نیروی انسانی، اساسی‌ترین کمبود دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش

پندری-محمد شیروان: داشتن مراکز آکادمیک علمی و آموزشی برای هر شهرستانی موجب افتخار است. شهرستان گراش با در اختیار داشتن دانشکده علوم پزشکی نیز موجب افزایش سطح علمی و آموزشی شهرستان و نیز منطقه گردیده است. به عنوان یک گراشی تا چه اندازه با این  دانشکده آشنایی داریم؟ آیا تا کنون اطلاعات دقیقی در این رابطه جمع‌آوری کرده‌ایم؟ روز دانشجو و استقبال کمِ گراشی‌ها از این ظرفیت علمی و آموزشی، بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی گراش. فاطمه حیدری، کاردانی هوشبری، کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد مراقبت‌های ویژه دارد. مصاحبه‌ی کامل را بخوانیم:

 

به عنوان اولین سؤال، چه رشتههایی در دانشکده علوم پزشکی گراش ارائه میشوند؟

دانشکده علوم پزشکی گراش که به عنوان یکی از مراکز زیر‌مجموعه دانشگاه شیراز شروع به کار نمود، اولین رشته‌ای که ارائه گردید، علوم آزمایشگاهی بوده است. رشته‌های دایر در دانشکده علوم پزشکی گراش در حال حاضر شامل: کارشناسی پرستاری، کارشناسی پیوسته اتاق عمل، کارشناسی ناپیوسته اتاق عمل، کارشناسی پیوسته هوشبری، کارشناسی ناپیوسته هوشبری، کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی، کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی و کاردانی فوریت‌های پزشکی می‌باشد. رشته‌هایی نیز در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال پیگیری است که به رشته‌های مورد ارائه دانشکده اضافه گردند، اما بدلیل قطعی نبودن آن از بیان نام رشته خودداری می‌کنم.

 

گرایش دانشجویان گراشی، نسبت به دانشکده علوم پزشکی گراش به چه شکل است؟

سالیانه تعداد قابل توجهی دانشجوی جدیدالورود از شهرستان‌های مجاور از جمله: لارستان، اوز، خنج و شهرها و بخش‌های تابعه این شهرستان‌ها داریم ولی متاسفانه استقبال گراشی‌ها کم است. بهتر است دلیل را از خود گراشی‌ها بپرسید که چرا دانشکده گراش را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب نمی‌کنند. بعد از سال ۹۲ که دانشکده گراش مستقل گردید، تا کنون فقط ۱۹ نفر گراشی در این مرکز تحصیل نموده‌اند.

 

 یکی از دغدغه های دانشجویان داشتن تضمین شغلی است، وضعیت شغلی دانشجویان بومی دانشکده علوم پزشکی به چه شکل است؟

امکان ندارد شما بتوانید دانشجوی گراشی را نام ببرید که در این دانشکده تحصیل نموده و در حال حاضر بیکار مانده باشد. هر ساله تعداد قابل توجهی از سهمیه‌های جذب نیروی دانشکده که می‌توان برای نیرو‌های بومی یک فرصت تلقی گردد خالی می‌ماند. تقریبا اکثر گراشی‌ها، تعدادی از دانشجویان ساکن شهرهای همجوار یا استان فارس بعد از فارغ التحصیلی در بیمارستان یا دانشکده چه بصورت طرحی، شرکتی، قراردادی یا حتی پیمانی و رسمی مشغول به کار شده‌اند.

 

با این تفاسیر سؤالی ذهن را درگیر میکند، چرا طی این چند سال استقبال گراشیها نسبت به دانشکده علوم پزشکی گراش کم بوده است؟

عدم تحصیل دانشجویان گراشی در این دانشکده ممکن است دلایل متعددی داشته باشد از جمله:

– عدم کسب رتبه لازم برای پذیرش در رشته‌های دایر در این دانشکده

– عدم داشتن اطلاعات دقیق و صحیح در مورد دانشکده و رشته‌های موجود

– اشتباهات ناشی از راهنمایی‌های غلط دیگران در انتخاب رشته

– عدم تمایل داوطلب برای تحصیل در رشته‌های موجود

– تمایل جهت ادامه تحصیل در شهری غیر از محل سکونت و کسب تجربه سکونت در محیط‌های جدید، زندگی خوابگاهی و …

– تمایل جهت تحصیل در دانشگاه‌هایی با امکانات و سطح علمی و آموزشی مورد انتظار داوطلب

 

نظر دانشجویان بومی و غیربومی در مورد دانشکده علوم پزشکی گراش چیست؟

این نظر سنجی را باید از خود دانشجویان پرسید، ولی بازخوردهایی که ما از اساتید و همکاران خارج از گراش دریافت می‌کنیم، گویای این است که دانشجویان ما دارای سطح علمی خوبی هستند. به طوری که شاید بسیاری از دانشجویان ما که برای گذراندن دوران طرح خود به بیمارستان‌های خارج از گراش می‌روند نسبت به دانشجویان دیگر شهرستان‌ها دارای سطح علمی بهتری می‌باشند.

 

ارزیابی سطح علمی و آموزشی دانشکده علوم پزشکی از نظر معاونت آموزش دانشکده علوم پزشکی در چه سطحی است؟

دانشکده گراش یک دانشکده مستقل علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی محسوب می‌شود و طبیعتا از نظر امکانات و شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وضعیت متفاوتی نسبت به دانشگاه‌های دیگر دارد. لذا به هنگام ارزیابی، بایستی دانشکده گراش را با سایر دانشکده‌های مستقل کلان منطقه و کشور مقایسه کرد. معاونت آموزش دارای واحدها، زیر مجموعه‌ها و گروه‌های آموزشی مختلف است که در ارزیابی این‌ها ممکن است نتایج مختلفی بدست بیاید به نحوی که عملکرد یک واحد یا گروه نسبت به دانشکده‌های هم سطح خود در وضعیت عالی و عملکرد برخی دیگر در سطح متوسط و یا پایین باشد. ولی به طور کلی نتایج و گزارش‌های حاصل از ارزیابی درونی و بیرونی دانشکده حاکی از آن است که وضعیت آموزشی دانشکده رو به رشد می‌باشد. که این مهم حاصل تلاش‌ها و زحمات معاونین قبلی دانشکده، مدیران گروه‌های آموزشی، اساتید هیأت علمی، کارکنان، دانشجویان و نیز اهتمام ویژه ریاست محترم دانشکده و اعضاء هیات رئیسه به امر آموزش است.

در راستای ارزیابی سطح آموزشی این دانشکده خدمت‌تان عرض کنم هر ساله تعدادی از دانشجویان ما در مقطع کارشناسی ارشد علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند که بعضی از این افراد به دلیل دانشجوی استعداد درخشان بودن، بدون آزمون در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدند. سال گذشته یک دانشجوی ما بدون آزمون در رشته هماتولوژی (خون شناسی) علوم پزشکی تهران پذیرفته شد که باعث تعجب کلان منطقه بود که بهترین رشته مقطع ارشد علوم آزمایشگاهی نصیب دانشجوی یک دانشکده مستقل شده است. امسال هم  ۵ پذیرفته ارشد داشتیم که دو نفر باز با سهمیه استعداد درخشان بودند. البته تعداد بیشتر از این قبولی داشتیم ولی شاخص‌ترینش همین رشته بود.

 

کمبودهای دانشکدهی علوم پزشکی چیست؟

تنها کمبود ما در دانشکده، کمبود نیروی انسانی اعم از هیأت علمی و غیر هیأت علمی است. الحمدالله ما از نظر زیرساخت فیزیکی کمبودی نداریم، اما بسیاری از مواقع فرصت‌های جذب نیرو به علت نبود نیروی بومی نصیب نیروهای غیربومی می‌شود. عزیزانی که از دیگر شهرها نیز می‌آیند به جرأت می‌توانم بگویم افراد توانمندی هستند، اما این را باید قبول کرد که افراد غیربومی در پایان، روزی به شهر خود باز خواهند گشت، و این خلأ پر نخواهد شد مگر به همت نیروهای بومی.

 

 پیشنهادتان برای رفع کمبود نیرویِ انسانی و استقبال گراشیها از دانشکده علوم پزشکی گراش چیست؟

پیشنهاد می‌شود در ابتدا طی یک بررسی علمی (ترجیحا مطالعه کیفی) دلایل عدم استقبال دانش‌آموزان و داوطلبان گراشی از تحصیل در دانشکده علوم پزشکی گراش مشخص شود و سپس بر اساس نتایج حاصل از آن، راهکارها و پیشنهادهای مناسب ارائه گردد. همچنین ارائه اطلاعات صحیح به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، هدایت تحصیلی داوطلبین توسط افراد آگاه، از ابتدای ورود به مقطع متوسطه و نیز بازدیدهای میدانی از دانشکده و مراکز مختلف بهداشتی درمانی که محل اشتغال آینده فارغ التحصیلان خواهد بود، می‌تواند در انتخاب آنان موثر باشد. همچنین آگاهی از مزایای تحصیل دانشجو در محل سکونت خود می‌تواند سبب تشویق داوطلبین و خانواده‌ها به انتخاب رشته‌های موجود در این دانشکده کمک کند.

برخی از این مزایا عبارت است از:

– کاهش هزینه‌های تحصیل از جمله هزینه اسکان در خوابگاه، تهیه غذا، هزینه رفت و آمد بین شهر محل سکونت و شهر محل تحصیل

– عدم اقامت در خوابگاه و عدم تجربه مشکلات ناشی از زندگی خوابگاهی

– زندگی در کنار خانواده و جلوگیری از بروز اثرات روانی و اجتماعی ناشی از دوری خانواده، کمبود امکانات زندگی و مشکلات اقتصادی و رفاهی، اختلافات فرهنگی و …

– شناخته شدن دانشجو توسط مدیران و رؤسای مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی وابسته به دانشکده علوم پزشکی گراش و تسهیل به کارگیری و استخدام آنان در این مراکز پس از فارغ‌التحصیلی

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1862

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: