منطقه علیه تمامیت‌خواهی

داغ شدن طرح تقسیمات کشوری در لارستان، واکنش‌های متعددی به دنبال داشته است. گروه‌های مختلفی از لاری نماینده مجلس را هدف انتقاد قرار داده و تهدید به اعتراض خیابانی کرده‌اند. در آن سو گروه‌هایی از بیرم، جویم، بنارویه و صحرای باغ، ارتقای سیاسی را حق بخش‌های لارستان اعلام کرده و از تبعیض و عقب‌ماندگی گفته‌اند. همه‌ی خبرهای مربوط به این موضوع را در پندری بخوانید.

به گزارش پندری، ارتقای بخش‌ها در جنوب فارس همواره با چالش و گاهی اغتشاش همراه بوده است. انتشار خبری گنگ از احتمال ارتقای یک بخش به شهرستان در کانال خبری صحبت‌نیوز لار، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. ائتلاف نیروهای مردمی لار در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید، این موضوع را «چالش امنیتی» دولت رئیسی عنوان کرده است. این بیانیه واکنش تشکل‌های مختلفی را در همه‌ی بخش‌‎های لارستان، از بیرم و صحرا باغ تا جویم و بنارویه برانگیخت.

در کمتر از ۴۸ ساعت بیانیه، نامه و خبرهای مختلفی از سوی شورای شهر لار، جبهه مردمی جوانان انقلابی شهر جویم، مجمع ائتلاف انقلابی توسعه پایدار شهر جویم، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی صحرای باغ، جوانان انقلابی بنارویه، شورای ائتلاف جوانان انقلابی جویم و امام جمعه جویم منتشر شد.

نکته‌ی جالب توجه در مطالبی که از لار منتشر می‌شود این است که افراد، گروه‌ها و رسانه‌هایی که چندی پیش در ایام تبلیغات انتخابات رو در روی هم قرار داشتند، امروز دوشادوش هم در حال تخریب مهندس حسین‌زاده، نماینده مجلس هستند.

شروع ماجرا از پایگاه خبری کاظم رحیمی‌نژاد

در روزهای اخیر نیز دوباره بحث ارتقای یکی از بخش‌های لارستان داغ شده و واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. این موضوع اولین‌بار ظهر جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در کانال واتساپی صحبت‌نیوز به مدیریت کاظم رحیمی‌نژاد، مطرح شد. این خبر با عنوان «خلاء انتقال قدرت در دولت و تحرک‌های تنش‌زا در تقسیمات کشوری لارستان» و بدون نام بردن از منطقه‌ی انتشار یافت. دراین خبر آمده است: «در روزهای اخیر تحرکات جدیدی در موضوع تقسیمات کشوری لارستان در حال انجام است که از دید ناظران آگاه دور نمانده است.»

این خبر در ادامه از «تبعات ایجاد تقسیمات در لارستان» گفته و تهدید کرده «تبعات آن دامن دولت جدید را خواهد گرفت و واکنش‌های پیچیده منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت». صحبت‌نیوز این‌گونه نوشته است: «تلاش برای ایجاد تقسیمات در لارستان بدون در نظر گرفتن تبعات و مطالبات منطقه و نیز بدون طی اقدامات معمول کارشناسی از سوی مسئولان بلند پایه دولت پیشین و با همراهی نماینده مجلس در حال انجام است. در حالی که تبعات آن دامن دولت جدید را خواهد گرفت و واکنش‌های پیچیده منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت.»

صحبت‌نیوز در پایان توپ را در زمین اعضای ستاد رئیسی در لارستان انداخته و از آن‌ها خواسته برای این موضوع ورود کنند: «این شرایط لازم است پیش از هر گونه اتفاق و واکنش غیر قابل اجتناب علاوه بر فعالان منطقه، مسئولان جدید و فعالان ستادی دولت آقای رییسی به موضوع ورود کنند و مسئولان دولت جدید را متوجه اقدامات شتابزده دولت قبل نمایند.»

تهدید «ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان» به اعتراضات خیابانی

چند ساعت بعد بیانیه «ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان» خطاب به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور، منتشر شد. در این بیانیه نیز به «طرح‌هایی مبتنی بر تقسیم شهرستان لارستان بدون در نظر گرفتن نظر و اعتبار مرکزِ شهرستان» اشاره شده و این‌بار هم موضوع به یکی تهدید ختم شده است: «نتیجه‌ی این عملِ عامدانه یا غافلانه، به عکس‌العمل کِشاندن مردم مظلوم لارستان بوده و می‌توان در امتداد زنجیره‌ی اعتراضاتِ خیابانی مردم در خوزستان و غیره، مسائل تقسیماتِ کشوری را باعث و بانی اعتراضاتِ احتمالی در منطقه لارستان قلمداد کرد.»

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ حضرت آیت‌الله رییسی (دامه عزه)
سلام علیکم و رحمه‌الله
هرچقدر که انتخاب حضرتعالی در مقام ریاست جمهور مایه مسرت و آرام‌بخش دل‌های بی‌قرار مردم و موجب تلطیف فضای ملتهب افکار عمومی گردیده؛ اما خطر فرو غلطیدن حضرتعالی و دولت جدید در طرح‌های خطرآفرین دولتِ گذشته موجب تشویش و نگرانی است.
دوست‌داران شما در شهرستان لارستان در «ائتلاف نیروهای انقلاب» و ستاد انتخاباتی «دولت مردمی»؛ در این آغازین روزهای فعالیت حضرتعالی مجبورند تا اعلام خطر نمایند که اندیشه‌ی دسیسه جویانه‌ی برخی عوامل دولتِ گذشته در راس هرم قدرت و در دولت و اقدامات دنباله‌های این عوامل در برخی دستگاه‌های اجرایی با ارائه طرح‌های تقسیماتِ کشوری در خطه جنوب فارس و خاصه شهرستان لارستان، موجب نگرانی عمومی گردیده است.

در همین راستا خبرها حاکی است که طرح‌هایی مبتنی بر تقسیم شهرستان لارستان بدون در نظر گرفتن نظر و اعتبار مرکزِ شهرستان در خفا؛ ولی با پیگیری همه‌جانبه و شتاب‌آلود به پیش رفته و در اقدامی عجیب در آخرین روزهای دولت روحانی، به‌صورت هیجانی و عاجلانه از استانداری فارس به طبقات وزارت کشور و از آنجا تاپشتِ درب نهاد ریاست جمهوری کشانده شده و از حالا برای دولتِ به اریکه ننشسته‌ی حضرتعالی «چالش امنیتی» ایجاد گردیده است.

متاسفانه در این مسیر خطا و اشتباه، شاهد پیگیری و اعمال فشار از سوی برخی مسئولین جوان و احساساتی و غیربومی شهرستان نیز هستیم؛ که این رفتار سوال برانگیز و ناراحت کننده است .

در انتها اعلام هشدار می‌گردد که نتیجه‌ی این عملِ عامدانه یا غافلانه؛ به عکس‌العمل کِشاندن مردم مظلوم لارستان بوده و می‌توان در امتداد زنجیره‌ی اعتراضاتِ خیابانی مردم در خوزستان و غیره؛ مسائل تقسیماتِ کشوری را باعث و بانی اعتراضاتِ احتمالی در منطقه لارستان قلمداد کرد.

این تحرکات که از طریق اتاقِ فکر رقبای منطقه‌ای لارستان در مرکز کشور و مرکز استان طراحی و با پیگیری عوامل احساساتی، جوان و جویای نام انجام پذیرفته؛ منطقه لارستان را آبستن اعتراضات عمومی نموده و ممکن است مثل اعتراضات تقسیمات کشوری سال ۸۸ در لارستان، موجب خسران عمومی و خصوصی برای مردم گردد.

لذا با اعلام این هشدارِ صریح و سرگشاده به حضرتعالی و مقامات سیاسی امنیتی کشور و استان و نیز نماینده جوان و احساساتی منطقه؛ امیدواریم شاهد صدور دستور فوری ریاست محترم جمهور برای ملغی کردن این چنین طرح‌های غیرضروری و چالش برانگیز و مخل نظم و امنیت منطقه باشیم.
جلوگیری از این تحرکات حساس و تنش‌آفرین و وزیدن نسیم آرامش، کمترین خواست مردم منطقه لارستان – اولین خاستگاه حکومت اسلامی در ایران- از حضرتعالی در روزهای نخست خادمی مردم در مقام ریاست جمهوری است.
سایه امام خامنه‌ای مستدام و نظام و دولت اسلامی در آرامش، برقرار و استوار باد.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بیرم: از لارستان خیری به ما نرسید

اولین واکنش به بیانیه «ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان» را بیرمی‌ها داشتند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بیرم شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای با تیتر «جبهه انقلاب لار، مخالف محرومیت‌زدایی» نوشت: بر همگان واضح و روشن است ارتقای سیاسی مهم ترین رکن محرومیت زدایی است.

جبهه‌ی مردمی بیرم به تهدیدات انجام شده هم واکنش نشان داد و گفت: «تعصبات شهری و قومی خود را به پای انقلاب نزنید و پیشرفت و محرومیت‌زدایی را تهدید امنیتی جلوه ندهید». این بیانیه اضافه کرده است: «چالش امنیتی سلاح ناکارآمد» عده‌ای معدود است که با تعصبات خود می خواهند مانع از محرومیت زدایی و رشد و پیشرفت بخش های محروم لارستان شوند.»

متن کامل این بیانیه را بخوانید:

محرومیت زدایی و توجه به قشر ضعیف و مستضعف از مهم ترین آرمان ها و رسالت های انقلاب اسلامی است، بر همگان واضح و روشن است «ارتقای سیاسی مهم ترین رکن محرومیت زدایی است.»

متاسفانه امروزه شاهد هستیم که عده ای در لار به نام انقلاب به مقابله با یکی از مهم ترین ماموریت ها و اهداف انقلاب اسلامی می‌پردازند ،و حال سوال اساسی مردم مستضعف و محروم بخش های لارستان که سال ها شاهد بی عدالتی مسئولان لارستان بوده اند این است که چرا برای اهداف شخصی و قومی خود از انقلاب هزینه می کنیم؟!؟ از لارستان خیری به ما نرسید ، حداقل انقلاب را برای ما بگذارید و به نام انقلاب تبر بر ریشه انقلاب نزنید.»

این روزها عده ای با انتشار نامه ای خطاب به حضرت آیت الله رئیسی از یک «چالش امنیتی» در لارستان نامبرده‌اند. به محضر حضرت آیت‌الله رئیسی عرض می‌کنیم، کسانی که با استفاده از بهانه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از محرومیت زدایی هستند، خودشان بزرگترین چالش امنیتی هستند و قصد دارند مقدمات تکرار خوزستان در لارستان را فراهم آوردند.

در پی آبادانی و پیشرفت بخش های لارستان اگر کسی دیدگاه انقلابی داشته باشد ما شاهد «هیچگونه چالش امنیتی نخواهیم بود.» چالش امنیتی سلاح ناکارآمد» عده ای معدود است که با تعصبات خود می خواهند مانع از محرومیت زدایی و رشد و پیشرفت بخش های محروم لارستان شوند.

امام جمعه جویم: تقسیمات کشوری حق مردم است

امام جمعه‌ی جویم، حجت‌الاسلام احمدی نیز صبح شنبه ۱۶ مرداد، با صدور پیام کوتاهی به بیانیه نیروهای انقلاب لارستان واکنش نشان داد. او ضمن درخواست از مراجع امنیتی جهت برخورد با افرادی که از جامعه سلب آرامش می‌کنند، گفته است: «همانگونه که دوستان مستحضرند و شنیده‌ها حاکی از آن است یک نفر از شهرستان لار آن هم به نام حزب‌الله و انقلابیون لارستان اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور محترم کرده و در آن به ساحت مردم و حق آنان و افراد خدوم و مسئول و نماینده محترم جسارت کرده و پیگیری مسئله تقسیمات کشوری که موضوعی عادی و طبیعی و حق مردم و موجب پیشرفت منطقه است را خیانت و زمینه اغتشاش و نا امنی در منطقه قلمداد کرده است.

ضمن در خواست از مسئولین محترم امنیتی و انتظامی نسبت به برخورد با اینچنین افرادی که موجب سلب آرامش از جامعه و مردم هستند، از جوانان غیور و انقلابی جویم انتظار می‌رود که پاسخ لازم و منطقی خود را به گوش آنان برسانند.»

جبهه مردمی جوانان انقلابی شهر جویم: با تعصب لار را از پیشرفت دور نگه‌داشته‌اید

بعد از امام جمعه‌ی جویم، جبهه مردمی جوانان انقلابی شهر جویم نیز بیانیه‌ای را با عنوان «به نام جبهه انقلاب به کام اغتشاش‌گران و آشوب‌طلبان» منتشر کرد. در این بیاینه با بیان اینکه «جبهه به اصطلاح انقلابی شهر لار این بار در لباس آشوبگران در آمده» آمده است: سال‌هاست که با تعصب همه‌چیز برای من، هم لار را از پیشرفت دور نگه داشته‌اید هم منطقه را و این حاصل کوته‌بینی شماست. شهرستان لامرد و جهرم به سرعت مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و چنان به سمت صنعتی شدن رفته‌اند که کل کشور و حتی بعضا کشورهای دنیا محتاج همکاری با آنان هستند. این امر حاصل نمی‌شود مگر با خرد جمعی و استراتژی عمیق توسعه همه جانبه کل لارستان.

متن کامل این بیانیه را بخوانید:

جبهه به اصطلاح انقلابی شهر لار این بار در لباس آشوبگران در آمده و به صورت رسمی در سایت‌های میلاد و آفتاب لارستان نظام و ریاست جمهوری را تهدید امنیتی می‌کنند و سود این آشوبگری را نفوذی‌های کشورهای عربی حوزه خلیح فارس خواهند برد.

سال‌هاست که با تعصب همه‌چیز برای من، هم لار را از پیشرفت دور نگه داشته‌اید هم منطقه را و این حاصل کوته‌بینی شماست. شهرستان لامرد و جهرم به سرعت مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و چنان به سمت صنعتی شدن رفته‌اند که کل کشور و حتی بعضا کشورهای دنیا محتاج همکاری با آنان هستند. این امر حاصل نمی‌شود مگر با خرد جمعی و استراتژی عمیق توسعه همه جانبه کل لارستان.

امروز اگر لارستان بزرگ، بزرگ می‌ماند و پدری و رهبری می‌کرد و به جای تحریک بخش‌ها و اختلاف انداختن بین آنها، بخش‌های بیرم، جویم و بنارویه را با سرعت و درایت به شهرستان بدل می‌کرد تا نگران شهرستان‌های اطراف در جهت استان شدن نباشد. ولی میبنیم که چقدر اولویت‌ها کوچک و سخیف و بعضا ضد نظام شده است.

امروز شاهدیم که عده‌ای لباس جبهه انقلاب را بر تن کرده و از نردبان ولایت فقیه و نهادهای انقلابی بالا رفته‌اند تا جلوی محرومیت فرزندان خود را بگیرند. به جای این که از ترقی و توسعه مناطق خوشحال باشیم که سال‌ها اگر بگذرد نزدیک شهرستان‌های اطراف هم نخواهیم شد.

باید در ابتدا به جبهه انقلابی شهر لار چند نکته مهم را یادآوری نمود و خاطر نشان کرد که روحیه انقلابی و فراجناحی یک فرد مومن در چیست؟ و قطعا باید این افراد در تفکرات خود به عنوان یک فرد مومن نمازگزار و سینه‌زن امام حسین(ع) بازنگری نمایند. از مولفه‌های مهم انقلابی بودن نداشتن تعصب منطقه‌ای و داشتن تعصب برای انقلاب است و این یک روحیه فراجناحی، نداشتن حب قدرت و جاه‌طلبی، داشتن روحیه ظلم‌ستیز و عدالت‌محوری، همگام و همراه با انقلاب بودن و سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی، جریان شناسی و داشتن بصیرت در جهت مقابله با آسیب زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی(نقش افراد نفوذی از امارات برای اغتشاش در منطقه)، پیشرفت حتی یک نفر پیشرفت نظام اسلامی‌ست، ایجاد اتحاد و وحدت نه تفرقه‌اندازی است.

آیا امروز اولویت جبهه انقلاب این است و بدتر از آن در زمین جاسوسان یهودی اسرائیلی برای به اغتشاش کشاندن منطقه بازی کنیم؟ به امید پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران»

مجمع ائتلاف انقلابی توسعه پایدار شهر جویم: ائتلاف ضد انقلاب خواهان لار کوچک!

چهارمین واکنش به بیانیه نیروهای انقلاب لارستان هم از سوی جویمی‌ها بود. پیش از ظهر شنبه ۱۶ مرداد، بیانیه‌ای با امضای «مجمع ائتلاف انقلابی توسعه پایدار شهر جویم» منتشر شد. این بیانیه جبهه‌ی مردمی لار را «ائتلاف ضد انقلاب خواهان لار کوچک» خوانده و نوشته است:

شاید بهتر است بگوییم: نامه ائتلاف ضدانقلاب خواهان لار کوچک
به دلایل زیر:
۱ـ یک انقلابی منافع عمومی و امنیت ملی را بر منافع و غرض‌ورزی‌های شخصی ترجیح نمی‌دهد.
۲ـ با تشویش و تحریک اذهان عمومی با هر وسیله‌ای نباید به اغراض و اهداف شخصی خود دامن زد. مقایسه با خوزستان، رسما به چه معناست؟ آیا به معنای دعوت به اختلال در نظم عمومی نیست؟ پس همراه شدن با عناصر معاند و تیترهای مشابه به رسانه‌های بیگانه که هدفی جز تخریب نظام و انقلاب ندارند و آسیب به مردم و سوء استفاده از دل‌های پاک نتیجه‌ای ندارد.
۳ـ پیشرفت و رفع محرومیت و برخورداری از امکانات حداقلی حق همه هم‌وطنان می‌باشد، دوران انحصار و انحصارطلبی تمام شده است. نویسنده متن به اصطلاح دلسوز از حداقل‌های امکانات بهداشتی و درمانی و مسافت ۱۵۰ کیلومتری و خطرات جاده‌ای برای یک امضا اداری چه می‌دانی که خود را این‌طور مدیون انقلاب و مردم مستضعفی که چشم و امیدشان به انقلاب هست می‌فرمایی…
۴ـ پیشرفت به معنی سد شدن نیست، پبشرفت همچون جریان آبی که از چشمه پاک و زلال سرچشمه گرفته باشد، از تمام موانع عبور می‌کند و به هدف اصلی خود دریای بیکران وصل می‌گردد. و آب زلال در مسیر خود قبل از رسیدن به دریا باعث رشد و پیشرفت سر سبزی مسیر خود می‌گردد. تنها مرداب است که با محدود کردن خود تبدیل به گنداب شده و بوی تعفن خود همه را درگیر می‌کند. چشمه به دریای بیکران و آبادانی مسیر می‌اندیشد.
۵ـ بجای ایجاد زیرساختهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذار و کاشت بذر پیشرفت، منطقه را وارد حاشیه کرد و بذر نفاق و اختلاف کاشتن نتیجه‌ای جز پسرفت حاصلی ندارد.
۶ـ نکته آخر این که منطقه همواره الگو وحدت و هم‌دلی چه در سطح داخل و چه بین‌الملل بوده با بزرگانی مانند آیت‌اله سید عبدالحسین لاری، آیت‌اله سیدعبدالعلی آیت‌الهی، آیت‌اله سیدمجتبی موسوی‌لاری و ایثارگران شهدا عزیز که فخر و اعتبار ملی و وجهات بین المللی دارند، نمی‌گذاریم، عده‌ای معلوم‌الحال، این اعتبارات و سرمایه‌های که حاصل مجاهدت، شجاعت‌ها و زحمات گذشتگان می‌باشد را یک شبه بر باد دهند.

با مقدمات فوق انتظار داریم از بازوهای نظارتی و قضایی کشور:
۱ـ ریشه‌ی این نوع تفرقه‌افکنی و عاملین اخلال در نظم عمومی شناسایی و مطابق با قوانین برخورد و به اطلاع عموم رسانند.
۲ـ با رسانه‌های که می‌بایست در کنار مردم باشند و مردم را از حق قانونی خود آگاه سازند. از و ظایف و رسالت اصلی خود فاصله گرفت با نشر گسترده این نوع پیام‌ها هیزم در آتش نفاق دشمن ریختن برخورد قانونی و جدی گردد.

ان‌شا الله که بتوانیم زیر سایه الهی در پناه امام زمان و با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری همواره بیش از گذشته با هم متحد و بلند نظر باشیم.

بیانیه‌ای از صحرای باغ که تکذیب شد

در این بین نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی با امضای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی صحرای باغ» و با عنوان «صحرای باغ فرزند لارستان بزرگ است» توسط صدای صحرای باغ منتشر شد. اما ساعتی بعد رسانه جبهه‌ی مردمی صحرای باغ (جَمنا) این نامه را نکذیب کرد و نوشت: اخیرا مشاهده شده در رسانه های سطح شهرستان لارستان نامه ای در فضای مجازی منتشر یافته و دست به دست می شود که خطاب به آیت‌الله رئیسی ریاست محترم جمهور نوشته شده است.

به اطلاع می رساند که این تشکل هیچگونه نامه ای خطاب به رئیس جمهور محترم ننوشته و انتشار هرگونه نامه و بیانیه به نام و قلم این تشکل انقلابی تکذیب می‌گردد.

تشکل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بخش صحرای باغ از سال ۹۷ بصورت خودجوش و با کسب اجازه از شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون کاملا بصورت فراجناحی و مستقل و بدون همکاری با دیگر رسانه‌ها مواضع خود را در خصوص مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی بیان کرده است.

لازم به ذکر است که این تشکل نسبت به موضع گیری و قلم‌فرسایی آشوب‌طلبانه و تهدید‌آمیز و بی‌ادبانه منسوب به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی لارستان شهر لار در خصوص تقسیمات کشوری تاکنون اعلام موضع نکرده و به زودی مواضع خود را اعلام خواهد کرد.

شماره تماس مسئول رسانه جمنا صحرای باغ جهت اطلاع از صحت سقم اخبار این تشکل ۰۹۳۳۲۷۹۱۶۴۸ می‌باشد.

جوانان انقلابی بنارویه: همه‌ی بخش‌ها ظلم در تقسیم بودجه را دیده‌اند

بعد از جویمی‌ها، این‌بار نوبت به اهالی بنارویه بود تا بیانیه‌ی نیروهای انقلاب لار واکنش نشان دهند. در این بیانیه که با امضای «جوانان انقلابی بنارویه» به دست پندری رسیده، آمده است: از بندر لنگه تا لامرد و خنج و گراش و اوز بدون اذن پدر و مخفیانه استقلال گرفتند و چون در زمان کودکی جاه‌طلبی و ظلم در تقسیم بودجه را دیده‌اند، هیچ وقت حاضر به درآمدن در سیطره لار نیستند حتی استان لارستان جنوبی.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز می‌خوانیم: بجاست مسئولین کنونی لار با نگاهی به گذشته، از چند بخش و مناطق باقیمانده تحت سرپرستی خود همه جانبه حمایت کنند و اتحاد و همبستگی بخش‌های تابعه را با نوشتن بیانیه‌های کذایی خدشه‌دار نکنند.

متن این بیانیه را بخوانید:

بنام جبهه انقلاب ،اتحاد و همبستگی‌ مناطق مختلف؛ لارستان را خدشه دار نکنید.

در پی انتشار نامه سرگشاده جبهه انقلاب لارستان به آقای رئیسی و هشدار به رئیس جمهور مبنی بر مداخلات شهرستان های همجوار در بخش‌های تابعه لارستان و ارتقای این بخش ها به شهرستان در جهت تجمیع چند شهرستان برای استان شدن لازم می‌باشد چند نکته مهم را به جبهه انقلاب لارستان یادآور شویم.

شهرستان لارستان قبل و بعد از انقلاب از چندین استان کنونی کشور بزرگتر و پرجمعیت تر بوده ولی مسؤلین لار مانند پدری عمل کردند که فقط برای فرزندانش قانون و مقررات می تراشد و از مرکز به نام مناطق مختلف بودجه می گیرد ولی با تمرکز این بودجه ها در مرکز شهرستان ،فرزندان را بحال خود رها نموده و به آنها توصیه درآمدزایی برای خودشان می کند.

از بندر لنگه تا لامرد و خنج وگراش و اوز بدون اذن پدر و مخفیانه استقلال گرفتند و چون در زمان کودکی جاه‌طلبی و ظلم در تقسیم بودجه را دیده‌اند هیچ وقت حاضر به درآمدن در سیطره لار نیستند حتی استان لارستان جنوبی.

پس بجاست که مسؤلین کنونی لار با نگاهی به گذشته، از چند بخش و مناطق باقیمانده تحت سرپرستی خود همه جانبه حمایت کنند و اتحاد و همبستگی بخش های تابعه را با نوشتن بیانیه های کذایی خدشه دار نکنند. از جویم تا بنارویه و بیرم که استحقاق شهرستان شدن هم دارند گرفته تا عمادشهر که خودش را جزو لاینفک لار میداند همه در این برهه بحران اقتصادی نیاز به حمایت و اخذ بودجه های بیشتر از طرف مرکز شهرستان دارند.

مسؤلین شهرستان با نگاه و دید باز و افق روشن به بخش های بنارویه و جویم بنگرند و با برنامه های درازمدت اجتماعی و اقتصادی در بین این دو بخش سعی در شکوفایی و بلوغ بخش بنارویه و جویم باهم داشته باشند تا در آینده شهرستانی واحد از این دو بخش زیر لوای استان لارستان باشند.

چرا که آن روی سکه لارستان همبستگی و اتحاد زیر سایه بزرگانی همچون سید عبدالعلی آیت اللهی و سید مجتبی موسوی لاری بوده و هنوز این اتحاد با نقش آفرینی خاندان و بیت این بزرگان ادامه دارد و مناطق استقلال یافته نیز هنوز خود را جزئی از لارستان می دانند و به لاری بودن در کشور افتخار می‌کنند.

نامه رئیس شورای شهر لار: استان شدن را پیگیری کنید

شامگاه شنبه، گروه واتساپی گلشن لارستان، متعلق به رستم روانبخش، عضو اصولگرای شورای شهر لار، نامه‌ای با امضای رئیس شورای لار خطاب به نماینده مجلس منتشر شد. گلشن این نامه را با عنوان «کارت زرد شورای شهر لار به حسین‌زاده در اولین واکنش رسمی» منتشر کرده است.

در این نامه زینل قنبری رئیس شورای اسلامی شهر لار به نمایندگی از اعضای شورا گفته: مردم منطقه لارستان بزرگ دهه‌ها است که به دنبال ارتقاء سیاسی هستند و در این برهه زمانی، از شما توقع دارند که منافع همه منطقه را در نظر بگیرید و استان شدن را با جدیت پیگیری نمایند تا شاهد تسریع در پیشرفت منطقه باشیم.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

از طریق فضای مجازی و منابع غیررسمی مطلع شدیم که طرح شهرستان شدن بخش‌هایی از لارستان در وزارت کشور تأیید و به هیأت دولت ارسال شده است.

افرادی که پیگیر این طرح بوده‌اند مردم مرکز شهرستان را نامحرم دانسته و چنان در خفا کار را پیش برده‌اند که مردم و مسئولان مرکز شهرستان تا همین دو سه روز گذشته کاملاً از این ماجرا بی‌اطلاع بودند.

در واقع، پیگیری شهرستان شدن بخش‌های لارستان به این روش اشتباه بوده و آنچه که سبب دل‌ نگرانی ، اعتراض و عکس‌العمل شدید مردم بزرگوار لار شده، اول نداشتن شفافیت، پنهان‌کاری مراحل انجام کار و دوم عدم پیگیری مصوبات مهم و حیاتی بر زمین مانده برای حوزه انتخابیه جنابعالی است تا بتوان قضاوت نمود که ارتقاء به صورت همزمان در حال پیشرفت است.

علی‌رغم تبلیغات غیرمنصفانه و غرض‌ورزانه، مبنی بر عدم رعایت عدالت در تخصیص بودجه به شهرها و بخش‌های لارستان، براساس اسناد، شهر لار و بخش مرکزی نسبت به جمعیت، کمترین بودجه را نسبت به سایر بخش‌های شهرستان دریافت کرده است.

به عنوان مثال، بر اساس اسناد موجود در فرمانداری لارستان از سال ۹۲ تا ۹۸؛ ۱۷۷ میلیارد به منطقه لارستان اختصاص داده شده است که ۴۸ میلیارد برای بخش مرکزی، ۳۳ میلیارد برای اوز، ۳۱ میلیارد برای جویم، ۲۴ میلیارد برای بنارویه، ۲۳ میلیارد برای بیرم و ۱۸ میلیارد برای صحرای باغ اختصاص داده شده است.

اگر بخواهیم به‌صورت درصدی بیان کنیم ۲۷ درصد بخش مرکزی، ۱۹ درصد اوز، ۱۷ درصد جویم، ۱۴ درصد بنارویه، ۱۳ درصد بیرم و ۱۰ درصد صحرای باغ بوده است.

با مقایسه درصد جمعیت و درصد تخصیص مشخص می‌شود که کمترین بودجه به بخش مرکزی اختصاص یافته، یعنی بخش مرکزی ۴۸ درصد جمعیت را داشته است، اما فقط ۲۷ درصد بودجه را به خودش اختصاص داده است.

این در حالی است که بخش اوز حدود ۲۰ درصد جمعیت را دارد و حدود ۱۹ درصد از بودجه به آن اختصاص داده شده است؛ جویم ۱۲ درصد از جمعیت را داشته، اما ۱۷ درصد بودجه به آن اختصاص داده شد، بنارویه ۸ درصد جمعیت را داشته، اما ۱۴ درصد بودجه به آن اختصاص یافته، بیرم ۶ درصد جمعیت را دارد اما ۱۳ درصد بودجه و صحرای باغ هم ۶ درصد جمعیت را داشته، اما ۱۰ درصد بودجه را گرفته است.

تجربه موفق داشتن اداره کل راه و شهرسازی با امکانات و بودجه مکفی در منطقه نشان می‌دهد که تمام شهرستان‌های تحت پوشش در رضایت کامل طی سالیان طولانی از مواهب آن بهره‌مند شده‌اند، لذا از جنابعالی تقاضامندیم این تجربه به سایر ادارات که قطعاً پتانسیل ارتقاء دارند تعمیم داده شود.

به عنوان مثال پیگیری ایجاد اداره کل راهداری و حمل و نقل که جنابعالی نیز بر منفعت آن برای کل منطقه واقفید و به تائید کارشناسان و اهل فن، تاخیر در ایجاد آن تاکنون موجب ضرر و خسران زیادی برای منطقه شده است.

مردم منطقه لارستان بزرگ دهه‌ها است که به دنبال ارتقاء سیاسی هستند و در این برهه زمانی، از شما توقع دارند که منافع همه منطقه را در نظر بگیرید و استان شدن را با جدیت پیگیری نمایند تا شاهد تسریع در پیشرفت منطقه باشیم.

مجمع ائتلاف توسعه پایدار جویم: کارت قرمزتان را از منطقه گرفته‌اید

بلافاصله بعد از انتشار نامه رئیس شورای شهر لار، مجمع ائتلاف توسعه پایدار جویم دومین بیانیه‌اش را در واکنش به این اقدام شورای لار صادر کرد. در این بیانیه آمده است: حکایت ما مردم منطقه اعم از بنارویه، جویم و بیرم یک روز و دو روز نیست که بودجه فلان شماره شما، قلب‌های شکسته و رنجور و پر از کینه مردم جویم را از هشت دهه محرومیت ترمیم نماید.

متن کامل این بیانیه را بخوانید:

قلب های هزاران نفر را شکسته اید آنوقت کارت زرد حواله میدهید؛ کارت قرمزتان را از مردم منطقه گرفته‌اید.
آسمان و ریسمان بافته‌اید که ما بودجه هیچ منطقه‌ای را کم و زیاد نکرده‌ایم. آقای رئیس شورای منتخب تازه به میدان آمده شهر لار! حکایت ما مردم منطقه اعم از بنارویه، جویم و بیرم یک روز و دو روز نیست که بودجه فلان شماره شما، قلب‌های شکسته و رنجور و پر از کینه مردم جویم را از هشت دهه محرومیت ترمیم نماید.

بیمارستانی که با جان مردم به قول شما در کنار جاده مرگ سر وکار دارد، قریب به بیست سال است به هر دلیل نگه داشته‌اید. چه توقعی دارید؟ چه حکایتی شده است. چگونه نماز میگذارید و با خدای خود خلوت میکنید و راز و نیاز می‌کنید؟ چگونه محرم برای حسین علیه‌السلام عزاداری و تکیه برپا میکنید؟ چگونه شب در کنار خانواده آسوده می آسایید؟

حکایت شما حکایت عجیبی از بی پردگی‌ست، در این مدت صدای مردم را نشنیده اید، که کارت زرد به نماینده عدالت‌خواه حواله میکنید، دیر بازیست که کارت قرمز شما حواله شده است. تحویل بگیرید این نفرت‌پراکنی را از مردم منطقه از دیار کهن جویم ابی احمد. حرف‌ها را باید در نجواهای کوچه و خیابان شنید.

شورای ائتلاف جوانان انقلابی جویم: عقب‌ماندگی بخش‌ها قابل کتمان نیست

شورای ائتلاف جوانان انقلابی جویم، دیگر تشکلی بود که نسب به این موضوع واکنش نشان داد. بیانیه‌ی این شورا را کانال واتساپی گلشن لارستان با عنوان «چرا فردی که نماد اصلاح‌طلبی در منطقۀ لارستان بزرگ است از گروه‌های انقلابی هزینه می کند؟» منتشر کرده است.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: سیر این تحولات و واکنش‌ها از چند منظر قابل بررسی جدی است. نخست آنکه رحیمی‌نژاد و رسانه خود در ماه‌های اخیر فعالیت جدی و موثری نداشته‌اند اما فعال شدن ناگهانی و انداختن توپ به زمین جناح انقلابی لار آن هم از سوی یک اصلاح‌طلب شناخته شده بیش از هر چیز موید این نکته است که این افراد سعی دارند از آب گل‌آلود شده تقسیمات کشوری ماهی سیاسی صید کرده و مردم شهر لار را در برابر انقلابیون حامی دولت قرار دهند. چیزی که البته استادانه و با شگردهای رسانه ای انجام شد و البته مع‌الاسف شورای تحت عنوان نیروهای ائتلاف نیز در این دام قرار گرفت.

در بخش دیگری نیز آمده است: این صداهای اعتراض بلند شده علیه نماینده نه از سوی توده‌های مردم در تمام چهار شهرستان که بیشتر از سوی افرادی بلند است که روحیه رسیدگی متوازن و عدالت محور به مسائل و مشکلات کل حوزه انتخابیه، خواب افرادی که در سایه انحصارطلبی خود آسوده خفته بودند را بر هم زده است.

متن کامل این بیانیه را بخوانید:

در روزهای اخیر منطقه شاهد بالا گرفتن بحث جدیدی در خصوص تغییرات تقسیمات کشوری بود و این اتفاق واکنش جمع زیادی را برانگیخت. تا جایی که رسانه اصلاح طلب صحبت نیوز به مسئولیت کاظم رحیم نژاد پای شورای ائتلاف و حامیان رییسی در لار را به میان کشید. اعتراضاتی که همواره سابقه داشته و چه در جریان ارتقاء گراش و چه اوز تجربه آن را داریم. اما این بار شاهد آن هستیم که بهانه های امنیتی دلیل مخالفت با این تغییرات بیان می شود! چیزی که باید پرسید این است که مگر اجرای یک طرح منطبق بر قانون به منافع چه شخص یا اشخاصی آسیب می رساند که لشکر کشی خیابانی را علم مخالفت خود کرده اید؟! اگر قرار است هر بار با این بهانه حقی پایمال شود که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد!

سیر این تحولات و واکنش ها از چند منظر قابل بررسی جدی است. نخست آنکه رحیمی نژاد و رسانه خود در ماه های اخیر فعالیت جدی و موثری نداشته اند اما فعال شدن ناگهانی و انداختن توپ به زمین جناح انقلابی لار آن هم از سوی یک اصلاح طلب شناخته شده بیش از هر چیز موید این نکته است که این افراد سعی دارند از آب گل آلود شده تقسیمات کشوری ماهی سیاسی صید کرده و مردم شهر لار را در برابر انقلابیون حامی دولت قرار دهند. چیزی که البته استادانه و با شگردهای رسانه ای انجام شد و البته مع الاسف شورای تحت عنوان نیروهای ائتلاف نیز در این دام قرار گرفت.

موضع شفاف نماینده محترم «وحدت در گرو رفع تبعیض» است.
جای سوال و ابهام اساسی اینجاست که مگر وجود تبعیض در منطقه که حاصل مدیریت چندین دهه مدیران ادوار می باشد چیزی انکار شدنی ست یا دوستان ما در شهر لار انتظار دارند که در بر همان پاشنه سابق بچرخد و مرکزگرایی کماکان سیاست مطلوب آنهاست؟ البته که نقد و اعتراض به یک مسئول حق هر رسانه و شهروندی ست اما این صداهای اعتراض بلند شده علیه نماینده نه از سوی توده‌های مردم در تمام چهار شهرستان که بیشتر از سوی افرادی بلند است که روحیه رسیدگی متوازن و عدالت محور به مسائل و مشکلات کل حوزه انتخابیه خواب افرادی که در سایه انحصارطلبی خود آسوده خفته بودند را بر هم زده است.

بخش‎های جویم، بنارویه، صحرای باغ و بیرم از دیرباز در عمل به سیره حسنه وحدت پیش قدم بوده و همواره در خدمت کل منطقه قرار داشته اند اما این یک واقعیت تلخ است که اکنون تمام این بخش ها با مشکلات عمده و سختی دست و پنجه نرم می کنند و محرومیت و عقب ماندگی در این مناطق چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد و این موضوع را نماینده جوان و فعلی خوب دریافته است. حضور مسمتر در تمام حوزه انتخابیه و سرکشی به محروم ترین نقاط، شناخت معضلاتی همچون بیمارستان در جویم، راه در بنارویه و آب در بیرم و موارد متعدد دیگر و تلاش ثمر بخش برای رفع آن شاهدی ست بر این ادعا که حسین زاده برای رفع محرومیت مناطق محروم نگه داشته شده آستین همت بالا زده و دوستان لاری ما هم بهتر است نه به سیاق گذشتگان که همه چیز را در اطراف خود می خواستند که به رسم انصاف و جوانمردی از کار شایسته به نحوه شایسته تجلیل کنند و برای یک اشتباه، منصفانه قلم بزنند.

و اما اصل حرف؛ مسئله تقسیمات کشوری همواره مورد مناقشه‌ترین موضوع در مناطق مختلف بوده و هست، چیزی که در منطقه خودمان و در بهمن ماه ۸۸ هم سابقه داشته. اما مگر قرار است بخشی بدون مطالعه و کار کارشناسی ارتقا یابد که ارتقا جویم یا هر کدام از بخش ها آسیبی بر لارستان بوده که پیش از قضاوت مردم در منطقه، آقایان زیرکانه گرای شلوغی و اغتشاش خیابانی می دهند!؟ این توصیه به ظاهر دلسوزانه اما برای اهل فکر بیشتر به دعوتی بر آشوب در صورت ارتقاء هر بخش می ماند.

نهادهای محترم امنیتی میدانند و از تجربه اتفاقات خوزستان و دیگر نقاط نیز استفاده خواهند کرد که محرومیت، فقر و مشکلات مردم دلیل اول ایجاد ناامنی بوده و اگر ارتقاء یک بخش سبب خدمت رسانی بهتر و دقیق تر به مردم آن محل شود خود ضامن امنیت است. البته که مردم بزرگ منش شهر لار حسابی سوای از برخی بازندگان سیاسی دارند که برای بازیابی شخصیت از دست رفته خود حتی به بدنام کردن مردمشان هم دست می زنند و با طرح ادعای موهوم تجمعات خیابانی سعی در القای ضدامنیتی بودن مسئله تقسیمات کشوری دارند.

جوانان تحول آفرین بیرم: اکثر بخش‌ها خواهان جدایی از لارستان هستند

در یکی از آخرین واکنش‌ها، بیانیه‌ای با امضای جوانان تحول‌آفرین بیرم منتشر شد.

باز هم مثل همیشه «متاسفانه ناسیونالیست های لار به بهانه تکراری چالش امنیتی»، قصد دارند جلوی رشد و پیشرفت بخش های خود را بگیرند.

اخیرا نامه ای از سوی ائتلاف نیروهای انقلاب لارستان در فضای مجازی خطاب به رئیس جمهور منتخب حجت الاسلام رئیسی نوشته شده، که تعجب همگان را برانگیخته، نامه ای که از روی تعصب و ناسیونالیسم و به اسم انقلاب و مردم نگاشته شده.

همگان از اقدامات تبعیض آمیز و ناعادلانه مسولان لارستان در قبال بخش هایش کاملا آگاهند. اقداماتی که در پی آن نارضایتی بخش‌های تحت نظر لارستان را به همراه داشته و این نارضایتی موجب شده اکثر بخش‌ها خواهان جدایی از لارستان شوند. متاسفانه مسولان لارستان به جای درمان درد و رسیدگی‌ بیشتر به بخش‌های خود با پُتکی به نام چالش امنیتی همواره به دنبال گروکشی بخش های خود بوده است. این پتک ناکارآمد هیچگاه موثر واقع نشد و رفته رفته شهرستان‌های متعددی از لارستان جدا شدند که آخرین آن شهرستان اوز بود.

مردم لارستان به فکر استان شد‌‎ن‎اند، در حالی که با کمال تأسف هیچگاه بدرقه خوبی از هیچ یک از شهرستان‌های جدیدالتاسیس خود نکردند که آن شهرستان‌ها حمایت خود از استان شدن لارستان را نشان دهند و با میل و رغبت به استان لارستان بپیوندند.

مسولان شهرستان لارستان هنوز یک زمین چمن برای جوانان بیرم احداث نکردند و هنوز جوانان برای ورزش به شهرستان همجوار مراجعه می‌کنند. اداره کل راه و شهرسازی لارستان در دو سال اخیر چه پروژه هایی را در بیرم عملیاتی کرده؟ اخیرا اداره کار لارستان خبر از پرداخت وام ۱۲ میلیاردی جهت کار و مشاغل خانگی شهرستان می دهد، چند درصد از این اعتبارات سهم مردم بیرم و جویم و سایر بخش هاست؟ و صدها مثال این چنینی که مسولان لارستان با عملکرد ناسیونالیستی خود متاسفانه دست ما را برای این مثال ها باز گذاشته‌اند، اما کوتاه کردن کلام از بیان آنها صرف نظر می‌کنم.

جمله آخر را خطاب به لارستانی‌های عزیز می‌گوییم: اگر خواهان توسعه و پیشرفت لارستان هستید باید به‌فکر رشد و توسعه بخش‌های لارستان باشید (تا به حال ما شاهد چنین چیزی نبودیم)، در غیر این‌صورت لارستان مثل این سال‌ها عقبگرد خواهد داشت و به جای پیشرفت، پسرفت می‌کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4159

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: