از تغییرات کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اطلاعی دارید؟

این روزها زمانِ ثبت‌نام کنکور سراسری 1401 است. گرچه تغییراتی در کنکور پیش رو اعمال شده، اما اطلاع‌رسانی دقیقی از جزئیات این تغییرات صورت نگرفته. محمدصادق نوروزی، مشاور آ.پ گراش، در صفحه اینستاگرامی خود، با زبانی روان از جزئیات این تغییرات نوشته است.

اگر پیرامون تغییرات سؤالی داشتید، می‌توانید به صفحه‌ی اینستاگرامی نوروزی مراجعه کنید.

محمدصادق نوروزی:


احتمالا در روزها و ماه‌های گذشته شنیدید که مصوبه از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده که در آن دستگاه‌های مجری و مرتبط را ملزم کرده که از سال ۱۴۰۲ یک سری تغییرات اساسی در نحوه کنکور و ورود به دانشگاه اعمال کنند.

دلیلش چیست؟
قطعا همه ما با این استدلال مواجه شدیم که دوازده سال زحمت و درس خواندن یک دانش‌آموز نباید در ۴ ساعت سنجیده شود. در واقع گذشته‌ی تحصیلی و آینده تحصیلی یک دانش‌آموز که کلی زحمت کشیده و کلی برایش هزینه شده، در یک آزمون ۴ ساعته مشخص می‌شود. چیزی که نه منطقی است و نه اخلاقی و آسیب‌های زیادی هم در پی دارد.

برای همین عده‌ای نشسته‌اند و گفته‌اند که باید تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموز پررنگ شود. و این تصمیم از اواخر دهه‌ی هشتاد مطرح می‌شود. آن زمان تاثیر حدود ۱۵ درصد بود که تا سال ۹۳ ۹۴ به ۲۵ درصد رسید. البته بیشتر جنبه‌ی آزمون و  خطا داشت. در نهایت در سال‌های اخیر ۳۰ درصد تاثیر مثبت رسید.

تاثیر مثبت و تاثیر قطعی چیست؟

حالا برویم درباره مصوبه شورا که چهار تغییر اساسی برای ۱۴۰۲ و کنکورهای بعدش در نظر گرفته شده را مرور کنیم. و همچنین دو تغییر فوری برای کنکور ۱۴۰۱ یک در جهت حرکت به سمت تغییرات.

تغییرات کنکور ۱۴۰۱:

اول اینکه تاثیر سوابق تحصیلی(نمرات نهایی سال دوازدهم) به ۴۰ درصد مثبت می‌رسد.

دوم اینکه سوالات از حالت کلیشه‌ای به حالت محتوایی و در چهارچوب کتب درسی تبدیل می‌شوند.

ضمنا وقتی می‌گوییم سوابق تحصیلی، منظورمان تمامی نمرات نهایی سال دوازدهم هست. اعم از عمومی و اختصاصی. یعنی حتی درس بهداشت هم نمره‌اش مهم است.

یعنی کنکور ۱۴۰۲ و بعد:

تغییر اول:

تاثیر سوابق تحصیلی میشه ۶۰ درصد قطعی(با تغییر مثبت فرق دارد.)

سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲( نمرات نهایی دوازدهم)

سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳(نمرات نهایی یازدهم و دوازدهم)

سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۴(نمرات نهایی دهم، یازدهم و دوازدهم)

تغییر دوم:

در آزمون سراسری یا همان کنکور، سؤالات دروس عمومی را دیگر نداریم. اما در سابقه تحصیلی و امتحانات نهایی داریم.

تغییر سوم:
کنکور دروس تخصصی دوبار در سال برگزار می‌شود.
چطور؟ دقت کنید.
منظور ما از اینکه دوبار برگزار می‌شود این نیست که محتوا تقسیم می‌شود و برگزار می‌شود.

منظور این است که کنکور با محتوای امتحانی از دروس اختصاصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت ثابت دوبار در سال برگزار می‌شود و دانش‌آموز توی هر آزمونی که نتیجه بهتری گرفت همان کنکور برایش لحاظ می‌شود.

تغییر چهارم:

زیر گروه‌ها حذف می‌شوند و ضریب دروس برای رشته‌های مختلف یکسان خواهد بود.

مثلا برای رشته تجربی که ضریب درس زمین‌شناسی برای بعضی رشته‌ها صفر بود و برای رشته‌های دیگه بیشتر، دیگر این اختلاف حذف و ضریب ثابت داده می‌شود.

تغییر پنجم:
روش پذیرش رشته‌های غیرپرمتقاضی صرفا با سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد و پذیرش رشته‌های پرمتقاضی با کنکور + سوابق تحصیلی.

نکته مهم:

در کنکور ۱۴۰۴ کسانی که دیپلم غیرمرتبط دارند، نمی‌توانند در هر گروهی در کنکور شرکت کنند. برای شرکت در کنکور باید تحصیلات مرتبط داشت. مثلاً اگر می‌خواهید کنکور ریاضی شرکت کنید، باید تحصیلات شما مرتبط با رشته ریاضی باشد. این مورد برای نهمی‌ها که امسال در متوسطه دوم قصد انتخاب رشته دارند، باید بیشتر دقت کنند.

در نهایت هدف این تغییرات حرکت به سمت واقعی‌تر شدن نتایج تحصیلی و کنکوری و همچنین کاهش آسیب‌های ناشی از کنکور است که سال‌های گذشته گریبان خیلی‌ها را گرفته است.

آیا اجرا می‌شود؟
سازمان سنجش و برخی ارگان‌ها خیلی راضی به این تغییرات نیستند. اما عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این مورد این مصوبه را به ارگان‌ها ابلاغ کرده. من جمله وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، شورای سنجش و پذیرش، صدا و سیما، قوه قضاییه و… .

نظر شخصی:
این تغییرات برای دانش آموزان شهرمان و حتی منطقه مفید خواهد بود.

در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که دانش‌آموزان مستعد و علاقه در امتحانات نهایی و امتحانات کتبی بهترین نتایج استانی را کسب می‌کردند اما در به دلایلی که گفتنش طولانی خواهد بود در کنکور نتیجه خوبی نمی‌گرفتند، زیرا کنکور نه راهی برای محک معلومات واقعی و بلکه راهی جهت محک تکنیک‌هایی بود که هیچوقت نشان دهنده سطح واقعی معلومات دانش‌آموز نبود. پس با این تغییرات می‌توان امیدوار بود نقش مدارس و آموزش دبیران پررنگ‌تر خواهد شد و نیز با توجه به سابقه و نوع مطالعه دانش‌آموزان نتایج بهتری از این روند ورود به دانشگاه کسب شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=6546

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: