بارش باران‌های چهل‌پسین؛ دیرتر و کم‌رمق‌تر

تابستان هوا که ابری می‌شود، جنوبی‌ها چشم‌انتظار باران‌های چهل‌پسین می‌شوند. امسال این باران‌ها دیرتر و کم‌رمق‌تر از راه می‌رسند.

یک کارشناس هواشناسی پیش‌بینی کرد بارش‌ها برای جنوب در مردادماه نرمال تا کمتر از نرمال و در شهریور نرمال خواهد بود.

محمود آذرائین، کارشناس ارشد هواشناسی در گفت‌وگو با پندری با بیان این‌که فعالیت بارش‌های موسمی در کشور در بهترین حالت ممکن حدود اواسط خرداد به بعد تا اواخر شهریور می باشد، گفت: این باران‌ها ابتدا از استان‌های جنوب شرق آغاز و در ادامه جنوب و جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شایعات از این قبیل صرفاً فقط برای افزایش مخاطب می‌باشد!

او ادامه داد: بارش‌های موسمی که از اقیانوس هند نشات می‌گیرد با توجه به جریانات غرب‌سو به سمت جنوب ایران نیز کشیده می‌شود. با شروع فصل گرمِ سال با صعود هوا و تراکم و نهایتا به اشباع رسیدن رطوبت موجب بارندگی‌های رگباری باران می‌شود و این اتفاق به مدت چندین روز ـ از اواخر تیر تا اوایل شهریور ـ ادامه دارد که در گذشته آن را به چهل‌پسین معروف کرده‌اند.

آذرائین افزود: به‌دلیل دائمی و هر روزی بودن بارش‌های چهل‌پسین در ده های ۶۰ و ۷۰ شمسی، کشاورزیِ محصولاتِ تابستانه در منطقه جنوب و البته شهرستان گراش رونق داشته است.

این کارشناسی درباره‌ی باران‌های موسمی در تابستان اظهار داشت: امسال روند شاخص‌های موثر اقلیمی بر جو جنوب و بارش‌های موسمی چهل‌پسین، بیانگر شرایط بارش‌های مایل به نرمال تا کمتر از نرمال (کمابیش نسبتاً خشک) برای تابستان ۹۹ پیش‌بینی می‌شود.

او اضافه کرد: مطابق با آخرین خروجی مدل‌ها، شاخص دو قطبی اقیانوس هند (شاخص رطوبتی) که درحال حاضر در فاز مثبت قرار دارد، سیر نزولی به خود خواهد گرفت و در مدار خنثی (مشاهده مثبت) ماندگار خواهد بود.

آذرائین ادامه داد: اما در سوی دیگر شرایط آب‌های «اقیانوس اطلس» و منحصراً شاخص انسو (ناحیه ۳.۴) طی ماه‌های آینده چشم‌انداز خوبی دیده نمی‌شود و روند منفی شدن این الگو تا واحد ۱.۴ هم قابل پیش‌بینی می‌باشد. انتظار می‌رود بارش‌های چهل‌پسین منطقه جنوب کشور تحت تاثیر این الگوها قرار گرفته و انتظارات را برآورده نکرده و بارش‌ها با افت محسوسی روبه‌رو شوند.

وی در پایان تاکید کرد: در پایان نیز تشریح این نکته که پیش‌بینی فوق، صرفاً براساس خروجی‌های ۲۹ تیر ۹۹ بوده و شرایط پیچیده جو جنوب کشور به‌ویژه نیمه‌ی غربی آن، شرایط برای وقوع رخدادهای اقلیمی طبق نقشه‌ها و الگوها با درصد خطا همراه خواهد بود، کاملاً ضروریست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1080

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: