#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ /۲

همچنان که حضور مردم در دفاع از دین و میهن موجب عزت، اقتدار، مصونیت و پیشرفت یک کشور می‌شود، مشارکت پرشور و معنی‌دار مردم نیز تاثیر «عمیق‌تر» و «گسترده‌تری» بر امنیت و توسعه داخلی و اقتدار بین‌المللی دارد.

پندری: سال ۱۴۰۰ سال برگزاری انتخابات ریاست جهوری و شورای اسلامی شهر است. دکتر امیرحمزه مهرابی، استاد دانشگاه، تا روز برگزاری انتخابات در سلسله یادداشت‌هایی به صورت هفتگی و با زبان ساده به این موضوع می‌پردازد. او می‌گوید «مباحث از ابعاد نظری و کلی و پاسخ به برخی شبهات رایج، آغاز و به بیان شاخص‌ها و ملاک‌هایی عینی و جزئی ختم می‌شود.» در اولین یادداشت(در پندری بخوانید) او به این موضوع پرداخته که چرا شرکت در انخابات مهم است.

این مجموعه یادداشت با نام «بهار سرنوشت» هر هفته در پندری منتشر خواهد شد.


همه موجودات زنده ـ به ویژه انسان ـ خانه و کاشانه خود را دوست دارند و برای حفظ آن تلاش کرده و بعضاً جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. تاریخ بشر پر است از رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های قهرمانان ملی که برای استقلال و عظمت کشورشان جانفشانی کرده‌اند. نمونه بارز و اخیر این دست فداکاری‌ها را می‌توان در دوران دفاع مقدس به عینه دید. هنوز قبور مطهر شهدا و بدن زخمی جانبازان در معرض دید ما هستند و همه وطن‌دوستان و آزادی‌خواهان به آن‌ها، به دیده‌ی احترام می‌نگرند.

در شرایط کنونی شرکت در انتخابات دقیقاً کارکردِ جهاد در راه دین و وطن را دارد. چه بسا نتیجه‌ی بین‌المللی آن بیشتر از شرکت در دفاع باشد. تعداد آرای هر ملت و نوع آن، خیلی شفاف ثبت گشته و برای همیشه تاریخ در ویترین عملکرد هر کشور قرار داده می‌شود. تک‌تک آرای مردم همچون تیر غرورآفرین «آرش» لحظه به لحظه از سوی خبرگزاری‌ها به جهان مخابره می‌شود و به فاصله‌ی چند روز با تمام جزییات ثبت می‌گردد و برای همگان قابل مشاهده است. در حالی که تعداد افراد و نوع عملکرد رزمندگان، آن‌طور که باید و شاید منعکس نمی‌شود.

هیچ دوربینی (به جز ملائکه الهی) نتوانسته در شب‌های عملیات، لحظات حساس و ایثار مجاهدان را ثبت کند و حتی رزمندگان حاضر در صحنه نبرد، از اقدامات  هم‌ر‌‌زمان هم‌دسته‌ی خود نیز بی‌خبر می‌مانند. علاوه بر این حماسه قهرمانان عرصه جهاد تا مدت‌ها محرمانه تلقی می‌شود و پس از سال‌ها که به شکل خاطره‌نویسی و فیلم به جامعه عرضه می‌شود، بخش بسیار ناچیزی از واقعیت و آن‌هم از دید نویسنده و کارگردان معرفی می‌شود که چه بسا مورد تحریف قرار گیرد.

اما تک‌تک آرای  مردم (به مثابه یک فشنگ) و تعداد و کیفیت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، دقیقاً ثبت و ضبط می‌شود و بلافاصله تاثیر خود را بر جای می‌گذارد و این تاثیر تا همیشه مورد استناد واقع می‌شود.

همچنان که حضور مردم در دفاع از دین و میهن موجب عزت، اقتدار، مصونیت و پیشرفت یک کشور می‌شود، مشارکت پرشور و معنی‌دار مردم نیز تاثیر «عمیق‌تر» و «گسترده‌تری» بر امنیت و توسعه داخلی و اقتدار بین‌المللی دارد.

بدیهی است سختی‌ها و مشقات و ثواب جهادِ در راه خدا، با هیچ عملی قابل قیاس نیستُ ولی تاثیر حضور «چند ساعته» مردم در انتخابات با تحمل «اندک دشواری»، کمتر از یک جهاد سخت و نفس‌گیر نیست. چرا که حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات، موجب می‌شود ضمن تقویت استحکام درونی، دشمنان از فکر حمله، تخریب زیرساخت‌ها و تجزیه کشور منصرف شوند.

پس هرکس علاقه به پیشرفت و اعتلای وطنش دارد (چه از روی وظیفه شرعی و چه به خاطر حس وطن‌دوستی) باید هم خودش در انتخابات شرکت کند و هم دیگران را به مشارکت تشویق نماید. اینکه دشمنان از هر وسیله‌ای برای دلسرد کردن مردم در انتخابات استفاده می‌کنند، اهمیت و ضروت شناخت این توطئه خطرناک را بیشتر می‌کند. جوانان نیز همچون دوران دفاع مقدس باید آگاهانه در فضای حقیقی و مجازی با تردید افکنی‌ها و شبهه‌اندازی‌ها مقابله کنند و خود میدان‌دار دفاع از دین و میهن خویش باشند.

چنان که مقام معظم رهبری می‌فرماید: «انتخابات حائز اهمیت است، همیشه؛ در بعضی از مقاطع اهمیت بیشتری دارد. توصیه‌ی من به مردم عزیزمان این است که اولاً همان‌طور که قبلاً عرض کردیم، همه شرکت کنند در انتخابات؛ همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند، هر کسی که ایران را دوست دارد، هر کسی که جمهوری اسلامی را دوست دارد، هر کسی که شکوه و عزّت و عظمت ملّی را دوست دارد، در این انتخابات شرکت کند.»(۷/۱۲/۹۴)

و در جای دیگر فرموده اند: «مسلّماً امنیت کشور، مصونیت کشور، پیشرفت کشور، با حضور همگانی و حداکثری مردم افزایش پیدا خواهد کرد.» ( ۱۶/۲/۹۲)

این بحث ادامه دارد…

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2916

۳ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: