مهندسین؛ غایبان بزرگ شورای گراش

با نگاهی به ادوار مختلف شورای شهر گراش و در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، به نظر می‌رسد مردم گراش تمایل چندانی به حضور مهندسین در شورای اسلامی شهر ندارند. این برخلاف دیدگاهی است که در سایر شهرها از جمله شهر همجوار، لار، وجود دارد. در ادوار گذشته شورای شهر لار معمولا یک یا دو مهندس در حوزه عمران و شهرسازی حضور داشتنه‌اند و اکنون نیز سه مهندس در جمع هفت منتخب شورای ششم حاضر هستند.

پندری ـ غلامرضا آرمان‌مهر، مهندس معماری و فعال اجتماعی: انتخابات شورای ششم برگزار شد و می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی نتیجه‌ی انتخابات را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. آنچه فارغ از هر تحلیلی می‌توان قویا برداشت و به آن اشاره کرد، اعتماد مردم به جوانان بود و این امیدواری‌ها را جهت ترسیم چشم‌اندازی روشن برای آینده‌ی شهر دوچندان کرده است. در این یادداشت به موضوع عدم موفقیت مهندسین در راهیابی به شورای شهر ششم و ریشه‌یابی ‌ و بررسی علل آن خواهیم پرداخت.

با نگاهی به ادوار مختلف شورای شهر گراش و در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، به نظر می‌رسد مردم گراش تمایل چندانی به حضور مهندسین در شورای اسلامی شهر ندارند. این برخلاف دیدگاهی است که در سایر شهرها از جمله شهر همجوار، لار، وجود دارد. در ادوار گذشته شورای شهر لار معمولا یک یا دو مهندس در حوزه عمران و شهرسازی حضور داشتنه‌اند و اکنون نیز سه مهندس در جمع هفت منتخب شورای ششم حاضر هستند.

دلایل متعددی را می‌توان برای عدم تمایل مردم گراش برای رای به جامعه‌ی مهندسان پیش‌بینی کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ناشناخته بودن نقش و وظایف شورای اسلامی شهر برای عامه‌ی مردم

اگرچه نمی توان جایگاه شورای شهر را صرفا به حوزه‌های عمرانی و مجموعه‌ی شهرداری تقلیل داد، اما از طرفی باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از وظایف و اختیارات شورای شهر مستقیم و غیر مستقیم مربوط به فعالیت‌های عمرانی و مسائل فنی و مهندسی است.
شاید عامه‌ی مردم به این موضوعات اشراف کامل ندارند که انتخاب شهردار، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب شهرداری، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه‌ها و دارایی‌های نقدی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری، نظارت بر حساب درآمد و هزینه‌های آن‌ها، همکاری با شهرداری جهت تهیه و تصویب طرح‌‌های جامع و تفصیلی و… از وظایف و اختیارات اصلی شورای شهر است و در چنین مواردی استفاده از توان فنی و تخصصی مهندسین بومی کاربلد و متعهد در شاخه‌های معماری، عمران، شهرسازی و… تا چه اندازه می‌تواند موجب بهره‌وری بیشتر و افزایش راندمان فعالیت‌های شورای شهر در این حوزه‌های مهم و حیاتی بشود.

عدم انسجام درونی لازم در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان شهرستان گراش

نظام مهندسی گراش که در دوره‌ی گذشته نیز نتیجه‌ی تلخ عدم اجماع و چندگانگی را تجربه کرده بود این دوره نیز در ابتدا با شعار اجماع وارد عرصه‌ی انتخابات شد اما در نهایت موفق به اجماع و اتفاق نظر نشد و حضور سه کاندیدا از جامعه‌ی مهندسی مبین این موضوع بود.
باید اذعان داشت که صرف نظر از اجماع نظام مهندسی، به جز تعدادی از مهندسین، سایر اعضای نظام نیز به صورت شخصی حمایت‌های لازم و کافی را از کاندیداهای هم‌صنف خود نداشتند و این هم مزید بر علت بود.
بیانیه‌ی روزهای پایانی نظام‌مهندسی و حمایت از دو تن از مهندسین هم کارساز نشد و بار دیگر نمایندگان جامعه‌ی مهندسی گراش از پیروزی در کارزار انتخابات و ورود به شورای ششم باز ماندند.

وجود قوانین سختگیرانه در حوزه‌ی ساختمان و کاهش محبوبیت قشر مهندسین

غالب اعضای نظام‌مهندسی در حوزه‌ی ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند و در نقش‌های مختلفی از جمله طراح، پیمانکار و به خصوص مهندس ناظر در روال حرفه‌ای خود و در برخورد با شهروندان ملزم به رعایت قوانین و مقرراتی هستند که اگرچه رعایت آن‌ها ضروری‌ است و حافظ جان و مال شهروندان خواهد بود اما به دلایل مختلف از جمله فشار اقتصادی و وضعیت معیشتی، رعایت این قوانین بعضا به مذاق شهروندان خوش نیامده و به نحوی موجب نارضایتی مردم از مهندسین می‌شود.

مقبولیت و جایگاه اجتماعی

نظام مهندسی گراش در سال‌های اخیر در برخی امور خیرخواهانه مانند آزادی زندانیان غیرعمد، طرح‌های نیکوکاری در ماه مبارک رمضان و… حضور داشته است. هرچند واضح است این فعالیت‌ها برای بهره‌برداری اجتماعی در بزنگاه‌ها و کسب رای مردم نبوده و می‌توان آن‌را کاملا خیرخواهانه دانست، اما در درازمدت می‌تواند در بازیابی جایگاه اجتماعی این مجموعه در نگاه مردم موثر باشد.
اما رای مردم در انتخابات‌های شورا نشان می‌دهد جامعه مهندسین باید نسبت به جایگاهی که مردم برای این قشر در نظر می‌گیرد تجدید نظر کند. حضور فعال در فعالیت‌های عام‌المنفعه، فرهنگی و اجتماعی شهر موجب تقویت‌شدن جایگاه مهندسین در شهر شده و تبعات آن در بزنگاه‌هایی نظیر انتخابات و کسب مقبولیت و محبوبیت در بین اقشار مختلف مردم نمایان کند.

تصمیم دیرهنگام و عدم بهره‌مندی از تبلیغات تاثیرگذار و خلاقانه

اگرچه سال‌هاست جامعه‌ی مهندسی گراش سودای گرفتن کرسی شورای شهر را در سر دارد اما تاکنون شاهد برنامه‌ای بلندمدت، دقیق و منسجم در جهت نیل به این هدف نبوده‌ایم.
تصمیم برای حضور در شورای شهر یک تصمیم بلندمدت است و نیازمند ماه‌ها و یا حتی سال‌ها برنامه‌ریزی، گفتگو و تعامل با افراد و گروه‌های مختلف و برنامه‌ی منسجم تبلیغاتی جهت موفقیت در پیمودن این مسیر است.

سخن پایانی:
شهر نیازمند استفاده از توان و تخصص جامعه‌ی مهندسی‌ است

فارغ از موضوع راه نیافتن مهندسین به شورای شهر، همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که بخش‌ عمده‌ای از چالش‌ها و مشکلات شهر مربوط به فعالیت‌های عمرانی و حل آن‌ها ‌در گرو بهره‌مندی از توان و تخصص مهندسین شهر است.
شورای اسلامی شهر برای پیش‌برد هرچه‌بهتر اهداف خود لازم است در کنار حلقه‌ی مدیریتی خود از مشاوره‌‌ و تخصص این عزیزان استفاده نماید. به‌حمدالله نیروهای جوان، متخصص و متعهدی در بین مهندسین گراش وجود دارند که فارغ از هرگونه مباحث سیاسی و یا منفعت‌طلبی حاضر به خدمت خالصانه در جهت پیش‌برد اهداف شهر و اعتلای نام گراش هستند.
یکی از اولین و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شورا انتخاب شهردار است، شاید انتخاب یک گزینه‌ی مناسب از بین مهندسین گراشی، گامی مستحکم در جهت استفاده از توان نیروهای بومی برای ساختن شهری آباد و زیباست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3707

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: