هفتمین اطلاعیه‌ی ستاد کرونا در سال ۱۴۰۰ ویژه‌ی محرم

سه روز مانده به محرم 1400، ستاد کرونای گراش دستورالعمل برگزاری مراسم‌های دهه‌ی اول محرم را منتشر کرده است. «مراسم‌های دو ساعته»، «برگزاری در فضای باز»، «ممنوعیت روضه‌ی خانگی»، «ممنوعیت سینه‌زنی سنتی» و «لغو مراسم سنتی روز عاشورا و کتل و ذوالجناح» از بندهای این اطلاعیه است.

به گزارش پندری، امشب، ۱۶ مرداد جلسه‌ای دیگری با همین موضوع در حسینیه ابوالفضل(ع) برگزار خواهد شد. این جلسه با حضور مسئولین شهرستان و هیئات مذهبی، از طرف فرمانداری و اداره سازمان تبلیغات اسلامی گراش تشکیل می‌شود.

اطلاعیه‌ی ستاد کرونای گراش:

باتوجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مورخ ۱۴۰۰٫۵٫۱۲ ستاد شهرستانی موارد ذیل جهت استحضار و همکاری لازم به حضور هم شهرستانی‌های عزیز اعلام می‌گردد:

۱- برگزاری مراسمات عزاداری به صورت عمومی در فضای باز با رعایت اصول کاهش زمان مراسم(حداکثر ۲ ساعت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب)، تجمع حداقلی و رعایت فاصله اجتماعی(حداقل ۲ متر) و استفاده مستمر از ماسک انجام می‌شود.

۲- فضای باز مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و زمین‌های ورزشی در صورت درخواست هیأت‌ها جهت عزاداری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

۳- تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع صورت نگیرد؛ مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۴- مسئولان برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت‌کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۵- برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی در منازل ممنوع است و در صورتی که اشخاص مایل باشند می‌توانند در فضای باز محلات با اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم عزاداری نمایند.

۶- پیشنهاد می‌گردد تعداد هیات در سطح شهرستان افزایش یابد تا با افزایش هیئت‌ها از تجمع بیشتر مردم در یک مکان جلوگیری گردد.

۷- حرکت هیأت‌ها از یک مکان به مکان دیگر و تجمع هیأت‌ ممنوع است و نباید صورت بگیرد.

۸- هیات زنجیرزنی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی(حداقل ۲ متر) در صورتی مجاز به برگزاری مراسم هستند که در یک مکان ثابت عزاداری نمایند.

۹- برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی، برپایی کاروان عزاداری و مراسم شیرخوارگان حسینی در سطح شهرستان ممنوع می‌باشد.

۱۰- برگزاری مراسم سینه‌زنی سنتی در شهرستان گراش ممنوع می‌باشد.

۱۱- افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ‌وجه شرکت نکنند.

۱۲- هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است.

۱۳- برپایی هرگونه موکب جهت پذیرایی از عزاداران و توزیع چای و شربت در سطح شهرستان گراش ممنوع می‌باشد.

۱۴- حتی‌الامکان نذورات حسینی در ادامه کمک‌های مومنانه و مواسات و همدلی ادای نذر گردد وکالاها و ارزاق تهیه شده بصورت خام بسته‌بندی و بین نیازمندان توزیع گردد.

۱۵- نذورات خاص که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارند، با نظارت کارشناس بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف بسته بندی و درب منازل اهالی محل توزیع گردد.

۱۶- برنامه‌های ابتکاری از طریق فضای مجازی توسط هیأت‌های مذهبی و متولیان فرهنگی شهرستان پیش‌بینی و در دهه اول محرم اجرا گردد.

۱۷- زمان برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، با رعایت فاصله‌گذاری و در فضای باز از ساعت ۲۲ الی ۱ بامداد خواهد بود.

۱۸- مراسم سنتی عزاداری روز عاشورا لغو و گهواره گردانی و دسته روی کتل و ذوالجناع جهت جلوگیری از تجمع افراد ممنوع است.

۱۹- تمامی هیات عزاداری و حسینیه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا تنها مجاز به برپایی مراسم عزاداری در فضای باز، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ساعت ۶ تا ۹ صبح هستند و از برگزاری مراسم متمرکز خودداری گردد.

۲۰- در صورتی که هیأت یا حسینیه‌ای مایل به پخت و توزیع نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا باشد باید طبق دستورالعمل‌های بهداشتی و پس از اخذ مجوز از معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی اقدام به پخت و بسته‌بندی طعام نمایند و تنها مجاز به توزیع نذورات درب منازل هستند و از توزیع طعام در مساجد، حسینیه ها و تکایا جداً خودداری نمایند.

۲۱- نماز ظهر عاشورا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تمامی مساجد سطح شهرستان برگزار می‌گردد و نماز جماعت متمرکزی برگزار نمی‌گردد.

۲۲- تمامی هیات و دسته‌های عزاداری موظف به همکاری با نیروهای نظامی و انتظامی و معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی هستند.

۲۳- جهت اجرای دستورالعمل‌ها تیم بازرسی متشکل از نماینده حوزه علمیه برادران گراش، معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، اداره تبلیغات اسلامی و هیات مذهبی شهرستان تشکیل و بر رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در هیات مذهبی نظارت می‌نمایند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4160

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: