نمایش عکس‌های جواد آب‌افکن در «شب‌گرد»

نخستین نمایشگاه انفرادی عکس‌های جواد آب‌افکن با موضوع آسمان شب و با نام «شب‌گرد» در گالری «اُ» گراش برپا خواهد شد. این نمایشگاه از ۸ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۲۲ آماده بازدید علاقمندان خواهد بود. گالری «اُ» در طبقه فوقانی سینما فرهنگ گراش قرار دارد.

نخستین نمایشگاه انفرادی عکس‌های جواد آب‌افکن با موضوع آسمان شب و با نام «شب‌گرد» در گالری «اُ» گراش برپا خواهد شد.

این نمایشگاه از ۸ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۲۲ آماده بازدید علاقمندان خواهد بود. گالری «اُ» در طبقه فوقانی سینما فرهنگ گراش قرار دارد.


آب‌افکن در گفت‌وگو با پندری از اهداف این نمایشگاه، چگونگی آشنایی با عکاسی نجومی و انتقال تجربیاتش گفته است.

جواد آب‌افکن عکاس مطرح ولی کمتر شناخته‌شده‌ی گراشی است که اولین نمایشگاه عکس انفرادی‌اش را همزمان با افتتاح گالری و اتاق آموزش «اُ» برگزار کرده است. او از اهداف برگزار این نمایشگاه عکس می‌گوید: «یکی از اهداف، افتتاح این گالری، سالن و اتاق آموزش، یک نمایشگاه ترتیب داده‌ام. چند بار با دوستان قصد برگزاری نمایشگاه را داشتم که نشد. اما الآن تصمیم گرفتم خودم را محک بزنم در چارچوب نمایشگاه انفرادی برپا کنم. چون عکس در فضای مجازی با عکسی که چاپ می‌شود خیلی فرق دارد. آشنایی مردم با نجوم نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است.»

آب‌افکن را که بیشتر با عکس‌های آسمان شب می‌شناسند، در زمینه‌ی تخصصش می‌گوید: «من بیشتر در زمینه‌ی عکس‌های آسمان شب فعالیت دارم و روی ژانرهای مختلف کار نمی‌کنم و تمام‌وقت روی این موضوع کار می‌کنم. البته صبح تا شب هم سر کار هستم، و فقط شب را فرصت دارم برای عکاسی.»

او در خصوص آشنایی‌اش با عکاسی نجومی و کارگاه‌هایی که شرکت کرده، می‌گوید: «در زمینه‌ی نجوم تخصصی ندارم. شروع عکاسی با ابوالحسن حسینی و مهرزاد مالدار بود که با عکاسی نجومی آشنا شدم. آشنایی با صور فلکی را هم عبدالله سراجی به من آموزش داده. یک دوره در اولین دوره جشنواره عکس پلک آفتاب، علی حسن‌زاده که یکی از دوستان ما در لامرد است و در این زمینه تخصص دارد، دعوت کردیم و یک کارگاهی را برگزار کرد. یک کارگاه هم در شیراز شرکت کردم. بعد از این، کارگاه خاصی نبوده در زمینه عکاسی نجوم. یا هم اگر بوده من شرکت نکردم. بیشتر از طریق دوستان مثل مسلم پورشمسی و وب‌ها آشنا می‌شدم و می‌رفتیم و تست می‌زدیم.»

جواد آب‌افکن در خصوص آموزش دادن حرفه‌اش به علاقمندان می‌گوید: «خودم را در حد مدرس نمی‌بینم. ولی کسی هم مشتاق عکاسی در این زمینه نیست. یک تعداد دوستان آمدند و چند شات زدند و فهمیدند شرایط پیچیده‌ست، رفتند. چون این مدل عکاسی پیچیده است، خیلی طرفدار ندارد. در این شاخه خیلی سخت عکس در می‌آید و مدت‌ها باید شات زد. ولی خوشحال می‌شوم اگر کسی باشد و بتوانم تجربیاتم را در اختیارش قرار دهم. ولی متأسفانه تا به حال اتفاق نیفتاد است.»

او در مورد عکاسان گراشی هم نظر دارد و می‌گوید: «کسی که به عنوان حرفه‌ای، یعنی شغلش عکاسی باشد، در گراش نداریم. ولی نیمه‌حرفه‌ای مسلم پورشمسی است. ولی هادی افشار در این چند سال خوب عکاسی را دنبال می‌کند. البته عکاس‌های خوب در گراش زیاد داریم مثل ابوالحسن حسینی، عبداله سراجی، عبدالرضا راستگو، سعید سرخی، محمدامین نوبهار و مجید افشار عکاسان خوبی هستند در زمینه‌های خودشان و از عکس‌های‌شان راضی هستم.»

آب‌افکن رزومه‌ی پرباری در جشنواره‌های مختلف عکاسی دارد. اما آن‌ها را بی‌ارزش می‌داند و می‌گوید: «هر چه رتبه‌ی برتر در جشنواره‌ها کسب کرده‌ام، جایزه‌اش را به من نداده‌اند. حالا یا واقعا نداده‌اند یا خودم پیگیر نبوده‌ام. تعداد زیادی از این رتبه‌ها را نوشتم و رزومه کردم. اما بی‌خیال شدم. چون بی‌ارزش می‌دانم. نظر من تنها هم نیست. حالا دو تا از بهترینش، تصویر سال و پروژه‌ی جهانی عکس آسمانِ شبِ توآن (TWAN)، است که مورد تمجید نیز قرار گرفته است.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=2747

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: