بچه‌لولوها چطور تنبیه می‌شوند؟

اجرای نمایش عروسکی موزیکال «لولوهای آوزاخوان» از ۱۸ خرداد در سینما فرهنگ گراش شروع شده است. حسینعلی مقتدری کارگردان نمایشی و زینب کوزلی، کارگردان عروسکی این اثر است. کودکان ۵ سال به بالا، مخاطبان اصلی این نمایش آموزشی و آموزنده است.

این نمایش اثری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گراش، با همکاری گروه هنری صبا آماده شده است. رضا فیاضی نویسنده‌ی این اثر است.

حدیث آهنی، سلما افشار، نسیم کارگر، فاطمه متین و زهراسادات محقق بازیگران این نمایش عروسکی هستند.

منشی صحنه، آرام جباری، نوازندگی، هادی نیکخو و آریا جباری، صدابرداری امیر فانی و نور فائزه آزاد عوامل این نمایش را شکل می‌دهند.

به ثمر رسیدن نمایش عروسکی با هزینه شخصی

زینب کوزلی، کارگردان عروسکی این اثر می‌گوید: «از سال ۹۹ که درگیر کرونا بودیم به اتفاق آقای مقتدری از اعضای گروه هنری صبا به فکر افتادیم که در پایان این اپیدمی یک کار کودک شاد داشته باشیم و تمامی نمایشنامه‌های موجود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رو مطالعه کردیم. از دوستان تئاتری کانون پرورش فکری در تهران کمک گرفتیم و چندین نمایشنامه برای‌مان ارسال کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که لولوی آوازخوان را کار کنیم که هم موزیکال هست و هم در مورد مسائل بهداشت فردی هست و آموزشی و آموزنده.»

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گراش می‌گوید: «نمایشنامه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هست. طراحی و ساخت عروسک‌ها و دکور از خودم که مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری گراش هستم، انجام شده‌ تمامی هنرمندان و بازیگران از اعضای کانون پرورش فکری هستند و برای برنامه‌ریزی و البته تمامی کارها از گروه هنری صبا و کارشناس هنری اداره کل کانون مشورت گرفته شده تا کار به اجرا برسد. البته تمامی هزینه ها به صورت شخصی متقبل شده‌ایم.»

کوزلی می‌گویذ: «قرار بود موسیقی و ضبط کار در شیراز و توسط کارشناس موسیقی اداره کل در استودیو کانون انجام شود که به دلیل شروع امتحانات بازیگران تصمیم بر این شد که در گراش انجام شود.»

کارگردان عروسکی ادامه می‌دهد: «از آبان سال ۱۴۰۱ شروع به تمرین کردیم. فقط در ایام امتحانات اعضا و ایام عید نوروز و ماه رمضان  تمرینات کمتری داشتیم. سال گذشته متاسفانه دو بازیگر ما انصراف دادند و پروسه اجرا به تعویق افتاد ولی متوقف نشد.»

کوزلی می‌گوید: «در ابتدا که برخی بازیگرها از اعضای با سابقه مرکز بودند و ما شناخت کاملی نسبت به آن‌ها داشتیم. ولی با دو مدرسه رایزنی شد و فراخوان داده شد و تست گرفته شد و بعد بازیگرها تکمیل شدند.»

کارگردان عروسکی اثر می‌گوید: «کارگردان عروسکی مسئول کنترل و مدیریت تمام جزئیات نمایش عروسکی است. به عبارت دیگر، کارگردان عروسکی با استفاده از عروسک‌ها داستان‌های کودکانه را به نمایش می‌گذارد. او باید ایده‌های خلاقانه داشته باشد تا با استفاده از عروسک‌ها، داستانی جذاب و آموزنده را به نمایش بگذارد. همچنین، او باید با توجه به سلیقه کودکان، از رنگ‌های جذاب و شخصیت‌های جالب استفاده کند تا کودکان را به نمایش علاقه‌مند کند. کنترل کیفیت نمایش و اجرای صحیح داستان توسط بازیگران عروسک‌ها نیز بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل کند که بازیگران عروسک‌ها به درستی نقش خود را اجرا می‌کنند و داستان به درستی به کودکان منتقل می‌شود.»

دو کارگاه نمایش عروسکی در تابستان برگزار می‌شود

حسینعلی مقتدری، کارگردان نمایشی لولوهای آوازخوان در گفت‌وگو با پندری می‌گوید: «طبق تجربه من در کار با علی فخری و نمایش‌های صحنه‌ای تن‌پوش و نمایش آخرین گره که با عروسک‌های پاپت در سومین جشنواره تئاتر کل گراش داشتیم، و استقبال خوبی که از نمایش شد، تصمیم گرفتیم سبک دیگری با عروسک‌ها را تجربه کنیم و امیدوارم استقبال خوبی شود.»

کارگردان نمایشی این اثر می‌گوید: «کارگردان عروسکی مسئول ساخت و راه‌اندازی عروسک‌ها و همچنین اجرای نمایش است، در حالی که کارگردان نمایشی شامل تمامی عناصر نمایشی از جمله بازیگران، دکوراسیون، صدا و نور و… می‌باشد. به عبارت دیگر، کارگردان عروسکی مسئول ساخت و کارکرد عروسک‌هاست، در حالی که کارگردان نمایشی مسئول ترکیب و هماهنگی تمامی عناصر نمایش است.»

مقتدری در ادامه می‌گوید: «این نمایش یک نمایش آموزشی و آموزنده است و برای گروه‌های سنی ۵ سال به بالا مناسب است. البته سعی بر این بوده که برای نوجوانان هم جذاب باشد و اگر والدین همراه فرزندان تشریف آوردند از دیدن نمایش لذت ببرند.»

او در پایان می‌گوید: «ما با برنامه شروع کرده‌ایم. در ابتدا استعدادیابی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و در ادامه فراخوان به دوتا از مدارس دادیم و استعدادیابی کردیم. ان‌شاالله بتوانیم در رده‌های سنی مختلف استعدادیابی کنیم و تابستان امسال هم دوتا کارگاه ویژه در همین راستا برگزار خواهیم کرد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11996

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: