یادداشتدکتر امیر حمزه مهرابی / مسئول مرکز مشاوره مصلحین

«تنهایی» و «ثروت» بلای جان خانم‌ها

ناگهان خبربهت آوری در شهر و رسانه‌ها پیچید که یک زن در خانه اش به قتل رسیده است. این خانم در حالی به قتل رسیده که «تنها»زندگی می کرده و احتمالا مقدار معتنا‌بهی «طلا و جواهرات» داشته است .

به نقل از کانال تابان:
خبر: ناگهان خبربهت آوری در شهر و رسانه‌ها پیچید که یک زن در خانه اش به قتل رسیده است. این خانم در حالی به قتل رسیده که «تنها»زندگی می کرده و احتمالا مقدار معتنا‌بهی «طلا و جواهرات» داشته است .
تحلیل: از فروردین سال ۱۴۰۰ که توفیق پیدا کردیم مرکز مشاوره مصلحین را به مدد الهی و همکاری تعدادی از اساتید وتوصیه و همیاری دادگستری و سپاه راه اندازی کنیم، سعی کردیم در این ۲ سال و ۲ ماه چراغ خاموش و بدون رسانه ای کردن این مرکز، فعالیت کنیم.
در این مدت با پرونده ها و کیس های مختلف از ساده تا پیچیده روبرو بوده‌ایم‌. الان در صدد برسی نتایج و علل اختلافات و درخواست های جدایی و طلاق نیستم که در جای خود اطلاع رسانی به افکار عمومی را لازم می دانم و در فرصت مناسب، به آن خواهم پرداخت.
یکی از تجربیات ما در این دوسال و اندی تشکیل جلسات مشاوره با بیش از ۲۰۰ پرونده، این است که موج خطرناکی در گراش به راه افتاده که در وهله اول دامنگیر خانم‌ها شده و خواهد شد .
پدیده ای که همین دیروز- قبل از وقوع این حادثه – با ریاست محترم دادگستری جناب آقای شریعتی صحبت می کردیم و ایشان نیز با حسرت و دغدغه فراوان از آن به عنوان بحران زیرپوستی شهر یاد می کرد وآن «گسترش فراوانی درخواست مهریه و سپس طلاق از سوی خانم هاست.»
اینکه طلاق چه اثرات دهشتناکی بر تک تک اعضای خانواده بویژه فرزندان طلاق خواهد گذاشت، به فرصت بیشتری نیاز است که فعلا مجال ذکر آن نیست .
از بین تبعات وسیع طلاق تنها به دو نکته‌ی مشترک وضعیت زندگی خانم حسینی و گیرندگان طلاق می پردازم. البته بسیاری از خانم ها از جمله خانم مقتوله تنهای‌شان بخاطر طلاق نبوده و ثروت آنها نیز حاصل مهریه نیست. در اینجا فقط بر ویژگی مشترکشان تاکید دارم، نه علت کسب این خصوصیت .

خانم های مطلقه بعد از طلاق، غالبا دو ویژگی پیدا می کنند:
۱- تنهایی ۲- دارایی و ثروت ناشی از مهریه

نکته اول: خانم هایی که بخاطر یک اختلاف اندک و طبیعی -به قول خودشان- دنبال آزادی و آرامش و رفاه هستند، خود را در مهلکه وحشتناکی می اندازند که گرفتاری و دغدغه آنها دهها، بلکه صدها برابر می شود. این خانم ها نه تنها به آزادی و رفاه مورد نظر نمی رسند، بلکه زندگی، شوهر، فرزند، امنیت اخلاقی، اعتبار اجتماعی و آرامش روانی را از دست می دهند، در یک کلمه «تنها» می شوند و به قول دورکیم دچار «آنومی» می شوند . تنهایی وضعیت وحشتناکی است که از نظر روانی غیر قابل تحمل است. نتیجه تنهایی یا خود کشی است یا در معرض و مورد طمع جنایتکاران قرار گرفتن و کشته شدن است.

نکته دوم: برخورداری از ثروت است. وقتی مهریه خانم بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سکه بهار آزادی باشد، وسوسه می شود این حق قانونی خود را مطالبه کند و افرادی نیز هستند که او را تحریک به مطالبه مهریه می کنند تا خودشان هم به نون و نوایی برسند. این ثروت که با تهدید و به پشتوانه قانون از مرد گرفته می شود، اغلب مردها را از هستی ساقط می کند و چون مهریه ها بیشتر از روی چشم هم چشمی تعیین می شود، نوعی بی برکتی نیزدر پی دارد. خلاصه اینکه زنِ مطلَّقه با کلی پول و طلا و…قدم به وادی تنهایی می گذارد.
همین دو عامل، دزدان و انسان های ناپاک را به هوی و هوس می اندازد که از شرایط «تنهایی» زن استفاده کند و «دارایی» او را تصاحب کند .
تجربه ما این را ثابت کرده است: زنی که با دستان خود این دو پرتگاه را برای خود فراهم می کند، خویش را در معرض خطر قتل و غارت و یا ترس و دلهره ناشی از بی کسی، قرار داده است .

پیشنهاد:
۱️⃣-تنهایی برای انسان (چه مرد چه زن) سم مهلک است. هیچگاه با تصمیم و اراده(مثل طلاق)، خود را از نعمت خانواده محروم نکنید.
۲️⃣-اگر بدون خواست خود تنها شدید (نبودن خواستگار،مرگ همسریا…) همخانه‌ای را برای خود فراهم کنید (یا با مستاجر یا با صاحب خانه زندگی کنید و یا در مجموعه آپارتمان‌هایی ساکن شوید که چند خانواده در آن ساکن باشند و با یکدیگر مراوده داشته باشید. )
۳️⃣- اگر به هر دلیل صاحب ثروتی شدید(ارث، کارکردن، دریافت مهریه و…)، یا آن را به اموال غیرمنقول مثل زمین تبدیل کنید و یا آنها را به صندوق امانات بانک بسپارید
۴️⃣- اشتغال به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ادعیه، شاید شما را تا حدودی از تنهایی در بیاورد ولی هیچ چیز جای خانواده را نمی گیرد و هرگز شما را از طمع دزدان و افراد ناپاک مصون نگه نمی دارد. پس به آنچه خداوند تدبیر فرموده راضی باشید.
۵⃣-افزایش حضور و نشان دادن اقتدار نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم موجب بازدارندگی جنایتکاران می شود و هم آرامش و اطمینان خانواده ها بویژه زنان تنها را در پی دارد. این دو مطالبه مردمی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11925

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: