زنان خانه‌دار، مخاطبان اصلی کافه‌کتاب

پندری-محمد شیروان: آسمانی که بالای سر ما و زمینی که زیر پاهای ما قرار دارد، متعلق به همه مردم جهان است. همه به یک اندازه حق تصرف، و به یک اندازه نسبت به این دو مسئولیت داریم. اگر بگوییم برای بقای خود نیز باید در راستای حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم، بی‌جا نگفته‌ایم. اما صحبت ما در مورد رشته‌های جغرافیا، زمین‌شناسی، محیط زیست و… نیست. بحث در رابطه با فرهنگی می‌باشد که شیوه زندگی و روش استفاده از موهبت‌های الهی را به ما یاد می‌دهد، و همه مردم نیز نسبت به پرورش و حفظ این مفهوم مسئولیت دارند. هرچند صحبت در باب فرهنگ را نمی‎‌توان در چند خط خلاصه کرد، اما به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار  مصاحبه‌ای را تدارک دیده‌ایم با اسماعیل مهرابی.

کافه کتاب شهدایی، شهید محمد حسن‌زاده بهانه‌ای ‌بود برای انجام این مصاحبه. اسماعیل که خود از علاقه‌مندان به کارهای فرهنگی است در محل کار خود فعالیتی را شروع کرده است که شاید در وهله اول و زمانی که وارد مغازه‌اش می‌شوید برایتان جالب باشد. با طرح چند سوال سعی کرده‌ایم که فعالیت وی را بازتاب دهیم:

اسماعیل مهرابی

 

۱ . از چه سالی و به چه صورت کافه کتاب را راه‌اندازی نمودید؟

ماه عسل ما بهانه‌ای بود برای شروع این فعالیت. فروردین ۹۸ به اتفاق همسرم برای بازدید از مناطق جنگی به سمت خوزستان حرکت کردیم. بعد از چند روز بازدید از مناطق جنگی، روز آخر نوبت رسید به فکه و کانال کمیل. حرکت کردیم تا رسیدیم، رسیدن به فکه همانا و روشن شدن چراغ بنزین ماشین‌مان همان. فاصله فکه تا کانال کمیل ۵ کیلومتر بیشتر نیست. از خادمین شهدا آدرس نزدیک‌ترین پمپ بنزین را پرسیدیم، گفتند ۸۰کیلومتر باید برگردید عقب. حالا ما مانده‌ بودیم با ماشینی که چند لیتر بیشتر بنزین نداشت و حسرت دیدار کانال کمیل. با چراغ روشن امکان داشت موقع برگشتن عقب، در راه بمانیم. با همسرم تصمیم گرفتیم به سمت کانال حرکت کنیم، همان جا بود که با خودم عهد کردم که اگر مشکلی در طول مسیر برامان پیش‌ نیامد این فعالیت را در آینده‌ای نزدیک شروع کنم. رفتیم و رسیدیم به کانال کمیل. بعد از چند ساعت بازدید آدرس پمپ بنزین را جویا شدیم. راهی را نشانمان دادند و گفتند ۱۰ کیلومتر جلوتر پمپ بنزین را خواهید دید. این اتفاق  باعث شد علاقه‌ام به شهید ابراهیم هادی بیشتر گردد و تصمیم راه‌اندازی کافه کتاب شهدایی را همان جا به اتفاق همسرم گرفتیم.

 

۲ . مکان فعالیت کافه کتاب شهدایی کجاست؟

بعد از همفکری به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد مکانی مجزا را در نظر بگیریم قاعدتاٌ نیاز به مکان مناسب، نیروی انسانی و… دارد. ضمن اینکه این کار در مکان‌هایی مثل گلزار شهدا و تپه نورالشهدا نیز سابقه داشته است، اما به دلیل اینکه در طول هفته بیشتر از چند ساعت فعالیت نداشتند امکان استفاده برای همه مردم فراهم نبود. به همین دلیل بهترین مکان را مغازه نوشت‌افزار دانستیم و محلی را در مغازه برای این فعالیت پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

۳ .  شیوه‌ی تحویل کتاب و ارتباط با کتاب‌خوان‌ها به چه شکل می‌باشد؟

ما در کافه کتاب شهدایی چیزی به عنوان نام نویسی و حق‌عضویت نداریم. هر فردی که علاقه به خواندن کتاب‌های شهدا یا عمومی داشته باشد می‌تواند بدون هیچ شرایطی کتاب را امانت بردارد و بعد از یک هفته برگرداند. اکثر کتاب‌ها جلد گرفته شده تا از فرسوده شدن کتاب‌ها جلوگیری شود.

۴ . کتاب ها از کجا تامین می‌شود؟

بنده با هزینه شخصی به مبلغ ۲ میلیون تومان این کار را شروع کردم. الحمدالله بعد از شروع این فعالیت افراد زیادی کتاب آورده‌اند و به کافه کتاب اهدا نموده‌اند. اگر افرادی هستند که کتابی خوانده‌اند و فکر می‌کنند در خانه بدون استفاده است، می‌توانند به کافه کتاب شهدایی اهدا نمایند.

 

۵ . چه افرادی از این برنامه بیشتر استقبال می‌کنند؟

شاید برایتان جالب باشد، بیشترین مخاطب ما در این برنامه زنان خانه‌دار هستند. دانش‌آموزان، دانشجویان و… هم می‌آیند ولی با این وجود باز هم اکثر مخاطبان ما زنان خانه‌دار هستند. حتی تعدادی از کتاب‌های وقف در گردش به لار و شیراز نیز رفته است.

 

۶ . تعداد و موضوعات کتاب های موجود در کافه کتاب شهدای به چه صورت می‌باشد؟

تعدادکتاب‌های موجود حدود ۱۰۰ کتاب که با موضوعات شهدا، ائمه، داستان و… می‌باشد. در حال حاضر به دلیل شرایط موجود و عدم خروج بسیاری از افراد از خانه، کتاب‌ها بازگردانده نشده‌اند که ان‌شالله با بازگشت کتاب‌ها بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم.

 

اسماعیل که صحبتش را با کانال کمیل و شهید ابراهیم هادی شروع کرد، با یک خاطره دیگر از شهید ابراهیم هادی صحبتش را به پایان می‌رساند. بعد از شروع فعالیت قصد داشته است ۱۵ سری کتاب سلام بر براهیم را بخرد و به صورت وقف در گردش به امانت بسپارد. کرونا باعث شده بود که کسب و کار همه تحت تأیر قرار بگیرد، که اسماعیل نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. روزی یکی از همشهریان با وی تماس می‌گیرد و درخواست می‌کند که به دیدار او برود. بدون آنکه قضیه خرید ۱۵ سری کتاب سلام بر ابراهیم را به کسی گفته باشد، از اسماعیل درخواست می‌شود وظیفه وقف در گردش ۱۳ سری کتاب سلام بر ابراهیم را بر عهده بگیرد. در حال حاضر این ۱۳ سری کتاب در شیراز، لار، روستاهای اطراف و مدارس نیز در حال دست‌به‌دست شدن می‌باشند. اگر روزی گذرتان به نوشت افزار مهرابی افتاد، از کافه کتاب شهدایی هم بازدید کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=1721

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: