رکاب‌زدن در مسیر امن

صحبت‌های امام جمعه درباره دوچرخه‌سواری بانوان در گراش، حاشیه‌هایی را در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کرده است. معتقدم گفت‌وگو درباره این‌گونه موضوعات در بین مردم نتایج مثبتی دارد؛ به شرط آن‌که شرایط گفت‌وگو رعایت شود.

مهدی وفائی‌فرد
سردبیر پندری

چند نکته که بد نیست درباره این موضوع به آن توجه شود:

جای پارک بانوان سال‌هاست در گراش خالی است. زنان و دختران نیمی از جمعیت شهر را تشکیل داده‌اند، اما تقریبا هیچ فضای اختصاصی برای فعالیت ورزشی و تفریحی آنان وجود ندارد.
بیت‌الزهرا، بیت‌النور، بیت‌الزینب و … مکان‌هایی هستند که در فضای مذهبی نیازشان سال‌ها پیش احساس شده و شکل گرفته‌اند. در زمینه‌ی ورزشی و تفریحی نیز همین نیاز وجود دارد. تاکنون هرچند شعارهایی داده شده، اما هیچ یک به اجرا نزدیک هم نشده است.

دیدم چندنفر از دوستان نسبت به حکم شرعی دوچرخه‌سواری بانوان تردید کرده‌اند. اما واضح است عموم مراجع تقلید حکم به عدم جواز آن داده‌اند. پس این موضوع که دوچرخه‌سواری بانوان از نظر شرعی مشکلی ندارد، منتفی است. بنابراین ما با یک موضوع اجتماعی‌ـ‌شرعی مواجه‌ایم که باید به فراخور همین نگاه به آن توجه شود.
در طرح مسائل فرهنگی و اجتماعی باید دقت نظر بیشتری به خرج داد. این روزها وضعیت اقتصادی خوب نیست. تورم افسار پاره کرده و گرانی کمر مردم را شکسته است. قیمت دلار با شیب زیاد بالا می‌رود و در مقابل ماه‌هاست بازار بورس قرمز است. دولت قشر متوسط و ضعیف جامعه را به حال خود رها کرده و پس از ۷ سال گره زدن اقتصاد به مذاکره، هنوز منتظر معجزه از برجام است.
در این شرایط از نظر مردم اولویت با مسائل اقتصادی و معیشتی است. آستانه‌ی تحمل مردم نیز در پایین‌ترین حد ممکن است و با کوچک‌ترین بهانه‌، واکنش منفی نشان می‌دهد. شاید بهتر بود برای طرح این موضوع در خطبه‌های نمازجمعه زمان بهتری انتخاب می‌شد.

ما کمتر از یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. لیبرال‌ها نشان داده‌اند در ماه‌های منتهی به انتخابات مباحثی همچون برابری جنسیتی و تقابل جامعه‌ی دیندار با آزادی و نشاط مردم را پررنگ و با تدلیس هنرمندانه ـ که در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر جواب داده ـ آرا را به سمت خود جلب می‌کنند. بنابراین طرح این‌گونه مسائل، از این زاویه هم نیازمند دقت و ریزبینی‌هایی است که باید به آن توجه شود.

به‌عنوان کسی که حداقل عملکرد سه امام جمعه‌ی قبلی را رصد کرده و دور و نزدیک با آنان ارتباط داشته، باید بگویم حجت‌الاسلام بخشایش‌پور از نظر طرح دغدغه‌های مردم گراش در خطبه‌های نمازجمعه، قابل قیاس با دو امام جمعه‌ی قبلی نیست. حضور فعالانه و استفاده از ظرفیت‌ها برای انتخابات مجلس اخیر، انتقاد از بانک‌های گراش برای نپرداختن تسهیلات به مردم، درخواست برای رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشیان، حضور مداوم در بین مردم و … بخشی از نکات مثبتی است که می‌شود در کارنامه‌ی امام جمعه مشاهده کرد. اما گاهی انتقاداتی نیز به وی وارد بوده که من بارها با صراحت به ایشان منتقل کرده‌ام.
در خطبه‌های اخیر امام جمعه درباره دوچرخه‌سواری بانوان نیز، هرچند آن بخش از خطبه‌ها که درباره زیبنده نبودن دوچرخه‌سواری بانوان بود پررنگ شد، اما جالب است بدانیم در ادامه، امام جمعه برای دومین‌بار در یک ماه گذشته، لزوم ایجاد پارک بانوان را نیز مطرح کرده است.

در نهایت معتقدم امر به معروف مقدم بر نهی از منکر است. در شرایط فعلی، باید انگشت اتهام را از سمت دختران دوچرخه‌سوار شهرمان، به سمت آقایان مسئول شهرمان برد که چرا در این سال‌ها علی‌رغم شعارهایی از قبیل حمایت از فعالیت‌های بانوان و این‌گونه شوهای تبلیغاتی، اقدام واضحی در خصوص فراهم کردن زمینه حضور امن بانوان در جامعه انجام نداده‌اند؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1577

۱ نظر

  • دلار ۳۰ هزار تومان
    سکه ۱۵ میلیون تومان

    ولی خدارو شکر بانوان مرفه و طرفدار روحانی‌مان به استادیوم رفتند و به آرزوهایشان رسیدند!

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: