برخی سطل‌های زباله بر می‌گردند

حدود یک‌سال از غیب‌شدن سطل‌های زباله در سطح شهر گراش می‌گذرد. حالا شورای شهر به دنبال سامان‌دهی این موضوع است و می‌گوید تعدادی از سطل‌های زباله به جای خود باز خواهند گشت.

به گزارش پندری، جلسه هم‌اندیشی مدیریت خدمات و پسماند شهری، شب گذشته، ۲۶ آبان ۱۴۰۰، با حضور اعضای شورای شهر، بهمن خیلتاش، قائم مقام شهردار، و اصحاب رسانه برگزار شد. این جلسه بعد از اعتراض‌های زیاد مردم به جمع‌آوری زباله‌ها و به منظور چاره‌اندیشی برای این معضل برگزار شده است.

برگرداندن همه‌ی سطل‌های زباله منطقی نیست
علیرضا دانشور، رئیس شورا در صحبت‌های ابتدایی گفت: «بارها برای موضوع جمع‌‌آوری زباله به ما مراجعه شده و این یک معضل است. برای جمع‌آوری سطل‌ها اگر کارشناسی شده بود، بهتر می‌شد عمل کرد. البته الآن دیگر کاری به گذشته نداریم. همان‌طور که از شروع به کار شورای ششم بنا را بر کمک گرفتن از اصحاب رسانه گذاشته بودیم، این جلسه هم به همین هدف ترتیب داده شده.»

دانشور ادامه داد: «برای این موضوع نظراتی وجود دارد و دوست داریم نظر اصحاب رسانه را بشنویم. دوست داریم هرچه خروجی این جلسه بود رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی ما را همراهی کنند.»

او افزود: «پیرو صحبتی که با آقای شهردار و مهندس خیلتاش داشتیم، که روزمره در ارتباط با پیمانکار هستند، ۲ جلسه ویژه برای این موضوع برگزار شده است. این نکته هم لازم است که این فرهنگ باید بین مردم شکل بگیرد که تفکیک زباله که شهرداری شروع کرده و خدا را شکر با استقبال مواجه شده، ادامه پیدا کرده و حجم تفکیک‌ها بیشتر شود.»

رئیس شورا در ادامه گفت: «موضوع دیگر که معضل هم بود، قرارداد قبلی با پیمانکاران فضای سبز و خدمات، صفر تا صد کار، حتی نظارت بر عهده پیمانکار بود و شهرداری فقط هزینه می‌داد ولی پیمانکار برای این کار دلسوزی نمی‌کرد. با اتمام پایان قرارداد به صورت مدیریت پیمان و پرداخت حق و حقوق نظارت بر فضای سبز و جمع‌آوری زباله اکنون به عهده شهرداری است و به نظرم کار بهتر پیش خواهد رفت.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم همه سطل‌های زباله را برگردانیم شاید خیلی منطقی و معقول نباشد. چون بسیاری از جمع‌آوری‌ها، روتین انجام می‌شود. بعضی‌ها گله‌مند بودند این جمع‌آوری با نظم و سر ساعت انجام نمی‌شود.»
دانشور گفت: «سامانه ۱۳۷، سامانه پاسخگویی شهرداری، پیش از این غیرفعال بود که در حال فعالسازی آن هستیم. اگر شهروندی نسبت به تأخیر جمع‌آوری زباله گلایه داشت با تماس با این شماره گزارش خود را اعلام کند. بعضی از سطل‌ها باید برگردد این کار با کارشناسی انجام شده در سطح شهر و برخی محلات سطل‌های زباله برخواهد گشت. تعداد سطل‌ها البته محدود خواهد بود.»

دانشور در پایان گفت: «مهمترین موضوع همین‌طور که شما نقطه نظر شهروندان را منتقل می‌کنید، در جهت گسترش فرهنگ شهروندی نیز قدم بردارید. بالاخره در نقاط زیادی سطل زباله وجود دارد، اما باز هم حاضر نیستیم که زباله خود را چند متر جلوتر در سطل زباله بیندازیم. اگر قرار است جایی سطل وجود داشت باشد شهروندان نیز باید زباله‌ها را درون سطل قرار دهند، نه در اطراف آن که هم مسئله بهداشتی داشته باشد و برای نیروهای شهرداری مشکل ایجاد کند.»

شهرواندان و محله‌های منظم تشویق می‌شوند
ناصر دلخوش دومین عضو شورا بود که صحبت‌های خود را در این موضوع شروع کرد. او گفت: «رسانه‌ها جزو تیم شورا هستند. نقش رسانه در نهادینه کردن هر فرهنگ بسیار موثر است. ما را در این راه کمک کنید. سطل‌های زباله در بیشتر جاها جمع‌آوری شده، ولی برنامه دقیق جمع‌آوری زباله وجود دارد. ولی مردم نیز گاهی حق دارند و در مهمانی‌ها و مراسمات انباشت زباله شکل می‌گیرد که در صدد هستیم این زباله‌ها را – جدای از زباله روزانه – به نحوی جمع‌آوری کنیم.»

دلخوش در ادامه گفت: «طرح‌های تشویقی برای شهروندانی که منظم هستند و به صورت محله‌ای و انفرادی پیش‌بینی کرده‌ایم. هم برای خیابان‌های سطح شهر که اصناف حضور دارند و هم محلات که منازل هستند. هرکس که در ساعت مشخص زباله خود را در بیرون منزل قرار دهند، گلدان‌های مناسبی را قرار می‌دهیم. تا با زیباسازی آن خیابان و کوچه به نحوی از وقت‌شناسی شهروندان تشکر کنیم.»

دلخوش در پایان گفت: «سیاست ما فرهنگ‌سازی برای بیرون گذاشتن زباله‌ها در ساعات مشخص است، اما در نقاط خاص در محلات سطل‌هایی قرار خواهیم داد.»

اگر از داخل خانه، زباله‌ها تفکیک شود، مشکلات کم می‌شوند
بهمن خیلتاش، قائم‌مقام شهردار گراش نیز گفت: «مجموعه خدمات شهری و فضای سبز حساس‌ترین بخش شهرداری است به دلیل ارتباط مستقیمی که با مردم دارد. این بخش هزینه‌های زیادی برای شهرداری دارد و مشکلات و معضلاتی زیادی نیز برای ما ایجاد می‌کند. سایت دفع زباله هزینه‌های زیادی برای ما دارد و گاهی نیز آتش‌سوزی‌های این بخش که طبیعی هم هست با اعتراض و شکایت شهروندان و اداره محیط زیست همراه می‌شود.»

خیلتاش به بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: «متاسفانه بخش خصوصی گاهی بدون طی مراحل قانونی توانسته مدارک مورد نیاز را به دست بیاورد و در مناقصه شرکت کند. اما با برنده شدن در مناقصه مشکلات شروع می‌شود. در سال‌های اخیر با هر شرکتی قرارداد بسته‌ایم به مشکل خورده‌ایم. الان تنها پرداخت حق و حقوق کارگران و بحث اداری به عهده شرکت است و نظارت و سایر کارها به عهده شهرداری است تا کار با کیفیت بهتری انجام شود.»

خیلتاش افزود: «ناوگان خدمات شهرداری ما وضعیت خوبی ندارند. جمع‌آوری سطل‌ها به این سرعت شاید درست نبود، ولی برگرداندن آن‌ها هم شاید درست نباشد. سطل‌های زباله شیرابه دارند و این شیرابه چون اسیدی هستند با هیچ ماده‌ای پاک نمی‌شود. برخی شهروندان نیز وقتِ بیرون گذاشتن زباله را رعایت نمی‌کند.»

قائم‌مقام شهردار گفت: «موضوع بعدی تفکیک از مبدا است. اگر این کار انجام شود زباله‌گردها کم می‌شوند. اگر از داخل خانه زباله‌ها تفکیک شود، مشکلات کم می‌شود. باید روی فرهنگ‌سازی کنیم. در مسئله سگ‌های ولگرد نیز دلیل اصلی آن سطل‌های زباله هستند. اگر زباله در ساعت خود بیرون گذاشته شود، این سگ‌ها نیز کم می‌شوند. رسانه‌ها باید کمک کنند موضوع بیرون گذاشتن زباله در زمان مشخص، جا بیفتد و فرهنگ‌سازی شود.»

خیلتاش افزود: «کل خدمات شهری گراش را با ۴۰ کارگر که ۱۸ نفر آن‌ها جاروزن هستند، انجام می‌دهیم. تعداد نیروهای شهرداری کم است، اما هزینه حقوق همین افراد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به صورت ماهانه است. اگر موضوع تفکیک زباله از مبدا از سوی شهروندان با استقبال بیشتری رو به رو شود، ایستگاه‌ها را در محلات افزایش خواهیم داد.»

او در پایان گفت: «در سامانه ۱۳۷ تنها به دنبال سامانه تلفنی نیستیم. بلکه می‌خواهیم یک سامانه جامع اینترنتی و تلفنی راه‌اندازی کنیم تا کارایی آن افزایش پیدا کند.»

در محله‌های مهاجرین، وجود سطل زباله ضروری است
جعفری، سخنگوی شورا نیز در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «هنوز نیاز است در برخی محلات چند سطل زباله قرار گیرد. در محلاتی که مهاجرین حضور دارند نیز وجود سطل‌های زباله ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی نیاز است خودروهای جمع‌آوری زباله افزایش پیدا کند تا جمع‌آوری زباله با سرعت بیشتری انجام شود. از طرفی در بحث تفکیک از مبدا، خودروهای جمع‌آوری زباله پلاستیک‌های زباله رنگی در اختیار شهروندان قرار دهند تا برای تفکیک از مبدا ترغیب شوند. برای این کار هم نیاز است شهرداری قدم‌های بیشتری بردارد و شهروندان نیز با شهرداری همراه شوند.»

سعید جعفری ادامه داد: «موضوعی از سال‌های قبل در بین مردم فرهنگ‌سازی شد. بحث صرفه‌جویی در مصرف برق که با شخصیت بابابرقی بین مردم جا افتاد. در این موضوع هم از رسانه‌ها می‌خواهیم رسانه‌ها ما را همراهی کنند.»

محله‌ی نمونه معرفی می‌شود
علی بیضایی نیز در صحبت‌هایش به سه نکته اشاره کرد و گفت: «اول بحث شهر الکترونیک است که در مدیریت پسماند شهری و خدمات شهری و تاکسی‌رانی به ما کمک خواهد کرد. با چند شرکت مذاکره شده است و در حال برآورد آنها هستیم. دوم اینکه از شهروندان می‌خواهیم مردم مدیریت محله‌ور به صورت خودجوش داشته باشند. مردم به همسایه‌ها در صورت عدم رعایت مسائل شهری تذکر دهند. به خصوص اگر مهاجرین حضور دارند.»

او در ادامه گفت: «طرح محله نمونه را در دست پیگیری داریم تا اگر محله‌ای در بحث مدیریت پسماند شهری خوب عمل کردند، طرح‌های تشویقی برای آن محله در نظر بگیریم.»

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5726

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: