علت خشکیدگی خوشه‌های خرما در گراش چیست؟

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفته به منظور بررسی میدانی و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص علل شیوع عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در منطقه، حمید زرگری عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و از اعضاء طرح یاوران تولید از نخلستان‌های خسارت دیده شهرستان بازدید کرد. گرمای بیش از حد، یکی از مهم‌ترین عوامل عارضه عنوان شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفته به منظور بررسی میدانی و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص علل شیوع عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در منطقه، حمید زرگری عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و از اعضاء طرح یاوران تولید از نخلستان‌های خسارت دیده شهرستان بازدید کرد. گرمای بیش از حد، یکی از مهم‌ترین عوامل عارضه عنوان شده است.

به گزارش پندری و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گراش، حمید زرگری در خصوص علل این عارضه گفت: «تا به امروز عامل زنده و بیماری‌زایی برای این عارضه شناخته نشده است. درواقع شرایط نامساعد اقلیمی مثل گرما و دمای بیش از حد، کم بودن رطوبت نسبی هوا و وزش بادهای گرم و خشک در دوره حساس تبدیل میوه از خارک به رطب، مهمترین عامل شیوع این عارضه می‌باشد.»

او همچنین گفت: «پژمردگی سریع و ناگهانی میوه در ۲ تا ۳ روز و خشکیدگی کامل خوشه نخل طی مدت ۱ الی ۲ هفته از مهمترین علائم این عارضه می‌باشد.»

زرگری پس از بازدید باغات در کارگاهی آموزشی که با حضور نخل‌داران شهرستان برگزار شد شرکت نمود و راهکارهایی را که تا به امروز جهت کنترل شیوع و کمتر کردن میزان خسارت این عارضه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد را به کشاورزان متذکر شد.

راهکارها:
استفاده از ارقام خشک و نیمه‌خشک خرما مثل رقم زاهدی که نسبت به این عارضه مقاوم‌تر هستند.
آبیاری کافی و به موقع نخل
تغذیه مناسب باغات نخل
میانه‌کاری در نخلستان‌ها
مدیریت تعداد خوشه در یک نخل
هرس و بهداشت نخلستان
مدیریت آفات و بیماری‌ها در نخلستان
پوشش روی خوشه
احداث باد شکن در اطراف نخلستان‌ها از مواردی هستند که بکارگیری مجموع این روش‌ها می تواند در کنترل این عارضه موثر باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5112

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: