سیر نزولی خودکشی‌ها در گراش؛ اما تا سال ۹۹

صبح امروز، ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، جلسه کارگروه اجتماعی شهرستان گراش با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد.«فضای مجازی» و «مشروبات الکلی» دو موضوع این جلسه، از قبل مشخص شده بود. اما با توجه به ۲ خودکشی اخیر، بخشی از جلسه هم به این موضوع اختصاص داشت.

به گزارش پندری صبح امروز، ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، جلسه کارگروه اجتماعی شهرستان گراش با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد. قاسم فرسوده، معاون سیاسی فرماندار ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خصوص موضوع جلسه گفت: «دو موضوع جلسه، مربوط به مشروبات الکلی و فضای مجازی می‌باشد.» او هدف از این جلسه را، ارائه راهکارها و پیشنهادات جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان گراش عنوان کرد.

آسیب‌ها بعد از کرونا روی دور تند
زارعی، جانشین پلیس فتای لارستان، دومین سخنران این جلسه بود. او مراجعات مربوط آسیب‌های فضای مجازی قبل از کرونا را را به جهت جلسات مختلف، کاهشی عنوان کرد و گفت: «بعد از شروع کرونا، مراجعات آسیب‌های مربوط به فضای مجازی، بیشتر شد. خیانت، فیلم و روابط نامشروع از دیگر آسیب‌ها است که مراجعات زیادی دارد.»

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای سال‌های بعد

رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی گراش در خصوص نقش خانواده‌ها گفت: «آسیب‌های اجتماعی یک مسئله‌ی پیچیده است. معضلات را باید از طریق خانواده‌ها حل کرد. با یک جلسه برگزار کردن هم نمی‌شود مشکلات را برطرف کرد. باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی سال‌های بعد را داشته باشیم.»

 

اصلاح اندیشه و تفکر، راهِ برون‌رفت از از معضلات

حجت‌الاسلام غلامی، مسئول دفتر امام جمعه نیز در غیاب امام جمعه در جلسه حضور داشت. او ضمن معرفی یک کتاب در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: «اصلاح اندیشه و تفکر در اولویت قرار داد. ما وقتی این اندیشه را درست کردیم، بقیه موارد حل می‌شود.» او با اشاره به نقش خانواده‌ها گفت: «پدر و مادر فکر می‌کند اگر هر چیزی را بخواهد در اختیار فرزندش قرار دهد، به او خدمت کرده. در حالیکه دارد به او خیانت می‌کند.»

گراش نیاز فوری به اورژانس اجتماعی دارد

مصطفی خورشیدی، نماینده‌ی شورا در جلسه بود. او موضوع را به خودکشی‌های اخیر مرتبط کرد و گفت: «این مشکل خودکشی دارد به یک بحران تبدیل می‌شود.» خورشیدی ضمن اینکه نیاز فوری ما اورژانس اجتماعی است گفت: «ما سایکولوژی را از علوم پزشکی کنار گذاشته‌ایم. ابتدایی‌ترین‌ها را مثل مشاوره‌ها را نداریم. تا کی وقتی دانش‌آموز از خانه زد بیرون، معلم برود دنبالش؟ ما مددکار اجتماعی نداریم.» او در پایان صحبت‌هایش به تخصص شدن این جلسات اشاره کرد. صحبتی که تقریبا همه‌ی مسئولان حاضر نیز به آن اشاره داشتند.

 

یک دست صدا ندارد

محمد نام‌آور نیز به عنوان یک شهروند در جلسه‌ی کارگروه اجتماعی قرار داشت. او گفت: «با صحبت یک نفر کار درست نخواهد شد. باید کار جمعی داشت. باید برای امر به معروف و نهی از منکر وقت گذاشت و دقت به خرج داد.»

 

فضای مجازی، اصلی‌ترین معضل آ.پ گراش

حجت‌الاسلام حسین‌پور، معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آ.پ یکی از پرآسیب‌ترین ارگان‌های دولتی است، گفت: «ما در سالی که گذشت تحقیقاتی را انجام دادیم. از مدارس خواسته شد که آسیب‌های اجتماعی دانش‌اموزان را برای ما ارسال کنند. ما به ۲۰ آسیب اجتماعی رسیدیم که فضای مجازی در اولویت این آسیب‌ها قرار دارد. که ما وبینارهایی را در این موضوع برگزار کرده‌ایم.»

 

آسیب‌های اجتماعی به هم متصل هستند

حجت‌‌السلام عالیپور، رئیس مؤسسه‌ی تازه تأسیس سرای مهر و امید معضلات اجتماعی را امری متصل به هم دانست و از یک تجربه گفت: «ما از حدود هشت ماه پیش که به موضوع کارتن‌خواب‌ها ورود کردیم، فهمیدیم که این آسیب تنها نیست. در کنارش اعتیاد هم وجود دارد. از طرفی می‌دیدم مسائل اخلاقی هم دیده می‌شود و مشروبات هم وجود دارد. پس می‌شود گفت که ما با یک آسیب مواجه نیستیم.» او به دو عاملِ کاهش آسیب‌های اجتماعی یعنی ورزش و معنویت اشاره کرد و این دو را در کنار مسابقات بومی محلی، راهکار کاهش این آسیب‌ها دانست.

 

طرح آسیب بدون پیشنهاد عملی فایده ندارد

سرهنگ ستاری، فرمانده ناحیه سپاه گراش این جلسات را به تنهایی مؤثر نمی‌دانست و معتقد بود: «در اینجا همه آسیب‌ها را مطرح می‌کنیم اما پیشنهادی مطرح نمی‌شود که تعیین تکلیف کنیم. به دنبال این هستیم که زودتر جلسه تمام شود که برویم به کارمان برسیم. باید کارگروه‌هیا ویژه‌ای برگزار شود. و به نظر من باید رویِ دانش‌آموزان تمرکز بیشتری داشته باشیم.» او به محدود شدن فعالیت‌های مذهبی و ورزشی را از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

فرسوده در بین صحبت مسئولان به فاصله‌ی بین دو جلسه‌ی این کارگروه اشاره کرد گفت: «فاصله‌ی بین جلسات کمی طولانی شد. این را باید بگویم که بعضی مسئولین ما دغدغه‌دار هستند. بعضی‌ها هم نه. بعضی‌ مسئولین مثل جناب دادستان ساعت ۲ نیمه شب تماس بگیرند، پاسخ می‌دهند. نیروی انتظامی همین‌طور. اما همه این طور نیستند.»

 

مسئولان، صدای روانشناس‌های دغدغه‌مند را بشنوند

از خبرنگاران نیز در این جلسه دعوت شده بود. مجتبی بنی‌اسدی به عنوان خبرنگار پندری در ابتدا نقدی به موضوع جلسه وارد دانست و گفت: «ما در ۱۰ روز گذشته دو مورد خودکشی موفق داشته‌ایم. (خبر در پندری) مردم منتظر نتیجه‌ی این جلسه‌ی مسئولین هستند. اما موضوع جلسه شده فضای مجازی و مشروبات الکلی.»

او در جواب معاون سیاسی فرمانداری که موضوع جلسه از چند روز قبل از خودکشی دیشب هماهنگ شده بود گفت: «ده روز پیش هم مورد خودکشی داشتیم. در ضمن این خودکشی‌های موفق بوده. چند مورد از این خودکشی‌ها را ما اصلا خبردار نمی‌شویم و مشاوران و روانشناس‌های ما هستند که به صورت خودجوش این موارد را بدون چشم‌داشت دنبال می‌کنند.»

بنی‌اسدی ضمن اشاره به ریشه‌یابی عوامل خودکشی در گراش گفت: «روانشناس شهر ما، خانم حامل، پژوهش مفصل، علمی و دقیقی را در خصوص خودکشی در این شهر انجام داده است. اما صدایش شنیده نمی‌شود. مگر به دنبال ریشه‌های این خودکشی نیستیم، پس باید از این پژوهشگرها که بی‌منت دغدغه‌ی شهرشان را دارند، حمایت کنید.»

سیر صعودی خودکشی‌ها در شش ماه نخست ۱۴۰۰

مریم اکبرزاده، مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد نیز در این جلسه حضور داشت. او آمار خودکشی‌ها و اقدام به خودکشی‌ها را به صورت مستند ارائه کرد. آمار خودکشی در گراش بعد از سال ۹۴، یک روند صعودی داشته، سال ۹۹ این روند نزولی شده و به حداقل رسیده است. اما در همین شش ماهِ ابتدایی سال ۱۴۰۰، دو مورد خودکشی موفق، این روند را باز به سمت صعودی میل داده است. او گفت: «در سال ۹۴ و ۹۵ نسبت خودکشی و اقدام به خودکشی در گراش به نسبت جمعیت خیلی زیاد بوده است. و این آماری که ما داریم، آمار رسمی است. از غیررسمی‌ها اطلاعی در دست نیست. در واقع آمار بیش از این‌هاست.

او ضمن اشاره به ۱۹ شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفت: «دو کارگاه با همین موضوع انجام خواهد شد.» اکبرزاده گفت: «از سال ۹۶ که وارد علوم پزشکی شده‌ام، ما آن زمان روانپزشک به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دادیم.»

کارشناس اجتماعی معاونت بهداشت گراش گفت: «مشکل اصلی ما بین سازمان‌های دولتی است که همکاری نمی‌کنند. ما نامه داده‌ایم به اسم فرماندار محترم و خواهش کرده‌ایم که هر اداره، برنامه عملیاتی‌شان برای خودکشی را ارائه بدهند. اما جوابی نیامد. من انتظاراتِ خودمان را برایشان ارسال کردم. اما همکاری نشد. بزرگترین آسیب این است که سازمان‌های با هم همکاری نداریم. ما نیروی تخصصی داریم. می‌توانیم در اختیار قرار بدهیم.»

این آسیب‌ها زیبنده‌ی گراش نیست

رئیس دادگستری گراش دیگر سخنران این جلسه‌ی دو ساعته و نیمه بود. عباس شریعتی گفت: «خبرهایی از این شهر به گوش ما می‌رسد که زیبنده‌ی این شهر نیست.» او اشاره‌ای به رسانه‌هیا شهرستان نیز داشت و گفت: «توقعی که از اصحاب رسانه داریم به عنوان کسانی که با مردم در ارتباط هستند، داریم این است که خبرهایی کار نکنند که مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد. هیچ ارگانی با آزادی بیان مخالف نیست.»

 

سرهنگ کریمی: در برخوردها با کسی تعارف نداریم

سرهنگ کرامت کریمی، فرماندهی نیروی انتظامی گراش هم به برخورد بدون تعارف با خاطیان اشاره کرد و گفت: «ما ۲۰ لیتر مشروبات الکلی از یک مورد کشف کردیم. ۲۰۰ لیتر دیگر که کشف شده است. ۶ تا ۷ مورد سلاح کشف و ضبط شده. مواد مخدر هم همچنین. ما در برخوردها، با کسی تعارف نداریم. و همین که آقای دادستان و رئیس دادگستری شخصا در صحنه حضور دارند باعث دلگرمی ما می‌شود.»

 

آسیب‌ها به هم متصل است

کشاور، دادستان گراش نیز آسیب‌ها را متصل به هم دانست و گفت: «ولنگاری در فضای مجازی و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای از موارد آسیب‌های فضای مجازی است. همین چند هفته پیش فرهنگیان ما قربانی این تماس‌های رادیویی شدند (خبر در پندری). ما بارها تذکر داده‌ایم که اطلاعات شخصی خودتان را در اختیار کسی قرار ندهید. دیگر اگر کسی قربانیِ کلاهبرداری‌ها شود، از سهل‌انگاری خودش است.»

 

نباید با آسیب‌ها سرکوب‌گرایانه برخورد کرد

اسماعیل‌زاده، رئیس اداره اطلاعات لار هم از سخنرانان این جلسه بود. او گفت: «پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. گراش می‌گویند قم کوچک، اما این شهر مذهبی این همه آسیب وجود دارد.» او در پایان گفت: «نباید به دنبال انکار و پرده‌پوشی باشیم. باید در برخوردها ظرافت به خرج داد و نباید سرکوب‌گرانه برخورد کرد.»

 

اورژانس اجتماعی، نیازمند پیگیری نماینده

غلامی، رئیس اداره بهزیستی گراش آخرین سخنران بود. او گفت: «ما از ۵ سال پیش پیگیر اورژانس اجتماعی هستیم. با توجه به آخرین آمار جمعیت، ما می‌توانیم اورژانس داشته باشیم. اما مشکلات منابع مالی سازمانی، نتوانسته‌ایم به نتیجه برسیم. این اورژانس با پیگیری نماینده در تهران می‌تواند سرعت پیدا کند.» او به وظایف اورژانس اشاره کرد و گفت: «البته این اورژانس به خودکشی ختم نمی‌شود. در آسیب‌های دیگگری هم کاربرد دارد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=4729

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: