چه کسانی را برای شورای ششم انتخاب کنیم؟

شورای شهر و روستا در نقش پارلمان محلی است که دو کارکرد رسمی و اصلی آن، انتخاب شهردار و تصویب برنامه سالانه است، ولی برای اعضاء می‌تواند کارکردهای غیر رسمی و منفعت‌هایی داشته باشد که حاضرند برای عضویت در این شورا، خودشان را به آب و آتش بزنند و مخارج هنگفتی را صرف تبلیغات و جلب حمایت کنند.

پندری: سال ۱۴۰۰ سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر است. دکتر امیرحمزه مهرابی، استاد دانشگاه، تا روز برگزاری انتخابات در سلسله یادداشت‌هایی به صورت هفتگی و با زبان ساده به این موضوع می‌پردازد. او در این یادداشت، چند نکته برای انتخاب افراد شایسته در انتخابات شورای اسلامی ذکر کرده است.

این مجموعه یادداشت با نام «بهار سرنوشت» هر هفته در پندری منتشر خواهد شد.

شورای شهر و روستا در نقش پارلمان محلی است که دو کارکرد رسمی و اصلی آن، انتخاب شهردار و تصویب برنامه سالانه است، ولی برای اعضاء می‌تواند کارکردهای غیر رسمی و منفعت‌هایی داشته باشد که حاضرند برای عضویت در این شورا، خودشان را به آب و آتش بزنند و مخارج هنگفتی را صرف تبلیغات و جلب حمایت کنند. تجربه تلخ شورای پنجم پیش روی ماست. کش‌مکش‌ها و تضاد منافع اعضای آن موجب ناکارآمدی و در نهایت انحلال شورا شد.

تلاش و پیگیری برخی از افراد ذی‌نفوذ برای اخذ تاییدیه مسببین وضعیت شورای پنجم، اقدام ناپسندی بود که هم به اعتبار وی لطمه زد و هم به ضرر منافع شهر و همشهریان خواهد بود.

هرچند انتظار داشتیم افراد قوی‌تری برای شورا ثبت‌نام کنند ولی برای داشتن شورایی کارآمدتر و جلوگیری از تکرار وضعیت اسفبار شورای پنجم، توصیه می‌شود:

  • مردم هوشمندانه به افرادی رای دهند که نخواهند از این کارکرد غیر رسمی و رانت‌های ارتباطی و اطلاعاتی، به نفع منافع شخصی سوء استفاده کنند.
  • کسانی که در دوره گذشته نتوانستند بار مسئولیت رأی و امانت مردم را به سرانجام برسانند یا کارنامه موفقی نداشته و شائبه‌هایی در مورد اهداف، عملکرد و ارتباطات آنها مطرح است، شایسته عضویت مجدد در شورا نیستند.
  • شأن و اعتبار شهر ولایی گراش اقتضا می کند مردم به افرادی رأی دهند که دارای برنامه، روحیه جهادی و انقلابی، پاکدست و فسادستیز و ساده‌زیست باشند.
  • افرادی که مورد حمایت طرفداران دولت غربگرا و از بانیان وضع موجود هستند، قادر به تغییر وضع دهشتناک فعلی نیستند. بدیهی است مردم ما نیک می‌دانند که «آزموده را آزمودن خطاست».
  • ریخت و پاش‌ها و بذل و بخشش‌های شبیه دوره جاهلیت و به سبک نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش رد شد، هیچ تناسبی با فرهنگ اسلامی ندارد و روی کارآمدن افراد با چنین رویکردی می‌تواند برای اعتبار و آبروی شهر مضر باشد.
  • حضور افراد با تخصص‌های مختلف و مکمل در شورا می‌تواند پدیده مبارک و مفیدی باشد اما افرادی با اهداف و منافع گوناگون و بعضاً تضاد منافع، قطعاً منجر به کش‌مکش و درگیری و تکرار وضعیت شورای دوره پنجم خواهد بود و این شایسته مردم فهیم و ولایی گراش نیست.

یادداشت‌های قبلی:

#بهارسرنوشت؛مناسب‌ترین فرد برای ریاست جمهوری چه کسی است ؟

#بهارسرنوشت؛چرا اغلب رؤسای جمهور ایران با نظام مشکل پیدا می‌کنند؟

#بهارسرنوشت؛ابهام‌زدایی از مفهوم دولت جوان انقلابی

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۴

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۳

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم/۲

#بهارسرنوشت؛ انتخاب‌های شورای نگهبان و انتخاب‌های مردم

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ /۳

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ /۲

#بهارسرنوشت؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=3446

عبدالمهدی قنبری

عبدالمهدی قنبری

من از سال 1388 با دنیای وب آشنا شدم و علاقه زیادی به مباحث فناوری، برنامه نویسی و حوزه های تکنولوژی و رسانه دارم.

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: