توهینی از سر استیصال یا تحریک احساسات مردم؟

عجیب آن که آقای رحیمی‌نژاد ـ طبق سیره اسلاف‌شان ـ در بیانات بعدی به جای عذرخواهی و پذیرش اشتباه خود، دیگران را به شکایت و پیگیری قضایی تهدید می‌کند.

انتشار یک فایل صوتی از کاظم رحیمی‌نژاد درباره‌ی زبان اچمی، واکنش جمعی از مردم منطقه‌ی جنوب فارس و فعالان فضای مجازی برانگیخت. (خبر در پندری) دکتر امیرحمزه مهرابی، دکترای مدیریت منابع انسانی و رییس پیشین دانشگاه علمی‌ـ‌کاربردی قم در یادداشتی که در اختیار پندری قرار داده به این موضوع پرداخته که هدف رحیمی‌نژاد از طرح این موضوع چیست.

متن کامل یادداشت را بخوانید:

دیر زمانی است پدیده مبارکی در منطقه شکل گرفته که برای من دانشگاهی لذت‌بخش و غرورآفرین بود و آن طرح دیدگاه‌های عالمانه و تخصصی صاحب‌نظران و نخبگان پیرامون «زبان و گویش» منطقه است. عده‌ای بر قدمت و مستند بودن یک زبان (گویش) تاکید داشتند و گروه دیگر بر گسترش، فراگیری و تمایل مردم بر زبان (گویش) دیگری اصرار می ورزیدند و من نیز مشتاقانه همه نظرات را پیگیری میکردم.

گروهی که در دفاع از زبان (گویش) لارستانی به میدان آمده بودند را می‌توان به دوگروه تقسیم کرد:

۱. عده‌ای تلاش داشتند با بهره‌گیری از مستندات تاریخی و با پشتوانه‌ی اطلاعات فرهنگ‌شناسی و زبان‌شناسی، با آمیزه‌ای از تعصبات ناسیونالیستی، حقانیت خود، فرهنگ و زبان خویش را به اثبات برسانند.

۲. دسته دیگری تلاش داشتند از موضع قدرت و سوء استفاده از جایگاه رسمی، حرف خود را به زور به کرسی بنشانند. مثل نامه‌نگاری نماینده پیشین (دکتر جعفرپور) و شورای شهر لار به صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی.

اما در گستره‌ی دیگر، نویسندگانی از گراش، اوز، خنج، بستک، بندرعباس و … با رویکردهای متنوع، سعی داشتند دیدگاه‌های جدیدی را طرح کنند و یا به نویسندگان و گویندگان لاری پاسخ در خور بدهند. در این میان برخی از صاحب‌نظران برای تقریب و نزدیکی دیدگاه‌ها، پیشنهادات بینابینی را مطرح می‌ساختند که مثلاً برای زبان (گویش) مردم منطقه، به جای واژه‌های «لارستانی» یا «اچمی» از واژه دیگری غیر از این دو استفاده شود. رسانه‌های بومی نیز بدون دخل و تصرف در نوشته‌ها، آن را منتشر می‌کردند و به ایجاد یک فضای نخبگانی و عالمانه کمک می‌نمودند.

در این مدت دوستان زیادی با من تماس داشتند و از من نیز می‌خواستند در این زمینه نظراتم را بیان کنم. دنبال فرصتی می‌گشتم که این خواسته‌ی بحق دوستانم را اجابت کنم، تا اینکه کتاب عالمانه، محققانه و منصفانه «خطه لار» نوشته جناب آقای غلامحسین محسنی به زیور چاپ آراسته و پخش شد. دریافتم که همه‌ی آن چیزی که در پی آن بودم، در این کتاب ارزشمند بطور مفصل و مستند آمده است و محتوای مقالات دوستانی از گراش و برخی از شهرها به خوبی حق مطلب را ادا کرده اند؛ لذا نگارش مقاله‌ای جدید را غیرضروری یافتم.

تا اینکه دیروز (۱۲ تیرماه ۹۹) فایل‌های صوتی جناب آقای دکتر کاظم رحیمی‌نژاد درفضای مجازی منتشر شد. ایشان در این فایل‌ها به جای ارائه بحث عالمانه راجع به زبان و زبان‌شناسی (که تخصص اوست) به اصالت و ریشه‌ی مردم منطقه و اچمی زبان‌ها توهین کرده است. در این فایل‌های صوتی که در گروه واتساپی «بنیاد توسعه لارستان» بین ایشان و سایر کاربران رد و بدل شده، ما حصل ادعای ایشان این است که:
«این افرادی که اچمی صحبت می‌کنند افرادی هستند که یک عمری زیر دست‌وپای عرب‌ها زندگی کرده‌اند. اچمی یک چیزِ من در آوردی است که یک مشت آدم بی سروپا ازآن استفاده می‌کنند. اچمی، زبانی بی‌اصل و ریشه‌ای مثل خودشان است! اصطلاح اچمی را عرب‌ها برای بخشی از مردم جنوب استان فارس به‌کار می‌برند. عرب‌های کشورهای خلیج فارس «اچمی» را مترادف با «عجمی» و برای تحقیر ما به کار برده‌اند و برخی از افراد هم از روی بی‌اطلاعی یا کینه و عداوت آن را به‌کار می‌برند و…»

قاعدتاً برای همه‌ی این ادعاهای بی‌سند، پاسخ عالمانه وجود دارد و در همان گروه نیز برخی از فرهیختگان به ایشان پاسخ داده‌اند.

توقع این بود که یک استاد زبان‌شناس، با ادبیاتی متین و با نگرشی عالمانه و بدون توهین، مقاله‌ای را که نمی‌پسندد نقد کند و هرگز به خود اجازه ندهد که حتی به نویسنده آن متن توهین نماید، چه برسد به گویشوران شریف آن زبان. ولی بیانات اولیه ایشان و توجیهات بعدی نامبرده، چنان سخیف و مشحون از توهین و تحقیر همراه با ادعاهای واهی است که جایی برای پاسخ و نقد عالمانه نمی‌گذارد.

اما آنچه مرا به نگارش این نوشته واداشت، بیان دو نکته مهم در این زمینه است:

نکته اول: پس از نگارش مقالات وزین و قوی از سوی نویسندگان گراشی، خنجی، اوزی، بستکی و … و انتشار کتاب مستدل «خطه لار»، برادران لاری ما که دست‌شان از استدلال‌های منطقی و پاسخ‌های علمی خالی بود، زیر میز مناظره و مباحثه علمی زدند و با توهین و تحقیر دیگران، تلاش دارند رقبا را از میدان به درکرده و حرف خود را به کرسی بنشانند. همگان می‌دانند که این رفتارهای احساسی و برخاسته از عصبانیت، بیانگر استیصال و پذیرش ضمنی شکست است؛ چه خود به آن اقرار کنند یا نکنند.

عجیب آن که آقای رحیمی‌نژاد ـ طبق سیره اسلاف‌شان ـ در بیانات بعدی به جای عذرخواهی و پذیرش اشتباه خود، دیگران را به شکایت و پیگیری قضایی تهدید می‌کند. لابد دوستان فراموش نکرده‌اند که در آغاز دوره اول نمایندگی آقای جعفرپور، پس از رد و بدل چند یادداشت بین من و ایشان بر سر کم‌کاری نماینده و سنگ‌اندازی ایشان در راه‌اندازی ادارات شهرستان گراش، پس از اینکه با ارائه مستندات، ایشان دیگر حرفی برای گفتن نداشت، بنده را تهدید به شکایت و پیگیری قضایی و استفاده از داغ و درفش کرد. (به مقاله رمز گشایی از یک سرآسیمگی رجوع شود.)

نکته دوم: پیش‌بینی کارشناسان سیاسی ـ امنیتی این است که دشمن در ادامه پروژه‌های خرابکارانه چند سال اخیر، برای سال ۹۹ برنامه‌ی وسیعی برای ایجاد آشوب و ناامنی در کشور دارد. نگارش نامه سرگشاده آقای موسوی خوئینی‌ها و انتشار نظرات افرادی مثل حجاریان و تاج‌زداه و تلاش برای منتسب کردن مشکلات اقتصادی کشور به رهبری و تحریک احساسات اقشار دهک پایین جامعه به شورش مدنی، شروع پروژه‌ی خطرناکی است که از سوی دنباله‌های آن‌ها در مناطق و شهرهای دیگر تدوام می‌یابد.

اقدام آقای رحیمی‌نژاد در توهین به گویش‌وران اچمی و انسان‌های شریف و بانیان رونق و توسعه منطقه، با استفاده از کلمات ناپسندی مثل «بی سروپا» و «بی اصل و نسب» و تحریک احساسات مردم منطقه و دامن‌زدن به مسائل عرب و عجم در این شرایط حساس، در این پازل فتنه ۹۹ قابل ارزیابی است.

اقدام ایشان و اصرار و سماجت وی بر دیدگاه توهین‌آمیز خود، به عنوان یک چهره‌ی رادیکال با گرایشات خاص سیاسی و با سابقه و نقش‌آفرینی در حوادث گذشته، و رد صلاحیتش در انتخابات گذشته نمی‌تواند اتفاقی باشد. ای کاش فرهیختگان و شخصیت‌های شناخته شده‌ی لاری، رفتار و گفتار غیر قابل دفاع ایشان را محکوم می‌کردند و از وی برائت می‌جستند.

در هر حال، در این زمینه قطعاً نیروهای امنیتی و قضایی کاملا هوشیارند و به موقع به وظیفه‌ی خود در جلوگیری از ایجاد فتنه‌ای جدید در منطقه عمل خواهند کرد. از مردم نیز انتظار می‌رود ضمن حفظ متانت و خونسردی خود، از هرگونه اقدام متقابل پرهیز کنند و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=955

۸ نظر

  • سایت آفتاب و کانال خبری لار اصلا هیچ واکنشی نشان نداده اند.
    ولی اگر یک غیر لاری بود زمین به آسمان می دوختند.
    ببینید تا چه حد پررو هستند.

  • کسانی که به فرهنگ وزبان اصیل وریشه دار لارستانی حمله می کنند وقصد تخریب و تغییر دارند بدنبال تفرقه هستند. شما یک سند پاره ای هم بیاورد که قدمت این زبان اچ م ی به پنجاه سال می رسد ما قبول داریم

  • بله این شخص دقیقا از اتاق فکر فتنه گران در حال هدایت شدن هست و نیروهای امنیتی باید جلوی این حرکات فتنه انگیز را بگیرند.

  • دوستان لارستانی ، خنجی اوزی و گراشی و سایر مناطق
    که هم زبانیم و فرهنگ مشترک داریم با کمی لحجه ای
    متفاوت :
    مواظب باشید ، این افراد که باب سخنشان مدتی
    پیش از همین بکار بردن کلمه اچمی شروع کردند ، خود آغاز
    فتنه ای بود که بین چند شهرستان همجوار و سیاسی کردن
    آن شروع کردند . هدفی ندارند جز جنگ اعصاب و جنگ روانی
    و خدایی ناکرده اختلافات شدید بین چند شهرستان به هم
    چسبیده ، که پیوندهای نسبی و سببی دارند و مراودات اقتصادی،
    این اعمال و حرکات مطمئناً هدایت شده یِ نیروهای بیرونی
    و کسانی هستند که از چهل سال پیش تصمیم به تجزیه لارستان
    بزرگ‌گرفته اند. کسانی که در مرکز بر مسند قدرت نشسته اند و
    نیز کسانی که از خارج حمایت و هدایت میشوند.

  • سلام
    پس از فوت آغا گپ وآغا مجتبی هیچ اختلافی بین ۴ شهرستان پیش نیامد دلیلش چی بود ؟
    حضور چه کسانی باعث شد این وحدت وهمدلی تا کنون حفظ شود ؟.سوالی که درذهن مردم بوجود آمده است!!!
    چرا این اتفاقات و این فتنه های هدایت شده طی این چند ماه
    بوجود آمده است ؟

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: