در انتظار فروریختن کامل سقف برکه حاج اسدالله

هفده روز از زمانی که بخشی از سقف برکهٔ حاج اسدالله فروریخت می‌گذرد. حالا سوراخ ایجاد شده در سقف گنبدی این آب‌انبار تاریخی روز به روز بزرگتر می‌شود و به نظر می‌رسد باید به زودی منتظر فروریختن همه‌ی سقف باشیم.

بررسی‌های خبرنگار پندری در صبح امروز شنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰، نشان می‌دهد در دو نقطه‌ی دیگر سقف نیز نشانه‌هایی از فرونشست به چشم می‌خورد. همچنین ترک‌های بزرگی نیز در دیواره‌ی برکه و همچنین محل اتصال دیواره و طاق ورودی وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گراش حالا می‌گوید پیگیری‌ها برای مرمت برکه ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد مسیر روشنی برای ادامه کار وجود ندارد.

سیدعفیف زندوی، رئیس اداره میراث فرهنگی گراش در گفت‌وگو با پندری از روند پیگیری‌ها گفت: «اقداماتی در خصوص مرمت برکهٔ حاج‌اسدالله صورت گرفته است. آقای شاکری و آقای راهپیما را از لار و اوز دعوت کردیم و آمدند برکه را از نزدیک دیدند تا برای ترمیم برآورد قیمت شود. چند نفر از خیرین نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از هزینه‌ها را متقبل شوند.»

زندوی در خصوص برآورد هزینه‌ها می‌گوید: «برآورد هزینه‌ها از ۱/۸ تا ۲/۵ میلیارد تومان است. البته باز ما باید مشورتی از اداره کل میراث هم بگیریم. یک مشورت دیگری هم با فعالین میراث فرهنگی شهر داشته باشیم که به این نتیجه برسیم که آیا صبر کنیم گنبد برکه فرو بریزد، یا خودمان تخریب کنیم یا اینکه خودمان تخریب کنیم و بعد گنبد را مرمت کنیم.»

زندوی افزود: «در واقع اگر بودجه‌ای به ما تعلق گرفت، چه از طرف خیرین و چه از طرف ارگان‌ها مثل شهرداری، میراث یا اوقاف، باید روی آن بحث کنیم که ببینیم نتیجه چه می‌شود. البته یک عده می‌گویند اگر خودمان خراب کنیم وجهه‌ی خوبی ندارد.»

به گزارش پندری، بخشی از گنبد برکهٔ تاریخی حاج اسدالله، واقع در گراش، بعد از حدود ۱۵۷ سال، ۲۹ دی ۱۴۰۰فرو ریخت. بخشی از سقف این برکه از چندسال پیش دچار فرونشست شده بود و فعالان حوزه میراث فرهنگی در این مدت بارها نسبت به ریزش گنبد برکه هشدار داده بودند.

برکهٔ حاج اسدالله یا برکهٔ کشکول در سال ۱۲۸۶ هجری قمری به همت حاج اسدالله فرزند دهباشی کربلایی علیرضا گراشی ساخته شده‌ است و پس از برکه کل گراش بزرگ‌ترین آب‌انبار این شهر است.

این بنا ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ از سوی میراث فرهنگی کشور در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

در پندری بخوانید: ️سقف برکه حاج اسدالله کمر خم کرد

در پندری بخوانید: مرمت برکهٔ حاج‌اسدالله؛ بیم‌ها و امیدها

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=6665

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: