می‌گوید: «نداشتن این پست برای رئیس دردسر که نه ولی زحمت دارد و کاری به کارهای رئیس در اداره اضافه می‌شود. مخصوصا اداره ما که نه نیرو دارد و نه بودجه کافی جهت به کار گرفتن نیرویی جهت این پست مهم.»

وظایف روابط عمومی در اداره ورزش و جوانان را چه کسی انجام می‌دهد؟ افشار در پاسخ می‌گوید: «اداره ما چون علاوه بر کارهای ریز و درشت که مربوط به اداره است، متشکل از حدود ۴۰ هیأت است، کارمان خیلی سخت می‌باشد، البته بعضی از هیأت‌ها خودشان خبرها را تنظیم می‌کنند و مستقیم برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند و جای تشکر دارد. ولی باز هم دغدغه همیشگی من ارسال خبرها و بعضاً تصاویر چالش برانگیزی هست که سعی می‌کنم قبل از انتشار در رسانه‌ها خودم چک می‌کنم.»

رئیس اداره ورزش و جوانان می‌گوید: «روابط عمومی در اداره ورزش و جوانان یک اصل جدایی ناپذیر می‌باشد. مخصوصا برای ما که بدون نیرو و بدون بودجه باید فعالیت‌های هیأت‌های خود را انعکاس دهیم. و از طرفی دیگر چون نگاه ما به ورزش یک نگاه فرهنگی است، خیلی تلاش می‌کنیم عملکرد اداره ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی به شکل ویژه و خوبی دیده شود.»

محسن افشار در پاسخ به این سؤال که «تا حالا برای اداره خودتان خبر نوشته‌اید؟ از کجا یاد گرفته‌اید؟» می‌گوید: «بله، هم تجربه زیادی با رسانه‌ها داشته و دارم و همیشه خود را عضوی از رسانه‌های شهر می‌دانم.
با شرکت در کارگاه‌های مختلف که در سطح منطقه برگزار می‌شده شرکت کرده‌ام، تا حداقل خبرنویسی کار خودم را انجام دهم و کارم لنگ نماند.»

 

نداشتن روابط عمومی دردسری برای رئیس است

رئیس اداره صمت گذاش می‌گوید: «در اداره‌ی ما پستی به عنوان روابط عمومی تعریف نشده است.»

اسماعیل بلبلی در خصوص اهمیت پست روابط عمومی می‌گوید: «روابط عمومی خیلی مهم است. چون اخبار اداره و اطلاع‌رسانی‌های یک اداره از این طریق به گوش مردم منتقل می‌شود. در واقع هم برای اداره مهم است و هم برای مردم.»

بلبلی در ادامه می‌گوید: «اینکه اداره‌ای پست روابط‌ عمومی ندارد واقعا یک دردسر برای رئیس است. چون فکر می‌کنند لابد این رئیس کاری انجام نمی‌دهد یا کم‌کار است که خبری هم ندارد! کارهای روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌ی صمت را بیشتر خودم انجام می‌دهم و خبرش را می‌نویسم. این خبر نوشتن هم از شما رسانه‌ای‌ها الگو می‌گیریم دیگر!»

شاید مسئولان بالادستی به اهمیت روابط عمومی پی نبردند!

سیدذبیح‌اله سعادت رئیس اداره مالیات است. مالیات، اداره‌ای که شاید بیش از خیلی از ادارات دیگر نیاز به روابط عمومی داشته باشد اما ندارد. خود سعادت می‌گوید: «شاید مسئولان بالادستی به اهمیت کار روابط عمومی پی نبردند که ردیف سازمانی جهت استخدام روابط عمومی برای شهرستان‌ها در نظر بگیرند.»

رئیس اداره مالیات می‌گوید: «روابط عمومی نقش بسیار مهم و دو طرفه‌ای دارد. از یک طرف مشکلات و خواسته‌ها و گلایه‌های مردم را به گوش مسئولان اداره می‌رسانند و از طرف دیگر اخبار و قوانین و بخشنامه‌های به‌دردبخور را در وقت مناسب خود به اطلاع مردم خواهند رساند.»

سعادت معتقد است اداره مالیات «بسیار زیاد» به روابط عمومی نیاز دارد و نداشتن روابط عمومی دردسر «بسیار زیادی» برای رئیس دارد.

رییس مالیات می‌گوید: «در حد توان خودش وظایف روابط عمومی را انجام می‌دهد ولی بیشتر خود رسانه‌ها زحمت می‌کشند.»

پست؛ حجم کار بالا، بدون روابط عمومی

«چرا اداره شما پست کارشناس روابط عمومی ندارد؟» آشفته، رئیس پست گراش می‌گوید: «ادارات پست شهرستان‌ها بدلیل عدم وجود چارت سازمانی و کمبود نیروی انسانی و حجم کارهای محوله به پست چیزی بعنوان کارشناس روابط عمومی وجود ندارد. عملآ کمتر به موضوع روابط عمومی که یکی از مهمترین واحدهای یک اداره به‌منظور انعکاس خبرها و فعالیت‌ها محسوب می‌شود پرداخته می‌شود.»

رئیس پست گراش در ادامه می‌گوید: «باتوجه به برون‌سپاری خدمات دستگاه‌های اجرایی به پست به‌صورت نیابتی و ارائه بخش اعظمی از خدمات دستگاه‌ها توسط پست و انعکاس این اخبار و اطلاعات، نوع و چگونگی ارائه خدمات توسط روابط عمومی امر بسیار مهم وضروری است که به‌دلیل کمبود نیرو این امر کمتر صورت می‌پذیرد.»

شکراله آشفته می‌گوید: «در شهرستان‌های متوسط و کوچک حجم بیشتر کارها بر دوش رئیس شهرستان است و همه از یک رئیس شهرستان توقع دارند که علاوه بر انجام امورات محوله، بجای چند نیرو کار کند و دیگر زمانی جهت انجام امورات روابط عمومی و انعکاس و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها وجود ندارد و قطعا در برخی از موارد دردسر ساز می‌باشد.»

آشفته می‌گوید: «قطعا بدلیل کمبود نیرو ما فقط اسم کارشناس توسط یکی از همکاران یدک کشیده می‌شود وعملا هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد و حتی بامسئولین روابط عمومی دیگر ادارات و حتی فرمانداری در ارتباط است. البته من حق را به کارمند اداره می‌دهم چون حجم کار آنقدر بالاست که دیگر توان و وقتی جهت این امر وجود ندارد. در شهرستان گراش این امر بر عهده بنده، شکرالله آشفته، رئیس پست شهرستان است.»

آشفته هم‌چنین می‌گوید: «قطعا اداره پست بدلیل حجم وسیع فعالیت‌ها ومراجعات مردمی و فعالیت این اداره هم در بخش توزیع مرسولات و هم در بخش ارسال مرسولات و ارائه خدمات اداری دستگاه‌های اجرایی و قراردادی نیازمند روابط عمومی است تا مردم درجریان نوع و چگونگی ارائه خدمات قرارگیرند و در زمان خاص بتواند هم پاسخگو و هم توضیحات لازم درمورد خدمات انجام گرفته و انعکاس این خدمات باشند. ولی باز هم بدلیل حجم زیاد کارها و کمبود شدید نیرو ما همچنان فاقد یک نیروی خوب جهت روابط عمومی هستیم و این فعلا با تمام مشکلات و کمبودها توسط این حقیر انجام می‌گردد.

رئیس اداره پست شهرستان می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم بیشتر خبرها و گزارشات را با هماهنگی واحد روابط عمومی استان و کارشناسان پست استان انجام دهیم. ولی باتوجه به اینکه گزارشات و آمارهای پست بصورت آنی قابل دسترسی است و در سامانه گزارشات مدیریتی کشور در دسترس روسای شهرستان‌ها است ارائه گزارشات و اطلاعات کمی آسان‌تر شده و می‌توان دراختیار عموم قرار داد.

اگر کارشناس روابط عمومی داشتید، روز روابط عمومی چه هدیه‌ای بهش می‌دادید؟
محسن افشار، رئیس ورزش و جوانان گراش: پاوربانک و فلش
اسماعیل بلبلی، رئیس صمت: یک میلیون تومان؛ هر چند کم است.
سیدذبیح‌اله سعادت، رئیس مالیات: کتاب به همراه کارت هدیه
شکراله آشفته، رئیس پست: ارزش کار روابط عمومی باارزش‌تر از هر هدیه است ولی در اینگونه موارد از استان درخواست تشویقی می‌دهیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11829

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: