زوم روی کتاب‌های بومی

فصل دوم «کتابلوا» در یازده قسمت از هفته‌ی کتاب تا شبِ یلدای 1400 توسط رسانه‌ی زوم تولید و منتشر شد. در فصل دوم کتاب‌های نویسندگان بومی، اغلب توسط خود نویسندگان معرفی و گزیده‌ای از آن نیز خوانش شد. فصل اول کتابلوا سال گذشته منتشر شده بود.

محمدصالح شاکری، کارگردان این مجموعه در گفت‌وگو با پندری گفت: «کتابلوا، مجموعه‌ای در خدمت کتاب و برای کتاب دوستان است. همین یک خط راجع به کتابلوا بیشتر سؤالات را پاسخ می‌دهد. ما در موضوع کتابلوا محدود به یک فرم، یک محتوا و یک شکل نیستیم. برای مثال در فصل اول ما کتاب‌های پرتیراژ سطح ملی را بررسی و معرفی کردیم. اما در فصل دوم بحث و معرفی بر دایره کتاب‌های بومی و نویسندگان محلی بود.»

شاکری به چرایی انتخاب کتاب‌های بومی می‌گوید: «چون که نیاز دیدیم در جهت حمایت از کتاب‌های بومی قدم برداریم. همین اتفاق در تعیین شرایط، نویسندگان، لوکیشن‌ها و شهرستان های انتخابی موثر بود.»

مسئول رسانه‌ی زوم تفاوت فصل اول و دوم را اینگونه ذکر می‌کند: «فصل اول فعالیت ما صرفا در گراش بود. اما وجود اهالی کتاب و کتاب‌دوستان در شهر‌های همجوار مثل لارستان، خنج و اوز ما را بر این داشت که این فعالیت را در این شهرستان‌ها نیز داشته باشیم.»

کارگردان کتابلوا می‌گوید: «همین‌طور که در ابتدا توضیح دادم؛ مجموعه کتابلوا، سند دغدغه‌مندی گروه زوم در زمینه مهم کتاب می‌باشد. ما در مجموعه زوم نسبت به دغدغه‌های‌مان، خود را موظف می‌دانیم که از توانایی و ظرفیت‌مان در جهت کمک و رفع این دغدغه استفاده کنیم. حال هدف از فصل دوم به طور خاص معرفی نویسندگان توانمند و کتاب‌های مهم و شناسنامه‌دار بومی و منطقه‌ای بود که با ضبط ۱۱ قسمت، اندک محتوایی از بین دریایی از چنین ظرفیتی به تصویر کشیده شد.»

شاکری ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از دستاوردهای ما در این فصل معرفی ۱۱ اثر ارزشمند تاریخی که در قالب لوکیشن (محل فیلمبرداری)‌ در هر فیلم انجام می‌شد بود. مکان‌هایی که شاید بعضا در خطر فراموشی بودند اما بعد از معرفی، مجدد احیا و در مرکز توجه واقع شدند. این اتفاق میمون از دیدگاه ما به عنوان یک دستاورد مهم تلقی می‌شود.»

او در خصوص فصل‌های آینده‌ی این مجموعه می‌گوید: «راجع به فصل سوم و چهارم هم‌اکنون برنامه مشخص نداریم. چرا که به تازگی انتشار فصل دوم به پایان رسیده و تیم در حال بازخوردگیری و بررسی می‌باشد. انشاءلله اگر در بازخوردها به جمع‌بندی مثبتی رسیدیم و از اثرگذاری کار مطمئن شدیم قطعا برای فصول بعدی نیز برنامه‌ریزی خواهیم داشت.»

شاکری در پایان از حامیان فصل دوم کتابلوا نیز تشکر کرد. مجموعه‌های اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های گراش، خنج و اوز، اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لار، کاروانسرای تاریخی معتمد حامیان کتابلوا بودند.

او در پایان گفت: «همچنین از رسانه‌های خبری منطقه از جمله پایگاه خبری پندری و همه عزیزانی که به ما چه فکری و چه عملی کمکی کرده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=6051

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: