نردبان، کمک به آینده‌ی روشن منطقه

پندری: انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «هم‌کلاسی‌های امروز، همکاران فردا» بازتاب‌های متفاوتی در سطح شهرستان داشته است. عارفه فردوسی، دبیر سابق نردبان، نیز یادداشتی برای پندری ارسال کرده است و با گریزی به این مصاحبه، نتیجه‌ی‌ کارگاه انتخاب رشته نردبان را تشریح کرده است.

 

این موضوع که تنها راه موفقیت دانشگاه نیست، امری بدیهی است. بسیاری از فرزندان ما در زمینه­‌های مختلف استعداد دارند و از راه‌های متفاوتی از قبیل؛ تجارت، صنعت، هنر، ورزش و … به موفقیت‌های چشمگیر می‌رسند و اساسا سوق دادن تمام دانش‌آموزان به سمت دانشگاه امری غیر­منطقی و نا­درست است. چرا که یک جامعه زمانی می‌تواند جامعه کاملی باشد که تمام حرفه­‌ها را در کنار هم داشته باشد و زمینه­‌ی شکوفایی آن­‌ها را فراهم کرده باشد. اما در این بین نیاز زیادی احساس می‌شود که راهنمایانی برای افراد مستعد در هر حوزه‌ای وجود داشته باشند تا در مراحل حساس راه‌های مناسب‌تر را به آنان نشان دهند ودر واقع چراغ راه باشند و آنان را از سر­در­گمی خارج کنند. حال نقشِ آن عامل میانی که سعی ‌دارد به افرادی که قصد پیمودن راه علم و تحصیل در دانشگاه را دارند کمک کند؛ درشهرستان ما نردبان ایفا می­کند.

وقتی به عنوان یک دانشجو به شرایط موجود در وضعیت علمی گراش نگاه می‌کنیم متوجه هزار کاستی بزرگ و کوچک می‌شویم. گاهی در مقایسه با شهرستان‌های دیگر و گاهی در قیاس با نتایج گراش با سال‌های پیشین. علم در گراش همیشه زیر سایه موضوعات دیگری از جمله اقتصاد، ازدواج و … بوده است.

وجود تضاد‌های بی‌مورد میان این قبیل مسائل با امر تحصیل موجب کمبود‌هایی در آینده خواهد شد که واضح‌ترین و مشخص‌ترین آن کمبود نیروی انسانی در آینده‌ی شهرستان است. همیشه در میان مردم صحبت از نبود نیروی بومی، کمبود نیروهای گراشی در مناطق دیگر اعم از جایگاه‌های مدیریتی یا فنی و تخصصی می‌شود اما حقیقتا چه کسی تا کنون این موضوع را واکاوی کرده است؟ آیا حضور اندک گراشی‌ها در جایگاه‌های مهم ناشی از میزان حضور دانش‌آموزان مستعد گراشی در دانشگاه‌های مهم نیست؟

گروه نردبان پس چند سال فعالیت در سال جاری یکی از پیچیده‌ترین پروژ‌های خود را در قالب کارگاه انتخاب رشته برگزار کرد که با استقبال مناسبی از سوی خانواده‌ها و داوطلبین نیز همراه شد. نتایج نهایی امسال گراش شاخص مناسبی است تا بتوانیم نقش انتخاب رشته را در امر انتخاب مسیر صحیح ارزیابی کنیم.

یکی از اتفاقات بسیار خوب در نتایج نهایی امسال قبولی دسته جمعی دانش‌آموزان فداغی در دانشگاه فرهنگیان شیراز بود که انتشار خبر آن نه تنها موجب خوشحالی فداغی‌ها که موجب مسرت همه ما بود. وقتی در سایت پندری مصاحبه پنج داوطلب کوشای فداغی را مطالعه می‌کردم و بازتاب اقدامات گروه نردبان را در صحبت‌های این عزیزان می‌دیدم به نظرم رسید که شاید بد نباشد سایر وجوه تاثیر نردبان را هم بازگو کنیم. آمار نهایی امسال نشان می‌دهد که در رشته ادبیات و علوم انسانی ۸۱ درصد ازکسانی که از پایگاه انتخاب رشته نردبان استفاده کردند موفق به قبولی دردانشگاه شده­اند. همچنین در رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی به ترتیب ۶۲ و ۵۶ درصد از شرکت­‌کننده‌­های پایگاه انتخاب رشته، در دانشگاه پذیرفته شده‌­اند لازم به ذکر است، بالغ بر ۲۰ درصد افراد شرکت­‌کننده از بخش مرکزی شهرستان و مناطق همجوار بوده­‌اند که موجب خرسندی است. نکته قابل توجه، افزایش قبولی دختران گراشی در دانشگاه‌های مهم ایران است که می‌تواند ناشی از تغییر نگرش خانواده‌ها در چند سال اخیر به امر تحصیل باشد.

با این حال نمی‌توان الزاما این موفقیت‌ها را به نردبان نسبت داد و قطعا نقش معلمین زحمتکش و خانواده‌های عزیز همواره مهمتر از سایرین بوده و هست. اما امیدواریم راهی که توسط نردبان در پیش گرفته شده، بتواند آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1630

۴ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: