قرآن؛ محور دورهمی ۹ سالهٔ خانوادگی

خانوادهٔ جعفرزاده و فامیل‌های وابسته، ۹ سال است هفتگی دور هم جمع می‌شوند تا هم قرآن بخوانند و هم دیداری تازه کنند. این دورهمی در ماه رمضان رنگ و بوی دیگری دارد و کوچک و بزرگ هر شب دور هم جمع می‌شوند تا یک ختم قرآن خانوادگی داشته باشند.

این دورهمی قرآنی از سال ۹۳ شروع شده و اما به ختم قرآن ختم نشده؛ قربانی، اطعام ایتام و برپایی ایستگاه صلواتی از جمله برنامه‌هایی است که در کنار ختم قرآن خانوادگی پا گرفته است.

خبرنگار پندری سراغ یکی از اعضای ثابت این دورهمی‌ها رفته‌. غلامحسین جعفرزاده، کارمند کمیته امداد از چگونگی تشکیل اولین دورهمی و روند استمرارش می‌گوید: «ختم قرآن از اسفند ۹۳ شروع شد. سالی که عمه‌ی بنده به رحمت خدا رفت. برای شب‌های ابتدایی دفن ایشان، به اتفاق اقوام و خانواده‌هایشان رفتیم سر قبرشان و هر کسی یک جزء قرآن خواند. من رفتم یک کیف سی جزئی قرآن از مجمع‌القرآن برداشتم. هنوز خودمان این بسته قرآنی جزء‌خوانی را نداشتیم. یک ختم قرآن سر قبر ایشان انجام شد.»

جعفرزاده ادامه می‌دهد: «فردا شب هم پیشنهاد دادند که کاش امشب هم می‌رفتیم سر قبرشان و ختم قرآن می‌کردیم. تا سه شب این ختم قرآن سر قبر مرحومه انجام شد. هفته بعد یکی از اقوام گفت هفته بعد تشریف بیارید منزل ما ختم قرآن کنید. فقط یک ختم قرآن و آمدیم بیرون. هفته بعدی یکی دیگر از اقوام درخواست کرد. و رفتیم یک ختم قرآن کردیم. بعد گفتند کاش یک حدیث کسا هم می‌خواندیم. میکروفون کوچکی داشت. حدیث کسا هم خوانده شد. و همین شد شروع این ختم قرآنی هفتگی.»

جعفرزاده از تشکیل گروه‌ در واتساپ می‌گوید: «دو تا گروه در واتساپ تشکیل دادیم. پول روی هم گذاشتیم که یک کیف قرآنی مخصوص جزء‌خوانی که الآن هم داریم، تهیه کنیم. در کنارش گفتیم اگر بخواهیم حدیث کسا هم بخوانیم، یک سیستم صوت هم لازم داریم. اقوام همت کردند و هزینه‌ جور شد و سیستم صوتی هم تهیه کردیم. که دیگر از این به بعد استمرار پیدا کرد. خانه‌به‌خانه می‌رفتیم؛ یک ختم قرآن، یک حدیث کسا. بعد هر میزبان درخواست متفاوتی هم داشت‌. یکی می‌گفت می‌خواهم زیارت عاشورا بخوانیم. یکی زیارت امین‌الله. اگر مناسبتی پیش می‌آمد می‌گفتند یک مولودی یا روضه‌ای هم می‌خواهیم خوانده شود.»

جعفرزاده می‌گوید: «همین برنامه هفتگی ادامه داشت تا رسیدیم به اولین ماه رمضان. می‌شود سال ۱۳۹۴. آن زمان مثل الآن نبود و هزینه‌ها کم بود و هر جلسه یک نفر میزبان می‌شد. افطاری می‌دادند و مثلا یک آبگوشت. الآن به صورت اشتراکی افطاری می‌دهیم. امسال یک‌شب هم با طرح مشارکتی، افطاری آماده کردیم برای افراد تحت پوشش کمیته امداد. در کنارش نماز جماعت هم اضافه کردیم. و خدا را شکر همین‌طور پا گرفت.»

این دورهمی به ختم قرآن ختم نشده و به ایستگاه صلواتی هم رسیده‌. جعفرزاده می‌گوید: «عید غدیر پیشنهاد دادند یک ایستگاه صلواتی هم برپا کنیم. که روبه‌روی بیت الزهرا اجرا کردیم و هر ساله با همکاری اقوام این ایستگاه صلواتی رونق دارد.»

این دورهمی ادامه داشت تا رسید به کرونا. غلامحسین جعفرزاده می‌گوید: «این جلسات با آمدن کرونا تک‌ولق شد و جمعیت کم. اما بعد از کرونا دوباره جلسات شکل گرفت. در کنار این دورهمی، یک قربانی کَئره هم ابتدای هر ماهِ قمری هم انجام می‌دهیم و گوشت‌ها بین نیازمندان توزیع می‌شود.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=11589

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: