تقدم پهلوانی بر قهرمانی

به نظر می‌رسد تعامل اداره ورزش و جوانان، اداره آموزش و پرورش و همچنین پیشکسوتان ورزش ‌باستانی در گراش می‌تواند این ورزش را به نسل جوان ما به شکل موثرتری معرفی نماید. ورزشی که در آن پهلوانی بر قهرمانی تقدم دارم.

محمد شیروان ـ پندری: بعد از معرفی رئیس جدید اداره ورزش و جوانان شهرستان، امیدها بین جامعه ورزشی جانی دوباره گرفته است. در مدتی کوتاه تاثیر انتخاب یک نیروی متخصص، جوان، بومی و متعهد قابل لمس است. به همین سبب به سراغ یکی از با سابقه‌ترین‌ رشته‌های ورزشی شهرستان رفته‌ایم به امید این که این رشته ورزشی نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پای صحبت‌های پیشکسوتان ورزش‌های باستانی در گراش که می‌نشینیم قدمت این رشته ورزشی در گراش را حتی تا قبل از انقلاب برمی‌شمارند. اسکندر امانتی در این خصوص می‌گوید: «قبل از انقلاب در سربازی که به سر می‌بردیم این ورزش را شروع کردم. وسایل و امکانات ورزش را خودم تهیه نمودم. اما به سبب این که گراش این ورزش رواج نداشت چند مدتی برای ورزش می‌رفتم لار.»

اولین جایی که به صورت گروهی و رسمی این ورزش راه‌اندازی شد مسجد باب‌الحوائج گراش بوده است. مدرسه قائدی، سالن ریاست جمهوری و در نهایت زورخانه خیرساز مولا علی(ع) مقصدهای بعدی باستانی‌کارهای گراش بودند.

مرحوم حاج محمد قاسمی، بانی خیر زورخانه مولا علی(ع) است. بعد از گذشت حدود ۲۵ سال از تاسیس این زورخانه، بازماندگان آن مرحوم همچنان پشتیبان مالی این ورزش در گراش هستند. مرتضی اکبری و علی‌محمد خوش‌آب دو یار همیشگی ورزش باستانی در گراش هستند که بعد از گذشت چندین سال از شروع به کار زورخانه مولا علی (ع) هیچگاه اجازه نداده‌اند که چراغ ورزش زورخانه‌ای در گراش خاموش گردد.

به سبب عدم وجود ثبت‌نام دقیق و منظم در این ورزش تعداد دقیقی از مجموع ورزشکاران در دست نیست. اما گفته‌ها حاکی از این است که طی این چندین سال بالغ بر ۵۰۰ نفر به صورت مستمر و مقطعی به سمت ورزش باستانی تمایل پیدا کردند.

افشار، سرپرست اداره ورزش و جوانان گراش نیز این رشته را در گسترش اخلاق و مردانگی تاثیرگذار می‌داند. وی معتقد است: «این ورزش تأثیر مستقیمی روی فرهنگ شهر دارد چرا که اخلاق و فتوت و مردانگی واژه‌هایی است که از جامعه کنونی رخت بر بسته و نیاز روز جامعه ما اخلاق است و اخلاق است و اخلاق است.»
به نظر می‌رسد تعامل اداره ورزش و جوانان، اداره آموزش و پرورش و همچنین پیشکسوتان ورزش ‌باستانی در گراش می‌تواند این ورزش را به نسل جوان ما به شکل موثرتری معرفی نماید. ورزشی که در آن پهلوانی بر قهرمانی تقدم دارم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=8322

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: