قنات کشکویه ارد احیا شد

قنات روستای کشکویه بخش ارد شهرستان گراش در 6 شهریورماه 1399 احیا شد. بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال در دو فاز عملیاتی هزینه اجرای احیای قنات متروکه کشکویه ارد شده است.

به گزارش پندری  به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی شهرستان گراش، حسن مرادی سرپرست این اداره پنجشنبه در آیین بهره برداری از فاز نخست این طرح افزود: بخش ارد همواره یکی از قطب های مهم کشاورزی در این شهرستان محسوب می شد که البته طی سال های اخیر با بروز خشکسالی‌ها و برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی این منطقه دچار چالش کم آبی شد.

وی بیان کرد: هم اینک نیز بر اساس برنامه ریزی و چشم انداز پنج ساله احیا و رونق کشاورزی در این بخش در دستور کار و اولویت جدی جهاد کشاورزی گراش قرار گرفته است.

مرادی با بیان اینکه این طرح با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و ترغیب کشاورزان و سهم آب بران از آب قنات کشکویه ارد احیا شد، گفت: بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال در دو فاز عملیاتی هزینه اجرای احیای قنات متروکه کشکویه ارد شده است.

وی گفت: در فاز نخست این طرح هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برای اجرای مراحل لایروبی ، خط انتقال آب به میزان ۳۳۰۰ متر از مظهر قنات با لوله ۱۰ اینچی پلی اتیلن به اراضی کشاورزی پایین دست وهمچنین احداث یک باب استخر ذخیره آب به میزان۳۶۰۰ متر مکعب هزینه شد.

مرادی افزود : قبل از اجرای فاز اول این طرح به دلیل هدر رفت، انسداد و ریزش مسیر آب قنات، میزان آب استحصالی قنات حدود ۱۲ لیتر بر ثانیه بود و پس اتمام فازنخست به ۵۰لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به رونقی که آب این قنات به کشاورزی شهرستان بخشیده گفت : با به کار گیری سیستم آبیاری تحت فشار امسال ۴۸ هکتار از اراضی پایاب قنات به کشت کنجد اختصاص یافته است.

این مسئول جهاد کشاورزی گراش بیان کرد : با موفقیتی که در زمینه جذب و تخصیص ۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال اعتبارات دولتی و همچنین مشارکت دادن مردم به میزان یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال در اجرای فاز اول این طرح داشتیم در صدد معرفی و شناساندن این طرح به عنوان یک الگوی موفق که حاصل مشارکت خوب  مردم و دولت بوده در سطح استان هستیم.

مرادی گفت : فاز دوم طرح نیز از نیمه تیر ماه سال جاری با لوله گذاری به طول ۵۰۰ متر شروع شده است و طبق برنامه تا پایان شهریور ماه عملیات فاز دوم طرح  در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با بهره برداری از فاز دوم این طرح نیز بیش از ۴۸ هکتار دیگراز زمین های تشنه این منطقه زیر پوشش آب قنات کشکویه  قرار می گیرد.

وی مجموع کل دشت ها و زمین های بهره مند در پایین دست این قنات در دو فاز عملیاتی آن را بیش از ۹۶ هکتار عنوان کرد.

به گفته مرادی، شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3801

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: