بیمار مبتلا به «تب کریمه کنگو» در گراش درمان شد

چند روز پیش خبر ابتلای دو نفر در گراش و لار به بیماری تب کریمه کنگو منتشر شد. پیگیری‌های پندری نشان می‌دهدبیمار بستری در گراش با درمان به موقع، از بیمارستان مرخص شده است.

دکتر رضا حسینی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان گراش، در گفت‌وگو با پندری روند بهبود این بیمار را تشریح و توضیحاتی درباره بیماری تب کریمه کنگو ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حال عمومی بیمار مناسب است گفت: وضعیت عمومی بیمار کاملا خوب بوده و شنبه از بیمارستان مرخص شده است. تنها خستگی و کسلی در فرد وجود دارد که بعد از دوران نقاهت هر بیماری طبیعی است.

  • تماس با فرد بهبودیافته نگرانی ندارد

حسینی در پاسخ به این سوال که بیمار تا چند مدت انتقال دهنده‌ی بیماری است، بیان کرد: ۷ تا ۱۰ روز بعد از شروع درمان، عامل بیماری از بدن خارج می‌شود و فرد بیمار دیگر انتقال دهنده‌ی بیماری نیست. افرادی که با بیمار برخورد می‌کنند هیچ نگرانی بابت انتقال بیماری نداشته باشند. تماس و دست دادن و سایر ارتباطات با فردی که بهبود یافته هیچ نگرانی در پی ندارد.

وی با بیان اینکه چند نفر نیز به این مورد مشکوک بودند، اظهار داشت: چند نفری که در گراش با ایشان و گوشت آلوده تماس داشتند همگی مورد آزمایش قرار گرفتند که هیچ کدام مبتلا نبودند.

  • گوشت را در یخچال نگهداری کنید نه فریزر!

پزشک معالج بیمار مبتلا به تب کنگو در گراش، از تماس با گوشت آلوده، خون و ترشحات بدن بیمار مبتلا و انتقال توسط کنه‌ی ناقل به عنوان راه‌های انتقال بیماری نام برد و ادامه داد: برای از بین بردن آلودگی نباید از گوشت گرم استفاده شود و جهت خرد کردن گوشت گرم حتما از دستکش استفاده شود.

دکتر حسینی افزود: گوشت حتما ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود. دقت کنید که فریز کردن به تنهایی عامل بیماری را از بین نبرده و ویروس را فعال نگه میدارد. اگر گوشت فریز کرده دارید، حتما قبل از استفاده در دمای یخچال نگهداری شود. همچنین آلودگی در دمای بالای ۵۶ درجه نیز از بین می‌رود؛ پس حتما گوشت را کاملا بپزید. کباب ماستی هم اگر درست پخته نشود یکی از عوامل انتقال بیماری محسوب می‌شود.

  • با علائم این بیماری آشنا شوید

وی درباره علادئم بیماری نیز گفت: این بیماری ابتدا بدون علامت است، ولی چند روز بعد تب، سردرد شدید، اسهال، تهوع و استفراغ، کمردرد، فتوفوبی (ترس از نور) بروز می‌کند. در ادامه نیز وارد فاز خونریزی و افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ۲ فصل بهار و تابستان را زمان‌های فعال شدن این بیماری دانست و گفت: به دلیل فعال شدن کنه‌های انتقال‌دهنده‌ی بیماری، در بهار و تابستان این بیماری شیوع پیدا می‌کند.

دکتر حسینی در پایان از تمامی تیم درمان، واحد بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت، پرستاران بخش داخلی، پرسنل آزمایشگاه و پرسنل خدمات جهت همراهی و همکاری جهت کنترل این بیماری تشکر کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=833

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: