می‌خواهیم هیچ کارتن‌خواب و زباله‌گردی در گراش نباشد

گروه «شهید خال‌ابرام» با همکاری مؤسسه‌ سرای مهر و امید حالا بسیاری از کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای گراش را شناسایی کرده‌اند و علاوه بر چند نوبت تهیه غذای گرم، 2 نفر از آن‌ها را نیز به کمپ فرستاده‌اند تا از شر اعتیاد رها شوند.

پندری ـ مجتبی بنی‌اسدی: «چرا هیچ‌کس به فکر کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای گراش نیست؟» شاید این سوال روزی در ذهن بسیاری از ما چرخیده باشد. به خصوص زمانی که دیده‌ایم کسی تا کمر در سطل زباله فرو رفته و دنبال یک لقمه نان می‌گردد. اما جهت سوال ما همیشه به سمت مسئولان بوده است و هیچ‌کدام نقشی برای خودمان قائل نبوده‌ایم.

حالا ماه‌هاست عده‌ای منتظر مسئولان نمانده‌اند و خود دست به کار ساماندهی زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌های گراش شده‌اند. گروه «شهید خال‌ابرام» حالا بسیاری از کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای گراش را شناسایی کرده‌اند و علاوه بر چند نوبت تهیه غذای گرم، ۲ نفر از آن‌ها را نیز به کمپ فرستاده‌اند تا از شر اعتیاد رها شوند.

گروه شهید خال‌ابرام، با همکاریِ مشترکِ پایگاه مقاومت صاحبت‌الزمان(عج) و مؤسسه‌ سرای مهر و امید و با همین هدف ساماندهی معتادان، کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای گراش فعالیت خود را از بهمن ۹۹ شروع کرده است.

مؤسسه‌ی سرای مهر و امید در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی با مجوز بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرده است. چندی پیش قرار بود مراسم افتتاح این موسسه برگزار شود که به دلیل وضعیت کرونا به تعویق افتاد. جالب است بدانید یک روحانی، یعنی حجت‌الاسلام محمد عالی‌پور مدیریت این موسسه را به عهده دارد.

با اکبر خیلتاش، فرمانده پایگاه صاحب‌الزمان(عج) و حجت‌الاسلام محمد عالی‌پور، مدیر موسسه سرای مهر و امید به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از آن‌ها بیشتر درباره فعالیت‌شان درحوزه آسیب‌های اجتماعی بشنویم.

 


 

ابتدا از این می‌پرسیم که چطور به سراغ این موضوع رفتند. خیلتاش می‌گوید ایده‌ی ابتدایی این گروه با گشت‌زنی‌های پایگاه بسیج شکل گرفته است. او می‌گوید: «پاییز ۹۹، بچه‌های پایگاه در یکی از گشت‌زنی‌ها، با یک متهم برخورد داشتند و بعد از شناسایی، مواد مخدر همراه آن‌ها را ضبط کرده بودند. امین افکار و علی رضایی از بچه‌های گشت، این صحبت را با حاج‌آقای عالی‌پور، به عنوان مشاور، مطرح کردند که تا کی ما این معتادان و موادشان را بگیریم؟ ما از این‌ها می‌گیریم، می‌روند از جای دیگر تهیه می‌کنند؛ باید فکر اساسی برای معتادان گراش شود».

همین سؤال که: «تا کی معتادان و موادشان را بگیریم؟» جرقه‌ی اولین جلسه‌ی هم‌فکری در پایگاه می‌شود. حجت‌الاسلام عالی‌پور، مدیر مؤسسه‌ی سرای مهر و امید از افراد حاضر در جلسه می‌گوید: «اولین جلسه با حضور سروان قائدی، معاون اجتماعی ناحیه سپاه؛ سروان دهقانی‌فر، مسئول بازرسی ناحیه و جمعی از اعضای پایگاه برگزار شد. دستور جلسه یک سؤال بود که: «با معتادهای گراش چه کار کنیم؟» یعنی یک آسیب اجتماعی شناسایی شده و به دنبال یک طرح برای رفع این آسیب بودیم.»

عالی‌پور، از اولویت‌بندی‌ها می‌گوید: «ما در این گشت‌زنی‌ها پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها را پیدا کردیم. این‌ها واقعا به چهره‌ی شهر آسیب می‌زنند. ما اولویت کاری خودمان را گذاشتیم بر افرادی که معتاد هستند و کارتن‌خواب که زباله‌گردی هم می‌کنند. جلسات را ادامه دادیم، فرم‌هایی را آماده کردیم که نیروهای ما به صورت میدانی شناسایی کنند و آمار بگیرند.»

خیلتاش از شناسایی معتادان و رسیدن به کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: «ما ابتدای امر، شناسایی معتادان را شروع کردیم. در این شناسایی‌ها رسیدیم به کارتن‌خواب‌ها. حالا در این بین، اغلب این افراد زباله‌گرد هم بودند. در واقع ما با سه آسیب مواجه بودیم: اعتیاد، کارتن‌خوابی و زباله‌گردی. در این شناسایی‌ها ۳۰ معتاد شناسایی شد که حدود ۷ نفر زن و بقیه مرد هستند. البته از بین مردان، تعدادی هم نوجوان ۱۲ تا ۱۵ ساله دیده می‌شوند. حدود ۷ مرد و ۲ زن هم کارتن‌خواب شناسایی شد. البته تعداد کمی از این افراد گراشی هستند. جالب است این موضوع را در شورای اداری شهرستان مطرح کرده‌ بودیم، برخی مسئولین گفته بودند در گراش نه کارتن‌خواب داریم و نه زباله‌گرد!»

بعد از یک جلسه‌ی دیگر با سرهنگ ستاری، فرمانده سپاه گراش، و مشخص کردن شالوده و چارت‌بندی طرح، جلسه‌ی بعدی با حضور تمام مسئولین مرتبط با این موضوع برگزار می‌شود. مدیر مؤسسه‌ سرای مهر و امید می‌گوید: «این جلسه در دفتر امام جمعه، با حضور خود امام جمعه، دادستان، رئیس نیروی انتظامی، فرمانده سپاه، رئیس اداره بهزیستی، شهردار، معاون اجتماعی سپاه، رئیس کمپ ترک اعتیاد مهر گراش، معاون شبکه بهداشت دانشکده، تعدادی از بسیجیان پایگاه صاحب‌الزمان(عج) و بنده برگزار شد. ما از همه‌ی مدعوین به صورت تلفنی دعوت کردیم. البته فرماندار نتوانستند در جلسه حضور پیدا کنند.»

عالی‌پور، از اولویت‌بندی‌ها می‌گوید: «ما در این گشت‌زنی‌ها پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها را پیدا کردیم. این‌ها واقعا به چهره‌ی شهر آسیب می‌زنند. ما اولویت کاری خودمان را گذاشتیم بر افرادی که معتاد هستند و کارتن‌خواب که زباله‌گردی هم م

عالیپور از مصوبات این جلسه می‌گوید: «دادستان به واسطه‌ی تجربه‌هایش در شیراز، پیشنهادات خوبی برای شروع طرح داشت. شهرداری هم قول همکاری داد که برای این معتادان بعد از مراحل ترک، کاری در شهرداری فراهم کند. از بهزیستی و دفتر امام‌ جمعه هم قرار شد بخشی از هزینه‌ی کمپ ترک اعتیاد را متقبل شوند. اجرای طرح هم به صورت مشترک به مؤسسه‌ی سرای مهر و امید و پایگاه مقاومت صاحب‌الزمان(عج) واگذار شد که آن را به سرانجام برسانند و گزارشی از فعالیت‌ها را به جمع منتقل کنند.» عالی‌پور که خود مسئول دفتر امام جمعه نیز هست، از مراجعه‌ی مردمی به دفتر امام جمعه می‌گوید: «بعضا مواردی هم داشتیم که مردم هم می‌آمدند دفتر و از حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در محله‌شان شکایت داشتند که امنیت نداریم.»

عالی‌پور از عملیاتی شدن این طرح می‌گوید: «ما با یکی از گروه‌های اصفهان که در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی فعال هستند، ارتباط گرفتیم. ایده‌ی پذیرایی شام و ناهار را از آن‌ها گرفتیم و اجرایی کردیم. شب عید نوروز، قبل نیمه‌ی شعبان و نیمه‌ی شعبان، از معتادان و کارتن‌خواب‌ها پذیرایی شام و ناهار انجام دادیم. این پذیرایی بازتاب خوبی در سطح شهر داشت. حتی خیّری پیدا شد و بخشی از هزینه‌ی آتی گروه را هم متقبل شد.»

خیلتاش یک خبر خوشحال‌کننده می‌دهد و می‌گوید: «ما در ایام نیمه‌ی شعبان، یک نفر که معتاد، کارتن‌خواب و زباله‌گرد بود را ترغیب کردیم و به کمپ ترک اعتیاد فرستادیم. یک معتاد دیگر هم چند روز پیش فرستادیم کمپ.» او از ادامه‌ی برنامه‌ها می‌گوید: «اولین هدف فرستادن معتادان به کمپ به صورت مستمر و اختیاری است. بعد از ترک، حمایت‌هایی از فرد صورت می‌گیرد. همین الآن هم مشاورانی با خانواده‌ی این دو عزیز در اراتباط هستند. پیش‌بینی ما این است که برای بازگرداندن هر یک از این معتادان و کارتن‌خواب‌ها به جامعه، حداقل ۵ ماه زمان نیاز داریم. یکی تا دو ماه مراحل قبل از ترک، حدود یک ماه در کمپ و تا ۳ ماه هم بعد از ترک. چون این افراد بعد از ترک تا چند ماه توانایی کار سخت را ندارند و باید حمایت شوند.»

فرمانده پایگاه صاحب‌الزمان(عج) از برنامه‌ریزی برای اشتغال افراد بعد از کمپ می‌گوید: «برای ایجاد اشتغال کوتاه‌ مدت و بلند مدت این افراد هم برنامه‌هایی داریم. مثلا با افراد فعال در حوزه‌ی اشتغال در حال مشورت هستیم. خود شهردار نیز قول همکاری داده‌اند که افراد را در بلند مدت به عنوان نیروهای عمرانی به کار بگیرد. ما پیگیر حضور این معتادان با NA (انجمن معتادان گمنام) هم هستیم.»

اکبر خیلتاش و حجت‌الاسلام عالی‌پور، صحبت‌های مشترکی با مسئولین و مردم هم دارند. عالی‌پور می‌گوید: «مسئولین شهر باید واقعیت را قبول کنند. به جز تعداد انگشت‌شماری از مسئولین، دیگران با ما همکاری نمی‌کنند و پا پیش نمی‌گذارند. ما می‌گوییم می‌خواهیم هیچ کارتن‌خواب و زباله‌گردی در گراش نباشد. اگر همکاری صورت بگیرد، این کار شدنی‌ است.» خیلتاش ادامه می‌دهد: «این نکته را به همه‌ی مردم می‌گوییم که بعضی افراد به خاطر مسائل سیاسی، طیف بسیجی و مذهبی را ناجوانمرادنه نقد می‌کنند. اما همین طیف از بچه‌ها هستند که در دوران دفاع مقدس خط مقدم بودند، در بحث محرومیت‌زدایی و اردوهای جهادی نفر اول هستند. همچنین در دوران کرونا هم پایِ کار. بحث سرِ خلیتاش و عالیپور نیست؛ چون بچه‌ها به خاطر اخلاصی که دارند زیاد اهل گزارش دادن و حرف زدن نیستند و بیشتر به دنبال فعالیت کردن و رفع مشکل هستند. بعضا رسانه‌های داخلی هم آنچنان که باید این فعالیت‌های جهادی و خودجوش را پوشش نمی‌دهند. امیدوارم اگر کسانی در این راه، نمی‌خواهند کمک‌حال ما باشند، حداقل مانع هم نباشند. در نهایت از مجموعه پندری که همیشه همراه ما بوده و اینگونه فعالیت‌ها رو پوشش می‌دهد نهایت تشکر و قدردانی را داریم.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2937

۱ نظر

  • سلام
    شاید شنیده باشین که تبریز شهری بدون وجود افغانی هسش…!

    بیاییم ما هم اولین شهر بدون کارتن خواب و زباله گرد باشیم و از این حیث رکوردار باشیم !!
    گدا پرست و غریب پرست نباشیم، به هر غریبه ای کمک نکنیم، باور کنین این گداهای غیر گراشی تماماً یه تیم هدایت شده برای یه فرد خاصی هستند که اومدن تو گراش واس گدایی.

    *گداهای میلیونر*

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: