مدال‌های رنگارنگ مخترع گراشی در حوزه‌ی آب و کشاورزی

پروژه‌ی علمی سارا مهرابی با عنوان «بررسی تاثیر آب ساختاریافته (هگزاگونال) به منظور افزایش بازدهی محصولات و مدیریت مصرف آب در کشاورزی» در جشنواره‌های مختلف حائز مقام برتر شده است. همچنین اختراع «دستگاه تولید آب هگزاگونال» نیز مدال‌های رنگارنگی را برای او به ارمغان آورده است. اختراع مهرابی به مسابقات بین‌المللی و جهانی پرتغال، اسپانیا، کره‌جنوبی، امارات، اندونزی و آفریقای جنوبی راه یافته است. 

به گزارش پندری، سارا مهرابی، فرزند خلیل‌اله، ۱۹ ساله است. او تا سال یازدهم در مدرسه فرزانگان تهران تحصیل کرده. او سال دوازدهم به شیراز آمده و از فرزانگان شیراز فارغ‌التحصیل شده و سال ۱۴۰۰ دیپلم گرفته است.

جزئیات این پروژه‌ی علمی:
پس از مطالعه روی گیاه مدل آرابیدوبسیس در آزمایشگاه کشت گیاهان، تاثیر آبیاری گیاه با آب ساختاریافته یا هگزاگونال بر روی میزان رشد و نمو گیاهان را به اثبات رسانده و پس از اثبات علمی این فرضیه، اقدام به اختراع دستگاه تولید آب هگزاگونال کردند. دستگاهی که بتواند در شرایط غیرآزمایشگاهی و مصارف عادی نیز، آب ساختاریافته تولید و در اختیار کشاورزان قرار دهد.
و نهایتا پس از طراحی و ساخت دستگاه مورد نظر، عملکرد آن را بر روی رشد و نمو گیاهان با استفاده از بذر گیاهان مختلف مانند کدو و ریحان، بررسی و توانستند موثر و عملی بودن آن را به اثبات برسانند.

کاربرد این اختراع:
آب ساختاریافته یا هگزاگونال آبی است که مولکول‌های آن منظم شده و به حالت شش‌وجهی یا هگزاگونال در آمده است. پژوهش این مخترع گراشی نشان داده است که آبیاری گیاهان با آب ساختاریافته هم می‌تواند رشد و نمو گیاهان را بهبود بخشد و هم در مصرف آب در مصارف کشاورزی صرفه جویی کند.

عناوین و افتخارات که مهرابی برای این پروژه‌ی علمی و اختراع کسب کرده است، به شرح زیر است:
“کسب مدال طلای محور سمینارهای علمی زیست و پزشکی” در “چهارمین جشنواره‌ی ملی دانش آموزی ابن‌سینا” که با حضور دانش‌آموزان نخبه و پژوهشگر از ۳۱ استان کشور و توسط وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور برگزار می‌شود.
– ‏”کسب مدال نقره اختراعات در محور دستاوردها، دست‌سازه‌ها و اختراعات” در “پنجمین جشنواره ملی دانش آموزی ابن‌سینا”
– ‏”کسب مقام برتر جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان سینا” که توسط واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌گردد.
– ‏”کسب دیپلم افتخار جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر” در حیطه سمینار کشاورزی که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌گردد.
– ‏قرارگیری در بین ده اختراع برتر کشوری جشنواره جوان خوارزمی
– ‏همچنین با کسب عناوین فوق، اختراع مهرابی به مسابقات نوآوری و اختراعات بین‌المللی از جمله مسابقات بین‌المللی علوم و اختراعات پرتغال، مسابقات جهانی علوم و اختراعات نوجوانان اسپانیا، جشنواره علمی دستاوردها و اختراعات کره جنوبی، مسابقات جهانی علوم و تکنولوژی‌های نوین امارات، مسابقات جهانی علوم و فناوری اندونزی و جشنواره پروژه‌های علمی و اختراعات آفریقای جنوبی، راه یافته است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=5819

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: