یک کار خیر با هدف اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی جوانان

صبح شنبه ۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ در چهارمین روز از هفته دولت جلسه شورای مهارت آموزی شهرستان گراش با حضور دکتر شاهپسند معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، دکتر کیایی مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس، دکتر ایزدی معاون مدیرکل، خانم ایزدی معاون آموزش و مهندس بهزادی حراست اداره کل در سالن کنفرانس فرمانداری گراش به ریاست محمود طاهرزاده فرماندار شهرستان گراش برگزار شد. بعد از برگزاری این جلسه مرکز فنی و حرفه‌ای خیرساز گراش با حضور مسئولین افتتاح شد.

به گزارش پندری به نقل از هفت‌برکه مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان گراش دارای ۶ فاز و در زمینی به مساحت ۴۰ هزار مربع احداث می‌شود، فاز ۱ این پروژه ۶۰۰ متر مربع زیر بنا دارد که با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان از سمت محمدرضا محسنی خیر پروژه به بهره‌برداری رسید. فاز دوم این مرکز نیز توسط خیر احداث می‌شود.

خواندن نقشه‌های اسکلت فلزی، سیستم‌های لوله کشی سرد، گرم و فاضلاب، لوله کش و نصاب وسایل بهداشتی، بنای صفر کار، نقشه کش کارگاهی سازه‌های فولادی، نقشه کشی سه بعدی ساختان با نرم‌افزار اتوکد، نقشه‌بردار کارگاهی، لوکشی گاز خانگی و تجاری، جوشکاری با قوس الکتریکی، تعمیرکار وسایل گازسوز خانگی، نصب آبگرمکن دیواری گازسوز و نصب و تعمیر کولرهای گازی و اسپلیت ۱۰ رشته‌ای است که در این مرکز ارائه داده می‌شود.

دکتر شاهپسند معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور کشور گفت : «نباید فکر کنیم که بین ما و آسیب‌های اجتماعی یک دیوار کشیده شده است، آسیب‌های اجتماعی می‌تواند حتی سراغ خود ما و خانواده ما بیاید، تنها راهی که می‌تواند این دیوار اطمینان را ایجاد کند، ایجاد اشتغال برای جوانان جامعه است. وقتی فرد بیکار باشد با کوچکترین چراغ سبز به سمت خلاف و اعتیاد کشیده می‌شود. امیدوارم که این دغدغه‌مندی شما منجر شود که در شورای مهارت شهرستان عزم خود را جزم کنیم تا این کار را با جدیت و دقت بییشتر انجام دهیم. تنها سپر ایمنی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.»

دکتر شاهپسند در ادامه افزود:‌‌ «در این شهرستان نیاز داریم مهارتی را کسب کنید که از آن درآمد هم کسب کنید، وظیفه‌ای که شورای مهارت شهرستان دارد این است که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند. با در نظر نگرفتن استانداردهای مشخص و بین اللملی زیر یک پرچم و چهارچوب خدمات ارائه دهیم. یک هماهنگی ایجاد شود تا از اتلاف نیرو و وقت جلوگیری شود. خدمات آموزشی را طوری ارایه دهید که دنبال هم‌افزایی باشیم، چشم‌انداز فقط این نباشد که صرفا یک مهارت را کسب کردید و شاغل شوید، انتظار داریم وارد کارآفرینی و مهارت آموزی شوید. هر زیر ساختی می‌خواهید ایجاد کنید اول چک کنید در فنی و حرفه‌ای این زیر ساخت وجود نداشته باشد، اگر وجود دارد دنبال آن نروید و از همان زیر ساخت موجود استفاده کنید.»

دکتر کیایی مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به اینکه مهم‌ترین سیاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم گسترش چتر مهارت آموزی به منظور توانمند سازی گروه‌ها و جامعه هدف با در نظر گرفتن مشاغل آینده و آینده مشاغل است گفت: «خوشبختانه در استان فارس با بیش از ۵۰ مرکز دولتی و نزدیک به هزار آموزشگاه آزاد از طریق این مراکز در سطح استان اداره می‌شود. در خصوص آموزش‌های ظرفیت ما ۸ درصد است و ظرفیت بسیار خوبی در خصوص مهارت آموزی داریم. در بخش‌های دولتی ۵۰ مرکز داریم که با افتتاح مرکز گراش ۵۱ مرکز است، تمام آموزش‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود و تمام گواهینامه‌های صادره به صورت بین اللملی انجام می‌شود.»

کیایی در ادامه افزود:‌‌ «در استان فارس امسال برنامه آموزش به گونه ای تدوین شده که افزایش امورش و رشد ۵۰ درصدی داشته باشیم، در سال گذشته ۵۰ هزار نفر رادر کل استان فارس آموزش داده‌ایم که امسال برنامه به گونه‌ای است که ۷۵ هزار نفر را آموزش دهیم که الان خیلی از برنامه جلو هستیم. از نظر جنسیتی هم مشکل نداریم هم مرکز خواهران و هم برداران را داریم.»

مدیرکل فنی‌و‌حرفه‌ای فارس با اشاره به سفر رئیس جمهور در پاییز به استان فارس گفت:‌ «پروژه مرکز گراش دی ماه سال قبل استارت آن خورد و در دیداری که با خیر داشتیم قول دادیم و قرار شد سرعت ببخشند و ما هم همکاری کنیم و بهره‌برداری از فاز اول را شروع کنیم. ان شاالله بتوانیم امکانات بیشتری را برای شهرستان فراهم کنیم تا جوانان استفاده کنند. در بخش تشکیلاتی که خواسته به جایی هم هست خواهش دارم در سفر ریاست جمهور که پاییز امسال است، بهترین فرصت است از دولت مصوبه بگیرید همین سفر ریاست جمهوری است و ما هم پیگیری خواهیم کرد. وقتی ساختار  و چارت سازمانی نباشد برای جذب هم به مشکل می‌خوریم. فرماندار در همین مدت کوتاه هر هفته پیگیر راه اندازی این مرکز بودند و ما هم علاقه‌مندی ایشان به ما اثبات شده بود برای ما هم این پیگیری ایشان انگیزه‌ای بود که سریعتر کارها را انجام دهیم و به افتتاح برسیم.»

دکتر ایزدی معاون مدیرکل در در این جلسه گفت: «به عنوان شورای آموزش در همه شهرستان‌های استان هم شورای مهارت شهرستان را داریم که در هر شهرستان فرماندار رئیس آن و دبیر مسئول مرکز فنی‌وحرفه‌ای  شهرستان خواهد بود. همسویی دستگاه های اجرایی شهرستان در امر مهارت آموزی و اتخاذ سایست‌های واحد در راستای توسعه مهارت و سیاس‌‌گذاری یکپارچه و گزارش های فصلی و ابلاغ آن به استان از وظایف عمده شورای مهارت استان خواهد بود.»

سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش در این جلسه گفت:‌ «خیرین معمولا در حوزه پیشرفت علمی که دغدغه بیشتری هم داریم کمتر ورود می‌کنند، کاری که خیر انجام داده جای تشکر دارد.»

امام جمعه گراش در ادامه افزود: «رشته های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی از نیازهای اساسی ما است، اگر در حوزه کشاورزی پیشرفتی داریم و صنعتی شده است برای همین مهارت آموزی و توسعه علم است که از هدر رفت آب و سرمایه‌ جلوگیری می‌کند.»

امام جمعه گراش با بیان سخنانی از مقام معظم رهبری گفت:‌ «مقام معظم رهبری تاکیدشان بر رشته‌های فنی و حرفه‌ای است و تاکید دارند آنچنان بر این رشته‌ها تبلیغ کنید که دانش‌آموزی که وارد این رشته می‌شود احساس حقارت نکند. کار بدون علم کم‌ اثر و علم بدون کار بی اثر است. رشته‌های فنی و حرفه‌ای محیط عمل و عمل است و علم بدون عمل آفت است. مجامع بین اللمی مثل یونسکو مهارت فنی و حرفه‌ای و مهارت افزایی را یک فرا راهبردی می دانند و خروجی دارند. کمترین اثرش این است که جوان دچار عدم امینت شغلی نمی‌شود و کار در خانه و مجموعه خودش را می‌تواند انجام دهد.»

بخشایش‌پور در ادامه اظهار داشت: «در توسعه مهارت‌ها به کم قانع نباشید. خیر می‌گوید مجموعه فنی‌و حرفه‌ای گراش ۶ فاز است که یک فاز آن افتتاح می‌شود. پیچ و خم اداری کاری بر سر کارفرما و خیرین آورده است که خیر را ناامید می‌شوند. خیری که به جای اینکه پولش را در بانک بگذارد در راه آموزش و اشتغال هزینه می‌کند مسئولین باید بیشتر کمک کنند تا دچار پیچ و خم نشوند. از معاون آموزش و پرورش می‌خواهم که اختیارات مسئولین خود در شهرستان را بیشتر کنید تا از مشکلات کاسته شود.»

حسین‌ حسین‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس گفت: «در سطح ۵ شهرستان جنوبی فارس ۱۷۰ پروژه در هفته دولت معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در حال افتتاح یا کلنگ‌زنی است. این نگرشی که در شهرستان گراش به وجود آمده در خصوص مراکز آموزشی از سمت خیرین شاید اولین بار است که اتفاق می‌افتد و این جای تقدیری و تشکر دارد.»

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش در افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان گفت:‌‌ «خیر طوری با ما برخورد کرد که ما خیلی پر انگیزه‌تر شدیم تا کارها را سریع‌تر پیگیری کنیم تا فاز اول به بهره‌برداری برسد. در بحث امنیتی چون کمی از شهر دور است و نیرو شاید نباشد از نیروی انتظامی می‌خواهم که بحث امینت این مکان را تامین کنند تا نیرو مستقر می‌شود.»

از شما معاون معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور سه قول می‌خواهم، استقلال مجموعه که همه ما خواهان استقلال این مجموعه هستیم. مرکزی با این عظمت و هزینه خیر ساخته شده و نیازمند مربی آموزشی است. درخواست سوم ما تامین نیرو برای این مرکز است که درخواست داریم به عنوان عیدی هفته دولت قولش را به ما بدهید و نظر مساعد خود را به مردم شریف و خیرین گراش نشان دهید.»

ابوالحسن محمودی، مسئول دفتر نماینده شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در غیاب مهندس حسین‌زاده در این جلسه به سخنرانی پرداخت و گفت: «مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گراش اولین پروژه خیرساز کشور است که بالغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است که می‌طلبد عزیزان سطح کشور توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.»

مسئول دفتر نماینده در این جلسه به بیان درخواست‌های خود برای مرکز فنی و حرفه‌ای گراش از معاون معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پرداخت و گفت:‌ «استقلال مرکز فنی و حرفه‌ای هرچه سریعتر اتفاق بیفتد و لازمه این استقلال هم چارت سازمانی و اختصاص کد پروژه است. وقتی کد پروژه تخصیص پیدا شد تجهیزات مرکز هم باید از این بخش انجام شود. در حال دو سرباز مربی موافقت اولیه انجام شده که مشغول فعالیت باشند که شامل چارت و نیروی انسانی نمی‌شود و می‌طلبد پیگیری شود تا چارت سازمانی این مرکز پیگیری شود.»

محمودی در ادامه با بیان برخی مشکلات این مجموعه افزود: «این مرکز چند مشکل هم دارد که مربوط به داخل شهرستان است که مسئولین می‌طلبد همکاری کنند تا مشکلات حل شود، از جمله این مشکلات می‌توان اشاره که مرکز خط تلفن ندارد و مخابرات باید اهتمام بورزد تا کشیده شود. راه خیرساز است و نیاز است شهرداری گراش برای آسفالت آن پیگیر کند. برای برق باید ترانس تقویت شود و ۴ هزار متر معارض دارد که باید پیگیری کرد و برطرف شود.»

محمدرضا محسنی، خیر پروژه گفت: «هوای گراش گرم است ولی همین هوای گرم باعث شده جوانان ما سخت کوش باشند و دنبال کار، دنبال کاری هستند که به درد امروز و جامعه بخورد باید دنبال کاری باشیم که راه‌سازی باشد. همیشه در این فکر بودم که مرکزی راه‌اندازی کنم که جوانان مشغول کار شوند، خوشحالم که با ساخت این مرکز توانستم به اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی جوانان کمک کنم.»

محمدرضا محسنی ۷۳ سال سن دارد، پسرش محمد پدر خود را فردی سخت‌کوش و مهربان می‌داند و می‌گوید:‌ «پدرم از جوانی در قطر کار خود را شروع کرده است، در کار خود بسیار سخت کوش و منظم است. فراز و نشیب فراوانی را در کار خود پشت سر گذاشته تا وقتی که توانست کسب و کار خود را شروع کند. در خانه پدری مهربان و سخاوتمند برای همسر و فرزندانش است.»

مهندس رضا نوشادی، مهندس پروژه ساخت مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان گراش گفت: «بحث کد دار شدن هر چه سریعتر انجام شود تا در کل کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر یک قدم از سمت دولت برای این پروژه داشته باشیم ما چند قدم از سمت خیر برمی‌داریم، اگر خیرین نتیجه را ببینید حتما بیشتر هزینه خواهد کرد.»

نوشادی در ادامه افزود: «اگر بتوانیم قسمتی از جلو پروژه را به تجاری تبدیل کنیم تا افرادی که در این بخش آموزش می‌بببنید بتوانند در بخش تجاری ارائه خدمات بدهند به توسعه کار و مهارت آموزان کمک می‌کند.»

در ادامه جلسه مصوبات جلسه قبل مرور شد و با حضور معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موانع پیش‌رو مورد بررسی قرار گرفت تا هر چه سریعتر حل شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=9719

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: