تذکر به مسئولان بی‌نتیجه باشد، در خطبه‌ها رسانه‌ای می‌شود

امام جمعه گراش می‌گوید مشکلات را ابتدا به صورت خصوصی به مسئولان تذکر می‌دهد و اگر بی‌فایده بود در خطبه‌ها رسانه‌ای می‌شود. او همچنین از جوانان خواسته انتظارات و پیشنهادات خود را حضوری یا مکتوب به دستش برسانند.

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش در گفت‌و‌گوی کوتاهی با پندری، به مناسبت ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی گفت: «نماز جمعه در زمان حضور امامان معصوم واجب و در زمان غیبت بنا بر نظر بیشتر مراجع تقلید واجب تخییری است. به گمانم واجب تخییری لازم باشد توضیح مختصری داده شود. واجب تخییری آن است که مورد تکلیف، مردد میان دو یا چند چیز باشد مانند کفاره قسم که برای کفاره‌اش سیر کردن ده نفر گرسنه یا پوشاندن ده نفر برهنه و یا آزاد کردن برده‌ای برای شکستن سوگند لازم است و اگر توانایی این‌ها را نداشته باشد باید سه روز پیاپی روزه بگیرد. اما واجب تعیینی آن است که مورد تکلیف، معین و مشخص باشد مانند وجوب روزه ماه رمضان. امام بزرگوار(ره) نماز جمعه را در عصر غیبت امام عصر(عج) واجب تخییری می‌دانند و می‌فرمایند اگرچه نماز ظهر احوط است، اما نماز جمعه افضل و برتر است.»»

او در ادامه گفت: «کیفیت یا سبک خطبه خواندن در نماز جمعه‌های امروز، هم مثل خطبه‌خوانی زمان پیامبر بزرگ اسلام است.»

او در پاسخ به این سؤال که «چرا به نماز جمعه عبادی سیاسی می‌گویند؟» گفت: «چون خطبه اول اخلاقی است، به خطبه عبادی نام گرفته و خطبه دوم هم برحسب بیان مسائل سیاسی این نام اطلاق شده. چرا عبادی؟ چون ذکر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. و به این ترتیب این اجتماع عظیم و پر شکوه م‌تواند منشأ برکات زیر شود:
آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه‌ی معارف اسلامی و رویداد‌های مهم اجتماعی و سیاسی
ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه‌ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند
تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده‌ی مردم مسلمان
جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی

مردم به نماز جمعه قبل انقلاب اعتنا نمی‌کردند
حجت‌السلام بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، درباره‌ی نماز جمعه قبل از انقلاب گفت: «در دوران حکومت طاغوت و قبل از انقلاب ما از نماز جمعه محروم بودیم. در بعضی از شهرها، به‌عنوان همان روش قدیم، حکّام یک نفر را معیّن می‌کردند و نماز اقامه می‌شد. البتّه در بعضی از شهرها هم مثل مشهد، امام‌جمعه‌ی محترم و مکرّمی بود -مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین تبریزی که مرد هم عالم، هم متّقی، هم زاهد که ربطی به حکومت نداشت؛ از این‌ قبیل هم داشتیم. لکن در خیلی از شهرهای دیگر، امام‌جمعه منصوب آن حکومت‌های طاغوت بود. مردم هم نمی‌رفتند و اعتنا هم نمی‌کردند. آن نماز جمعه‌ای که حاکم طاغوتی آن را بگذارد، برای مردم جذّاب نبوده و مشروعیت هم نداشت و مردم هم نمی‌رفتند.»

شرایط یک امام جمعه چیست؟

امام جمعه گراش درباره‌ی شرایط انتخاب ائمه جمعه گفت: «معمولا شرط بر این است که ائمه جمعه از میان روحانیونی انتخاب می‌شوند که دست کم دو سال درس خارج را گذرانده باشند، امتحان کتبی و شفاهی پایه ۱۰ را داده باشند و در مصاحبه سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور هم قبول بشوند. البته در کنار این شرایط علمی، افراد باید تعهد بدهند که با خانواده در شهر محل مأموریت مستقر شوند. همچنین سوابق اجرایی هر فرد در پرونده مورد دقت قرار می‌گیرد. کما اینکه در مصاحبه سیاسی که انجام می‌شود معلوم می‌شود که شخص از نظر مدیریت و توان اجرایی برای چه محیطی مناسب است.»

او به دلیل استقبال ضعیف جوانان از نماز جمعه گفت: «نماز جمعه مانند رودی است که از نهرهای مساجد تشکیل می‌شود از این رو باید بر روی مساجد و جذب جوانان سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. هر چند تمامی دستگاه‌های فرهنگی در حضور پرشور مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان می‌توانند تأثیرگذاری داشته باشند. نماز جمعه متعلق به جامعه اسلامی است و به‌عنوان یک فریضه لازم است تبلیغ شود. البته عوامل بسیار زیادی بر استقبال جوانان در بسیاری از عرصه‌ها حتی ورزشی هم تأثیر گذاشته. سابق که فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری نبود میل به ورزش زیاد بود الان علی‌رغم امکانات فوق‌العاده بهتر همین ورزش هم کمرنگ شده. از طرفی تهدیدات فرهنگی دشمنان تأثیرگذار بوده. البته مشغله‌های کاری هم یکی از دلایل عدم استقبال پرشور است.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور گفت: «ولی نمی‌خوایم شانه خالی بکنیم چون باز معتقدم در کنار بسیاری از مسائل، خلاقیت و نوآوری، حضور امام جمعه بین جوانان مهمترین راه برای جذب جوانان به نماز جمعه است. باید تلاش کنیم با تولید محتوا از ظرفیت نماز جمعه‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر فرهنگی استفاده کنیم و آن را به فضای کلی جامعه بسط داده شود. چراکه آثار اجتماعی این مسأله در ابعاد مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده و بسیاری از معضلات جامعه را نیز از میان می‌برد. نماز جمعه مقر و سنگر بصیرت‌افزایی دین و محل تحلیل مسائل سیاسی و فعالیت‌های فرهنگی است و همبستگی افراد در این ستون دشمن‌شکن مانع تفرقه و چند قطبی شدن افراد در جامعه اسلامی می‌شود. لذا باید نگاهی ویژه به استفاده از پتانسیل‌های نماز جمعه داشت.»

او د رادامه گفت: «یکی دیگر از مسائلی که باید به آن اشاره شود فعالیت ستاد نماز جمعه در طول هفته است. ولی بنده بعنوان خدمتگذار مردم بویژه جوانان و نوجوانان عزیز تقاضامندم انتظارات و پیشنهادات خودشان از امام جمعه را برای حقیر چه حضوری و چه مکتوب ارسال بفرمایند. مخصوصا نقدها را با ذکر دلیل و پیشنهاد مطرح بفرمایند که انشاءالله استفاده شود. فضاسازی محیطی مناسب، برنامه های مفید و جذاب و مورد نیاز در کنار نماز جمعه می‌تواند اثر بخش باشد.»

خطیب جمعه‌ی گراش در ادامه افزود: «طرح مسائل و مشکلات مردم در خطبه‌ها لازم است اما اندازه دارد. دعب حقیر این است که مسائل را نوعا با مسئولان مطرح می‌کنیم و هر کجا که مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و تذکرات چندین مرحله بی‌فایده باشد ناچارا از طریق خطبه رسانه‌ای می‌شود. ثانیا قرار نیست هر موضوعی رسانه‌ای شود. ثالثا، تاکنون صدها مورد مسائل شهرستان در خطبه‌ها مطرح شده است. از پیشنهادات در این مسئله هم با تام وجود استقبال می‌کنم.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=9309

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: