هیأت رئیسه‌ی دانشکده، پاسخگوی مردم

 

نشست خبری هیأت رئیسه دانشکده علوم پزشکی با اصحاب رسانه، یک‌شنبه ۱۱ آبان در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی برگزار شد. این نشست با حضور اعضای هیأت رئیسه از جمله دکتر عبدالهی، رئیس دانشکده علوم پزشکی، دکتر محقق، معاون درمان دانشکده، دکتر رادفر، رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع)، دکتر موغلی، مدیر غذا و دارو، دکتر محسن‌زاده، معاون توسعه دانشکده، مهندس مساح، سرپرست معاونت بهداشت، حیدری، معاون آموزش، تحقیقات، دانشجویی و فرهنگی و مهندس هادی‌پور، مدیر بیمارستان امیرالمومنین(ع) برگزار شد. از رسانه‌های مختلف شهر نیز دعوت شده بود که رسانه‌های هفت‌برکه، ناب‌نیوز و پندری در نشست حضور داشتند و سؤالاتی را مطرح کردند.

ابتدای جلسه مهدی خوشبخت، مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی، از رسانه‌ها جهت حضور و همکاری با دانشکده و اعضای هیأت رئیسه نیز جهت حضور و پیشنهاد تشکیل این نشست تشکر کردند.

دکتر عبدالهی، ریاست بیمارستان، مطالبی را پیرامون سؤالات و یا جدا از سؤالات نیز مطرح کردند که به شرح زیر است:

ـ کاش این پاسخگویی همه‌جا اتفاق بیفتد. این حلقه گمشده مردم ماست. مردم باید از دکتر عبدالهی مطالبه‌گر باشند. در جامعه‌ی ما خیلی از مسائل حاشیه‌ای وجود دارد، ولی چیزی که جامعه به آن نیازمند است، انتقاد سازنده است. اگر رسانه در کنار ما باشد، به بالندگی ما و آگاه شدن به مشکلات مردم کمک می‌کند. نکند ما به سمتی برویم که نه بتوانیم جواب خدا را بدهیم نه خلق خدا. کار خیلی خوبی است. باید رسانه‌ای باشید که هم صدای ما را به مردم می‌رسانید و هم صدای مردم را به ما می‌رسانید. بنده به شخصه خیلی نیاز به راهنمایی دارم. و شما در تمام ادارات یک دوری بزنید. بعد که تمام شد، دوباره آمدید سراغ ما، پیگیر قول‌هایی که این جلسه به مردم داده شد باشید. افتخار بنده است که تیمِ قوی داریم. و تصمیم‌ها را جمعی می‌گیریم. تشکر می‌کنم که امید را در جامعه منتقل کردید. تزریق ناامیدی به مردم فقط مشکل‌ها را بدتر می‌کند. خروج این جلسه امید است. معتقدیم مردم شعورشان از ما بالاتر است. ما باید با کرونا تا یکی دو سال دیگر زندگی کنیم. من برای یک دو هفته‌ی بعد نگران هستم. شهرهای سردسیر بیمارستانشان جا ندارد. ولی اگر وحشت ایجاد شود سکته‌ها زیاد می‌شود. نکته بعد اینکه ما در ستاد کرونا مشاوریم و هشدار می‌دهیم. تصمیم‌گیرنده نیستیم. می‌گویند عروسی شده، من دوستان را می‌فرستم که خواهش کنند که رعایت کنند. ولی حربه‌ی قدرت و برخورد من ندارم. دوستان ارگان‌های دیگر هم کمک می‌کنند. آخر درست هم نیست من دست‌بند بزنم که چرا ماسک نزدی. این بدتر است. خودشان الآن توی فشار هستند.

ناب‌نیوز: چرا خدمات سونوگرافی در بیمارستان ارائه نمی‌شود، و مردم مجبور هستند از مطب خصوصی استفاده کنند که هر نوبت ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند؟

دکتر رادفر: هر سال مرداد ماه، وزارت از ما درخواست نیروهای تخصصی می‌کند که ما نفرات مورد نیاز را اعلام کنیم. ما در این سه سال، دو نفر نیروی متخصص رادیولوژی درخواست دادیم که هر سال به ما یک نفر را اختصاص می‌دهند. در حالیکه سال ۹۸ اصلا نیروی رادیولوژی به ما تعلق نگرفت. چون کمبود نیروی کشوری است. بنده و دکتر محقق و استاد عبدالهی هم تهران پیگیری کردیم. اما فایده‌ای نداشت. البته کار رادیولوژی فقط سونوگرافی هم نیست. بیماران بستری و اورژانسی و سی‌تی‌اسکن نیز هست که آمار زیادی است. این دغدغه هم بارها به ما رسیده ولی متخصص ما به سی‌تی‌اسکن هم نمی‌رسد. گزارش ام‌آرآی هم از این متخصص نمی‌خواهیم که متخصص فرصت کند تعداد بیشتری سی‌تی‌اسکن و سونو انجام بدهند.

مهندس هادی‌پور: خدمات سونوگرافی برای حدود ۱۲ تا ۱۵ نفر در خال حاضر صورت میگیرد که در این بین مریض سرپایی بیرونی هم می‌بینند.

 

ناب‌نیوز: دلیل کند پیش رفتن کلینیک مولی‌الموحدین(ع) چیست؟

مهندس هادی‌پور: یک سال‌ونیم به خاطر مباحث مالی فرزندان بانی‌خیر متوقف شد. الآن یک سال است که کار دوباره شروع شده و ۸۰ درصد کار پیش رفته است و ما قول دادیم که در دهه‌ی فجر ساختمان را افتتاح کنیم.

 

ناب‌نیوز: یک سال و نیم است که دستگاه رادیوتراپی خریداری شده است ولی با این وجود بهره‌برداری نشده است؟

دکتر محقق: با کمک خیرین مجهز‌ترین و بروزترین دستگاه خریداری شده است. به دلیل عدم آماده شدن ساختمان،دستگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. چون هر وقت ساختمان هیچ گرد و خاکی نداشته باشد قابل نصب است. پیش‌بینی ما بهره‌برداری از این دستگاه در دهه‌ی فجر است.

دکتر عبدالهی: رادیوتراپی یک پروژه است. ما هم کمی ناراحتیم که این دستگاه در انبار است. ساختمان آماده نیست، کرونا معطل‌مان کرد که قرار است نیرو از خارج بیاید. برآورد ما این است که تمام تجهیزات آماده است. کارهای خیلی زیادی آنجا قرار است انجام شود. جوانان منطقه تحقیقات کنند که ببینند سرطان ریشه‌اش کجاست و غیره. اساس کار ما این است و قطعا اتفاق خواهد افتاد. در زمینه‌های بومی منطقه بررسی‌ها، تحقیقاتی صحبت‌می‌شود. فعالیت‌های متعدد مثل تشخیصی و غربالگری در تمام جنوب کشور و حتی حوزه خلیج قرار است پوشش داده شود.

 

ناب‌نیوز: چرا نسبت به افزایش رشته‌های علوم پزشکی اقدامی نشده است؟

حیدری: در واقع ما پیگیر راه‌اندازی دو رشته در مقطع کارشناسی، یک رشته در مقطع کاردانی و دو رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد هستیم. به هرحال اقدامات از وزارت‌خانه و شورای کلان ‌مرکزی در حال انجام است. قرار است ما به سمتی نریم که فارغ‌التحصیل بیکار تربیت کنیم. به دنبال رشته‌هایی هستیم که به درد مردم و جامعه بخورد و اگر جذب دولت نشد خودشان بتوانند بعد فارغ‌التحصیلی کار مستقلی داشته باشند. و البته رشته‌هایی که در شهرستان‌های همجوار نیز موازی‌کاری نشود.

 

ناب‌نیوز: چرا پزشکان اورژانس همیشه تازه‌کار هستند و سریع تغییر می‌کنند؟ چرا متخصص اورژانس جذب نمی‌شوند؟

دکتر رادفر: ما چند بار آزمون استخدامی برگزار کردیم. استقبال نشده. اگر استخدامی نشد، باید نیروی طرحی یا قراردادی بگیریم. با این حال ما مجبور به جذب نیروی طرحی هستیم که البته با تحقیق قبلی این انتخاب صورت می‌گیرد. در مورد طب اورژانس طی درخواستی که ما داشتیم گفتند که شامل شما نمی‌شود. البته با یک متخصص طب اورژانس هم کار راه نمی‌افتد.

مهندس هادی‌پور: البته ما پزشک‌های طرحی‌ داریم که سابقه آن‌ها به سه سال هم می‌رسد. البته پرستارهای ما بالای شش سال هستند که در اورژانس حضور دارند.

دکتر عبدالهی: در این بحث امتیازبندی وجود دارد. چون گراش خواهان زیاد دارد و آیتم‌های زیادی مثل خانواده شهدا  و غیره دخالت دارد. خوب امتیازش به گراش می‌خورد و می‌آید. دست ما نیست که کامل انتخاب کنیم. البته در کل پزشک‌هایی که به گراش می‌دهند معمولا خوب است. البته نواقص هم هست.

 

ناب‌نیوز: بیشترین رعایت بهداشت از سوی مدارس صورت می پذیرد ولی بیشترین سخت‌گیری نیز روی مدارس هست. بعد از بازگشایی مدارس شما تیمی را فرستادید تا بررسی کنند؟

مهندس مساح: حساس‌ترین بخش همین دانش‌آموزان هستند. بر اساس چک‌لیست‌ها اگر نمره مدرسه‌ایپایین‌تر از ۶۰ باشد، مدرسه باید تعطیل شود. مثلا مساحت کلاس، ثبت‌نام در سایت سلامت و… ،صرفا ماسک و رعایت نیست. همین دانش‌آموز خیلی مهم است چون با خانواده و بخش‌های دیگر جامعه در ارتباط هستند. چون یک کلنی است که سطح زیادی از جامعه را در پوشش داده است. بحث سلامت اولویت اول است. مقام معظم رهبری هم فرمودند مسائل سیاسی و امنیتی نیز تحت شعاع همین سلامت ممکن است قرار بگیرد. اگر همین دانش‌آموز مبتلا شود، کلی شاکی پیدا می‌شود که چرا تعطیل نکردید.

 

ناب‌نیوز: مدیر هستم. تمام مربیان هم بومی هستند. نمره بهداشت ما هم بالای ۶۰ است. والدین هم درخواست می‌کنند کلاس حضوری باشد. اگر امکانش هست کلاس را بگذارید طبق نظر شورای مدرسه باشد. چون مدارس غیرانتفایی مخصوصا کمتر از ۸۰ نفر دانش‌آموز دارد.

مهندس مساح: ما نسبت به نظر ستاد کرونا شهرستان و استان تمکین می‌کنیم. یعنی این یک دستور استانی است و نظر ما دخالت ندارد و یک هفته دیگر هم تعطیل است.

 

هفت‌برکه: وضعیت درمانگاه ارد که مصوبه شبانه‌روزی آن تصویب شد ولی هنوز اجرایی نشده است و درخواست مردم ارد هم بیمارستان است. به چه شکل است؟ چرا این مصوبه به تأخیر افتاده و شبهه به وجود بیاید که مسائل سیاسی اجتماعی پشت این قضیه است.

مهندس مساح: به نظرم در این قضیه باید شفاف صحبت کرد. هر ۴۰۰۰ نفر یک پزشک، هر ۷۰۰۰نفر یک ماما، هر ۷۰۰۰نفر جمعیت یک علوم آزمایشگاهی. جمعیت ۶۷۰۰ نفر است. باید دو نفر پزشک داشته باشند. مرکز ارد درست است که مصوبه دارد و مجوز می‌گیرند که شبانه‌روزی شود، اما باید آیتم‌های اصلی هم داشته باشند. الآن سه پرستار مازاد، یک پزشک اضافی، دو تا خدمات باید داشته باشد که ما تبدیل کردیم به سه تا. ما از دانشکده داریم هزینه می‌کنیم. خدمات شبانه‌روزی ارائه می‌دهیم و اورژانس فعال است در حالی که که نباید اینچنین باشد. بیمارستان هم شرایط خاص خودش را دارد. ولی اسم این مرکز خدمات جامع سلامت هست، در حالیکه ما خدمات بیشتری از این عنوان ارائه می‌کنیم.

دکتر محسن‌زاده: بحث جمعیت خیلی خیلی مهم است. چون بودجه‌ای که برای آن‌ها اختصاص می‌دهند باید با توجه به نیروهایی که آنجا تعلق می‌گیرد ‌باشد. بحث بیمارستان من بعید می‌دانم. چون نیاز به مجوز دارد. اگر بانی‌خیر هم باشد، فعلا مجوز برای تأسیس بیمارستان نداریم.

 

هفت‌برکه: با توجه به داشتن دستگاه‌هایی مثل رادیوتراپی و اینکه گراش از این لحاظ مشکلی ندارد، آیا از لحاظ نیروهای متخصص هم پیگیری می‌شود که نیروی بومی تربیت شود که ماندگاری داشته باشند؟

دکتر محقق: کارگروهی تحت عنوان عوامل اجرایی رادیوتراپی داریم که به صورت هفتگی جلسه می‌گیرند و تبادل نظر می‌شود. بر روی مباحثی همچون  بحث ساختمانی، متخصصان ، سرطان، شیمی درمانی و … بحث می‌شود. کارشناس‌ها و نیروهایی که تخصص دارند، قرار است آموزش ببینند. پس همزمان ساختمان و نیروی انسانی در حال پیشروی است که نظر ما بر این است که دهه‌فجر آماده شود. یک مجموعه کامل و تشخیصی است. باید جمعیت زیادی بررسی شوند تا مورد خاصی تشخیص داده شوند. مثلا باید تعداد زیادی زنان بررسی شوند تا سرطان سینه بررسی شود.

دکتر عبدالهی: در بحث ماندگاری پزشک، یا باید آنقدر پزشک را از لحاظ رفاهی راضی کنید که به شیراز و تهران نرود، یا بومی باشد. من دغدغه دارم دختر یازدهم دوازدهم که معدلش ۲۰ است بیاید متخصص رادیولوژی شود و سونوگرافی‌های منطقه انجام دهد، دم کنکور نامزد می‌کند. این یک غصه است. او زندگی خودش است و اعتراضی نمی‌کنم. ولی این فرهنگ باید اصلاح شود. چه می‌شود دختر جامعه‌شناسی بخواند یا فرماندار شود. تربیت نیروی بومی تنهاترین راهکار است. مشکل اساسی ما این است که نیرو تربیت نمی‌کنیم. قبل از اینکه ساختمان بسازیم باید نیرو بسازیم. الحمدالله در این چند ساله ما نیروی بومی خوبی داریم.

اگر موفقیتی تیمِ دکتر عبدالهی دارد، نتیجه‌ی زحمات رؤسای قبلی است. رئیس جدید نهایت ۲۰ درصد بتواند مجموعه را ارتقا بدهد. اگر هم بخواهد زمین بزند، ۲۰ درصد می‌تواند. خیلی از عوامل دست ما نیست. پس باید از قبل تشکر کنیم. همین رادیوتراپی، سرطان و نازایی که انجام شده تا الآن، با فعالیت‌های خانم دکتر دستجردی و آقای حسنی و رؤسای قبلی انجام شده و الآن به نتیجه رسیده. یک درختی آن‌ها کاشتند و ما ثمرش را می‌بینیم. یک درختی را هم ما می‌کاریم که دیگران ثمرش را ببینند.

اساس دستگاه رادیوتراپی را مرحوم حاج‌حسن سراجی ریخته است. در فکر من که کار سرطان می‌کنم نبود. مرحوم شیخ هم زنده بودند. گفتند حالا که در بحث سرطان فعالیت دارید، بیایید همه کار انجام بدهید. گفتم دستگاهش خیلی گران است. خود خیرین پیگیری کردند و خریداری کردند. الآن اگر می‌خواستیم بخریم قیمتش حدود ۵۰ میلیارد بود.

 

هفت‌برکه: در کل دنیا اختلافاف آماری وجود دارد. با توجه به نوع تست‌ها، خود افرادی که در ستاد ملی کرونا هستند معتقدند که آمار بالاتر از این چیزی هست که اعلام می‌شود. به طور مثال یک نفر کرونا داشته، بعد فوت می‌کند ولی دوباره که تست گرفته می‌شود تست منفی می‌شود و می‌گویند به خاطر کرونا نبوده است. آیا شما آماری دارید در این خصوص؟ به طور مثال ما با چند خانواده صحبت کردیم، می‌گفتند متوفی به خاطر کرونا بستری بوده‌اند ولی بعد از کرونا فوت کرده‌اند و دلیل فوت کرونا نیست.

دکتر محقق: پزشکی این رویه مبحث جدیدی نیست. الآن همه روی موضوع کرونا نظر می‌دهند. ببینید ما یک مرگ ناگهانی داریم که علت مرگ مشخص نیست و خانواده متوفی اجازه کالبدشکافی نمی‌دهد و این قضیه مسکوت می‌ماند. همیشه بوده. حالا مردم کمی بیشتر حساس شده‌اند. تست اصلی مولکولی PCR است که اگر مثبت شد قطعی است که مبتلا بوده. ما در مجموعه شهرستان که ۱۴ فوتی داشتیم که PCR قطعی مثبت شد که آن‌ها را فوتی کرونا حساب کنید. اما آمار کلی کرونا: تعداد مثبت کرونا تا الآن ۱۷۲۸(بومی) داریم. کل تست‌ها ۶۱۱۳(بویم و غیربومی) که ۳۲۹ بیمار بستری داشته‌ایم در بخش ویژه و عادی کرونا. کلا بستری شدگان با علائم تنفسی ۵۸۵ بیمار داشتیم که ممکن است کرونا، مشکوک به کرونا، ریه و آنفولانزا باشد. هفت نفر از  پزشکان و متخصصان نی زتاکنون درگیر این بیماری بوده‌اند. تعداد بستری‌ها در حال حاضر در بخش ویژه کرونا نیز ۱۱ نفر است.

دکتر عبدالهی: در بحث کرونا اگر علائم کلینیکی را مدنظر قرار دهیم، علائم به کرونا می‌خورد و تعداد حدود ۵ برابر است. اگر بر اساس سی‌تی‌اسکن بگوییم، دوبرابر. منتهی در بحث آمار کشوری، دولت نمی‌خواهد مخفی‌کاری کند. کرونا یک بیماری مزمن است. کرونا می‌گیرد سه چهار روز درگیر است. من بیمار داشتم هفت‌ هشت‌ ماه زیر دستگاه بوده که به دلیل نارسایی کلیه فوت کرده. تست کرونای‌ش هم منفی است. چقدر مریض سکته‌ای داریم، قبلا کرونا داشته. خب از عوارض کروناست. رسانه‌های بیگانه مانور می‌دهند و این شانتاژ رسانه‌ای است.

من نمی‌دانم این چه مبارکی در این عروسی هست که چند نفر کرونا می‌گیرند و چند نفر می‌میرند. عروسی که گره بخورد با مرگ یک نفر مبارکی ندارد. خداوند اینطور قرار داده است. خلاف عدل و مشیت خداوند است. امام حسین(ع) آمد که ما خوشبخت باشیم. علاوه بر آن دنیا، این دنیا هم خوب باشد. چه کسی گفته ۲۴ ساعت تجمعات بزنید توی سر خودتان. ببخشید اگر امام حسین(ع) عزاداری ما بیاید تعجب می‌کند. امام رحمت است.

 

هفت‌برکه: بحث بیمارستان دوم گراش از سال‌ها قبل مطرح بوده است. آیا هیئت رئیسه نظرش بر تأسیس این بیمارستان است یا برنامه‌ای برای احداث وجود دارد؟

  1. دکتر عبدالهی: وقتی ما وزارت‌خانه می‌رویم به عنوان دانشکده‌ی تک بیمارستانی هستیم. جمعیت‌مان هم کم است. ولی وقتی افتخارات بیمارستان مثل جراحی قلب که دهمین سالش بود، دومین مرکز خارج از مرکز استان در کشور بعد از رفسنجان، مسئله ناباروری، تیم سرطان که کار می‌کنیم. این بحث فوق‌تخصصی که داریم با قدرت ادامه خواهیم داد. و پشتوانه ماست. قرار است از قبل این فعالیت‌ها دانشکده گسترش پیدا کند. قطعا بیمارستان دوم ما توسط حاج‌حسن سعادت مدت‌ها مجوز داده شده. بیمارستان بیماری‌های زنان. البته الآن در منزل قدیمی و بیمارستان انجام می‌شود. ولی خود حاج‌حسین دوست دارند مرکز جامع ناباروزی و بیماری‌های زنان در یک جای مناسب باشد. وزیر به ما قول داده است که بیاید. بیمارستان سوم ما که مجوزش صادر شده است بیمارستانی است که مهندس وقارفرد و تیم‌شان کار از پیش می‌برند که برمی‌گردد به زمانی که حاج‌شیخ‌احمد انصاری در قید حیات بودند و قولی شخصا بنده و دوستان خدمت آقای «ح» و «و» رسیدیم. آقای حسنی ۴۰ میلیون درهم وجوهات دارم که بدهند به آقای «و» (یکی از خیرین گراشی که نامشان به دلیل اعمال محدودیت در یکی از کشورهای همسایه حذف شد.) که در همین مجتمع علوم پزشکی تقاضای زمین کردند. خود آقای ح، هر چه زمین بخواهد می‌دهیم. شما بیمارستان بساز. آقای ح گفتند من یک بیمارستان چندین طبقه می‌خواهم بسازم به احترام حاج‌شیخ‌احمد. قطعا بیمارستان سوم نیاز داریم چون بیمارستان فرسوده می‌شود و ما باید به فکر باشیم. اما یک بیمارستان دریگر به نام بیمارستان خیریه که مجوز‌هایش صادر شده. خیریه ساخته شود، خیریه مجهز گردد و خیریه تعرفه بگیرند. اگر ما تعداد را زیاد کنیم، جریان بیمارستان اوز برای ما هم پیش خواهد آمد. بیمارستانی آقای امیدوار ساختند. بیمارستان آماده است ولی بدون استفاده. چون باید بیمارستان قدیمی تعطیل شود. پس اسراف منابع بیت‌المال است. ما یک شورای راهبردی داریم که با حضور و ریاست مهندس حسین‌زاده تشکیل شده است و هر کس قرار است در این حوزه فعالیت کنند زیر نظر خود این شورا پیش بروند. نه اسراف شود نه سدی جلو فردی قرار بگیرد که می‌خواهد کار خیر کند. این ظلم است به مردم جنوب که یک عملی که در یکی از مناطق نزدیک به هم انجام می‌شود، در شهر کناری هم انجام شود. باید هزینه‌ها جایی خرج شود که دردی از مردم دوا شود. بعضی جاها تیمش پشت سر دکتر عبدالهی راه افتادند چون گراش رادیوتراپی و جراحی قلب و سرطان گراش آورده ما هم داشته باشیم. آخر وزیر دغدغه دارد. وزیر می‌گوید من اجازه نمی‌دهم در فاصله ۱۵ کیلومتری دو دستگاه رادیوتراپی راه بیفتد. آخر وزیر به که بگوید. مردم ما کم مشکل دارند؟ بیمارستانی لازم است در گراش راه بیفتد که کار فوق‌تخصصی متاطق را حل کند که بیمار به تهران و شیراز و یزد نرود. مخالف بیمارستان نیستم. مخالف موازی‌کار هستم. مثل ناباروری که شیراز به سمت نیمه‌تعطیلی می‌رود ولی گراش مشکلات را بررسی می‌کنند. یا موضوع سرطان و رادیوتراپی. بیایم زیر چتر نماینده کار‌هایی انجام بدهیم که به درد آینده بخورد و عاقبت‌بخیری برای همه باشد.

پندری: عوامل بخش زنان و زایمان اعم از پرستارها و ماماها با زنان حامله برخورد مناسبی ندارند. و اصرار زیادی صورت می‌گیرد بر زایمان طبیعی. علت چیست؟

دکتر رادفر: در خصوص رفتار نامناسب به ما هم گزارشی دادند و اگر مستند بوده و بدرفتاری شده، تذکر مکتوب دادیم، بخش‌های آن‌ها  را جابجا کرده‌ایم که رفتار خوبی با ارباب رجوع داشته باشند. از سال ۹۳ که طرح تحول سلامت اجرا شد، یکی از آیتم‌ها، تأکید بر زایمان طبیعی بود. قبل از آن بعضی از شهرها تا ۱۰۰ درصد سزارین انجام می‌دادند که تأیید علمی ندارد. مشوق‌هایی را وزارت‌خانه قرار داده شد که زایمان طبیعی رایگان شد. در کل اولویت با زایمان طبیعی است مگر اینکه نامه‌ای از متخصص داشته باشد و شرایط خاص باشد.

 

پندری: شبهه‌ای به آزمون استخدامی دانشکده وارد هست که رشته‌ها از پیش تعیین شده برای افراد خاص است. که مثلا فلانی فلان رشته خوانده، ما یک رشته‌ای را پیش‌بینی کنیم در آزمون که فلانی قبول شود. آیا این امکان توسط دانشکده وجود دارد؟

دکتر محسن‌زاده: قبلا این شبهات را جواب داده‌ایم. ما یک گروه شرکتی، یک گروه قراردادی و یک گروه پیمانی داریم. آزمون شرکتی در حال حاضر توسط خود دانشکده انجام می‌شود. آزمون‌های قراردی و آزمون‌های پیمانی سازمان سنجش و آموزش پزشکی وزارت‌خانه انجام می‌دهد. مجوزهایی که به ما می‌دهند عملا مجوز بکارگیری نیرو توسط وزارت‌خانه صادر می‌شود به خصوص در بحث قراردادی و پیمانی. خود وزارت‌خانه معمولا رشته‌هایی که باید جذب کنیم در اختیار ما قرار می‌دهد. چرا؟ چون آمار تمام نیروهای ما را وزارت‌خانه آنلاین دارد. خودشان جلسات می‌گیرند و بر اساس نیازها به ما اعلام می‌کنند. بنابراین اعلام نتایج نیروهای پیمانی بود. و آزمون آخر هم قراردی بود که روشش به این شکل است که گفتم. نیروهای شرکتی که خودمان برگزار می‌کنیم ممکن است شبهات بیشتری باشد که سر خود نیرو بگیریم. باز مجوزهایی که از قبل بوده و نیروهای شرکتی(حالت موقت دارند) در هر آزمون قراردی و پیمانی دوباره جذب می‌شوند وقتی نیروهای ما خالی می‌شود و ما مجبوریم جای نیروی قبلی را پر کنیم. پس برای ما جایی نمی‌ماند که برای فرد خاص کاری انجام دهیم. در جلسات هیأت رئیسه اگر اسم فرد بیاید بنده جبهه می‌گیرم که اگر رشته‌‌ای می‌خواهیم باید تحت شرایط خاص و مساوی باشد. نیروهای بومی الآن دیگر غیرقانونی است و هیچ امتیازی در این خصوص وجود ندارد. از سال ۹۸ تا الآن امتیاز بومی برداشته شده است. مجلس مجددا تصویب کرد که نیروهای بومی امتیاز داشته باشند که در آزمون‌های بعدی برمی‌گردد سر جای خودش. این امید است که از این امتیاز شهرستانی استفاده کنند.

 

پندری: در داروخانه‌های ما دو نرخی است. تفاوت‌ قیمت‌ها از سمت دانشکده صورت می‌گیرد یا نه؟

دکتر موغلی: قیمت داروها در داروخانه‌های کشور به این شکل است که در شرکت پخش و برند تفاوت قیمت داریم. الان هر هفته قیمت‌ها متفاوت است. اعتراضی که به ما می‌شود این است که قیمت روی جعبه به ما فروخته نمی‌شود. خوب قیمت روی جعبع دارو، سفارش یکسال پیش است. و قانون این است که به قیمت روز فروخته شود. حالا ممکن است متأسفانه یک داروخانه بر اساس نرخ قبلی بفروشند. البته من منکر گران‌فروشی برخی داروخانه‌ها نیستم که حتما باید به کمک تعزیرات برخورد جدی شود.

 

پندری: انتقادی که به کانال روابط عمومی علوم پزشکی وارد هست این است که مثلا یک هشداریه در قالب کلیپ آماده و منتشر می‌شود. چند ساعت بعد یک پست دیگر منتشر می‌شود که گراش وضعیتش سفید شد. این‌ها با همدیگر تناقض دارد. اگر ما می‌خواهیم هشداری بدهیم، با این اعلام وضعیت سفید، هشدار بی‌اثر می‌شود.

خوشبخت: ما فقط یک‌بار وضعیت سفید بودن را اعلام کردیم. بعضی هشدارهایی که ما منتشر می‌کنیم، هدف این است که روند تعداد افزایش را مطرح کنیم که از ۵۳ تست، ۲۲ تست مثبت بوده است. الان دوباره کم شده. نوسان این بیماری مشخص نیست. سیاست شهر همجوار برای این موضوع این است که جو را آرام کنند و بگویند همه‌چیز تحت کنترل و مدیریت شده است. ولی سیاست ما این شکل نیست. ما می‌خواهیم حالتی بین خوف و رجا باشد. البته این هفته می‌رویم در وضعیت هشدار.

دکتر محقق: البته این مشکل مرتبط با بروزرسانی نرم‌افزار ماسک و وضعیت بیمارستان نیز است. وضعیت الآن ما سفید است ولی ۱۴ بیمار بستری داریم.

دکتر رادفر: چون ماسک هفتگی بروز می‌کند. ما هفته قبل بستری کم داشتیم، وضعیت سفید است. حالا هفته بعد وضعیت تغییر می‌کند چون ۱۴ تا بستری داشتیم.

 

پندری: پنج‌شنبه در گراش ۹ تا ماشین عروس همزمان گل‌کاری می‌شد. چه کسی مسئول است؟ مگر دانشکده در ستاد کرونا نیرو ندارد؟ اصلا ستاد کرونا قصد نظارت بر عروسی‌ها دارد یا ندارد؟ اگر هر عروسی ۸۰ نفر باشند و یک ناقل بی‌علامت داشته باشند، کار خراب می‌شود.

مهندس مساح: در برگزاری تجمعات و عروسی‌ها مخالفین اصلی ما هستیم. تفکر ما بر این است که هیچ اجتماعی صورت نگیرد. آنچه در ستاد کرونا مصوب مب‌شود اگر ضمانت اجرایی نماند، روی زمین می‌ماند. در خیلی از مسائل چند ارگان با همدیگر یک مسئله را پیش می‌برند. در قالب بازدیدهایی که صورت می‌گیرد، مسئولین دانشکده بیشتر نظارت می‌کنند. حالا در یک عروسی ما(دانشکده) می‌توانیم ورود پیدا کنیم؟ خیر. پس بایستی ضمانت اجرایی وجود داشته باشد. یک نیروی انتظامی و دادگاه باشند و مسئله را پیگیری کنند. وضعیت سفید هم برای ما ملاک نیست چون ما وضعیت‌های قبل و حین و پس از بحران را بررسی می‌کنیم.

 

ناب‌نیوز: پزشک به ما چهار قلم دارو می‌نویسد. اما داروخانه یک قلم به ما می‌دهد. آیا این قانونی است؟

دکتر موغلی: بستگی دارد داروی شما چه نوع دارویی باشد. از نظر تعداد، ما یک سری داروها در سطح کشور داریم که آنقدر کم هست و ما به نسبت بین داروخانه‌ها نقسیم می‌کنیم. وظیفه‌ی غذا و دارو هست که سهمیه‌ی داروخانه‌ها را بدهد که اگر تخلف کند، سهمیه‌اش قطع می‌شود.

دکتر عبدالهی: اگر منِ پزشک ۲۰ تا بنویسم، ۱۰ تا دارو به شما بدهند که نخلف است. چون من تشخیص داده‌ام که شما با ۲۰ تا بهبود پیدا می‌کنید. ولی بعضی داروها سهمیه‌ای است. ولی قبل از آن فرهنگ مصرف دارو در گراش درست نیست. ما با دارو مصرف کردن به دنبال حفظ سلامتی هستیم . درحالیکه دارو تیغ دو لبه است. چرا ما تا سرما می‌خوریم می‌ریم سراغ دارو؟ درمان سرماخوردگی با شلغم و چغندر و آب جوش و بلویز ه هست. هر بیماری خصوصا بیماری ویروسی حتما سراغ دارو می رویم. مصرف سرانه دارو در گراش خیلی بالاست. حتی دو تا سه برابر جاهای دیگر. مثلا من یک دارو برایش نوشته‌ام به من می‌گوید رفتیم پیش فلانی یک کیسه به ما دارو داده است و من با دو تا قرص که خوب نمی‌شوم.  این فرهنگ باید درست شود.

 

هفت‌برکه: از سمت دکتر عبدالهی و همکارانشان صحبت‌ها وپیگیری‌هایی پیرامون طب سنتی و اسلامی داشته‌اند. آیا در این خصوص فعالیتی انجام شده است؟

دکتر محقق: بعضی از شهرهای اطراف یا از شهر خودمان، از طب سنتی، با اسم طب اسلامی سوء استفاده می‌کنند. روش‌هایی غیربهداشتی بکار می‌برند. همکاران فضای مجازی و تبلیغات را رصد می‌کنند. حکم قضایی هم گرفته شده. که مثلا از شهرهای طراف می‌آیند گاها و در منازل قصد داشتند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهند که مانع شدیم و پرونده تشکیل داده‌ایم. در محیط غیربهداشتی زالودرمانی انجام می‌دادند که به دادگاه ارجاع دادیم. مردم گول تبلیغات را نخورند.

 

هفت‌برکه: در این چند وقت ما چند مورد پلمپ داشته‌ایم که در فضای مجاری استقبال هم شده ولی سریع رفع پلمپ می‌شود. چه مراحلی برای رفع پلمپ وجود دارد؟

مهندس مساح: چند مرحله طی می‌کنیم تا برسیم به مرحله پلمپ. قبل کرونا داریم و در وضعیت بحرانی. اگر در وضعیت بحرانی باشیم، اول تذکر رعایت پروتکل بهداشتی. مرحله دوم ارجاع به تعزیرات است که سریع باید بررسی شود. اگر بررسی تعزیرات به درازا بکشد، خودمان وارد می‌شویم. هدف ما هم نابودی اقتصاد مردم نیست که خدایی نکرده کسی را پلمپ کنیم که در این اوضاع به خاک سیاه بنشیند. اگر ما پلمپ کردیم و او تعهد داد که تکرار نکند، برای ما حجت است. چون به قصد انتقام نیستیم و مدیریت‌شده عمل می‌کنیم.

 

هفت‌برکه: آیا امکان و اقدامی برای تبدیل و ارتقا دانشکده به دانشگاه وجود دارد؟

دکتر محسن‌زاده: شرایط راحتی نیست. اگر جایی قبل از این توانستند دانشگاه شوند خوش‌شانس بوده‌اند. مثلا رشته پزشکی فقط مجوز به مراکز استان می‌دهند. پزشکی هم پایه اساسی یک دانشگاه است. برای ما یک دانشکده علوم پزشکی در شهرستان، با یک بیمارستان ارتقا خیلی دور از ذهن است.

دکتر عبدالهی: در بحث آموزش دوستان من خیلی تلاش کردند که دانشکده را ارتقا بدهیم و رشته اضافه کنیم. صلاح می‌دانم تا موفقیت حادث نشده است رسانه‌ای نکنیم که تجربه نشان داده که ما یک موضوع را رسانه‌ای کرده‌ایم بعد از جاهای مختلف از رسیدن به آن جلوگیری می‌کردند. طی این مدت بنده با معاون دکتر لاریجانی، دکتر حق‌دوست، بارها صحبت کرده‌ام. کارهایی خوبی برای ارتقا دانشکده در حال انجام است. و الآن که دکتر حسین‌زاده هست، یک افق روشنی باز شده است. ارتقا دانشکده و کسب رشته‌های مختلف گذشتن از خانِ رستم است. آیتم‌های مختلفی در این قضیه دخالت دارد. بحث جمعیتی، خود وزارت‌خانه یک سدی گذاشته است به نام سند ۱۴۰۴ دانشگاه‌ها که مشخص می‌کند که چه شهری چه دانشگاهی باید اختصاص یابد. که شکستن این سد کار سختی است. ما هم تلاش‌های زیادی کرده‌ایم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1634

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: