کتاب نویسنده گراشی رونمایی و نقد شد

کتاب «فرهنگ از نظر تا عمل» به قلم دکتر امیرحمزه مهرابی و دکتر مهدی بهشتی‌نژاد، شب گذشته، ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در کتابخانه عظیمی رونمایی و توسط دکتر علی‌اکبر محمدی نقد شد.

به گزارش پندری به نقل از کتابخانه عمومی عظیمی گراش، مهدی پورغفور، کتابدار کتابخانه عظیمی: دکتر امیرحمزه مهرابی متولد ۱۳۳۹ از گراش و دانشیار بازنشسته دانشگاه هست که از او تاکنون ۱۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی، پژوهشی به چاپ رسیده است.

 

پورغفور پس از رونمایی از کتاب آقای دکتر مهرابی گفت: «برگزاری این جلسات دو کارکرد «عمومی» و «تخصصی» دارد که شاید کارکرد عمومی آن مهم‌تر باشد و آن گسترش فضای نقد و انتقادپذیری در جامعه است.»

سپس دکتر مهرابی به معرفی جدید‌ترین کتاب چاپ شده خود پرداخت و گفت: «این کتاب شامل شش بخش شناخت فرهنگ، دیدگاه فرهنگی اندیشمندان اسلامی، سیاست‌گذاری فرهنگی، برنامه‌ریزی فرهنگی، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی و بیست فصل است که در ۳۲۸ صفحه و در سال ۱۴۰۰ توسط پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) به زیور طبع آراسته شده است.»

مهرابی همچنین افزود: کتاب فرهنگ از نظر تا عمل، با بیانی ساده و روان، ضمن پرداختن به دیدگاه‌های نظری، از مباحث عملی و کاربردی غفلت نورزند به طوری که می‌توان این کتاب را به عنوان یک کتاب جامع برای دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی، برای دانشجویان رشته فرهنگی و فرهنگ یاوران معرفی کرد.

در ادامه دکتر علی‌اکبر محمدی (استادیار بازنشسته دانشگاه) به نقد و بررسی کتاب دکتر مهرابی پرداخت و گفت: «به نظر می‌رسد عنوان کتاب طولانی است و محتوای آن بیشتر با «فرهنگ اسلامی» مطابقت دارد. نظر اندیشمندان غربی نقد و بررسی نشده و تعریف منتخب فرهنگ از نظر نویسندگان تصریح نشده است و ارتباط بین تعریف لغوی و اصطلاحی برقرار نشده است.»

محمدی در ادامه گفت: «مناسب بود پایان هر بخش جمع‌بندی صورت می‌گرفت. مدل ارائه شده برای لایه‌های فرهنگ قابل نقد است و به نظر می‌رسد فرهنگ محدود به عملکرد و رفتار باشد و لایه‌های ارزش‌ها و باورها نه به عنوان سطوح بلکه تحت عنوان مبانی فرهنگ معرفی شود. مباحث فلسفه آفرینش و انسان‌شناسی بهتر است به فصول ابتدایی کتاب منتقل شود.»

سپس سوالاتی از سوی حاضرین در جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی از سوی دکتر مهرابی و دکتر محمدی ارائه گردید. در پایان از طرف رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش از نویسنده کتاب و منتقد با اهدای کتاب و لوح سپاس تقدیر شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5778

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: