کنکور ۱۴۰۰ و نتایجی که دلچسب نبود (۳)

نتایج امسال گراشی‌ها در کنکور سراسری کم‌فروغ بود. شاید یکی از علت‌های آن مجازی بودن تدریس در ایام کرونا باشد. اما مدیران دبیرستان‌های دخترانه‌ی ام‌البنین(س) و امام رضا(ع)، علت مشترکی را در نتایج ضعیف کنکوری‌ها عنوان می‌کنند و آن هم «عدم همکاری بعضی خانواده‌هایِ دانش‌آموزان» است. به نظر می‌رسد باید «خانواده» را هم جزء جدایی‌ناپذیرِ نتایج کنکور، در کنار «مدرسه» و «دانش‌آموز» بدانیم.

بعد از گفت‌وگوی پندری با دانش‌آموزان کنکوری و مدیران مدارس پسرانه، این بار، مرضیه حسن‌زاده، مدیر دبیرستان دخترانه‌ی ام‌البنین(س)، و مهناز هنرور، مدیر دبیرستان امام رضا(ع)، از وضعیت کنکوری دختران گراش می‌گوید.

هنرور همان ابتدا می‌گوید از نتایج راضی است. او می‌گوید: «در دو سه سال گذشته، تا امتحانات نهایی و دیپلم، هر دو رشته‌ی تجربی و انسانی ما در منطقه حرف اول می‌زنیم. امسال از معدل دپلم راضی بودم؛ با توجه به اینکه امسال کلاس‌ها مجازی بود. نمرات کلاس مجازی خوب نبود، ولی نمرات امتحان نهایی خوب شده‌ بود. جایی از ما تقدیر شد؟ ما به دنبال تقدیر هم نیستیم و کار خودمان را می‌کنیم.»

او کنکور را یک مسئله‌ی شخصی می‌داند و می‌گوید: «وظیفه‌ی ما تا دیپلم است. اما کنکور یک مسئله‌ی شخصی است. ولی ما از طرف مدرسه کمک‌حال دانش‌آموزان هستیم. کتاب‌های کمک‌درسی و کنکوری تهیه کردیم. در خرید فیلم‌های آموزشی کمک کردیم. از انجمن مدرسه برای هزینه‌های خرید فیلم‌های کنکوری کمک گرفتیم.»

مدیر دبیرستان امام رضا(ع) از دبیرانش راضی است و می‌گوید: «دبیران ما بیش از حد وظیفه‌ی خودشان تلاش می‌کنند. دبیر ما اگر در سطح کنکور درس دهد، برخی خانواده‌ی دانش‌‌آموزان می‌گویند در حدس کتاب درس بده، شاید ما نخواهیم بچه‌مان را بفرستیم دانشگاه. این یک مشکلی است که ما در گراش داریم. دانش‌آموزی، با رتبه‌ی خوب. ما راهنمایی کردیم که اگر فرهنگیان بروید فلان مزیت را خصوصا برای خانم‌ها دارد. اما خانواده‌ی دانش‌آموز می‌گوید که حالا نمی‌شود زندگی را فدای درس کرد!»

او در خصوص مشاور مدرسه‌اش می‌گوید: «امسال مشاورِ ما خانم حسینی، لحظه به لحظه از ثبت‌نام تا منابع کنکور تا بعد از اعلام نتیجه در کنار بچه‌ها بود و کمک‌شان می‌کرد و مشاوره می‌داد. ولی خانواده‌ها آن‌طور که باید و شاید با ما همکاری نمی‌کنند. خانواده‌هایی که همکاری کردند، نتیجه‌اش را بعد کنکور می‌بینند. مشاوره‌ها هم با حضور خانواده‌ها بود. مادر دانش‌آموز می‌آید به من می‌گوید خانم هنرور، چقدر می‌گویی کنکور کنکور. دست از سرشان بردار تا عروس شوند. ما اگر حرفی بزنیم بدهکار هم می‌شویم.»

او به یکی از دیگر از علل این نتایج ضعیف اشاره می‌کند: «بعضی از دانش‌آموزان از پایه ضعیف هستند. در واقع انتخاب رشته‌ی درستی نداشته‌اند. آمده تجربی می‌گوید علاقه دارم. اما شهریور می‌آید امتحان تغییر رشته می‌دهد. پس نشان می‌دهد انتخاب رشته‌ی درست هم بعضی از بچه‌ها ندارند که نتیجه‌اش را می‌بینیم.»

مرضیه حسن‌زاده، مدیر دبیرستان ام‌البنین(ع) نیز هماهنند هنرور، عدم همکاری برخی خانواده‌ها را یکی از مشکلات دختران کنکوری‌ می‌داند و می‌گوید: «عدم همکاری و درک بعضی از مردان گراشی در امر تحصیل و اشتغال به کار همسرانشان، باعث می‌شود که انگیزه لازم از دانش آموزان متاهل گرفته شود.»
او به یک علت دیگر که مرتبط با خانواده‌ها نیز می‌باشد اشاره می‌کند و می‌گوید: «ذهنیت غلط برخی خانواده‌ها برای تحصیل دختران در دانشگاه شهرهای بزرگ به دلیل بعد مسافت و تشویق آن‌ها به تحصیل در رشته‌هایی که در دانشگاه شهرهای گراش، اوز، لار وجود دارد باعث می‌شود دانش آموزان فقط در حد قبولی در دانشگاه شهرهای مذکور مطالعه کنند‌.»
اما حسن‌زاده بر خلاف هنرور از نبود مشاور گله دارد و می‌گوید: «عدم وجود یک مشاور قوی در مدرسه برای راهنمایی دانش آموزان، ازدواج دختران، قانع نبودن دانش‌آموزان با استعداد به رشته‌های مرتبط با استعدادشان، که باعث می‌شود کلا از انتخاب رشته منصرف شده و از ادامه تحصیل باز بمانند از دیگر علل این نتایج ضعیف است.» البته او شرایط کرونا نیز در دوسال اخیر مزید بر علت می‌داند.

حسن‌زاده می‌گوید: «حدود ۴۰ درصد از نتایج ضعیف به مجازی بودن آموزش برمیگردد.» او درخصوص به‌روز بودن دبیران و دانش‌آموزان نسبت به دانش کنکوری می‌گوید: «تاحدودی به روز هستند.»

اما حسن‌زاده پیشنهادهایی هم دارد. او می‌گوید: «اختصاص دادن یک مشاور کاربلد و قوی در امر تحصیل برای مدارس متوسطه دوم نظری که مطالعه بچه‌ها را رصد نماید و مشوق آن‌ها باشد.
و بعد شناسایی دانش‌آموزان باانگیزه تمامی پایه‌ها و تشکیل جلسه مداوم و مستمر با آن‌ها و خانواده‌هایشان به صورت مجزا. و تشکیل دوره‌های آموزشی توجیهی برای دبیران در زمینه مذکور.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4380

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: